Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-26@09:04:33 GMT

خاطرات نوروزی یک اسیر در قرنطینه بعثی‌ها

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۱۷۲۳۳

خاطرات نوروزی یک اسیر در قرنطینه بعثی‌ها

آفتاب‌‌نیوز :

جلال امینی از جمله آزادگان دوران هشت سال دفاع مقدس است که سالها به عنوان اسیر در قرنطینه بعثی‌ها بوده است. او در خاطرهای از یکی از نوروزهای دوران اسارتش روایت میکند: در دوران پر فرازونشیب اسارت که لحظه‌به‌لحظه آن خاطره است، اکثر مراسمات مذهبی، انقلابی و ملی را در حد توان پاس می‌داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر، اردوگاه‌های اسارت مدل کوچکی از جمهوری اسلامی بود. غالباً مراسم با مراقبت و به دور از چشم مزدوران بعثی برگزار می‌شد. برای مثال، دعاها و نمازهای جمعی و جماعت را به‌آرامی و به دور از چشم بعثی‌ها برگزار می‌کردیم چرا که اجتماع بیش از سه نفر را ممنوع می‌دانستند.

در دوران اسارت برای ۸۰ برنامه و مراسم تحریم بودیم و برگزاری آن برای ما ممنوع بود؛ در واقع، برگزاری آن جرم تلقی می‌شد و شکنجه و اذیت و آزار را برای ما به همراه داشت اما در چنین شرایطی با عزت، افتخار و نشاط معنوی روزها را سپری می‌کردیم و تا جایی که برایمان مقدور بود برنامه‌ها را اجرا می‌کردیم.

البته برگزاری مراسم عید نوروز ممنوع نبود و همین به ما فرصت می‌داد تا فعالیت‌هایی را در جهت تقویت تحرک، نشاط، انس و الفت سامان داده و اجرا کنیم. یادم می‌آید حتی مراسم شیرینی‌پری نیز داشتیم که برای ما خاطره انگیز است اما از آنجا که مواد اولیه را نداشتیم خمیر نان را خشک می‌کردیم و آن را آرد کرده و با مقدار اندکی شکر که از قبل ذخیره کرده بودیم شیرینی عید را می‌پختیم.

البته شیرینی‌پزان ماهری هم داشتیم؛ با این روش در ایام اسارت کیک و شیرینی درست می‌کردیم. نمونه دیگر دیدوبازدید بین اعضای آسایشگاه‌ها، مصافحه، روبوسی و ذکر دعاهای وارده ویژه تحویل سال بود که انجام می‌دادیم.

حتی برای تهیه هفت‌سین تلاش می‌کردیم تا سفره‌ای متفاوت با سین‌هایی که در اختیار داشتیم بگسترانیم. سین‌هایی مثل سیم، سیمان و سوزن هفت‌سین ما را تشکیل می‌دادند ولی سعی داشتیم این رسم را به جا بیاوریم. همچنین، تمرکز بر نمایش تئاترهای طنز با اعتقاد به اینکه خنداندن و دورکردن غم و اندوه از چهره اسرا ثواب دارد و عبادت است یکی دیگر از برنامه‌های ما در ایام نوروز بود.

در کنار تهیه هفت‌سین و شیرینی عید و تلاش برای دیدوبازدید از اسرا برنامه‌های دیگری مانند مشاعره، دکلمه و تهیه مطالب امیدبخش درباره عید نوروز و بهار و سرگرمی‌های سالم و مثبت و انجام مسابقه و اهداء جایزه را برای حفظ روحیه و درکنار هم بودن برگزار می‌کردیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: جنگ ایران و عراق اسیر جنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۷۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ساخت پست قرنطینه دامپزشکی در شهرستان خانمیرزا


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، فرماندار شهرستان خانمیرزا در این مراسم گفت: سه راهی گوشکی نقطه اتصال سه شهرستان لردگان، فلارد و خانمیرزا است و مسیر حمل کالا و مسافر از فلات مرکزی ایران به جنوب و غرب کشور است و از این رو بسیار حائز اهمیت است.
خالدی افزود: با احداث پست قرنطینه دامپزشکی سعی می‌شود بر روند جابجایی دام و فراورده‌های خام دامی نظارت بیشتری صورت بگیرد.
مدیرکل دامپزشکی استان نیز در این مراسم گفت: پست قرنطینه دامپزشکی گوشکی با بیش از ۶۰ میلیارد ریال اعتبار ساخته می‌شود.

دیگر خبرها

  • به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟
  • (ویدئو) قرنطینه مطلق برای طراحان سوالات کنکور
  • فعالیت پنج تشکل ایثارگری در آذربایجان‌غربی
  • خاطرات جانباز آزاده‌ای که چهره سال هنر انقلاب فارس شد
  • مقام حماس از اسارت ۳۰ ژنرال و افسر بلندپایه اسرائیلی در نزد این جنبش خبر داد
  • کلنگ زنی احداث پست قرنطینه دامپزشکی در خانمیرزا
  • آغاز ساخت پست قرنطینه دامپزشکی در شهرستان خانمیرزا
  • شيرينی فرانسه رفع پلمب شد
  • خاطرات عضو جداشده منافقین
  • لزوم نگاه منصفانه به شکست‌ها و پیروزی‌ها در جنگ