از رزمندگان دفاع مقدس تامدافعان سلامت سنگر دفاع از کشور خالی نشود
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۱۴۴۷۹
به گزارش خبرنگار مهر، سالگرد میلاد حضرت ابوالفضل العباس (ع)، روز جانباز نام گذاری شده است. این بزرگوار که بزرگجانباز تاریخ انسانیت است، صحنه کربلا را تجلیگاه ایثار و جانبازی نمود. فداکاریهای برادر رشید امام حسین (ع) در تاریخ بشر مانندی ندارد و دست حیدرآسای این بزرگمرد، شعر زیبای عشق و ایثار در راه ولایت را با خون سرخ بر زمین تفتیده و راه و رسم عاشقی و شیوه جانبازی را به جهانیان آموخت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به مناسبت روز ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) و روز جانباز، بتول خورشاهی، جانباز ۴۰ درصد و خواهر شهید در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: از بهمن سال ۱۳۶۲ و از سن ۳۲ سالگی به عنوان پرستار وارد جبهه حق علیه باطل شدم؛ برای عملیات خیبر به جزیره مجنون اعزام و در چهارم اسفند ۶۲ نیز در همان عملیات از ناحیه پوست، چشم و ریه شیمیایی شدم.
برادرم قسم میخورم که سلاحت را خودم برمیدارم
این جانباز دفاع مقدس که خواهر شهید مرتضی خورشاهی است انگیزه ورودش به جبهه را برداشتن سلاح برادرش دانست و گفت: کل اعضای خانواده در خط جنگ و انقلاب بودیم و برادرانم همه در جنگ حضور داشتند؛ شبی که برادرم شهید شد من در بیمارستان کشیک بودم و به من الهام شده بود که برادرم در سردخانه است، اما کارکنان و همکاران به نحوی از گفتن ماجرا امتناع میکردند. در نهایت پس از کلی پرس و جو، بالاخره وارد سردخانه شدم و پیکر برادرم را مشاهده کردم؛ سرش را بوسیدم و به او گفتم که قسم میخورم که سلاحت را خودم برمیدارم و هدفم از همان اول خط مقدم بود.
وی در خصوص انگیزه ورودش به جبهه، ادامه داد: از کودکی تمایل به مبارزه با طاغوت داشتم و از راههای مختلف اقدام میکردم؛ برای مثال در کلاسهای اکابر به معلمها کمک میکردم و دائم در موضوعات انشا در حد خودم به روشنگری دوستان و اطرافیان میپرداختم.
جنگ همان جنگ است فقط ظاهرش فرق کرده
خورشاهی همچنین ضمن اشاره به تغییر شکل مدل جنگی حال حاضر و هشت سال دفاع مقدس، بیان کرد: درست است که جنگ تغییر کرده ولی درواقع جنگ، همان جنگ است و فرقی نمیکند. در ظاهر یک سری موارد تغییر کرده ولی در باطن، جنگ همان جنگ است.
وی در این خصوص افزود: در حال حاضر تبلیغات و آگاهی دادن خیلی مؤثر است؛ آن طور که باید آگاهی نداریم و اطلاعات عمومی در همه موارد در بین مردم پایین است. برای مثال اگر از یک جوان ۲۰ ساله مفهوم جنگ را بپرسید شاید خیلی نتواند به شما پاسخ درستی دهد، زیرا اطلاعات و آگاهی ندارد یا اگر از مردم در خصوص ویروس کرونا بپرسید، اطلاعات درستی ندارند؛ اگر اطلاعات کافی و درستی داشتند خیلیها رعایت میکردند.
وی با بیان اینکه جوانان باید مطلع شوند، ادامه داد: خیلی از رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس گمنام هستند و مردم از این افراد آگاهی ندارند. باید به گونهای افراد را تشویق به فراگیری اطلاعات و آشنایی با زندگی شهدا و جانبازان کنیم و برای موفقیت در این مسیر باید مشوقهای کافی وجود داشته باشد.
