Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@16:55:53 GMT

نگران جمع آوری زباله‌های کرونایی نباشید

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۳۱۷۹۳

نگران جمع آوری زباله‌های کرونایی نباشید

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در دوران حیات ویروس کرونا بار دیگر خطر پسماند‌های عفونی و شهری و توجه به شیوه‌های از بین بردن آن‌ها، به دغدغه مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت و شهرداری‌ها تبدیل شده است.

در این بین مشاهده ماسک، دستکش و دستمال‌های کاغذی موجود در کف معابر این مسئله را یادآور می‌شود که زباله‌های کرونایی با چه روشی باید جمع‌آوری و دفع شوند؟

فریبا ملک احمدی، رئیس گروه بهداشت محیط بیمارستان‌ها و نظارت بر کنترل پسماند‌های بیمارستانی وزارت بهداشت در این زمینه گفت: بر اساس دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت، همه پسماند‌هایی که در ارتباط با بیماران مشکوک و قطعی کرونایی باشد عفونی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: طبق ضوابط پسماند‌های عفونی مندرج در قانون مدیریت پسماند، توسط تیم آموزش دیده بیخطرسازی می‌شوند.

رئیس گروه بهداشت محیط بیمارستان‌ها با تاکید بر نظارت بر فرایند بیخطرساز پسماند‌های کرونایی در بیمارستان‌ها افزود: پسماند‌ها در مبدأ بیخطرسازی می‌شوند تا خطر انتقال بیماری کاهش یابد.

ملک احمدی ادامه داد: خوشبختانه بیشتر بیمارستان‌های مرجع پذیرش بیماران کرونایی هم مجهز به دستگاه بیخطر ساز هستند.
رئیس گروه بهداشت محیط بیمارستان‌ها گفت: سیستم‌های زباله‌سوز به گون‌های طراحی شده‌اند که بتوانند حتی مقاوم‌ترین باکتری‌ها را از بین ببرند.

او افزود: بنابراین ویروس که نسبت به باکتری مقاومت کمتری دارد باید گفت ویروس کرونا در این روش به راحتی از بین میرود و جای نگرانی نیست.

نگران زباله‌های کرونایی نباشید

حسن پسندیده، مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز درباره زباله‌های کرونایی اظهار داشت: چنانچه پسماند‌های کرونایی بر اساس معیار فنی و تحت دما، فشار و زمان مناسب در دستگاه اتوکالو بیخطرسازی شوند، هیچ نگرانی‌ای بابت انتشار آلودگی وجود ندارد.

اودرباره پیشنهاد برخی کارشناسان مبنی بر استفاده از کوره زبالهسوز در بیمارستان‌ها و امحای پسماند‌های کرونایی تاکید کرد: استقرار زباله‌سوز در بیمارستان‌ها ممنوع است، هرچند در تهران، اصفهان، گلستان و قزوین سیستم زباله‌سوز تحت ضوابط محیطزیستی مستقر است.

تصویر پرتکرار رها شدن دستکش‌ها و ماسک‌ها در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر، کار سخت پاکبان‌ها را سخت‌تر کرده است. خیلی‌ه می‌خواهند پیشگام جمع کردن این زباله‌های یکبار مصرف شوند، اما ترس شیوع از ویروس کرونا، حتی به داوطلبان محیطزیستی اجازه نمی‌دهد دستشان را برای برداشتن ماسک‌ها و دستکش‌ها دراز کنند.

 حالا همه ما کنار توصیه‌های بهداشتی، رسالت مهم دیگری هم داریم؛ ماسکها، دستکش‌ها و دستمال‌های مصرفشده را درون کیسه زباله بیندازیم و محکم گره بزنیم، جایشان فقط مخزن‌های حمل زباله است. این لطف را نه در حق پاکبان‌ها که در حق خودمان می‌کنیم.

کارشناسان هشدار می‌دهند زباله‌ها نباید در خیابان رها شوند، خطر عفونت بالاست، شهرداری‌هایی مثل شهرداری تهران دو کار مهم انجام داده‌اند؛ اول اینکه تفکیک پسماند‌ها را متوقف کرده‌اند. حالا هیچ پیمانکاری حق ندارد برای حمل زباله‌های خشک سراغ مخزن‌های زباله برود.

باتوجه به خطر شیوع کرونا بالا برای زباله‌گردها، زباله‌گردی هم در این یک ماه در تهران تعطیل است.

بی‌خطر سازی زباله‌های عفونی

اما این روز‌ها که زباله‌های عفونی به سطل‌های زباله خانگی راه یافته‌اند، چه راه‌حلی برای بیخطرسازی پسماند‌ها به کار رفته است؟

راهبرد‌های جهانی هم درباره زباله‌های خانگی همین شیوه را استفاده می‌کنند. ماشین‌های حمل زباله نمیتوانند زباله‌های هر خانه را بهصورت تفکیکشده دریافت کنند. نه تنها مردم در این حوزه همراهی جدی ندارند بلکه محل دفن زباله‌های عفونی هم محدود است.

پس جواب این است که زباله‌های خانگی هم اکنون در مجتمع آرادکوه به روال همیشه دفن می‌شوند، اگر چه روند بیخطرسازی برایشان اعمال میشود.

مردم باید پیشقدم شوند

علیپور مدیرعامل پسماند شهرداری تهران اظهار کرد: در خانه زباله‌ها را در کیسه‌های جداگانه بیندازند و در آن را محکم ببندند. پاکبان‌ها اقدامات محافظتی را انجام می‌دهند، تاکنون هم کسی از طریق زباله به ویروس کرونا مبتلا نشده، اما پیشگیری همیشه مقدم بر درمان است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کروناویروس ویروس کرونا زباله های کرونایی بیمارستان ها ویروس کرونا پسماند ها زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۱۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد/ حقوق پاکبانان افزایش یافته است

رضا محمدی در حاشیه مراسم تکریم ۸۰۰ نفر از پاکبانان شهر تهران که به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بی‌تردید امروز شهر تهران از پاریس تمیزتر است. در حال حاضر نظرسنجی درخصوص نظافت شهر تهران از مردم انجام نشده است؛ اما سامانه ۱۳۷ که سامانه‌ای نظارتی است نظرات مردم را منعکس می‌کند. از این منظر شاهد کاهش ۶۵ درصدی شکایت‌ها در حوزه پسماند هستیم.

وی افزود: از نگاه میدانی نیز با توجه به بهبود عوامل موثر در نظافت شهر شاهد بهبود وضعیت هستیم. یکی از مشکلات ما در حوزه جمع‌آوری پسماند معدل مدل ماشین‌آلات بود که از ۹۱ تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری به ۱۴۰۰ خواهد رسید. این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت جمع‌آوری زباله داشته باشد. از سوی دیگر کف حقوق پاکبانان از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا به این ترتیب قدر این زحمتکشان بیشتر دیده شود.

محمدی تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه وزارت کار سطح حقوق پاکبانان را افزایش دادیم و افزایش بیشتر نیز در دستور کار قرار گرفته است که اثرات آن را می‌توانیم در کف خیابان مشاهده کنیم. وضعیت شهر تهران در حوزه پسماند بهبود یافته، ولی ما همچنان راضی به این مقدار نیستیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بالاترین امتیاز پیمانکاران در سطح مناطق ۷۵ از ۱۰۰ است که نشان می‌دهد همچنان جای کار وجود دارد البته پیمانکاری هم داریم که ۴۰ امتیاز کسب کرده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درخصوص وضعیت مخازن در سطح شهر گفت: سال گذشته ۳۳ درصد کل مخازن سطح شهر نوسازی شد. ۱۷ هزار مخزن جدید در سال گذشته در میان مناطق توزیع شد و در موضوع شستشو و نگهداشت مخازن با توجه به تبدیل شدن قرارداد‌ها به قرارداد‌های حجمی، قطعا از این پس وضعیت شستشوی مخازن بهتر خواهد شد.

محمدی در پاسخ به سوالی درخصوص قیمت خرید زباله خشک در اپلیکیشن نوماند، اظهار کرد: قیمت خرید زباله خشک در نوماند توسط پیمانکاران در دل قرارداد‌های بسته شده تعیین شده است پیمانکاران با توجه به هزینه‌های جمع‌آوری و حمل به این قیمت‌ها رسیده‌اند. بی‌تردید این پیمانکاران هزینه‌هایی دارند که افرادی که به صورت غیرمجاز خریداری می‌کنند بالاتر باشد؛ اما غیر از پیمانکار شهرداری هر کسی نسبت به خرید زباله ارزشمند اقدام کند، جرم است.

