Web Analytics Made Easy - Statcounter

از آنجا که جهش تولید فقط مختص به سال 1399 نیست بلکه نقشه راهی است که سرآغاز آن امسال است بنابراین کاملا جهش تولید امکان دارد به شرطی که زنجیر مشکلات و موانع از دست و پای تولید کنندگان باز شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، حمزه پالیک کارشناس ارشد اقتصاد تجارت الکترونیک در یادداشتی درباره شعار سال 99 نوشت: درباره با توجه به اینکه شعار امسال، «جهش تولید» است، در مطلب پیش رو به دنبال پاسخ به این سوالات هستیم که اساسا جهش تولید به چه معنی است؟ با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران آیا جهش تولید امکان دارد؟ چه نهادها و دستگاه­هایی متولی جهش تولید هستند؟ چه پیشنهادهای کاربردی جهت تحقق جهش تولید وجود دارد؟

بنا به گفته متخصصان اقتصادی، جهش تولید در درجه اول به معنای بهبود کیفیت تولید کالا و خدمات، افزایش بهره­وری، افزایش فروش داخلی و افزایش صادرات تولیدات موجود است و در درجه دوم به معنای افزایش سطح کمی تولید کالا و خدمات در داخل کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر نگاه و جهت‌گیری دستگاه­‌های دولتی و فعالان اقتصادی از امسال به بعد باید کندن و جهش از شرایط فعلی و رسیدن به شرایط بهتر و مطلوب‌­تر اقتصادی باشد.

از آنجا که جهش تولید فقط مختص به سال 1399 نیست بلکه نقشه راهی است که سرآغاز آن امسال است بنابراین کاملا جهش تولید امکان دارد به شرطی که زنجیر مشکلات و موانع از دست و پای تولید کنندگان و کارآفرینان باز شود.

ممکن است بعضی­‌ها اشکال وارد کنند و بگویند با توجه به وضع مالی دولت به علت کاهش قیمت نفت، بحران کرونا، تحریم‌­ها و تنگناهای مالی جهش تولید امکان ندارد. اما در پاسخ به این اشکال باید گفت تولیدکنندگان و کارآفرینان بیش از اینکه از تامین مالی و دوپینگ پولی دولت انتظار داشته باشند از حاکمیت انتظار دارند فضای کسب و کار و امنیت اقتصادی بهبود پیدا کند که این امر کاملا امکان­‌پذیر است.

به عنوان مثال گزارش مرکز پژوهش­های مجلس از پایش امنیت سرمایه‌­گذاری در تابستان 98 نشان می‌دهد نامناسب­ترین مولفه­‌های امنیت سرمایه‌­گذاری از دید فعالان اقتصادی در این فصل به ترتیب زیر بوده است:

1-عمل مسئولان ملی به وعده­‌های داده شده

2-اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارت حکومتی

3-عمل مسئولان استانی و محلی به وعده­‌های داده شده

همانطور که مشاهده می­شود فعالان اقتصادی از فساد، عدم شفافیت و رانت رنج می­برند. بنابراین به عنوان اولین پیشنهاد، از قوای مجلس محترم شورای اسلامی، دستگاه­های دولتی و قوه قضائیه انتظار می­رود امنیت اقتصادی و فضای کسب و کار را بهبود ببخشند.

دهه­‌های پیش­رو دهه فناوری و نوآوری است بنحوی که بگفته کارشناسان تجارت سنتی از بین خواهند رفت و تجارت، الکترونیکی خواهد شد. بنابراین باید به لوازم اقتصاد دانش بنیان و استارتاپ­‌ها  و زیست بوم آن­ها توجه ویژه کرد و برای استان­‌ها نقشه راه تهیه نمود. کسب و کارهای نوپا خواهند توانست بازارهای نوظهور در دنیا را فتح نمایند و جهش در تولید را رقم بزنند. غفلت از آنها باعث می‌شود در رقابت با سایر کشورها از جمله کشورهای منطقه عقب بمانیم. به عنوان مثال کشور امارات چندین سال است که منطقه آزاد تجارت الکترونیک ایجاد کرده است و شرکت‌­های بزرگ در زمینه تجارت الکترونیک را از سراسر دنیا به کشور خودش کشانده است. بنابراین پیشنهاد می‌­شود در زمینه زنجیره تامین، زنجیره ارزش، فروش، بازاریابی، نظام پرداخت و نظام توزیع از شرکت‌­های دانش‌بنیان و استارتاپ­‌ها حمایت شود.

یکی از موارد مهم دیگر برای تحقق جهش تولید در سال پیش رو این است که نهادهای مرتبط با تجارت خارجی از جمله معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت وزارت صمت، اتاق­ها و تشکل­‌های مرتبط با تجارت خارجی نقش خود را بدرستی ایفا کنند چرا که منسجم کردن صادرکنندگان، شناخت بازار کشورهای دیگر، بازاریابی و رایزنی با مقامات و خریداران محصولات ایرانی سایر کشورها بسیار مهم است.

انتهای پیام/4141

منبع: آنا

کلیدواژه: تجارت الکترونیک اقتصاد علمی جهش تولید شعار سال 99 تجارت الکترونیک جهش تولید امکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۲۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بابایی کشتلی بعدازظهر پنجشنبه در نشست مشترک معاون مرکز تحقیقات برنج کشور و جمعی از مسئولان این مرکز تحقیقاتی با اشاره به اهمیت رشد تولید به ویژه در عرصه کشاورزی برای تحقق شعار سال، گفت: امنیت پایدار غذایی با رشد و توجه به مراکز تحقیقاتی میسر می‌شود و در این عرصه حوزه کشاورزی از اهمیت بالقوه و راهبردی برخوردار است.

وی افزود: مازندران به دلیل برخورداری از مواهب الهی از استان‌های مهم در عرصه تولید کشاورزی محسوب می‌شود و باید در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید نام گرفته است شاهد رشد تولید محصولات مهم و راهبردی کشاورزی در کشور باشیم.

مدیرکل دیوان محاسبات خواستار توجه و اهمیت بخشیدن به حوزه تحقیقات شد و تصریح کرد: دورنمای توسعه با توجه به زیرساخت‌های حوزه تحقیق و عملی شدن دستاوردهای پژوهشی و عینیت بخشی به آن محقق می‌شود و لذا مسئولان باید در این عرصه نگاه و توجه جدی و ویژه ای داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مازندران بر اساس آمار رتبه نخست تولید برنج کشور را داراست انتظار از مرکز تحقیقات برنج با برخورداری از پژوهشگران موفق ومجرب حفظ روند رو به رشد و ساری شدن دستاوردها در عرصه عمل و اجرا است.

کد خبر 6088645

دیگر خبرها

  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟
  • تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد
  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند
  • ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال
  • نشست تحقق شعار سال با حضور فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • تلاش برای تحقق شعار سال و شکوفایی اقتصاد خوزستان
  • سامانه خودنویس منطبق بر قانون تجارت الکترونیک است
  • پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال
  • تعطیلی پنجشنبه ها از موانع اصلی عدم تحقق شعار سال است