خورشاهی ضمن اشاره به مجاهدتهای مدافعان سلامت در هشت سال دفاع مقدس و همچنین در شرایط شیوع کرونا، اظهار کرد: رزمنده، رزمنده است و فرق چندانی ندارد. فقط مدافعان سلامت در محیط کاری خود فشار بالای کاری متحمل میشوند ولی رزمندگان دفاع مقدس در محیطی خارج از محدوده خانه و شهرشان خطراتی را متحمل میشدند. در کدام جبهه بودن مطرح نیست، بلکه دفاع از مملکت و حفظ سنگر اهمیت دارد.
این پرستار جانباز با بیان اینکه باید توجه عمقی و منطقی به مسئله کرونا داشته باشیم، گفت: باید مردم به سلامتی که پیش از این جریان داشتند، فکر کنند و به عمق دینمان پی ببریم و به خدا ایمان داشته باشیم.
غلامحسین رهباردار خراسانی، جانباز دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: متولد سال ۴۳ هستم و از سال ۶۲ وارد جبهه شدم و در چهارم شهریور همان سال در منطقه خرمشهر بر اثر انفجار مین، جفت دست و جفت چشمانم و سمت راست بدنم دچار سانحه انفجار مین شد.
این جانباز نابینا که در گروه تخریب فعالیت میکرد در خصوص انگیزه ورودش به جبهه، بیان کرد: انگیزهای که برای هر جوان مسلمانی در آن زمان وجود داشت، دفاع از ناموس و میهن و همچنین کسب رضایت خداوند بود.
باید مواظب حفظ سنگرهای فرهنگی باشیم
وی افزود: ما آن زمان سنگرها را حفظ میکردیم الان نیز باید ملت شریف ایران سنگر تهاجم فرهنگی را حفظ کنند و نگذارند که دشمن از طریق این سنگر حمله کند.
مدیر خانه نور ایرانیان ضمن اشاره به تغییر شکل جنگ در عصر جدید و تغییر اقدامات مقابلهای با آن، ادامه داد: باید در خصوص فرهنگ ایثار شهادت فرهنگسازی بیشتری صورت گیرد؛ مخصوصاً رسانه ملی ما به شهدا و زندگی آنها بیشتر بپردازند تا فرهنگ ایثار و شهادت زنده نگه داشته شود.
وی در این خصوص پیشنهاد داد: میتوانیم از خانوادههای شهدا و ایثارگر و جانبازان فیلم تهیه کنیم و صدا و سیما یک برنامه ایدهآل سریالی داشته باشد و این زندگیها را مجموعهوار پخش کنند؛ برای مثال سریال پایتخت مخاطبان بسیاری دارد و همه سعی میکنند در ساعت پخش این فیلم دور هم جمع شوند و تماشا کنند، صدا و سیما نیز برای زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت باید چنین برنامهای داشته باشد.
این جانباز دفاع مقدس همچنین بیان کرد: ما میتوانیم کنگرهای برای جانبازان و خانواده شهدا در نظر بگیریم که دائمی باشد و توجه ما صرفاً به روز و هفته جانباز نباشد؛ باید مسئولان مرتبط به ریشه کار پی ببرند و اساسی کار کنند.
رهباردار ضمن اشاره به حضور مردم در تشییع پیکر سردار سلیمانی، عنوان کرد: چرا مردم در مراسم تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی چنین حضور پررنگی داشتند؟ زیرا مردم از ایشان بسیار کارهای خوبی دیده بودند و ایشان بسیار گرههای بزرگی را چه در ایران و چه در لبنان، سوریه، عراق و … باز کرده بود.
اگر میخواهیم باری را از دوش مدافعان سلامت برداریم، فرهنگ خانهنشینی را رواج دهیم
وی همچنین به مجاهدتهای مدافعان سلامت اشاره کرد و افزود: مدافعان سلامت، شهیدان ما هستند؛ ما اگر میخواهیم باری را از دوش آنها برداریم، فرهنگ خانهنشینی را رواج دهیم؛ با هر بار بیرون رفتن غیرضروری، یک بار جدید به روی پزشکان و پرستاران خواهیم گذاشت.
رهباردار افزود: پرستاران و پزشکان در دوران دفاع مقدس نیز در خط و پشت خط مقدم از جان و دل مایه میگذاشتند و امروز نیز کم نمیگذارند و در این نبرد حضور دارند.
مدیر خانه نور ایرانیان ضمن اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جوانگرایی، بیان کرد: نسل ما باید کنار بروند و صرفاً تجاربمان را انتقال دهیم و در واقع باید جوانان را سر کار بیاوریم. جوانان نباید فکر کنند به آنها توجهی نمیشود و این درحالی است که ما جوانان تحصیل کرده بیکار بسیار داریم؛ باید خلاقیتهای این جوانان را بیشتر به کار بگیریم.
این جانباز دفاع مقدس که از سال ۷۲ تحصیل را از مقطع راهنمایی آغاز کرده به سبک درس خواندن اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط جسمانی که داشتم، استادم به خانه میآمد، کتاب را تبدیل به نوار صوتی میکرد و من آنها را گوش میکردم و امتحان میدادم. من به این شکل درس خواندم و ای کاش جوانان ما نیز با توجه به امکاناتی که دارند به درس خواندن توجه کنند.
محمود باقرزاده در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در سن ۱۷ سالگی و از سال ۵۹ وارد جبهه شدم و در مجموع ۵۴ ماه سابقه جبهه دارم و در عملیاتهای طریقالقدس، مولی علی (ع)، الی بیتالمقدس، رمضان، والفجر مقدماتی، مسلم بن عقیل، بدر، والفجر ۸ و کربلای ۴ و ۵ حضور داشتم.
وی افزود: با توجه به ریشه و اعتقادات مذهبی خانواده، از اول ما را با عشق اباعبدالله الحسین (ع) تربیت کردند و با ورود به جریانات انقلاب به برکت حضور امام (ره) یک دیدگاه جدیدی در ما ایجاد شد که باعث شد شور و هیجانات درونیمان به جوشش دربیاید و به صورت خودآگاه و ناخودآگاه وارد این جریان شویم.
این جانباز ۷۰ درصد به خاطره تأثیرگذاری از جبهه اشاره کرد و گفت: یک تابلویی در نقاط مختلف جبهه بود که خیلی میدیدیم ولی شاید چون در متن و دل ماجرا بودیم توجهی به آن نمیکردیم اما تا الان که فرصت فکر کردن دارم متوجه میشوم که چقدر واقعیت داشته است.
جبهه دانشگاه انسانسازی است
وی افزود: الان که دقت میکنم میبینم چه جمله و محتوای عجیبی بود؛ «جبهه دانشگاه انسانسازی است». در واقع همینطور هم بود. بسیاری از افراد در بدو ورود به جبهه با باورها و اعتقادات مذهبی بیگانه بودند اما دچار تحولات شگرفی شده و از برکات این جبهه بینصیب نماندند.
این جانباز دفاع مقدس ضمن اشاره به توسل به شهدا و امامان (ع) بیان کرد: چه بخواهیم چه نخواهیم برخی مواقع دچار افسردگیهای مختلفی میشویم؛ تنها چیزی که باعث میشود از این سردرگمی نجات پیدا کنیم، عشق به باورها است و در این مسیر وصل شدن به شهدا ما را از قرار گرفتن در مسیر نادرست حفظ میکند.
منبع: جماران
کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا خانواده دفاع مقدس شعر فرهنگ ایثار و شهادت هشت سال دفاع مقدس بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی جانباز دفاع مقدس مدافعان سلامت ضمن اشاره خبرنگار مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۴۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ویژگیهای منحصربهفرد مردم اصفهان در دفاع مقدس استثناء است
ایسنا/اصفهان یک پژوهشگر دفاع مقدس با بیان اینکه ویژگیهای منحصربهفرد مردم اصفهان در دفاع مقدس استثناء است، گفت: اگرچه دشمن تغییراتی را با جنگ شناختی و جنگنرم ایجاد کرده است، اما امروزهم در همه برنامهها و مراسم دینی و مذهبی، نام اصفهان در صدر است و مردم اصفهان همچنان رنگ و سبقه دینی خود را حفظ کردهاند.
اصفهان در طول تاریخ کشور همچون نگینی در پهنه ایران درخشش داشته و این تلألو را در همه عرصهها حفظ کرده است، دفاع مقدس یکی از عرصههایی است که بسانِ هنر، صنعت و تاریخ، اصفهان در آن سرآمد است و تقدیم ۲۴ هزار شهید برای حفظ ایران عزیز گواه ارزشمند و عظیمی بر این مدعاست.
محسن نصری، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در گفتوگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه ما بعد از پیروزی انقلاب مقطعی داریم که با عنوان «جنگ ماقبل جنگ» شناخته میشود، اظهار کرد: در این مقطع گروهکهای مختلف در ۴ گوشۀ کشور یعنی کردستان، گنبد و ترکمن صحرا، سیستان بلوچستان و خوزستان با عناوین مختلفی مثل خلق کُرد، خلق ترکمن، خلق بلوچ و خلق عرب با تحریک دشمنان سربرآورده و درگیریها و بحرانهایی را ایجاد میکردند تا با ناامن کردن کشور مانع از استقرار نظام جمهوری اسلامی شوند.
او ادامه داد: از سوی دیگر، آغاز تهاجم بعثیها به کشور ما ۸ اسفند ۵۷ یعنی دو هفته پس از پیروزی انقلاب با حمله به منطقه سیرین در غرب کشور مرز شهرستان بانه و عراق اتفاق افتاد، تا ۳۱ شهریور ۵۹ بیش از ۷۰۰ مورد حمله به ۱۴۰۰ کیلومتر مرز ایران و عراق انجام شد و سرانجام شهریور ۵۹ جنگ سراسری آغاز میشود. در دوران جنگ مانند قبل از جنگ که کشور همزمان درگیر بحرانهای داخلی و حملات خارجی بود، مجموعه سپاه و بسیج اصفهان نقش اساسی ایفا میکنند. با پیروزی انقلاب اسلامی کمیته دفاع شهری در خیابان کمال اسماعیل اصفهان در محل ساواک قبلی و با حضور افرادی مثل مرحوم پرورش، حجتالاسلام سالک و آقای رحیم صفوی و ... تشکیل میشود و بعد از آن ابتدای سال ۵۸ این مکان به سپاه اصفهان تبدیل میشود.
نصری اضافه کرد: اولین نیروهایی که برای مقابله با اشرار و تشکیل سپاه به منطقه سیستان و بلوچستان میروند شهید کفعمی و شهید مهندس ولیالله نیکبخت از اصفهان هستند، یا در کردستان و آزادسازی شهر پاوه نیروهای اصفهان از اولین افراد بودند که برای مقابله با بحران خلق کرد و آزادسازی شهر پاوه با محوریت شهید چمران شرکت داشتند که تعدادی از نیروهای اصفهانی هم در همان زمان به شهادت رسیدند، پس از آن در جریان آزادسازی شهر سنندج در اردیبهشت ۵۹ سه مجموعه ایفای نقش دارند، نیروهای سپاه اصفهان به فرماندهی آقای رحیم صفوی، نیروهای گردان دو سپاه تهران به فرماندهی احمد اسلیمی که اهل اصفهان است و نیروهای ارتش به فرماندهی شهید صیاد شیرازی که او هم در اصفهان خدمت میکرد.
او ادامه داد: درواقع به نوعی فرماندهی سه ضلع آزادسازی سنندج با نیروهای اصفهانی بود و به همین دلیل هم بود که شهدای اصفهان در غرب کشور و کردستان، بیش از شهدای خودِ استان کردستان است در جریان خلق عرب و درگیریهای خوزستان هم نیروهای اصفهان حضور داشتند، و در بحران گنبد و ترکمن صحرا هم دربهمن ۵۸ از سپاه اصفهان شهید خرازی و نیروهای اصفهان اعزام میشوند. درواقع در این دوران سخت کشور، سپاه و بسیج اصفهان نقش محوری هم در فرماندهی و هم در مبارزات میدانی داشت.
این استاد دانشگاه با اشاره به آغاز جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۵۹ گفت: بعد از شروع جنگ، بازهم نیروهای بسیج و سپاه اصفهان اولین نیروهایی بودند که برای مقابله با حملات بعثیها اعزام میشوند، سردار حجازی که سه پیش در سوریه به شهادت رسیدند و در زمان شهادت جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران بودند، در مصاحبهای که با ایشان داشتم روایت کردند که روز بعد از آغاز جنگ همراه با شهید مسجدیان به دیدار حجتالاسلام سالک رفتیم که فرمانده سپاه اصفهان بودند، و با پیکانی که از سپاه گرفتیم برای فراهم کردن مقدمات حضور رزمندگان اصفهانی در جنوب کشور به سمت اهواز حرکت کردیم.
رتبه اول شهدای جنگ تحمیلی از آنِ اصفهان است
نصری افزود: در پی آن گروههای مختلفی به سمت اهواز میآیند و در نهایت با هدایت سردار رحیم صفوی در منطقه دارخوین که نام روستایی بین اهواز و آبادان بود جلوی بعثیها را میگیرند. شهید خرازی که در کردستان فرمانده گردان ضربت بودند و در آزادسازی سنندج نقش محوری داشتند مهر ۵۹ از کردستان به اهواز میآیند و خط پدافندی با نام خط شیر را تشکیل میدهند. در واقع هسته اولیه تشکیل لشکر امام حسین(ع) از سپاه اصفهان در دارخوین با حضور شهید خرازی، شهید محمدرضا زاهدی و... شکل میگیرد.
او اضافه کرد: اصفهانیها در دفاع مقدس ویژگیهای شاخص و منحصر به فردی دارند که در کشور استثناء است، اول آنکه ۲۴ هزار شهید استان اصفهان، نسبت به جمعیت، رتبه اول را در شهدای جنگ تحمیلی به اصفهان داده است، ویژگی دیگر آن است نیروها و فرماندهان اصفهانی نه تنها در یگانهای اصفهانی مثل لشکر امام حسین(ع) و لشگر ۸ نجف اشرف حضور داشتند، بلکه در استانهای دیگرهم نقش فرماندهی داشتهاند، برای مثال فرمانده لشکر ۲۵ کربلا از شمال کشور، سردار مرتضی قربانی بود که از نیروهای اصفهان هستند، فرماندهی تیپ قمر بنی هاشم از استان چهارمحال و بختیاری بر عهده سردار کریم نصر بود و بعد از آن سردار زاهدی فرماندهی را بر عهده داشتند، در واقع نیروهای اصفهان در لشکرها و یگانهای مختلف هم در سطح فرماندهی و هم در سطح رزمندگان نقش محوری و حضور پررنگ داشتند.
این پژوهشگر دفاع مقدس با اشاره به نقش پررنگ و محوری اصفهان در جریان انقلاب و دفاع مقدس، بیان کرد: اولین اعتراضات مردمی و اولین حکومت نظامی در زمان پهلوی در اصفهان اتفاق افتاد و بعد از آن در جریان انقلاب و دفاع مقدس، مردم اصفهان همواره سرآمد بودهاند و این امر از یک سهگانه در اصفهان ناشی میشود؛ اصفهان را شهر گنبدهای فیروزهای میخوانند، گنبد محل عبادت است و بیش از ۹۰ درصد شهدای ما نیز در جریان انقلاب و دفاع مقدس افراد فعال در همین مساجد بودهاند، این گنبدهای فیروزهای در طی تاریخ به پرچمهای مشکی عزاداری امام حسین(ع) تبدیل شد. مراسم عزاداری اهل بیت از ویژگی شاخص اصفهان است که در ایام مختلف سال در مساجد حسینیهها و منازل برگزار میشود.
نصری اضافه کرد: حضور پررنگِ عبادت در مساجد و عزاداری اهلبیت در زندگی مردم، تربیت این نیروهای ارزشمند برای کشور و انقلاب و این شهدای بزرگ را رقم زد که از نظر توانمندی و نقش ویژه در دفاع مقدس بینظیر هستند، در واقع نقش بیبدیل اصفهان به دینداری و ولایتمداری مردم این دیار بازمیگردد که خود را در انقلاب و دفاع مقدس به خوبی نشان داد.
او تصریح کرد: اگرچه ما در سطح کشور و اصفهان تغییر و تحولات فرهنگی را شاهد هستیم و دشمن تغییراتی را با جنگ شناختی و جنگنرم ایجاد کرده، اما امروز هم در همه برنامهها و مراسم دینی و مذهبی مثل مراسم اربعین، عزاداری های محرم و اعتکافها نام اصفهان در صدر است، در واقع مردم اصفهان همچنان رنگ و سبقه دینی خود را حفظ کردهاند اگرچه باید در زمینههای فرهنگی، شناختی و اقناعی برای نسل جوان فعالیتهای بیشتری انجام دهیم.
انتهای پیام