تنظیم پیش‌نویس قرارداد زباله‌سوز ۶ هزار تنی تهران تا دو هفته آینده 

وی درباره زباله‌سوز ۶ هزار تنی تهران نیز گفت: با توجه به اینکه انعقاد چنین قراردادی در کشور در این سطح برای اولین بار است شرکت‌های مشاور برای انعقاد این قرارداد نیاز به بررسی‌های بیشتر و اخذ مشاوره‌های فنی بیشتر داشتند؛ لذا مقرر شد از مجموعه‌های دانشگاهی و همچنین کارشناسان وزارت کشور استفاده کنیم. در این مسیر یک مشاور بین‌المللی نیز استخدام کردیم تا این قرارداد‌ها تنظیم شود. امیدواریم تا دو هفته آینده پیش‌نویس این قرارداد تنظیم شود.

موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد 

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در خصوص شیرابه و انتشار آن در هنگام حمل پسماند و در مجموعه آرادکوه، اظهار کرد: بیش از هفتاد سال است که در مجموعه آرادکوه زباله دفن می‌شود طبیعتا بوی نامطبوع در آنجا وجود دارد؛ لذا برنامه‌ریزی شده که به عنوان تنها راه حل آلودگی زیست محیطی و گاز متان موجود در آنجا استحصال این گاز انجام شود که منابع و اعتبارات در طرح جامع دیده شده و مقرر بود تا اسفندماه سال گذشته برای جذب سرمایه‌گذار اقدام شود که با یک ماه و نیم تأخیر در اردیبهشت‌ماه فراخوان جذب سرمایه‌گذار انجام خواهد شد. هر چند که این موضوع برای شهرداری تهران پرهزینه است؛ اما آن را به عنوان یک راه حل تمام کننده و حلقه پایانی مدیریت پسماند پذیرفته است. اما موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد و خوشبختانه دریاچه شیرابه‌ای که در گذشته وجود داشته امروز خشک شده و دیگر وجود ندارد.

محمدی درخصوص تعداد کاربران اپلیکیشن نوماند گفت: هدف‌گذاری که دنبال کردیم این بود که روزانه ۱۹۰۰ نفر در این اپلیکیشن ثبت‌نام کنند که در مجموع حدود ۴۲ هزار نفر می‌شد که در حال حاضر ۴۵ درصد از هدف‌گذاری ما محقق شده است و تبلیغات مویرگی برای افزایش تعداد کاربران نیز به صورت جدی دنبال می‌شود.

جاری شدن شیرابه از خودرو‌های حمل پسماند تخلف است 

وی در خصوص شیرابه‌ای که از خودرو‌های حمل پسماند بعضاً جاری می‌شود نیز تصریح کرد: تمام تلاش این است که بویژه در فصول گرم با نوسازی ناوگان که بخشی از آن مربوط به سیم‌تریلر‌ها می‌شود بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم. تعدادی از این خودرو‌ها در سال گذشته نوسازی و اورهال شدند و نظارت بر پیمانکار نیز در این حوزه به صورت جدی افزایش پیدا کرده است. اگر این موضوع در سطح شهر دیده می‌شود تخلف است و قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: مرکز تحقیق و پژوهشی به صورت مشترک با شهاب‌خودرو راه اندازی خواهیم کرد که ماشین‌هایی طراحی کنند که به صورت وکیوم شده به هیچ عنوان شیرابه از آن خارج نشود و به این ترتیب وضعیت بهبود پیدا کند.

محمدی درخصوص بکارگیری اتباع غیرمجاز در حوزه مدیریت پسماند گفت: بکارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد؛ اما از افراد زیر ۱۸ سال و اتباع غیرقانونی پیمانکاران نباید استفاده کنند و در صورت انجام این کار تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

منبع: شهر

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • بررسی روند امحا و دفن زباله در ۴ شهر فارس
  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • هر ثانیه ۲۰ کیلو گرم پسماند در مشهد تولید می‌شود
  • به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد
  • موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد/ حقوق پاکبانان افزایش یافته است
  • واکنش شهرداری تهران به ارقام خرید پسماند خشک در قالب نوماند
  • معضل بیرون گذاشتن زباله خارج از ساعات تعیین‌شده در قم
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود