Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@21:50:53 GMT

هشدار سازمان راهداری از وقوع سیلاب، رانش زمین و ریزش کوه

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۱۶۴۵۰

هشدار سازمان راهداری از وقوع سیلاب، رانش زمین و ریزش کوه

سازمان هواشناسی امروز یکشنبه اعلام کرد براساس پیش بینی های صورت گرفته در خصوص بارش های شدید باران تا ۸۰ میلیمتر در استانهای خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس؛ وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌های فصلی، ریزش کوه و رانش زمین دور از انتظار نیست.

سازمان راهداری یادآور شده است: از آنجا که سازمان هواشناسی ایستگاه های محدودی دارد و میانگین بارش ها را به صورت استانی پیش بینی می کند و پیش بینی شهرستانی، نقطه ای و محلی برای آن‌ها مقدور نیست، در سیل اخیر نیز بارندگی‌ها بیش از آنچه که پیش بینی کرده بود، اتفاق افتاد و منجر به وقوع سیل جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر در فروردین امسال شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این راستا کمیته پیش بینی هوای سازمان راهداری، آخرین پیش بینی های معتبر را با پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی تطبیق می دهند و بر اساس آن، جمع بندی نظرات را به صورت کلی و به صورت استانی اطلاع رسانی می‌کند، بر این اساس، اکیپ های مختلفی به مناطقی که احتمال وقوع سیل وجود دارد، اعزام شده است.

 سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ابرز امیدواری کرده است که بارش‌های پیش رو سبب وقوع سیلاب مخرب در استان‌های ذکر شده نشود، چرا که نه تنها زیرساخت‌های حمل و نقلی کشور از جمله راه‌ها ضعیف تر می شود بلکه هنوز بازسازی سیل دی و هفته اول اسفند پارسال تکمیل نشده و با افزوده شدن بازسازی های جدید به لیست سازمان، کار مشکل‌تر شود.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، اوج بارش ها از یکشنبه و دوشنبه اتفاق می افتد و اگر تا کمتر از ۱۰۰ میلیمتر بارش در لرستان داشته باشیم، منجر به سیل مخرب در محورهای مواصلاتی این استان خواهد شد اما بخشی از کهگیلویه و بویراحمد و فارس استعداد سیل را دارند و  می‌تواند به راه‌های این 2 استان آسیب بزند؛ حتی اگر سیل منجر به خسارت نشود، بارندگی های کوتاه مدت و شدید منجر به ریزش کوه و رانش زمین می شود همانطور که در سیل چهارم فروردین امسال به بیش از ۵۰۰ مقطع ریزش کوه در ۳۸ هزار مترمربع و مکعب داشتیم.

بارندگی های شدید فروردین ماه امسال در برخی از استانها مشکلاتی به وجود آورد و این بارش های شدید در استان هایی از جمله هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان، قم، گیلان و کرمان  سبب وقوع سیل در بعضی از استان ها و وارد شدن خسارت به برخی زیرساخت ها،  مسدود شدن برخی راه‌های فرعی و روستایی شد.

برچسب‌ها سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سیل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سیل سازمان راهداری پیش بینی ها وقوع سیل ریزش کوه بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۶۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش باران و وزش باد شدید در راه استان فارس

آفتاب‌‌نیوز :

مسعود حقیقت روز جمعه در مصاحبه اظهارکرد: سامانه اول که شامل بارش باران، گاهی رگبار همراه با رعد و برق، وزش باد شدید و احتمال تگرگ برای مناطق نیمه جنوبی و نیمه غربی در شهرستان‌های کازرون، فراشبند، خنج، قیرو کارزین، لامرد، مُهر و لارستان پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: همچنین سامانه دوم که باوزش باد شدید همراه است از اواخر وقت جمعه چهاردهم اریبهشت ماه آغاز و تا اواخر وقت شنبه پانزدهم همین ماه در مناطق نیمه شمالی و مناطق مرکزی استان فعال است.

مدیر کل هواشناسی فارس تاکید کرد: اثر مخاطره همچون، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب و سیلاب، لغزندگی جاده و بر خورد صاعقه، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن سال وجود دارد از این رو احتیاط در تردد جاده‌ای، احتیاط در تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و عدم حضور در ارتفاعات عدم توقف خود رو‌ها در کنار در ختان کهن سال و استحکام ساز‌های موقت عدم سم پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نگهداری نهال توصیه می‌شود.

پیشتر هواشناسی فارس دهم اردیبشهت ماه با اعلام وضعیت سطح نارنجی نسبت به فعالیت سامانه بارش باران، گاهی رگبار، همراه با رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق تکرگ از چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت تا پایان وقت جمعه چهاردهم همین ماه در شیراز و استان هشدار داده بود

وضعیت رنگ هشدار‌ها چگونه است؟

زمانی که سازمان هواشناسی، هشدار زرد رنگ می‌دهد یعنی پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفر‌ها و کار‌های روزمره اختلالاتی ایجاد کند. این هشدار برای مردم با هدف آمادگی لازم در مواجهه با پدیده‌های جوی که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد، همچنین برای مسئولان به منظور اندیشیدن تمهیدات لازم صادر می‌شود.

هشدار نارنجی شدت بیشتری از هشدار زرد دارد و در نوع نارنجی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات مخرب و خسارت‌های احتمالی داشته باشد. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا نیز هست.

هشدار قرمز رنگ بالاترین سطح هشدار هواشناسی است که پیش‌بینی می‌شود پدیده جوی بتواند خسارت‌های وسیعی داشته باشد. با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌شود که وارد عمل شوند و اقداماتی برای کاهش خسارات بیندیشند.

به طور کلی رنگ زرد، نارنجی و قرمز هریک به ترتیب به معنی آگاهی، آمادگی و اقدام است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • بارش باران و وزش باد شدید در راه استان فارس
  • ریزش برداری از محورهای ایلام درپی بارش‌های شدید
  • هشدار وقوع سیلاب در ۲۷ ولایت افغانستان
  • هشدار نارنجی در استان سمنان صادر شد/ وقوع تندباد در برخی مناطق
  • پیش بینی رگبار و رعد و برق در البرز/ احتمال ریزش سنگ و رانش کوه
  • فعالیت سامانه بارشی در جنوب استان تا ساعتی دیگر
  • آماده باش مخابرات خوزستان در پی هشدار بارش سنگین و وقوع سیلاب احتمالی
  • آماده باش مدیریت بحران برای احتمال وقوع سیلاب در ۴ استان
  • هشدار؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط
  • هشدار مهم؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط