مدیر مسئول سایت الف: قلم مرحوم زاویه در صفحه «با عکاس خبرنگار» کشف شد
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۲۹۴۰
مدیر مسئول سایت الف گفت: زیبایی قلم مرحوم زاویه را زمانی کشف کردیم که صفحه ای به نام «با عکاس خبرنگار»، به دیگر صفحات رسالت اضافه شد.
قدس آنلاین؛ بیژن مقدم مدیر مسئول سایت الف، ضمن عرض تسلیت برای درگذشت احمد زاویه، اظهار داشت: حدود نیمه های دهه شصت بود که در روزنامه رسالت با مرحوم زاویه همکار شدم. او کارش را با عکاسی آغاز کرد و انصافا جزو انسان های خوش ذوق، خلاق و صاحب نگاه بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: با توجه به آنکه در آن مقطع عکاسان متعددی مشغول به کار بودند اما مرحوم زاویه از میان آنها به مراتب توانایی های فنی اش بیشتر بود. او هیچگاه چنین ادعایی نداشت که توانایی اش بیشتر است به همین دلیل مسئولیت بخش عکاسی را نمی پذیرفت.
سردبیر اسبق خبرگزاری فارس تصریح کرد: پس از مدت ها سرانجام مسئولیت بخش عکاسی برعهده مرحوم زاویه گذاشته شد. او بشدت کم حرف و متواضع بود، در عین حال پرکاری یکی از ویژگی های بارز او بود.
در آن مقطع ما صفحه ای به نام صفحه «جنگ» داشتیم که خبرنگاران برای تهیه گزارش و خبر به جبهه می رفتند و گزارش های شان در این صفحه منتشر می شد. مرحوم زاویه هم در مقاطعی به جبهه رفت و برای این صفحه می نوشت.در آن مقطع مسئول صفحه جنگ، اکبر نبوی بود.
وی خاطرنشان کرد: مرحوم زاویه پرکار و با انگیزه بود و از سروصداکردن و تظاهر دوری می کرد. هر مسئولیتی که به او داده می شد، می پذیرفت و آن را انجام می داد.
مقدم اظهار داشت: مرحوم زاویه بیش از سی سال تجربه کار رسانه را در بخش های متنوع از جمله عکاسی، نویسندگی، خبرنگاری، مدیریت خبر و سردبیری داشت.او همه این مراحل را با عشق و علاقه گذراند و از پس تک تک آنها به خوبی برآمد.
وی خاطرنشان کرد: در آن مقطع من دبیر صفحه اجتماعی و مرحوم زاویه دبیر بخش عکس بود. در ادامه روند همکاری، زیبایی قلم مرحوم زاویه را زمانی کشف کردیم که صفحه ای به نام «با عکاس خبرنگار»، به دیگر صفحات رسالت اضافه شد.
مدیرمسئول سایت الف تصریح کرد: مرحوم زاویه داخل شهر می رفت و از سوژه های مورد نظر عکس می گرفت که بسیاری از شرح های آن عکس ها را مرحوم زاویه برای صفحه «با عکاس خبرنگار» می نوشت. به واسطه این صفحه با قلم لطیف و نگاه زیبای مرحوم زاویه آشنا شدیم و بعدا او وارد نویسندگی شد.
وی خاطرنشان کرد: در آن مقطع ما صفحه ای به نام صفحه «جنگ» داشتیم که خبرنگاران برای تهیه گزارش و خبر به جبهه می رفتند و گزارش های شان در این صفحه منتشر می شد. مرحوم زاویه هم در مقاطعی به جبهه رفت و برای این صفحه می نوشت.در آن مقطع مسئول صفحه جنگ، اکبر نبوی بود.
مقدم اظهار داشت: شاید مرحوم زاویه، حساس بود اما هیچ تصویر عصبانیت، ناراحتی و پرخاشگری از او سراغ ندارم و هر آنچه که از او در ذهن دارم، صبوری و آرامش او است.
وی بیان کرد: شغل خبرنگاری، شغل پراسترس، ناراحتی، درگیری و گفت گوی لفظی است اما هیچ گاه یاد ندارم که مرحوم زاویه در این مدت پرخاشگری کرده باشند.
سردبیر اسبق خبرگزاری فارس تصریح کرد: خبر درگذشت مرحوم زاویه را از همکاران سابقم در خبرگزاری فارس شنیدم. اصلا نمی توانستم خبر را باور کنم و باورش برای سخت بود.
وی بیان کرد: زمانی که خبر درگذشت مرحوم زاویه را شنیدم، بیشترین ناراحتی ام مظلومیت او به هنگام فوتش بود. او مظلومانه ما را ترک کرد. ای کاش بتوانیم بعد از رفع بیماری کرونا، حقش را ادا کنیم.
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: سایت الف مرحوم زاویه عکاس خبرنگار مرحوم زاویه صفحه ای به نام آن مقطع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۲۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برندگان جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۴ /از عقیمسازی اجباری تا متروکههای آلوده به تشعشعات اتمی
به گزارش صدای ایران از یورونیوز فارسی،سازمان جهانی عکاسی، برندگان جوایز عکاسی بینالمللی سونی ۲۰۲۴ را اعلام کرد.
ژولیت پاوی، عکاس فرانسوی، برای مجموعه عکسهایش از پیشگیری اجباری از بارداری و عقیمسازی ناخواسته زنان گرینلند، جایزه بهترین عکاس سال را دریافت کرد.
پروژه عکاسی او به بررسی فصلی تاریک از تاریخ گرینلند میپردازد که در آن زنان اسکیموی گرینلند، یا «اینوئیتها»، تحت یک برنامه کنترل بارداری غیرارادی قرار گرفتند.
دبیرخانه رقابتهای امسال جشنواره عکس سونی، بیش از ۳۹۵ هزار عکس از بیش از ۲۲۰ کشور و منطقه جهان دریافت کرد. این رقم بیشترین تعداد عکس فرستاده شده در تاریخ برگزاری این رقابتها محسوب میشود.
پروژه پیشگیری اجباری از بارداری و عقیمسازی ناخواسته زنان گرینلند، ژولیت پاوی
عکس ایکسری از یک آییودی در بدن زن ساکن گرینلنN
مقامات دانمارکی بین سالهای ۱۹۶۶ و ۱۹۷۵ برنامهای را برای پیشگیری اجباری از بارداری زنان گرینلند وضع کردند.
این برنامه شامل کاشت تقریباً ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه جلوگیری از بارداری (IUD) در رحم زنان و دختران اسکیموی اینوئیت بود که برخی از آنها تنها ۱۲ سال سن داشتند.
خانم پاوی در پروژه مستند خود از فرمتهای مختلف عکاسی شامل مناظر شهری نووک، اشعه ایکس، عکسهای آرشیوی و پرترهها برای افزایش آگاهی در مورد خشونت علیه زنان اینویت و عواقب روانی وحشتناک این کارزار دولتی استفاده کرده است.
نووک، مرکز گرینلند Juliette Pavy/Hors Format
خانم پاوی از بین ۱۰ فینالیست در رده عکاسی حرفهای انتخاب شد و جایزه ۲۵ هزار دلاری را به همراه تجهیزات عکاسی سونی و فرصتی برای ارائه یک مجموعه جدید از آثار در نمایشگاه جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۵ دریافت کرد.
سالا مایور (اتاق نشیمن)، سیوبهان دوران
اتاق نشیمن به سبک فیلیپینی
در رقابتهای بخش معماری و طراحی، سیوبهان دوران با پروژه مستند سالا مایور مقام اول را به دست آورد.
در این مجموعه عکسها، تصاویری صمیمی از عمارتهای تاریخی و آبا و اجدادی در فیلیپین توسط عکاس گرفته شدهاند.
اتاق نشیمن اصلی، معروف به «سالا مایور»، یک نقطه کانونی در زندگی شهروندان فیلیپینی است که معماری و سبک زندگی مردم محلی را به نمایش میگذارد.
پروژه هزار بریدگی، سوجاتا ستیا
سوجاتا ستیا در بخش بهترین خلاقیت با پروژه عکس «هزار بریدگی» جایزه مقام اول را به خود اختصاص داد.
پروژه عکس هزار بریدگی
این پروژه آزار خانگی را در جوامع جنوب آسیا روایت میکند و در آن با الهام از روش شکنجه باستانی آسیایی «لینگچی» (مثله کردن آهسته یا مرگ با هزاران بریدگی روی پوست) ماهیت دورهای از آزار و سوءاستفاده به تصویر کشیده شده است.
پرترهها دارای بریدگیهایی هستند که نشاندهنده جراحت مداوم روح افراد تحت آزار است. این پرترهها روی کاغذ نازک چاپ شدهاند تا نماد شکنندگی باشند.
پژواکهای کندو، ماهه الیپ
ماهه الیپ در بخش محیط زیست با پروژه عکاسی «پژواکهای کندو» مقام نخست را به دست آورد.
کندوداران در مکزیک
این پروژه تاثیر مسمومیت غمانگیز زنبورهای ملیپونا را، که برای مردم مایا مقدس هستند، در شهر کامپچه در جنوب مکزیک به تصویر میکشد.
هدف عکاس مطابق انچه او گفته است، نشان دادن اهمیت زنبورها برای جوامع بومی و تهدیداتی است که آنها از سوی صنعت کشاورزی با آن روبرو هستند.
پروژه «منطقه قربانی»، ادو هارتمن
ادو هارتمن در بخش منظرهها با پروژه عکاسی مستند «منطقه قربانی» مقام نخست را به دست آورد.
محل آزمایشات هستهای اتحاد جماهیر شوروی در قزاقستان
محل آزمایشات هستهای اتحاد جماهیر شوروی در قزاقستان EDDO HARTMANN/The Sony World Photography Awards ۲۰۲۴
وی در این مجموعه یک منطقه دورافتاده از قزاقستان به نام «پولیگون» را بررسی کرده است که زمانی محل تاسیسات اصلی آزمایشات هستهای اتحاد جماهیر شوروی سابق محسوب میشد.
این تصاویر با استفاده از یک دوربین فرو سرخ گرفته شدهاند تا تهدیدی را تداعی کنند که به همان اندازه برای چشم انسان نامرئی است: تشعشعات ناشی از انفجارهای هستهای.
پروژه پدر و پسر، والری پشتاروف
والری پشتاروف با مجموعه عکسهای پروژه «پدر و پسر» مقام اول را در بخش پرتره به دست آورد.
این پروژه پیوند عاطفی بین پدران و پسران را بررسی میکند و لحظهای قدرتمند را به تصویر میکشد که آنها پس از سالها یا حتی دههها جدایی دست یکدیگر را میگیرند.
در فرهنگهای مختلف در بلغارستان، گرجستان، ترکیه، ارمنستان، صربستان، و یونان، این کار نشاندهنده بیان عاطفی و حفظ فرهنگ مشترک است.
دنیاهای معلق، اوا برلر
اوا برلر با پروژه «دنیاهای معلق» در بخش حیات وحش و طبیعت مقام نخست را کسب کرد.
دنیای تار عنکبوت
این عکاس در پروژه خود بر شبکههای تار عنکبوت تمرکز کرد و بدینگونه خلاقیتهای تصادفی هنرمندانهای را در آنها یافت؛ در جهانهای سست و ناپایداری که معمولاً مورد توجه قرار نمیگیرند.
تصاویر برگزیده سونی در سال ۲۰۲۴ در نمایشگاهی به همین نام در سامرست هاوس لندن برای عموم به نمایش درآمدهاند.
این نمایشگاه تا روز ۶ مه ۲۰۲۴ ادامه دارد.