انتقادهای عباس عبدی از دولت درخصوص کرونا
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۰۵۸۱
آفتابنیوز :
عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب طی گفت و گویی اینستاگرامی با موضوع کرونا و نقش دولت در مدیریت بحران پخش شد، گفت: سیاست کرونا موضوع سیاسی نیست که بخواهم آن را در سطح دولت مطرح کنم و درواقع من چیزی را به عنوان قوه مجریه در این قضیه نمیبینم بلکه در سطح حکومت است نه در سطح آقای روحانی و ..
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: به هر حال، موضوع ویروس کرونا به قدری فراگیر است که هیچ دولتی در توانش نیست که با آن مقابله کند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه عنوان کرد: وقتی از سیاست صحبت میکنیم فکر میکنیم افراد نشستهاند و دو دوتا چهار تا کرده و مطابق با آن هم رفتار میکنند اما ممکن است این گونه نباشد و خود کنشگر با آن جلو نرود، لذا هیچ لزومی ندارد که ذهن کنشگر الزاما این گونه رفتار کند، بنابراین بنده در یادداشت اخیرم خبری نداده ام، بلکه تحلیل کردم.
عبدی ادامه داد: مثلاً بنده رفتار شما را که نگاه میکنم یک نوع تحلیل دارم اما ممکن است آنچه در ذهن شما باشد تحلیل من نباشد. بنابراین مجموعه سیاستهای حکومت ایران را میتوانیم تحلیل کنیم که ممکن است دولت را هم در بر بگیرد.
وی در ادامه عنوان کرد: بنده در ستاد مقابله با کرونا نیستم که ببینم در آنجا چه چیزی گفته شده، بلکه از بیرون که نگاه میکنم رفتار بیرونی را فقط تحلیل میکنم و در واقع اخبار را نگاه و بر اساس آن تحلیل میکنیم.
این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: قطعا دیگران هم نمیتوانند ذهنها را بخوانند و طبیعتا بر اساس رفتارها، تحلیلها شکل میگیرد. بنده هیچ خبری را در موضوع کرونا ندادهام و ندارم. البته هیچ کس این اخبار را ندارد؛ چراکه رسیدن به چنین اخباری به قدری امتناع هم دارد.
عبدی همچنین یادآور شد: دولت ایران، منظورم حکومت ایران است، در مواجهه با ویروس کرونا اشتباهاتی مرتکب شد که اگر امروز به عملکرد غربیها هم نگاه کنیم بخشی از این اشتباهات در دنیا هم وجود داشت اما ایران در مواجهه با کرونا اشتباهاتی نظیر پیشبینی با فاصله زیاد را مرتکب شد.
وی بیان کرد: پیشبینی و تست کرونا حداقل یک ماه قبلتر از شیوع آن صورت میگیرد و کشورهای غربی هم خیلی قبلتر از آن متوجه شدند اما ما زودتر کشته دادیم و این قضیه قابل گذشت نیست.
این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: اگر ما یک ماه قبل از شیوع کرونا و زودتر متوجه میشدیم میتوانستیم اقدامات سریعتر و بهتری انجام دهیم. حکومت ایران میدانست که اگر کرونا بیاید نمیتواند با آن مواجهه داشته باشد و قطعا اقتدار قوی برای مواجهه با آن میطلبد و همچنین تحت تحریم بودیم و از همه بدتر نوعی شکاف در درون ساختار قدرت داشتیم، بنابراین دو روز قبل از انتخابات سر و صدا راه انداختند که این یک بازی است و زمانی موضوع کرونا اعلام شد که 2 نفر فوت کردند و چارهای جز اعلام نداشتند.
عبدی بر همین اساس اضافه کرد: اگر موضوع کرونا زودتر اعلام میشد، دولت نمیتوانست از پس آن بر بیاید و متهم به سیاسیکاری میشد. چه کسی میخواست مقررات سفت و سختی در قم ایجاد کند؟ مثلاً در قم مراسماتی برگزار میشد و افراد بدون اینکه اطلاعی داشته باشند در آنجا حضور مییافتند و زمانی که برمیگشتند هر کدام از آنها منشأ توزیع کرونا در استانهایشان میشدند، در حالی که اگر قبلا میدانستند هیچ وقت اتفاق کنونی رخ نمیداد، اما از آنجایی که در کشور ما همه چیز سیاسی میشود هیچ دستگاهی نمیتواند کار خود را به درستی انجام دهد.
وی ادامه داد: ما البته مشکل تأمین تجهیزات را هم داشتیم و در واقع سیاست درستی برای کنترل اجتماعی و کاهش ارتباطات فیزیکی اندیشیده نشد. همچنین تجهیزات درستی برای ایمن شدن بخش پزشکی را فراهم نکردند و این بخش در اوایل شیوع بیماری کرونا لطمه دید.
این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین خاطرنشان کرد: ایران و غرب در یک شرایطی با کرونا مواجه شده بودند که حتی غربیها اشتباهات بزرگتری را در مواجهه با این ویروس مرتکب شدند و آن این بود که امکانات و تجهیزات لازم را برای شرایط اضطراری دپو نکردند.
عبدی همچنین یادآور شد: در ایران جمعیت بالای 65 سال که هدف اصلی کرونا است، فقط 6 درصد جمعیت کشور است. اما در اروپا این تعداد 3.5 برابر است و دلیل دیگر مرگ و میر بسیار زیاد در غرب این است که جمعیتی که خطر آنها را تهدید میکند متراکمتر بوده و جمعیت افراد بالای 65 سال بیشتر است.
وی همچنین بیان کرد: سیاست ایران تا سه روز پیش برای موضوع محدودیت به دلیل این بود که دولت فکر میکند با این کسری بودجه و کاهش درآمدهای نفتی و تجهیزات قادر نیست سیاستهای دیگری را همچون سایر کشورها پیاده کند و با چنین سیاستی معلوم است که دست ایران محدود است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: شرایط موجود به طور طبیعی و وضعیتی که در جهان به وجود آورده است و همچنین موضوع تحریمها موجب میشود سیاستگذار کل نیروی خود را برای تحریم بگذارد که ما اگر تحریممان برطرف شود دولت به طور قطع میتواند با کرونا مواجه شود. اما اینکه بگوییم دولت هیچ کاری نکرده، بنده چنین چیزی نگفتم اما این سیستم قادر نیست با امکاناتش سیاستهای دیگری که بار مالی بالایی دارد را اعمال کند، بنابراین بنده از موضع تحلیلی حرف زدم و جنبه خبری ندارد.
عبدی با اشاره به اینکه در میدان آوردن نیروهای مسلح چیز جدیدی نیست، گفت: به هر حال از آنجایی که اوضاع فراگیر و وخیم است چنین امری طبیعی است.
وی ادامه داد: ترامپ، ابتدای شیوع کرونا مسخره میکرد و موضوع را جدی نمیگرفت، اما وقتی دید واقعیت دارد و بحث واقعا جدی است، تغییر سیاست داد و پول وسط گذاشت، اما این که همه سیاست چین را اجرا کنند درست نیست و من آن را تأیید نمیکنم.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه یادآور شد: سیاست این بود که رسیدن به نقطه پیک را به تأخیر بیندازیم تا درمان، دارو و واکسن آن هم تأمین شود و گرنه هیچ کس از سیاست سرکوب کرونا دفاع نمیکند، چین هم بابت سیاستی که در پیش گرفته هزینه بالایی پرداخت کرده که معلوم نیست چه الگویی برای سایر کشورها خواهد بود.
عبدی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: سیاستی که از آن دفاع میشد، همین سیاستی است که اعلام کردهاند اما نه در هشتم و دهم فروردین بلکه باید این روش را در 15 اسفند و شاید زودتر اعلام میکردند، اما باید بدانیم که این سیاست قرنطینه چین نیست که کشورهای غربی هم با شدت بیشتری انجام میدهند.
وی افزود: ما اگر زودتر میفهمیدیم و مسأله شیوع بیماری کرونا را اعلام کرده و رفت و آمدها را محدود میکردیم، تاکنون زمان پیک آن را گذرانده بودیم لذا اروپاییها هم اشتباه کردند که سیاستشان را دیر انجام دادند. البته ایتالیاییها هم شکاف داخلی داشتند که موجب شد این سیاست را دیر اجرا کنند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در خاتمه سخنانش گفت: ما به خروجیها و رفتارها نگاه میکنیم. تحلیلگر به دنبال این نیست که ببیند در ذهن فلانی چه میگذرد بلکه رفتارها و خروجیها را نگاه میکند.
منبع: خبرگزاری فارسمنبع: آفتاب
کلیدواژه: عباس عبدی ویروس کرونا فعال سیاسی اصلاح طلب موضوع کرونا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۰۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معلمِ متفکر
۱۲ اردیبهشت ماه، سالگرد ترور آیتالله مرتضی مطهری، تئوریسین جمهوری اسلامی ایران است. شخصیت متفکر، محقق، عالم، نویسنده، مدرس و دانشمند اسلامشناسی که به گفته رهبر انقلاب «نظام جمهوری اسلامی، بر پایه آن تفکر و برداشتی از اسلام بنا شده که آقای مطهری آن را ارائه کرده است».
به گزارش خبرگزاری ایمنا، علامه شهید مرتضی مطهری (ره) از دو جهت در روند نهضت اسلامی مردم ایران که به پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ انجامید، نقشی اساسی ایفا کرد؛ یکی از این جهت که وی در جایگاه نظریهپردازی و تولید فکر دینی قرار گرفت و توانست هم بسیاری از کنشگران سیاسی این نهضت را از فروغلتیدن در اندیشههای مارکسیستی و الحادی و التقاطی بازدارد و هم به اشکالات و شبهات نظری ساخته و پرداخته شده از سوی فعالان گفتمان مارکسیستی و التقاطی پاسخ متقن گوید؛ دیگر اینکه شهید مطهری از جهت تصمیمسازی سیاسی کلان و راهبردی، در مرتبه پس از امام خمینی (ره) قرار داشت؛ چراکه امام، اعتمادی وصفناپذیر به وی داشت. به سبب همین منزلت تئوریک و جایگاه سیاسی، میباید آرا و نظریات شهید مطهری را با حساسیت و دقتی وافر مطالعه کرد و اعتنا و اتکایی درخور، نسبت به آنها روا داشت.
مطهری در عین داشتن نگاههای نوآورانهای که از چهارچوب زمانه نیز فراتر بود، خطوط قرمز و اصول ثابتی داشت؛ بهگونهای که میتوان گفت ایدئولوژی مطهری به هیچ قیمتی خریدنی نبود؛ در خاطرات نزدیکان شهید آمده است: «نفر دوم انقلاب و تنها کسی که استدلالهای او را امام (ره) بدون بحث میپذیرفت، مرتضی مطهری بود».
مطهری نه صرفاً یک مبارز انقلابی و کنشگر مدنی بلکه یک نظریهپرداز جامعالکمالات و عقل و مغزِ متفکر انقلاب اسلامی بود؛ او فهمیده بود که مبارزات میدانی و عینی و عملگرایانه را بسیاری میتوانند انجام دهند، اما مواجه با افکار مارکسیستی و سکولاریستی کار هرکسی نیست؛ نظریهپرداز افق تاریخی خلق میکند و مطهری در زمانه پرتلاطم خود، تفکر دینی را از زوال و انحراف نجات داد و با سرآمدان جریانات الحادی دست به گریبان شد.
مبانی فکری و سیاسی جمهوری اسلامی مبتنی بر دیدگاههای اندیشمندانی همچون مطهری است؛ وی در باب مسئله اسلامیت و جمهوریت اینطور میگوید: «کلمه جمهوری (شکل) و اسلامی (محتوای) آن را مشخص می کند. جمهوری یعنی حکومتی که مردم حق انتخاب دارند، رئیس حکومت موقتی است و هرچند سال عوض می شود. اسلامی هم یعنی اداره حکومت با اصول و مقررات اسلامی و حرکت در مدار اصول اسلامی»؛ او حکومت اسلامی را ادامه حرکت انبیاء و اولیاء (ع) میداند.
استاد مطهری این اصل دموکراسی را هم که مردم باید بر حاکمان نظارت داشته باشند، می پذیرد و می گوید: «هر مقام غیر معصومی که در وضع غیر قابل انتقاد، قرار گیرد، هم برای خودش خطر است و هم برای اسلام».
مطهری طرح همبستگی دین و سیاست و آگاهی سیاسی را ضرورت شرعی اعلام می کند و جدایی دین و سیاست را طرح عاملان استعمار قلمداد میکند. به نظر وی، اسلام هنگامی قادر است در مقابل نظام های الحادی مقاومت کند که به صورت فلسفه زندگی حکومت کند و به گوشه مساجد و معابد محدود نباشد.
گروهک فرقان که به سرکردگی اکبر گودرزی مسئولیت به شهادت رساندن استاد مطهری را به عهده گرفت، در حالی یکی از علل واهی این ترور را چنین میخواند: «چون در منطقۀ قلهکِ تهران، خانه خریده است (مرتضی مطهری) و با اتومبیل شخصی رفتوآمد میکند، پس با اشرافیگری و سرمایهسالاری موافق است»، که خطابههای این علامه شهید در بهشت زهرا (س) و دقیقاً یک ماه قبل از شهادتش، شخصیت دیگری را به ما مینمایاند؛ وی گفته بود: «اگر واقعاً اذعان کردیم به اینکه انقلاب ما یک انقلاب ماهیتاً اسلامی بوده، یعنی عدالتخواهانه بوده ولی عدالت اسلامی! آینده این انقلاب آن وقت محفوظ خواهد بود و این انقلاب آن وقت تداوم پیدا خواهد کرد که اولاً مسیر عدالتخواهی را برای همیشه ادامه بدهد؛ یعنی دولتهای آینده واقعاً و عملاً در مسیر عدالت اسلامی گام بردارند، برای پر کردن شکافهای طبقاتی اقدام کنند، تبعیضها را واقعاً از میان ببرند؛ جامعه توحیدی به مفهوم اسلامی، جامعه بیطبقه به مفهوم اسلامی نه جامعه بیطبقه به مفهومی که دیگران می گویند (اشاره به تفکرات مارکسیستی گروهک فرقان) _که میان اینها از زمین تا آسمان تفاوت است_ ایجاد کنند، دولتِ حال و آینده برای برقراری جامعه بی طبقه اسلامی کوشش کنند و الّا اگر عدالت فراموش شود انقلاب شکست می خورد چون اصلاً ماهیت این انقلاب ماهیت عدالتخواهانه بوده است.
یکی دیگر از سیبلهای حملات فکری استاد مطهری، تفکرات مارکسیستی بود؛ بهگونهای که مارکسیسم با هر حرکت سیاسی، مذهبی به شدت مخالفت میکرد و اساساً دین را افیون جامعه میپنداشت. آنان نه تنها معتقد به جدایی دین از سیاست بودند بلکه با همه توان مشتاق بودند تا دین را از اجتماع ریشهکن کنند.
مرتضی مطهری در یکی از سخنرانیهای کوبنده خود در اوایل انقلاب اینطور میگوید: «اینکه مادیون و ضدمذهبها میگویند دین تریاک جامعه است، تخدیر است، عامل رکود و توقف است، توجیهگر مظالم و تبعیضات است، نگهبان جهل است، افیون تودههاست، راست است اما درباره مذهب حاکم و مذهب شرک و مذهب تبعیض که سوار بر تاریخ بوده و دروغ است درباره مذهب راستین، مذهب توحید، مذهب محکومان و مستضعفان که همواره از صحنه زندگی و تاریخ بیرون رانده شده است».
استاد مطهری در رد تفکرات سکولاریستی نیز اینطور بیان میکند: «همبستگی دین و سیاست که امثال سید جمالالدین (اسدآبادی) مطرح میکردند به معنای این نبود که (حاکمان) با استبداد سیاسی به خود قداست دینی بدهند، بلکه برعکس به معنی این است که توده مسلمان دخالت در سرنوشت سیاسی خود را یک وظیفه و مسئولیت مهم دینی بشمارد. همبستگی دین و سیاست به معنی وابستگی دین به سیاست نیست بلکه به معنی وابستگی سیاست به دین است».
شهید مطهری از سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با احساس خطر نسبت به آثار مخرّب و مسموم تفاسیر التقاطی و مارکسیستی گودرزی به روشنگری در این زمینه پرداخت. حجتالاسلام ناطق نوری در مورد جدّیّت شهید مطهری در برخورد با انحرافات فکری اکبر گودرزی میگوید: اولین کتابی که از گروه فرقان به دستم رسید، جزوه تفسیر سوره فرقان بود. من این کتاب را نزد مرحوم مطهری بردم و ایشان هم به من فرمودند: «هرچه از اینها گیرتان آمد برای من بیاور.» روزی به ایشان گفتم: «حاجآقا شأن شما بالاتر از این حرفهاست که وقتتان را صرف لاطائلات (حرفهای باطل) این پسرک کنید». ایشان جواب بسیار جالبی داد و فرمود: «فلانی! جوانهایی که این کتابها را میخوانند، نمیدانند یک بچهای به نام اکبر گودرزی این را نوشته، آنها تحت تأثیر این ادبیات و تفسیرهای کذایی و پرجاذبه قرار میگیرند. بنابراین من باید پاسخ اینها را بدهم تا جوانها از انحراف مصون بمانند. شأن روحانیّت و ما در این است که جوانها را حفظ کنیم و جلوی هر چیزی را که موجب انحراف آنها میشود، بگیریم.»
ضاربان شهید مطهری در تماس با روزنامههای کثیرالانتشار خود را اعضای گروه فرقان معرفی کرده و از ترور چندین تن از شخصیتهای سیاسی و مذهبی در آینده خبر دادند. در اطلاعیهای دلایل فرقان برای ترور شهید مطهری اینگونه بیان شده بود: «۱- همکاری با رژیم طاغوتی قبلی ۲- همکاری با رژیم ضد توحیدی فعلی و طراحی سیاستهای دیکتاتوری آخوندیسم ۳- مفسد فیالارض ۴- بدعتگذاری در دین و جعل اصطلاح دروغین «ماتریالیسم منافق» ۵- کوشش برای بازسازی ارتش ضد ملی ۶- سکوت در برابر کشتار وحشیانه خلق مسلمان کرد، ترکمنصحرا و… توسط ارتش».
گروهک الحادی فرقان متفکری را به همکاری با رژیم ضد توحیدی و طراحی سیاستهای دیکتاتوری آخوندیسم متهم میکردند که آن شخصیت توأمان به آزادی اندیشهها و رشد اجتماعی مردم اعتقاد راسخ داشت؛ مرتضی مطهری در همین باب میگوید: «بسیاری از مسائل اجتماعی است که اگر سرپرستهای اجتماع افراد بشر را هدایت و سرپرستی نکنند، گمراه میشوند. اگر هم بخواهند ولو با حسن نیت به بهانه اینکه مردم قابل و لایق نیستند و خودشان نمیفهمند آزادی را از آنها بگیرند به حساب اینکه مردم خودشان لیاقت ندارند، این مردم تا ابد بیلیاقت باقی میمانند.
مثلاً انتخابی میخواهد صورت بگیرد، حالا یا انتخاب وکیل مجلس و یا انتخاب دیگری؛ ممکن است شما که در فوق این جمعیت قرار گرفتهاید واقعاً حسننیت هم داشته باشید و واقعاً تشخیص شما این باشد که خوب است این ملت فلان فرد را انتخاب بکند، و فرض میکنیم واقعاً هم آن فرد شایستهتر است، اما اگر شما بخواهید این را به مردم تحمیل بکنید و بگویید شما نمیفهمید و باید حتماً فلان شخص را انتخاب بکنید، اینها تا دامنه قیامت مردمی نخواهند شد که این رشد اجتماعی را پیدا کنند. اصلاً باید آزادشان گذاشت تا فکر کنند، تلاش کنند، آنکه میخواهد وکیل بشود تبلیغات کند، آن کسی هم که میخواهد انتخاب بکند مدتی مردد باشد که او را انتخاب بکنم یا دیگری را، او فلان خوبی را دارد، دیگری فلان بدی را دارد. یک دفعه انتخاب کند، بعد به اشتباه خودش را پی ببرد، باز دفعه دوم و سوم تا تجربیاتش کامل بشود و بعد به صورت ملتی در بیاید که رشد اجتماعی دارد. و الّا اگر به بهانه اینکه این ملت رشد ندارد باید به او تحمیل کرد، آزادی را برای همیشه از او بگیرند، این ملت تا ابد غیر رشید باقی میماند. رشدش به این است که آزادش بگذاریم ولو در آن آزادی ابتداً اشتباه هم بکند.»
در نهایت، بهانههای فرقان برای ترور شهید مطهری بدون داشتن هیچ مبنای شرعی، عقلی و قانونی و با کجفهمی و برداشتهای سلیقهای و خودسرانه گودرزی و همفکرانش، منجر به ریخته شدن خون پارهتن امام و امت اسلام شد.
کد خبر 749610