Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هر فناوری‌ نو با ظهور خود فرصت‌ها و چالش‌هایی را پیش رویمان قرار می‌دهد، بشر با قدرت خود توان تبدیل چالش‌ها به فرصت را نیز دارد، فناوری نانو در این میان با شکوفایی خود تاثیرات بیشماری را بر بخش‌های مختلف زندگی بشر گذاشته است.

این فناوری با تغییر در چیدمان کوچکترین بخش تشکیل دهنده مواد یعنی اتم‌ها و مولکول‌ها خواصی جالب و حیرت انگیز به مواد می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ایران نیز به مدد تلاش نیروی انسانی و فعالان این حوزه در این عرصه خوش درخشیده است، فعالان و بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری حوزه نانو با همت، غیرت، نوآوری و نیروی اندیشه، بازی را در دست دارند، ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حوزه کنار آنها قرار دارد تا با حمایت و همدلی مسیر پیشرفت پیموده شود، تلاش‌ها برای پیمودن این مسیر ادامه داد.

تنوع سبد محصولات نانویی

دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری درباره فعالیت‌های این ستاد در سال گذشته گفت: صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی محصولات حوزه فناوری نانو اولویت ستاد است، در حال حاضر نزدیک به ۶۵۰ محصول تایید شده در این حوزه وجود دارد که در برنامه‌ریزی‌ها قصد داریم تا سال ۱۴۰۰ آن را به هزار محصول برسانیم، پس سرمایه‌گذاری روی توسعه فناوری‌های این حوزه، طراحی و ساخت محصولات با قدرت دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: توسعه کاربرد محصولات نانو در صنایع گوناگون نیز یکی از اقدامات دیگر مورد توجه ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی است تا کارایی، کیفیت و بهره‌وری محصولات از این طریق افزایش یابد، توسعه محصولات در حوزه‌های آب، انرژی، محیط زیست و سلامت نیز مورد توجه ستاد قرار گرفته،به عنوان مثال اکنون بیش از ۸۰ محصول در حوزه سلامت تولید شده است، همچنین با توجه به بیانات مقام معظم رهبری حوزه کشاورزی نیز حوزه دیگری بود که مد نظر قرار گرفت، پس روی کاربرد فناوری نانو برای اصلاح بذر، افزایش جوانه زنی، مراحل طراحی ادوات کشاورزی، تولید کودهای نانویی و افزایش تولید آفت کش‌های غیر سمی و نانویی کار شد.

محصولات ایران ساخت نانو در ۴۵ کشور

وی گفت: محصولات تولید شده در حوزه فناوری نانو دارای فناوری پیشرفته هستند، پس می‌توان نتیجه گرفت که مشتری آنها نیز خاص است، حال که یکی از اولویت‌های ستاد تمرکز روی تجاریسازی محصولات است باید دید برای توسعه بازار آن چه برنامه‌ای وجود دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی درباره این موضوع نیز افزود: بازار ۸۰ میلیونی ایران برای این محصولات بزرگ نیست، اگر کششی برای این محصولات در بازار وجود نداشته باشد بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان به بن بست می‌رسند، پس توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان‌ها موضوع بود که با جدیت دنبال کردیم، پس برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شد تا علی رغم مشکلاتی که تحریم‌ها ایجاد کردند این محصولات به بازار جهانی برسند، در حال حاضر محصولات این حوزه به ۴۵ کشور صادر می‌شود. از نظر توزیع جغرافیایی نیز وضعیت خوبی داریم، همچنین برای سرعت بخشیدن به این هدف در چین، اندونزی، هند، عراق، سوریه و ترکیه دفاتری راه اندازی شده تا صادرات محصولات نانو و سایر حوزه‌ها را افزایش دهیم تا بتوانیم در توسعه صادرات های تک موثر باشیم،حوزه نانو الیاف، پوشش‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی، مواد پایه نانو و کاربرد فناوری نانو در حوزه آب از بخش‌هایی است که صادرات خوبی در آن داریم.

ویترینی از دستاوردهای نانویی

سرکار بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان یکی از بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری در حوزه نانو هستند. ۲۴۰ شرکت در این حوزه فعالیت می‌کنند که از این تعداد حدود ۱۸۰ شرکت عنوان دانش بنیانی را دریافت کردند،دوازدهمین جشنواره فناوری نانو در سال ۹۸ برگزار شد. با برگزاری این رویداد نمایشگاه بین‌المللی تهران ۴ روز میزبان فناوران کشور در حوزه نانو فناوری شد و آخرین دستاوردها و تحولات در معرض دید عموم قرار گرفت. 

وی ادامه داد: ۱۲۵ شرکت دانش بنیان در این نمایشگاه در ۱۲ بخش صنعتی دستاوردهای خود را نمایش دادند.

وی اظهار کرد: آموزش فناوری نانو میان دانش‌آموزان یکی از فعالیت‌های ترویجی مهم ستاد است که به صورت عملی و تئوری انجام می‌شود، در حال حاضر بیش از ۸۵ آزمایشگاه نانو در کشور با حمایت معاونت علمی و فناوری و وزارت آموزش و پرورش راه اندازی شده است که فرصت یادگیری با انجام آزمایش را در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد. با این الگو در چین آزمایشگاه‌هایی با تجهیزات ایران ساخت راه اندازی شد. در چین ۵  آزمایشگاه راه اندازی شده است و ۵ آزمایشگاه دیگر نیز با انعقاد قرارداد به زودی راه اندازی می‌شود.

برچسب‌ها فناوری نانو ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فناوری نانو ستاد ویژه توسعه فناوری نانو هند عراق سوریه ترکیه فناوری نانو ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی معاونت علمی و فناوری راه اندازی شد محصولات نانو دانش بنیان حوزه نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۵۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی ایرانسل، رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، توسط دانشگاه اراک، با حمایت ایرانسل، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی، شهرداری و شورای شهر اراک، پارک علم و فناوری استان مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اراک و شرکت آلومینیوم ایران، از چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اراک و پارک علم و فناوری استان مرکزی، برگزار می‌شود. ایرانسل علاوه بر حمایت از این رویداد، به همراه تیم داوری ایرانسل لبز، در مرحله اختتامیه و داوری ایده‌های نوآور حوزه هوش مصنوعی، مشارکت می‌کند.

این رویداد حوزه هوش مصنوعی، موضوعات رایانش تکاملی، یادگیری ماشین، رباتیک، بینایی ماشین، بازشناسی گفتار و پردازش رایانه‌ای، ایده‌های نوآور و فناور مرتبط با حوزه‌های مختلف از جمله صنعت، مدیریت شهری، فناوری اطلاعات، بهداشت و سلامت، سرویس‌های مالی، آموزش، سرگرمی و بازی، تحلیل شبکه‌های اجتماعی و …، را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و به نفرات و تیم‌های برتر، جوایز ارزنده نقدی و امکان پذیرش در پارک علم و فناوری اراک را اهدا می‌کند. مخاطبین این رویداد نیز دانشجویان، اساتید، پژوهشگران، کارآفرینان و صنعت‌گران فعال در حوزه هوش مصنوعی‌اند.

این رویداد که از امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز شده است، با برگزاری بوت‌کمپ در روز چهارشنبه ۱۲ اردیهبشت ۱۴۰۳ ادامه پیدا می‌کند و مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان نیز، شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳، در پارک علم و فناوری استان مرکزی، برگزار می‌شود. توسعه اشتغال دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت نخبگان در توسعه صنعت فناوری‌اطلاعات و ارتباطات، تسهیل و حمایت از ایجاد و توسعه زیست‌بوم نوآوری و افزایش عمق بومی‌سازی فناوری‌های کلیدی در این صنعت و نیز تجاری‌سازی، ایجاد یا توسعه بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه، از جمله اهداف ایرانسل در حمایت از زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور است که با برگزاری و مشارکت در رویدادهای استارتاپی، اعلام فراخوان‌های همکاری و امضای توافق‌نامه‌ها با سازمان‌ها، نهادها، دانشگاه‌ها و بنیادهای علمی، حمایت از طرح‌های تحقیقاتی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و…، توسط مجموعه ایرانسل لبز که بازوی تحقیق و توسعه ایرانسل است، پیگیری می‌شود.

دیگر خبرها

  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • تاکید نیکبخت بر اقدام مشترک کشورها برای مقابله با تخریب سرزمینی
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • مخاطرات عدم سرمایه‌گذاری متوازن در زیست‌بوم هوش مصنوعی
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • توسعه ICT سبب نجات کردستان از عقب‌ماندگی می‌شود
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • تنوع سبد محصولات پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش