Web Analytics Made Easy - Statcounter

 تحریریه پارسینه: در اقتصاد بانک محور ایران، سهم بانک¬ها در کنار بازار سرمایه و همچنین سرمایه-گذاری خارجی در تامین منابع مالی بسیار مهم و حیاتی است. بررسی آمار‌ها در پنج سال گذشته نشان می-دهد که سهم بازار پول و یا همان نظام بانکی در تامین منابع مالی در حدود ۸۰ درصد بوده است. اگرچه طی سال‌های اخیر با افزایش سهم بازار سرمایه و رونق این بازار، سهم نظام بانکی تا حدودی کاهش یافته، اما همچنان سهم حداکثری در حوزه تامین منابع مالی در ایران را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع در کشور‌های توسعه یافته به ویژه کشور‌های اروپایی نیز قابل مشاهده است.
سهم حداکثری بازار پول در تامین منابع مالی، فشار به شبکه بانکی کشور را دوچندان خواهد کرد، از سوی دیگر فشار تحریم¬های شدید بین¬المللی و عدم تزریق منابع مالی خارجی سبب شده است تا در این حوزه با مشکلاتی مواجه باشیم. از این رو ضروری است تا به منظور تحقق جهش تولید، به داشته¬هایمان اتکا کنیم و با شناخت نقاط بحرانی و حساس در زنجیره تولید، فارغ از شرایط سخت پیش¬رو به دنبال راهکار‌های مناسب و عملیاتی باشیم. باید به یاد داشته باشیم آنچه در توسعه اقتصادی و به نوعی رونق و جهش تولید اهمیت دارد، سهم بازار‌های مختلف در تامین منابع مالی نیست بلکه کیفیت خدمات است.
با این حال هدفگذاری جهش تولید نیازمند برنامه¬ریزی و سیاست¬گذاری کلان در نظام بانکی و بازار‌های مختلف بوده و نیازمند طرح و برنامه¬های همسو از سوی بانک مرکزی، وزارت امور اقتصاد و دارایی و همچنین سایر وزارتخانه¬های مرتبط بویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اما در بخش تامین منابع مالی، نقش بانک¬ها اولویت بندی طرح¬ها است.
بانک¬ها باید طرح¬ها را از سه منظر مورد ارزیابی و بررسی قرار دهندو بر آن اساس اولویت بندی کرده و منابع و سود تسهیلات را به تولیدکنندگان و شرکت¬های پروژه¬ای اختصاص دهند. اول باید مدت زمان بازدهی طرح¬ها را در نظر گرفت. بر این اساس برخی از طرح¬ها کوتاه مدت است بدین معنی که ظرف یکسال تا ۱۸ ماه نتایج آن مشخص خواهد شد. برخی دیگر میان مدت هستند و طی بازه زمانی دو تا پنج ساله به نتیجه خواهند رسید؛ و دسته آخر که طرح¬های بلند مدت هستند که بسته به نوع صنایع و حوزه¬های درگیر در مدت زمان بیش از ۵ سال به اجرا خواهند رسید و بازدهی خواهند داشت. با توجه به بیانات رهبری با توجه به نامگذاری سال ۱۳۹۹ به سال جهش تولید از یکسو، و همچنین بحران شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و همینطور ایران و پیامد‌های ناشی از آن و تاثیر مستقیم بر بسیاری از کسب و کارها، به نظر می¬رسد توجه به طرح¬های کوتاه¬مدت برای عبور از این بحران و شرایط پیش¬رو باید بیش از پیش مورد توجه بانک¬ها قرار گیرد.
ازسوی دیگر مولد بودن و ارزش آفرینی طرح¬ها قابل تامل است. در حقیقت بانک¬ها در اختصاص سرمایه¬های خود با توجه به محدودیت¬های موجود باید توجه خاصی به طرح¬ها و پروژه¬های مولد داشته باشند که تاثیرات اجرای آن‌ها به صورت زنجیره¬وار طی سالیان سال ادامه خواهد یافت و منجر به توسعه اقتصادی پایدار در بلندمدت خواهد شد. در حقیقت برای اختصاص سرمایه باید توجه داشت کدام طرح زیربنایی و مولد بوده. نکته بسیار مهم درصد پیشرفت این پروژه¬ها نیز می¬باشد. به طور کلی در شرایط فعلی بانک¬ها نباید به صورت بسیار پراکنده عمل کنند و بهتر است تا با تمرکز در پروژه¬های جاری و آن دسته از طرح¬هایی که درصد پیشرفت قابل توجهی دارند، به تسریع در اتمام آن‌ها کمک کنند. حتی در این شرایط و با توجه به بزرگی یک پروژه، می¬توان از مشارکت دو و یا چندین بانک برای اتمام هرچه سریعتر یک پروژه بهره برد.
مورد سوم نیز موضوع اشتغالزایی و توجه به پایداری اشتغال است. شاید در چنین شرایطی یکی از مهمترین موضوع برای بانک¬ها، توجه به واحد‌های صنفی و شرکت¬هایی است که به دلیل کاهش در تقاضا در اثر بحران کرونا، با کاهش فروش محصولات و یا خدمات خود مواجه شده¬اند. در برخورد با چنین اتفاقی که قطعا بسیار خواهند بود، همانطور که در تمام دنیا آغاز شده است، باید با بررسی شرایط و دفاتر حساب شرکت¬ها و تولیدکنندگان، به عدم تعدیل نیروی آن‌ها کمک کنند و ارائه تسهیلات به این واحد‌ها را در اولویت قرار دهند. این نوع رفتار در این شرایط مطابق حکم اشتغالزایی خواهد بود. از سوی دیگر در برخی از واحد‌ها که به دلیل نوع صنعت مربوطه، با افزایش تقاضا در بازار امکان افزایش ظرفیت¬های تولیدی آن‌ها وجود دارد، اما واحد مربوطه با مشکلات مالی در تامین سرمایه در گردش و یا توسعه خطوط تولیدی خود مواجه است، می¬توان ضمن کمک برای تامین و حتی افزایش سرمایه در گردش این شرکت¬ها، به توسعه این واحد‌ها و متعاقبا افزایش اشتغالزایی کمک کرد؛ بنابراین بانک¬ها می¬توانند با در اختیار داشتن تیم¬های کارشناسی و خبرگان صنعتی ضمن شناسایی صنایع مولد، شرکت¬ها و واحد‌های فعال در این قسمت¬ها از یکسو، و بررسی و تخمین مدت زمان لازم جهت بازدهی مناسب طرح¬ها، با بهینه¬سازی در این حوزه¬ها سرمایه¬¬ها را هدایت کرده و به سمت طرح¬ها و پروژه¬ها بهتر سوق دهند. از سوی دیگر می¬توانند با بررسی کارشناسی و شناخت دلایل تاخیر در پروژه¬ها و تخمین زمان حدودی، اما دقیق خاتمه پروژه¬ها به آن دسته از طرح¬ها که با درصد پیشرفت قابل قبولی روبرو هستند کمک کنند تا بهره¬برداری از آن‌ها مشکلات مربوطه در کشور حل و فصل شود و متعاقبا اشتغالزایی وابسته صورت گیرد. همچنین با ارزیابی بازار و میزان تقاضا در شرایط فعلی و شرایط پیش¬رو، و شناسایی واحد‌هایی که با مشکلات سرمایه در گردش مواجه هستند و یا امکان افزایش خطوط تولید خود را دارند، منابع مالی را در مسیر درست قرار دهند. در حقیقت لازم است تا بانک¬ها با تقویت تیم¬های کارشناسی خود، شناخت بهتر و بیشتری از صنایعی که در آن‌ها سرمایه¬گذاری می¬کنند داشته باشند.
یکی از پیشنهادات دیگر که بانک¬ها می¬توانند برای جهش تولید و رونق صنایع داشته باشند، تشویق آن‌ها برای ارائه صورت¬های مالی شفاف¬تر و بیزینس مدل‌های دقیق¬تر و کارشناسی¬شده¬تر است. همچنین بانک¬ها می¬توانند برای تسهیلات خود نرخ بهره¬های شناور با توجه به ارزش واحد‌ها بر اساس مدل کسب و کار آن‌ها و با رعایت سه موضوع گفته شده داشته باشند تا تولیدکنندگان را تشویق کنند که تمایل بیشتری در راستای فعالیت در حوزه¬هایی داشته باشند که منجر به ارزش¬آفرینی، حرکت به سمت صنایع مولد، زیربنایی و توسعه¬ای و همچنین بازدهی هر چه سریعتر داشته باشد تا ضمن جهش تولید و افزایش اشتغالزایی منجر به توسعه پایدار نیز شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسی خبر بانک تجارت اشتغال زایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۳۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!

تین نیوز

براساس مجموعه ای از داده ها، چیزی که برای مدت طولانی اجتناب ناپذیر به نظر می رسید اخیرا محقق شده است:«چین به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تایید شد.» یکی از شرکت های تولیدکننده خودرو در چین با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۳ تبدیل به بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی شد و فروش سالانه آن در خارج از کشور ۳۳۴ درصد افزایش یافت.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، فولاد قطعا در اقتصاد جهانی یکی از مولفه های قدرت در قراردادهای تجاری است؛ صنعت خودروی چین نیز مقدار زیادی فولاد وارد می کند. از ۳۲ کشوری که زنجیره فولاد را تشکیل می دهند، تقریباً نیمی از آنها به چین به عنوان مقصد برتر متصل هستند. یکی از بخش های اصلی خودرو اما لاستیک است که تقاضای مرتبط با گسترش تولید خودرو در چین اخیراً به افزایش قیمت این کالا به بالاترین سطح سه سال اخیر کمک کرده است. بزرگترین صادرکنندگان آن، مانند تایلند و اندونزی، فهرستی از واردکنندگان برتر لاستیک دارند که چین اصلی ترین آن ها است.

تاریخچه صنعت خودروسازی در چین

صنعت خودروسازی چین در ۱۹۵۰ میلادی شکل گرفت، زمانی که چین با کمک اتحاد جماهیر شوروی و به لطف اصلاحات گسترده دنگ شیائوپینگ، رهبر حزب کمونیست در اقتصاد و صنعت چین، در طول سه دهه روند صعودی به خود گرفت و در ۱۹۹۰ به شکوفایی رسید. تولید سالانه ی خودرو در چین برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ از مرز یک میلیون دستگاه گذشت؛ اما ۲۱ سال بعد، در سال ۲۰۲۳ شاهد بودیم که چینی ها به تنهایی ۵.۲۲ میلیون دستگاه خودرو صادر کردند.

شرط جالب چینی ها برای سرمایه گذاران خارجی

یکی از اصلی ترین عواملی که موفقیت چین را توضیح می دهد، سرمایه گذاری مستقیم کشورهای خارجی در این کشور است. سرمایه گذاری خارجی در چین در اندازه بازار، هزینه های نیروی کار و کیفیت زیرساخت ها موثر بود. سرمایه گذاری مستقیم خارجی به افزایش سرمایه گذاری و رشد بهره وری در چین کمک کرد و باعث ایجاد شغل و شکل گیری بخش صادرات پویا شد.

چینی ها برای استقرار خودروسازان برتر دنیا در کشورشان که به لطف بازار مصرف گسترده، نیروی کار ارزان و هزینه ی تولید پایین به یکی از بهترین زیرساخت ها برای صنعت خودرو تبدیل شده بود، شرط جذابی را مطرح کرده اند؛ هر خودروسازی که خواهان سرمایه گذاری در چین است باید با یک خودروساز چینی شریک شود تا طرفین معامله از بستر صنعتی شکل گرفته به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

سیاست جذاب چینی ها باعث تولد خودروسازان متعددی شد که بسیاری از آن ها صاحب سبک به نظر می رسند. خودروسازی FAW که زیرمجموعه های متعددی دارد از دل سرمایه گذاری فولکس واگن در چین به یکی از چهار خودروساز برتر این کشور تبدیل شد و شرکت SAIC نیز با رشد زیرمجموعه های جنرال موتورز در چین به شهرتی باورنکردنی دست پیدا کرد. برند برلیانس که خودروهای آن را در بازار ایران هم مشاهده کرده ایم، نشأت گرفته از سرمایه گذاری گسترده بی ام و در چین بوده است.

بی وای دی، جیلی، چانگان، چری و دانگ فنگ از جمله مهم ترین و شناخته شده ترین خودروسازان چینی هستند. اگرچه صنعت خودروسازی در چین هنوز رنگ و بوی دولتی دارد و بسیاری از هلدینگ های غول پیکر صاحبان اصلی خودروسازان شناخته شده چینی هستند، واقعیت این است که رویکرد دولتی هم نتوانسته مانع رؤیاپردازی های شرکت های چینی باشد.

۲۰۲۳، سال سرنوشت ساز صنعت خودروسازی چین

سال ۲۰۲۳ یک لحظه مهم در تکامل صنعت خودرو چین بود. این صنعت به تولید ۳۰.۱۶ میلیون دستگاه و فروش ۳۰.۰۹ میلیون دستگاه دست یافت که نشان دهنده نرخ رشد سالانه ۱۱.۶ درصد و ۱۲ درصد است.

ریشه دوانی خودروسازی چین در کشورهای همسایه

ژاپنی ها اما در شکل گیری سیاست گذاری چین برای توسعه صنعت خودروسازی این کشور، بی تاثیر نبوده اند. ژاپنی ها در دهه ۱۹۹۰ میلادی و اوایل قرن بستم خطوط تولید خود را به کشورهای گوناگونی در سارسر جهان منتقل کردند و تلاش کردند تا بازارهای بزرگی برای محصولات خود پیدا کنند؛ ایده ای که بی شباهت با سیاست های خودروسازان چینی نیست.

بی وای دی نمونه ی بارزی از تلاش چینی ها برای موفقیت بیشتر است. این خودروساز برای ساخت کارخانه های بیشتری در خارج از چین از جمله یک کارخانه ی ۶۰۰ میلیون دلاری در برزیل و دیگری در مجارستان برنامه ریزی می کند. ام جی و چری نیز علاقه مند هستند که کارخانه ای برای مونتاژ خودروهایشان در مکزیک تأسیس کنند. درعین حال، چری سعی دارد که با موفقیت زیرمجموعه های شناخته شده اش یعنی اومودا، جیکو، جتور و اکسید در اروپا، به تأسیس کارخانه ی تولید خودرو در قاره ی همیشه سبز نزدیک شود.

چری با اومودا ۵ [که در ایران با نام فونیکس اف ایکس شناخته می شود] وارد بازار استرالیا شده و امیدوار است که در بازار پویای این کشور هم فرصت های متعددی داشته باشد. فونیکس اف ایکس اخیرا در بازار بریتانیا هم عرضه شده؛ اما آن چه چینی ها در حال مقدمه سازی اش در کشورهای گوناگون هستند، به لطف ارتباطات عمیق میان ایران و چین همین حالا در ایران ریشه دوانده است. محصولات چری در ایران با نمایندگی مدیران خودرو تحت برندهای «ام وی ام»، «فونیکس» و «اکستریم» با رده های قیمتی مختلف مونتاژ و عرضه می شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • تحقق شعار سال جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است
  • توسعه اجتماعی شاخص‌ترین دارایی نظام است
  • ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال
  • بنگاهداری بانک‌ها زنجیری به پای چرخ تولید
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • تامین مالی ساخت بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در لرستان
  • بانک‌های دشتی در تحقق شعار سال مشارکت و همکاری لازم داشته باشند
  • تأسیس شرکت پروژه راهکاری برای تحقق جهش تولید