Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهادر احرامیان نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در سال جهش تولید نباید شرایط برای رانت در بازار‌ها ایجاد شود. وقتی مسیر بروز رانت را باز می‌گذاریم، عده‌ای سراغ آن می‌روند و بازهم تجربه تلخ دو سال گذشته یعنی ایجاد تقاضاى کاذب، قدرت گرفتن واسطه‌ها و التهاب قیمت‌ها را تکرار خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است که انگیزه براى رشد تولید زمانى ایجاد می‌شود که دولت با تقویت بعد نظارتى خود، دست از دخالت در بازار بردارد و اجازه دهد قیمت کالا‌ها براساس واقعیت بازار و رقابت کشف شود.

وى در پاسخ به این سوال که مگر واحدهاى تولیدى پایین دستى نیاز به حمایت قیمتى ندارند؟ گفت: خیر اختصاص نرخ‌های رانتی و ارزان‌تر از قیمت‌های واقعی برای مصرف کننده مواد اولیه، هیچ کمکی به واحدهاى تولیدى نمى کند. این موضوع باعث ایجاد تقاضای کاذب و شکل گیرى تولید غیر اقتصادی مى شود و اگر به ظاهر تولیدی انجام شود پشتوانه‌ای ندارد؛ همان طور که بار‌ها تجربه کردیم حمایت قیمتى به نحوه قیمت گذارى دستورى خود عاملى در تضعیف تولید و تلاطم هاى قیمتى بوده چراکه واسطه گرى را جذاب و تولید را غیر اقتصادى می‌کند.

بیشتر بخوانید: جهش تولید، سهم اقتصاد ایران در تجارت جهانی را افزایش می دهد

وی راهکار‌های موثر برای افزایش تولید را بهبود فضای کسب و کار و ایجاد فضای امن برای سرمایه گذاری، ثبات قوانین و عدم دخالت دولت دانست و افزود: در صورت تحقق این اهداف، تولید جهش پیدا می‌کند البته راهکار‌های جهش تولید در گذشته هم وجود داشته است، اما اکنون باید اجرایی شود.

احرامیان در پایان تاکید کرد: جایگزنی رقابت در بازار به جاى رانت مى تواند از عوامل کلیدى براى جهش تولید در سال ٩٩ باشد به شرطى که نگاه دولتى از بازار‌ها کنار رود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهش تولید کسب و کار جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۲۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاکائو معضل جهانی شد!

به گزارش خبرنگار مهر مدتی است که قیمت جهانی کاکائو روند صعودی به خود گرفته است و این مساله موجب شده است تا پایگاه‌های خبری بین المللی نسبت به این نوسانات واکنش نشان دهند. بلومبرگ اخیراً در گزارشی نوشت افزایش قیمت جهانی کاکائو، مذاق تولید کنندگان و علاقمندان شکلات را تلخ کرده است بررسی‌ها از رشد بیش از ۶ برابری قیمت جهانی کاکائو حکایت دارد؛ موضوعی که می‌تواند صنعت شکلات سازی دنیا را تحت تأثیر قرار دهد.

در اوایل ماه مارس، بازارهای جهانی شاهد رشد بیش از دو برابری قیمت کاکائو در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه شدند و جهش بی‌سابقه قیمت‌ها بسیاری از سفته بازان را با تردیدهایی روبرو کرد. اکنون بازرگانان نگران هستند که تولیدکنندگان وارد یک عقب نشینی طولانی مدت شده باشند و دیگر سراغ محصولات کاکائو نروند.

جهان برای دهه‌ها از شکلات ارزان لذت می‌برد؛ درختان پیرتر شدند و آفات محصول در کشورهای غرب آفریقا، شایع شد. وضعیت آب و هوایی نامناسب در کشورهای ساحل عاج و غنا که تقریباً نیمی از سهم بازار جهانی کاکائو را دارند نیز کاهش تولید این محصول را تسریع کرد. همه این عوامل دست به دست هم داد تا قیمت کاکائو، رشد بی سابقه‌ای را تجربه کند و کام تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان تلخ شود.

بر اساس آنچه سازمان بین‌المللی کاکائو (ICCO) برآورد کرده، میزان تولید کاکائو در سال ۲۰۲۴ از میزان تقاضای آن عقب می‌افتد و بر این اساس برآورد می‌شود که تولید کاکائو با کسری ۳۷۴ هزار تنی روبرو خواهد شد.

در همین زمینه تریستان فلچر، تحلیگر بازار کالا به بلومبرگ اعلام کرد که زخم‌های این بحران ممکن است برای مدت طولانی در نوسانات بازار کاکائو قابل مشاهده باشد. به گفته او برخی فعالان بازار، سوداگرانه با سرعت بیشتری وارد می‌شوند و به سرعت نیز این بازار را ترک می‌کنند؛ موضوعی که به بی‌نظمی این بازار می‌افزاید و این، بدان معناست که بازارها به احتمال زیاد، تشدید نوسان را تجربه می‌کنند.

کد خبر 6087189 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • صنعت خودرو، قربانی زیاده خواهی مسئولان و دلالان
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان
  • توزیع رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی با دلار چند نرخی!
  • کاکائو معضل جهانی شد!
  • تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل