Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:04:10 GMT

امسال سیزده‌بدر در خانه بمانیم

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۳۱۹۳۸

امسال سیزده‌بدر در خانه بمانیم

نوروز امسال برای ایرانی‌ها به سبب شیوع ویروس کووید ۱۹ مانند نوروز سالهای گذشته نبود، بسیاری از سنت‌های این عید باستانی در سایه شیوع این ویروس نوظهور، برگزار نشد و از رونق خرید بازار شب عید و سفرهای نوروزی و دید و بازدیدها گرفته تا آخرین سنت عید نوروز که با عنوان سیزده‌به‌در یا روز طبیعت نامگذاری شده، همگی شکل و رنگ دیگری به خود گرفت و بخش زیادی از مردم برای حفظ سلامتی خود و دیگران عید امسال را به سبک و سیاق دیگری برگزار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان بر این عقیده‌اند، اگر این همراهی مردم ادامه نداشته باشد و در سیزده‌به‌در ،مردم خانه‌نشینی خود را کنار بگذارند و به طبیعت، پاک‌ها و بوستان‌ها بروند، شیوع ویروس کرونا اوج بیشتری می‌گیرد و مهار و کنترل آن بسیار سخت می‎شود از همین رو متخصصان همچنان با دعوت مردم به تداوم خانه‌نشینی، نسبت به رفتن به طبیعت در روز سیزده به در هشدار می‌دهند.

در خانه ماندن مهمترین راهکار قطع زنجیره شیوع کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مردم استان در مهار و کنترل ویروس کرونا همکاری خوبی با مسئولان داشتند و انتظار می‌رود در برگزاری آیین سیزده به‌در نیز به توصیه‌های پزشکی توجه کرده و از خانه خود خارج نشوند.

مجید شیرانی گفت: مردم با در خانه ماندن و خودداری از حضور در تجمعات، بزرگترین کمک را در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا انجام می‌دهند و اگر به همین رویه خود مبنی بر قرنطینه خانگی و خودداری از ترددهای غیرضروری ادامه دهند، ریشه‌کنی ویروس کرونا سریع‌تر انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مهار ویروس کرونا در استان در وضعیت باثبات قرار دارد، تصریح کرد: این در حالی است که با توجه به ناپایداری این وضعیت، اگر مردم همراهی نکنند و شاهد شلوغی‌های بی‌مورد در سطح شهر باشیم این وضعیت رو به وخامت می‌رود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۹۵ درصد جمعیت استان غربالگری شده است، اظهار داشت: با توجه به جمعیت یک میلیونی استان و شناسایی ۱۱۴ فرد مبتلا به کرونا نشان می‌دهد نسبت به جمعیت تعداد مبتلایان کمتری نسبت به سایر استانها به خود اختصاص داده‌ و جای امیدواری است که بتوان با همراهی مردم زودتر بر این ویروس غلبه کنیم.

جدای از آن با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، هرگونه تجمع و حضور در مراکز تفریحی، گردشگری، اقامتی، پارک‌ها، بوستان‎ها و فضای سبزی شهر و روستایی ممنوع شده است.

حضور در پارک‎ها، فضاهای سبز و عرصه‌های ملی ممنوع است

سرپرست شهرداری شهرکرد در همین خصوص گفت: به‌ منظور پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا و در راستای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بیش از ۵۰ پارک و بوستان در مرکز استان تعطیل شده است.

محمدرضا امیدی افزود: برای مقابله با ویروس کرونا، ورود خودروهای غیربومی به مرکز استان ممنوع است از این رو هیچ ترددی در بوستان‌های شهرکرد انجام نخواهد شد و در روز طبیعت نیز هرگونه تجمع و حضور در فضاهای سبز شهرکرد ممنوع است.
وی تصریح کرد: به‌ منظور ایجاد نظم و انضباط شهری، گروه‌های گشت‌زنی از سوی واحد پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری شهرکرد در سطح شهر مستقر شده و به‌صورت شبانه‌روزی فعال است.

اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیرداری چهارمحال و بختیاری نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به مصوبات ستاد پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا مبنی بر ممنوع بودن ورود به پارک‌ها و اماکن تفریحی، به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و همچنین به دلیل بارش‌های روزهای اخیر و مرطوب بودن عرصه‌های ملی و آماده نبودن شرایط ورود به این عرصه ها، ورود به پارک های جنگلی، مناطق جنگلی، تفرجگاهی و مرتعی در روز طبیعت سیزدهم فروردین ممنوع است و با متخلفان به خصوص رانندگان خودروهای متخلف به شدت برخورد می‌شود.

سیزده به در امسال را در خانه برگزار می‌کنیم

خانم احمدی مادر یک خانواده ۵نفره در خصوص برنامه خودشان برای روز سیزده‌به‌در به خبرنگار ایرنا گفت: ما هر سال روز طبیعت را در بیرون از خانه و به ویژه در مناطق تفریحی اطراف شهر جشن می‌گرفتیم و با سایر اقوام دورهمی برگزار می‌کردیم، اما امسال به خاطر سلامتی خانواده و به ویژه کودکان در خانه می‌مانیم و از رفتن به بیرون از خانه خودداری می‌کنیم.

وی گفت: تلاش می‌کنم با تهیه غذای مورد علاقه بچه‌ها و ایجاد فضای شاد و پرنشاط در منزل، سیزده‌به‌در را در حیاط خانه برگزار کنیم.

احمدی تصریح کرد: با وجود اینکه بچه‌ها در مدت خانه‌نشینی تعطیلات عید نوروز بهانه‌گیری می‌کنند و خیلی دوست دارند که به طبیعت برویم و بتوانند در فضای باز بازی کنند اما سعی می‌کنم با پدر خانواده، با صحبت و قانع کردن آنها برای اینکه نرفتن به بیرون از خانه برای حفظ سلامتی آنها لازم است، آنها را با این تصمیم همراه کنیم.

این بانوی شهرکردی خاطرنشان کرد: حیف است که در طی یک ماه گذشته با رعایت کردن مسائل  بهداشتی و خانه‌نشینی خود را از ابتلا به ویروس کرونا در امان نگه داشتیم اما روز سیزده‌به‌در  با رفتن به بیرون از خانه و حضور در تجمعات، تلاش‌های این مدت را به هدر دهیم.

خانم احمدی به دیگر همشهریان توصیه کرد تا آیین سیزده‌به‌در را در خانه‌های خود همراه با آرامش روان و به دور از خطر ویروس کرونا جشن بگیرند.

به گزارش ایرنا، بیماری ویروسی کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

برچسب‌ها ویروس کرونا چهارمحال وبختیاری در خانه بمانیم روز طبیعت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا چهارمحال وبختیاری در خانه بمانیم روز طبیعت ویروس کرونا چهارمحال وبختیاری در خانه بمانیم روز طبیعت بیرون از خانه ویروس کرونا خانه نشینی پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۱۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟

آیا این امکان وجود دارد که نانوذرات از دستگاه گوارش عبور کرده و دارو را مستقیم به بافت مغز برسانند؟ محققان دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گویند بله و انتظار می‌رود آخرین یافته‌های آنها برای بیماران مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS و بیماری پارکینسون یا PD مفید باشد. این کار با همکاری شرکت کلین نانومدیسین انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی محمودی، دانشیار گروه رادیولوژی در کالج‌های پزشکی استئوپاتی و پزشکی انسانی و سلامت دقیق دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: ما بر روی شناسایی هویت بیولوژیکی نانوذرات از جمله نوعی از پروتئین‌ها که به سطح می‌آیند، متمرکز هستیم. این موضوع مهم است زیرا نوع پروتئین‌هایی که به سطح می‌آیند، الگوی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که می‌تواند ما را برای عبور از سد خونی مغز و کار مستقیم در بافت‌های مغز یاری کند.

محمودی و تیم تحقیقاتی او دو مقاله در مورد هویت بیولوژیکی نانوذرات منتشر کرده‌اند. اولین مورد با عنوان «Measurements of heterogeneity in proteomics analysis of the nanoparticle protein corona across core facilities » در سال ۲۰۲۲ در نشریه Nature Communications منتشر شد.

دومین مقاله این گروه با عنوان « A uniform data processing pipeline enables harmonized nanoparticle protein corona analysis across proteomics core facilities » در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در Nature Communications منتشر شد.

محمودی می‌گوید: نانوذرات یکسان با پروتئین کرونا را تهیه و به ۱۷ مرکز ارزیابی مختلف ارسال کردیم. ما تنوع داده‌های قابل‌توجهی را از پروتئین‌های ارسالی دریافت کردیم، بنابراین روشی برای تجزیه و تحلیل برای کمک به آزمایشگاه‌ها در بازتولید دقیق‌تر داده‌ها از هویت بیولوژیکی نانوذرات ایجاد کردیم. این ابزار به جامعه علمی کمک می‌کند تا در تحلیل نتایج هماهنگ‌تر شوند.

محمودی می‌گوید: از آنجایی که ما بیش از ۱۵ سال تجربه تجزیه و تحلیل قوی کرونا پروتئین را داریم، توانستیم با شرکت کلین نانومدیسین (Clene Nanomedicine) برای روشن کردن هویت بیولوژیکی نانوذرات آنها همکاری کنیم.

CNM-Au۸ سوسپانسیونی از نانوبلورهای طلا است که بیماران می‌توانند به صورت خوراکی مصرف کنند. نانوکریستال‌ها از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و وارد سیستم گردش خون بدن می‌شوند، جایی که با پروتئین‌های خون و سایر مولکول‌های زیستی برهم‌کنش می‌کنند و توسط آنها پوشانده می‌شوند.

به نقل از ستاد نانو، محمودی توضیح داد که این ترکیب توانایی نانوبلورها را برای عبور از سد خونی مغزی افزایش می‌دهد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که این نانوبلورهای طلا که با استفاده از روشی جدید برای تشکیل ساختارهای خاص و بدون سورفکتانت‌ها ساخته شده‌اند، می‌توانند یک کرونا پروتئین متمایز تشکیل دهند که دسترسی به بافت مغز را تسهیل ‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند
  • تصفیه‌خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست
  • ژابی آلونسو: می‌خواهیم شکست ناپذیر بمانیم
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • قایدی در امارات با رکورد یک استقلالی مساوی شد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • تولید بیش از ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