Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@21:26:22 GMT

برگزاری رویداد ساعت زمین همراه با کرونا

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۱۴۶۲۶

برگزاری رویداد ساعت زمین همراه با کرونا

انسان از ابتدای خلقت همواره در صدد یافتن راهی برای زندگی آسان تر بوده است که نتیجه آن انواع اختراعات است که توسعه شهرنشینی و صنایع را به همراه داشته است، اما از آنجا که انسان همواره زیاده خواه است و هر آنچه که در طبیعت وجود دارد را از آن خود می داند، گرفتار مصرف بی رویه شد که این روند انتشار گازهای گلخانه ای، آلودگی هوا، تغییر اقلیم، گرمایش جهانی، تخریب لایه ازن، وقوع طوفان و خشکسالی را به همراه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چند سالی است که کارشناسان محیط زیست معتقدند که زمین توان بیولوژیک و خودپالایی خود را از دست داده است بنابراین هر چه فشار از سوی انسان بر این کره خاکی بیشتر شود، زودتر به پایان ذخایر موجود در آن خواهیم رسید.
بر این اساس برخی متخصصان و دولتمردان به این نتیجه رسیدند که باید آگاهی عمومی نسبت به نحوه مصرف منابع چه طبیعی و چه آنهایی که به دست بشر ساخته شده بالا رود تا مصرف هوشمندانه شود، این گونه بود که در سال ۲۰۰۷، رویداد ساعت زمین با مشارکت بیش از ۲ میلیون نفر در شهر سیدنی استرالیا برگزار شد و امروز با گذشت بیش از یک دهه از آغاز این رویداد، ۱۸۰ شهر در ۵ قاره جهان در حال تلاش در این حوزه هستند.
بر این اساس آخرین شنبه ماه مارس رویداد « ساعت زمین» نام گرفت و هر ساله در این روز کشورها از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ به وقت محلی خود در هر نقطه‌ای از کره زمین با خاموش کردن حداقل یک لامپ، به این رویداد می پیوندند. که امسال در ایران با  که هدف از برگزاری آن اختصاص یک ساعت تنفس برای کره زمین است که مشارکت کنندگان با خاموش کردن چراغ‌ها و وسایل برقی منازل و محل کار خود، از تولید میلیون‌ها مترمکعب گاز گلخانه‌ای جلوگیری می‌کنند.
بنابراین دیروز روز جهانی رویداد ساعت زمین بود که امسال حال و هوای دیگری داشت، به علت شیوع ویروس کرونا این رویداد در منازل اجرا شد و شواهد نشان می دهد بسیاری از اهالی دنیا چراغ خانه های خود را خاموش کردند و در کنار شمع نشستند تا به جهان و جهانیان بگویند که کرونا موضوعی نیست که آنها را از فکر حفظ طبیعت و اجرای چنین رویدادهایی دور کند؛ گزارش ها و عکس های منتشر شده نشان می  دهد که امسال تعداد شرکت کنندگان در این رویداد در سراسر جهان بسیار بیشتر از سال های قبل بوده است.
در واقع هدف جهانیان این بود که به دولتمردان سراسر جهان اعلام کنند که ما حاضریم سبک زندگی خود را تغییر دهیم شما برای حفظ محیط زیست و هر آنچه در طبیعت است چه کار می کنید؟ 
البته می دانیم که هدف این رویداد بسیار بالاتر از خاموش کردن نمادین یک لامپ است چون فشاری که انسان در این چند دهه بر محیط زیست وارد کرده با خاموش کردن مثلا یک لامپ جبران نمی شود، عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که ما خائن ترین نسل نسبت به محیط زیست هستیم و باید به آیندگان جواب پس بدهیم.
همچنین صندوق جهانی طبیعت، متولی این رویداد معتقد است که این اقدام بسیار فراتر از خاموش کردن نمادین چراغ‌ها است، ما اولین نسلی هستیم که متوجه شده در حال تخریب زمین است و آخرین نسلی خواهیم بود که می‌توانیم در این مسیر کاری کنیم.
پس از آن در سراسر جهان این اقدام مورد استقبال عمومی قرار گرفت و در این جهت چراغ‌های برج ایفل در پاریس،‌ برج ساعت بیگ بن در لندن، خانه اپرای سیدنی، ساختمان امپایر استیت در منهتن، کاخ باکینگهام در لندن،‌ تماشاخانه کولوسئوم در رم و کاخ ادینبورو در شهر ادینبورو به مدت یک ساعت خاموش می‌شوند.
ایران نیز این رویداد با خاموش کردن چراغ های برج میلاد آغاز شد اما اکنون نه فقط در کلانشهرها بلکه سکونتگاه های کوچک و شهرهای کوچک کشور به این رسم سبز پیوسته اند.
تمام افرادی که در این رویداد شرکت می‌کنند یک هدف مشترک دارند و آن آینده‌ای سازگار با محیط زیست است. تغییرات اقلیمی و از دست دادن طبیعت دو تهدید بزرگ محیط زیست است که برای حل آن کمک تمام ساکنان زمین مورد نیاز است در واقع هر فردی که در رویداد ساعت زمین یا جنبش‌هایی به این شکل شرکت می‌کند، آمادگی خود را برای کمک به محیط زیست اعلام کرده است.
البته امسال شیوع ویروس کرونا اجرای این رویداد را تحت تاثیر قرار داد، صندوق جهانی طبیعت در بیانیه‌ای اعلام کرده که حفظ سلامت همه‌ مشارکت کنندگان و پرسنل ما، اولویت اصلی این نهاد است، کشورهای زیادی در جهان با شیوع ویروس جدید کرونا (بیماری کووید ۱۹) دست و پنجه نرم می‌کنند و ما از این بابت و از دست رفتن جان مردم عمیقاً غمگینیم.

این نهاد به همه مشارکت کنندگان توصیه می‌کند که تا امسال در خانه‌های خود به مشارکت در ساعت زمین بپردازند و از طریق فضای مجازی آن را پیگیری کنند. قطعا برای شرکت در این رویداد راه‌های زیادی وجود خواهد داشت.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست رویداد ساعت زمین خاموش کردن محیط زیست چراغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۴۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای احیای خاک آلوده به پلاستیک، ۵۰۰ سال زمان لازم است

به گزارش خبرگزاری مهر، حلیا سادات حسینی در جشنواره زمین پاک و کاروان سفیران سبز در دومین روز از هفته زمین پاک، با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری در خصوص محیط زیست افزود: حضرت آقا تأکید کرده‌اند مهم‌ترین موضوع ویژه در بحث زمین، کم‌کاری‌ها و نادیده‌گرفتن فرسایش خاک است که بخشیدنی نیست و اگر بدانیم پلاستیک چقدر در فرسایش خاک مؤثر است، به اهمیت این موضوع پی می‌بریم.

وی ضمن بیان این نکته که هر ۱۰۰ مترمربع خاک حاصلخیز، بالغ بر ۱۰۰ سال طول می‌کشد که احیا شود، ادامه داد: این در حالی است که ۴۰۰ سال طول می‌کشد که پلاستیک در خاک فرسایش یابد که تازه به میکروپلاستیک تبدیل می‌شود که آن هم برای خاک مضر است؛ یعنی بالغ بر ۵۰۰ سال زمان برای احیای خاکی که آلوده به پلاستیک است، زمان نیاز داریم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در پایان ضمن قدردانی از شهرداری منطقه ۱۱ در برگزاری این برنامه، اظهار امیدواری کرد، با مشارکت مردم و سیاست‌گذاری‌های درست مسؤولان، مصرف پلاستیک مدیریت و به موضوع احیای خاک بیش از پیش توجه شود.

گفتنی است، جشنواره زمین پاک و کاروان سفیران سبز همزمان با دومین روز از هفته ملی زمین پاک با حضور، موسوی شهردار منطقه ١١، حلیا سادات حسینی مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار، شادی مالکی سرپرست سازمان مدیریت تاکسیرانی شهر تهران و جمعی از مدیران شهری به میزبانی منطقه ١١ در بوستان رازی برگزار شد.

کد خبر 6087377 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک
  • پاکسازی محیط زیست توسط کودکان شهر زاوه در هفته زمین پاک + تصاویر
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک
  • برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه
  • پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • برای احیای خاک آلوده به پلاستیک، ۵۰۰ سال زمان لازم است