Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@05:21:54 GMT

در مقابله با کرونا زمان را از دست ندهیم

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۰۸۸۸

در مقابله با کرونا زمان را از دست ندهیم

چند هفته دیگر، بسیاری گروهی و شماری نیز فردی، انبارهایشان را پرخواهند کرد. بدون شک آنچه امروز می توان از دوران پسا شیوع ترسیم کرد تنها در حد گمانه زنی است و هیچ کس نمی‌تواند با اطمینان از آن حرف بزند. اما آنچه مسلم است حرف‌ها و کردار این روزهای ما، آن دوران را خواهد ساخت.

 همانطور که بسیاری از خوانندگان می‌دانند من پس از مثبت شدن تست کرونا در یکی از بیمارستان‌های مادرید بستری شدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند بهبودی‌ام بسیار کند پیش می‌رود اما دورنمای دلگرم کننده‌ای دارد. بدون شک دوری از عزیزان در مدت قرنطینه ناخوشایند است ولی با وجود ابزار پیشرفته ارتباطی در قرن بیست و یکم، این سختی‌ها نمی‌تواند آسیبی به ما و روابط اجتماعی‌مان بزند و همین امر آرامش بخش خواهد بود. از سوی دیگر این دوران فرصتی است تا مانند گذشته‌ها به کارهایی مثل گوش دادن به موسیقی، مطالعه و حتی نوشتن بپردازیم.

برای تحمل این دوره بستری شبیه حبس، ساعت‌های متمادی بر شخصیت‌های برجسته‌ای مثل وینستون چرچیل تمرکز می‌کنم. من همیشه مسحور نخست وزیر دوران جنگ بریتانیا بودم و این روزها به لطف زندگینامه فوق‌العاده او به تألیف «اندرو روبرتس»- تاریخ نگار- جزییات جدیدی از زندگی این سیاستمدار کشف کرده‌ام.
انعطاف پذیری ستودنی چرچیل در طول جنگ جهانی دوم، به ویژه در این روزها می‌تواند بسیار الهام بخش باشد. شخصیت و خط مشی بدون شک پیچیده‌اش این واقعیت را به ما گوشزد می‌کند که سلوک قهرمانی با نواقص مغایرتی ندارد، حضور ذهن با تناقض‌گویی و شجاعت با تأمل. شخصیت‌هایی مانند چرچیل شایسته شناخته شدن هستند و بدون هیچ تعریفی می توان آنها را قابل ستایش دانست.
بدون شک برای بسیاری از ما که این روزها در نبرد فردی با «کووید-19» هستیم و متأسفانه شماری نیز در روزهای آتی با آن روبرو می‌شوند، تجربه عبارت «خون، رنج، اشک و عرق‌ریزان» در سخنرانی ماه می 1940 چرچیل، ملموس خواهد بود. اما باید تلاش کنیم که از روح بزرگ او نیز تبعیت کنیم. طبق گزارش‌ها، این ویروس قدرت بویایی و چشایی بسیاری از بیماران را از بین برده است اما این دلیل نمی‌شود که بتواند شوخ طبعی ما را نیز از بین ببرد.
از یک منظر کلی، در روزهای اخیر که بسیاری از رهبران جهان در مواجهه با این ویروس به یک جنگ- که از جهاتی درست است- معترف هستند، بکارگیری برگی از کتاب چرچیل معنا پیدا می‌کند. در این نبرد نیز مانند هر جنگ دیگری تجهیز امکانات و بکارگیری ارزش‌های انسانی- مانند وظیفه، رفاقت و خدمات عمومی- در کنار باورهای نو باید تقویت شود و عملکرد ستودنی کادر درمانی در اسپانیا و همچنین پزشکان و پرستاران سراسر جهان در جنگ با ویروس و التیام رنج و محنت مبتلایان، بهترین نمونه از این آماده سازی است.
ما با یک دوره بحران تاریخی روبرو هستیم. اما اگر این دوران به مثابه یک جنگ خوانده شود، بدون شک بحرانی معمولی و عادی نیست. علاوه بر این، دشمن کنونی علیه همه بشریت است و بسیج منابع دولتی با نابودی بسیاری از انسان‌ها پیش می‌رود.
در این شرایط مهم این است که ما این دیدگاه و دیگر تفاوت‌های آن را فراموش نکنیم. در غیر این صورت منطق جنگ بر قضاوت‌های ما سایه انداخته و ما را در مصائب خاص آسیب‌پذیر می‌کند. برای پرهیز از این سناریوهای ناخوشایند، اجازه می‌خواهم تا چند زنگ خطر را به صدا درآورم و هشدارهایی را گوشزد کنم.
اول، ما نباید رهبری قدرتمند- که در روزهای تلخ و تاریک پس از این بحران بدون شک به آن نیاز داریم- را با رهبری غیرقابل انعطاف اشتباه بگیریم. دولت‌ها باید اختیارات لازم و کافی برای حل این شرایط بحرانی را داشته باشند اما این به معنای مجوز تام و تمام آنها- نه حالا و نه هیچ وقت دیگر- نیست.
اطمینان از حفظ حداکثری آزادی‌های مدنی و مسئولیت پذیری رهبران دولتی تنها یک ضرورت اخلاقی نیست بلکه بهترین راه دفاع در برابر تهدیداتی شبیه اتفاقات امروز است. بکارگیری این روش نه تنها جوامع را ضعیف نمی‌کند بلکه در مقابل با تقویت مناظرات عمومی، شانس ما برای شناسایی بهترین واکنش‌ها را ارتقا می دهد.
دوم؛ ما نباید مسئولیت‌های میهن پرستانه- که بدون شک ضروری و مورد اقبال است- را با ملی گرایی افراطی اشتباه بگیریم. به عبارت دیگر حالا زمان قربانی یا تسلیم شدن در برابر ترس و آزادی غرایز ناصواب نیست. بحران پیش رو تنها با منطق، همدلی و درک متقابل در داخل و خارج مرزها قابل حل است. در این شرایط همه ظرفیت‌های علمی جهان و همکاری‌های تکنولوژیک باید به کار گرفته شود و با باور همیشگی اتحاد و انسجام – که این روزها بیش از هر زمان دیگری نیاز است - هر آنچه لازم است در راستای منافع‌مان به اشتراک بگذاریم. کلید موفقیت در بحران فعلی این است که اطمینان یابیم سرعت همکاری و واکنش‌های مؤثر بین‌المللی از سرعت شیوع ویروس پیشی گرفته است.
نکته آخر اینکه، بدون شک چشم انداز اقتصادی اجتماعی این جنگ استعاری هرگز مانند نمونه‌های واقعی پیش از آن نخواهد بود. تلاش برای نوسازی و به عبارت دیگر باور پیشگیری بیش از درمان و جهش فعالیت دستگاه‌های دولتی باید با تمام قوا هر چه زودتر به انجام برسد.
مؤسسات و دول وابسته به اتحادیه اروپا باید در این رابطه وارد میدان شده و این مسیر پرچالش را آغاز کنند. دیگر سازمان‌های چند ملیتی و انجمن‌ها نیز ناگزیر از تن دادن به این واکنش مؤثر مشترک هستند. اگر نگاهی عمیق‌تر به آینده داشته باشیم، ضروری است اطمینان یابیم که ابعاد گسترده جهانی شدن – که البته نیازمند ارزیابی مجدد و دقیق است و نباید به طور کلی نادیده گرفته شود- را هرگز فراموش نخواهیم کرد.
در چند هفته آتی، بسیاری از ما انبارهای اشتراکی یا فردی‌مان را پر خواهیم کرد. اما بدون شک در شرایط فعلی تصویر ما از جهان پسا شیوع در حد گمانه زنی است. آنچه مسلم است شرایط پیش روی‌مان را حرف‌ها و رفتارهایی که این روزها به کار می گیریم ترسیم خواهد کرد. ما باید با توجه به بحرانی که در آن هستیم به بهترین شکل عمل کنیم در عین حال نباید نگاه به آینده و نسل‌های بعدی را از یاد ببریم.
بشر، بحران‌های سخت‌تر از این را نیز پشت سرگذاشته است. اقداماتی که امروز انجام می دهیم هرگز با آنچه در زمان جنگ جهانی دوم به کار گرفته شد، قابل مقایسه نیست اما حتی اگر بحران «کووید-19» آنچه را که به تعبیر چرچیل «بهترین ساعت» شایستگی کشورهای‌مان است، به یادمان نمی آورد اما دست کم به ما گوشزد می کند که این زمان متعلق به ما است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بدون شک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۰۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با سیل با بام‌های سبزآبی اسفنجی آمستردام

آمستردام میزبان ۴۵ هزار متر مربع سقف سبز آبی است که آب باران را جذب می‌کنند، مانع از بروز سیل می‌شوند و به ساکنان ساختمان اجازه می‌دهند تا از آب برای آبیاری گیاهان و شستشوی سرویس‌های بهداشتی استفاده کنند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آمستردام بیشتر به علت کانال‌های آبی‌اش در دنیا معروف است اما در واقع باید بدانید که بسیاری از آبراه‌های آن نه روی سطح زمین بلکه بالای سر شما واقع هستند. حدود یک دهه است که بام‌های سبز بین برنامه‌ریزان شهری از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار شده‌اند اما آمستردام گام را فراتر نهاده و این سقف‌های سبز را با کانال‌های آبی برای جذب آب باران ترکیب کرده است تا تاب‌آوری شهر را افزایش دهد.

یکی از پروژه‌های شبکه پشت‌بام‌های هوشمند، نوآورانه و سازگار با آب و هوای این شهر بیش از ۹ هزار متر مربع (۱۰۰ هزار فوت مربع) از سقف‌های آمستردام را پوشش می‌دهد که هشت هزار متر مربع آن تنها بر فراز مجتمع‌های مسکونی اجتماعی واقع شده است. در سطح شهر، پوشش بام سبزآبی حتی وسیع‌تر است و بیش از ۴۵ هزار متر مربع را شامل می‌شود.

در این شهر مفهوم شهر اسفنجی نیز به طور فزاینده‌ای محبوبیت دارد به طوری‌که برنامه‌ریزان، فضاهای سبز ویژه‌ای را طراحی می‌کنند که آب باران سطح شهر را جمع‌آوری می‌کنند و به این ترتیب مانع از بروز سیل می‌شوند اما یک چالش بزرگ با شهرهای اسفنجی این است که بخش زیادی از یک منطقه شهری تنها خیابان‌ها نیست بلکه به همان وسعت پشت‌بام وجود دارد. به همین علت، آمستردام برای حل این مشکل، سیستم پشت‌بام‌های اسفنجی را نیز اجرا کرده است.

این سیستم به صورت لایه‌ای کار می‌کند؛ در سطح اول گیاهان مناسب آب‌وهوای آمستردام مانند ترکیبی از خزه‌ها، درختچه‌ها و سرخس‌ها کاشته می‌شوند. زیر این لایه گیاهی، یک سطح فیلتردار وجود دارد که از ورود خاک به لایه بعدی جلوگیری می‌کند و در نهایت، آخرین لایه برای جلوگیری از نفوذ آب و ریشه‌های گیاه به سقف واقعی در نظر گرفته شده است.

سطح آب در این سقف‌های سبزآبی توسط یک شیر هوشمند مدیریت می‌شود؛ اگر پیش‌بینی‌ها نشان دهد که طوفانی در راه است، سیستم آب ذخیره‌شده را از پشت‌بام قبل از موعد آزاد می‌کند. به این ترتیب، زمانی که باران می‌بارد، سقف دوباره پر می‌شود، یعنی آب باران کمتری وارد ناودان‌ها و فاضلاب‌های اطراف می‌شود. به عبارت دیگر سقف تبدیل به اسفنجی می‌شود که در صورت نیاز می‌توان آن را فشرد و خالی کرد.

فراتر از مزایای شهر اسفنجی، سقف‌های سبزآبی می‌توانند طبقات بالای ساختمان‌ها را خنک کنند. با وجود گیاهان بومی نیز این سقف‌های سبز می‌توانند غذای حشرات گرده‌افشان را فراهم کنند و اکوسیستم شهری را زنده نگه دارند.

کد خبر 749984

دیگر خبرها

  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • (ویدئو) حمام رایگان در خیابان برای مقابله با گرما
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس
  • لزوم مقابله با گرانی/ زمان وعده صادق اقتصادی مسؤولان به مردم است
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • مقابله با سیل با بام‌های سبزآبی اسفنجی آمستردام
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد