Web Analytics Made Easy - Statcounter

استمرار مواجهه به بیماری کرونا مستلزم صبر، تلاش و مجاهدت است و برای کمک به مهار این بیماری باید به ضرورت‌های کاهش زنجیره انتقال آن توجه ویژه شود.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- حسین صفری؛* مقابله با بحران تنها سهم دولت نیست، در روزهای سخت اگر مردم در صحنه نباشند، مسئولین دست تنها می‌مانند، مردم این روزها مثل همیشه که در عرصه های مهم حضور مثبت دارند در مبارزه با ویروس کرونا نیز حضور فعال دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
از آنجا که استمرار مواجهه با این بیماری مستلزم صبر، تلاش و مجاهدت است لذا برای کمک به مهار این بیماری و در راستای اقدامات مختلف صورت گرفته توسط گروه های جهادی و سازمان های مردمی، ضمن توجه به ضرورت‌های کاهش زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ و از منظر اطلاع رسانی، نکات توجیهی و توصیه‌های زیر ارائه می‌شود:   جدی گرفتن نکات مربوط به پیشگیری توسط فعالین اجتماعی: با توجه به اینکه حفاظت از جان خود و دیگران وظیفه شرعی و انسانی هر فرد میباشد، باید تمامی اعضا گروه های جهادی و نهادهای مردمی که در مبارزه با بیماری کرونا همکاری می کنند توصیه های پیشگیرانه را جدی بگیرند. در بیماری های واگیر برای هر فرد امکان ابتلا وجود دارد و باید به احتیاط های لازم توجه داشت تا ضمن کمک رساندن به دیگران نیروهای فعال مبتلا نشوند. همچنین هر کدام از افراد که خودشان و یا در بین نزدیکان آنها فرد مبتلایی وجود دارد، به جهت قطع زنجیره انتقال از حضور در فعالیت های گروهی اجتناب کنند.   با توجه به اینکه قعالیت های جهادی و داوطلبانه عمدتا به صورت گروهی انجام می‌شود واجب است نکات لازم از قبیل: رعایت فاصله توصیه شده افراد دارای فعالیت مستمر از طرفین(حداقل دو متر) – انجام فعالیت‌ها حدالاماکن در فضای باز یا با تهویه مناسب – استفاده از تجهیزات حفاظت فردی و... ؛ رعایت شود.   لزوم انجام فعالیت ها با کمترین تعداد نفرات ممکن: اگر شیوع بیماری کرونا را یک نمونه از جنگ بیولوژیک در نظر بگیریم، عقل سلیم حکم می‌کند در میدان نبرد جهت جلوگیری از آلوده شدن افراد گروه؛ با کمترین تعداد و بیشترین بازدهی حاضر شده و فقط افرادی که فعالیت دارند از محیط امن منزل خارج شوند و بقیه در سنگر خانه حضور داشته باشند تا ریسک مواجهه با ویروس کووید-۱۹ کمتر شود. پیشنهاد است به صورت شیفت چرخشی افراد در فعالیت ها حضور یابند.   پرهیز از خستگی داوطلبان و تغذیه مناسب: خستگی می‌تواند باعث افزایش فشار وارده بر بدن و کاهش سطح ایمنی بدن شود و خطر ابتلا به بیماری را بیشتر کند، بنابراین مسئولان این گروه ها باید برنامه ریزی لازم را برای استراحت افراد گروه خود داشته باشند، و از طرفی با توجه به اینکه نیروهای داوطلب فعالیت بیشتری در طول روز دارند لازم است نوشیدن مایعات به اندازه کافی و تغذیه مناسب داشته باشند. پیشنهاد میشود ضمن رعایت بهداشت فردی تا جایی که امکان دارد محل جداگانه و پاک تری برای استراحت و تغذیه در نظر گرفته شود و بیشتر از نوشیدنی ها و مواد خوراکی گرم استفاده کنند.   توجه بسیار ویژه به فضای مجازی و سامانه‌های تلفنی: امروزه قدرت نفوذ فضای مجازی در بین جوامع مختلف غیرقابل انکار است لذا گروه های مردمی با انجام کارهایی مثل ایجاد مسابقات، تشکیل کمپین‌های اجتماعی، انتشار مواد آموزشی معتبر و موثق و... می‌توانند نقش مهمی در فرهنگ سازی و آگاهی بخشی بین مردم داشته باشند ؛همچنین فعالیت در سامانه‌های تلفنی ایجاد شده به شرط دارا بودن اطلاعات و دانش کافی و یا پس از گذراندن آموزش های لازم کمک شایانی به کنترل این بیماری خواهد کرد، قابل توجه است که اطلاعات لازم باید از مراجع رسمی و معتبر تهیه شود.
ارتباط با دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های مربوط: در بحث مبارزه با بیماری کرونا دانشگاه‌های علوم پزشکی هر منطقه یا استان می‌تواند نقطه مرجع در جریان کارگروه‌های جهادی و مردم نهاد باشد؛ پس لازم است ارتباط مناسب و کافی با شبکه های بهداشت و درمان برقرار گردد تا نیاز های هر منطقه که از دیدگاه متخصصین امر سلامت شناسایی شده است با کمک مردم رفع شود.   پشتیبانی از مدافعان سلامت ایران: فعالیت‌های تولیدی پشتیبان در جهت تامین وسایل حفاظتی مورد نیاز گروه های مختلف بسیار حیاتی و مهم است اما در این باب دو نکته قابل توجه است: اول؛ نیازسنجی مناسب از مراجع ذیصلاح و بطن مردم در خصوص اقلام و لوازمی که کمبود آنها وجود دارد و تولید این وسایل لازم است با مشورت و تایید سازمان های مربوطه صورت گیرد. دوم؛ در نظر گرفتن گروه های دارای اولویت مهم تر مثل پرسنل بهداشت و درمان، بیماران صعب العلاج، افراد دارای بیماری های زمینه ای، اطرافیان مبتلایان به ویروس کرونا، افراد دارای بیماری های خاص مثل سرطان،بیماران کلیوی،ایدز و...   در موضوع گندزدایی و ضدعفونی اماکن عمومی نیز گروه‌هایی که فعالیت دارند لازم است به دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و دیگر سازمان‌های مربوطه توجه داشته باشند و با در نظر گرفتن شرایط هر محل آلوده عملیات ضدعفونی انجام گردد؛ همچنین بیشتر محیط های شلوغ و پرتردد مثل اتوبوس های شهری،مترو، مجتمع های مسکونی و تجاری و… به علاوه سطوحی که در حوزه دسترس افراد قرار دارد بیشتر مورد توجه باشد.   کمک به در خانه ماندن مردم: بهترین راهکار کنترل بیماری کرونا ماندن در منزل و عمل به توصیه های بهداشتی است؛ لذا انجام کارهایی از قبیل تهیه وسایل و خرید مورد نیاز گروه های آسیب پذیر و دیگر فعالیت ها از این دست با رعایت شئونات و مقررات لازم، می‌تواند کمک بزرگی در جلوگیری از آلوده شدن گروه های خاص و آسیب پذیر در معرض خطر باشد.   تقویت روحیه افراد جامعه و انگیزه مدافعان سلامت: "افزایش روحیه و کاهش استرس باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود'' شاید یکی از جملاتی که در این مدت زیاد به گوش خورده همین جمله بالاست که از قضا بسیار کاربردی و مهم است. پیشنهاد می‌شود گروه های مردمی فعال در مبارزه با کرونا با ترتیب دادن برنامه های فرهنگی و اجتماعی شاد مثل ارسال هدایا، عیادت تلفنی یا مجازی از بیماران و... باعث کاهش سطح استرس عمومی مردم و بالا رفتن انگیزه مدافعان سلامت شوند.   توجه به خانواده خود و رعایت نکات بهداشتی هنگام بازگشت به منزل: با توجه به اینکه در ایام شیوع این بیماری امواج روحی منفی بر خانواده ها القا می‌شود لازم است افراد به خانواده خود و به خصوص فرزندان یا سالمندان توجه ویژه تری داشته باشند. همچنین هنگام بازگشت به منزل تمامی توصیه های بهداشتی را جدی گرفته و به آنها عمل کنند.
جلوگیری از تماس دست‌ها با سطوح آلوده: افراد داوطلب می‌توانند با حضور در اماکن عمومی که امکان تعطیلی آنها وجود ندارد مثل پمپ بنزین و آسانسورها و... با رعایت نکات بهداشتی با این مجموعه ها همکاری داشته باشند و باعث قطع زنجیره انتقال این ویروس منحوس شوند.
ترکش‌های اقتصادی: پیشنهاد می‌شود خیریه ها، گروه‌های جهادی و سازمان های مردم نهاد اثرات منفی اقتصادی ویروس کرونا روی برخی مشاغل و خانواده ها به خصوص اقشار آسیب پذیر را در نظر داشته باشند و برنامه و راهکاری برای کم کردن آسیب های اقتصادی این ویروس در دستور کار خود قرار دهند.   حسین صفری – دانشجوی بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی البرز انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مقابله با کرونا کرونا بسیج دانشجویی البرز دانشگاه علوم پزشکی البرز گروه های جهادی زنجیره انتقال داشته باشند فعالیت ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۶۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی تمام تجهیزات اخذ رأی در ۵ شهرستان‌ مازندران

رئیس ستاد انتخابات مازندران گفت: تمام تجهیزات اخذ رأی و دستگاه احراز هویت پنج شهرستان مازندران آماده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، قاسم عزیززاده‌گرجی در حاشیه نشست شورای انتخابات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه دور دوم انتخابات در این مرحله همچون هفت حوزه انتخابیه کشور شاهد اخذ الکترونیکی هستیم.

وی افزود: آموزش‌های لازم برای کاربران و عوامل اجرایی انجام و شرایط لازم برای عموم مردم فراهم شده است.

رئیس ستاد انتخابات مازندران با بیان اینکه استقرار صندوق‌های اخذ رأی در مکان‌های پرتردد و مصلی‌ها در اختیار مردم قرار گرفت، گفت: دو مرحله مانور آزمایشی فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها صورت گرفت.

عزیززاده گرجی ادامه داد: پشتیبانی و زیرساخت‌های لازم باید به‌منظور انتخابات پرشور باید فراهم شود، با توجه به اینکه مقدمات و تجهیزات اخذ رأی و دستگاه احراز هویت نیز آماده است.

کد خبر 751617

دیگر خبرها

  • اجرای مانور مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم در مزارع پلدشت 
  • ثبات ارزی به پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد کمک می‌کند
  • ۲ هزار هکتار با بیماری‌های برگی غلات در آذربایجان غربی مبارزه شد
  • ضرورت توجه به هنر حکمی در دانشگاه‌ها
  • ضرورت توجه به هنرِ حکمی در دانشگاه‌ها
  • تفاوت ثبت اطلاعات توسط صنف طلافروشان با سایر اصناف در سامانه جامع تجارت
  • آمادگی تمام تجهیزات اخذ رأی در ۵ شهرستان‌ مازندران
  • رئیسی: با عملیات وعده صادق، سایه جنگ از کشور برداشته شد/ عده‌ای فکر می‌کردند با موشک می‌شود معامله کرد/ همه باید به قانون حجاب پایبند باشند/ دشمن به دنبال حیازدایی از جامعه است
  • واکنش شهرداری به قطع درختان و ساخت و ساز در سرخه حصار
  • نوع‌دوستی و همراهی از جنس فرشتگان نجات