Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-03@14:46:00 GMT

صنعت نفت ایران به آرزوی خود رسید

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۳۴۷۱۷

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  ۶۵ درصد صنعت نفت، گاز و پتروشیمی دارای فناوری و تکنولوژی بومی بوده و ۲۰ درصد نیازهای این سه حوزه توسط سازندگان داخلی با انجام مهندسی معکوس و تکنولوژی بومی تامین شده است. در مجموع ظرفیت آن وجود دارد که ۸۵ درصد از نیازهای نفت و گاز و پتروشیمی در داخل کشور تولید شود.

 

۱۵ درصد باقی‌مانده به این دلیل است که احتمالا بخشی از تکنولوژی فنی و بخشی از مواد اولیه را در اختیار نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته هیچ کشوری وجود ندارد که صفر تا ۱۰۰ تجهیزات خود را در داخل تولید کند؛ چرا که تولید کنندگان به صورت یک زنجیره به یکدیگر متصل هستند و معنای خودکفایی نیز این نیست که تمام بخش‌ها در داخل کشور تولید شود.

 

به طور میانگین نیازمندی‌ها به مواد اولیه خارجی در بین سازندگان زیر ۳۰ درصد است؛ یعنی ۷۰ درصد از تولید کنندگان مواد اولیه خود را از طریق منابع داخلی تامین می‌کنند و باید گفت که در حوزه ساخت تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت و گاز و پتروشیمی یک انقلاب صنعتی رخ داده است.

 

ظرفیت صادرات پنج میلیارد دلاری تجهیزات صنعت نفت در سال

در این باره سیروس تالاری، رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: با توجه به این‌که پنج میلیارد دلار در سال ظرفیت صادرات تجهیزات صنعت نفت در کشور وجود دارد، تقاضای ما از دولت این است که روی این موضوع سرمایه‌گذاری کند.

 

وی با اشاره به ظرفیت صادرات تولید کنندگان تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور با بیان این‌که در شرایط فعلی کشور نیازمند تعاملات سازنده بین بخش خصوصی، اقتصاد کلان ملی و دولت هستیم، اظهار کرد: اکنون سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران به مرحله‌ای رسیده‌اند که در دهه ۷۰ رسیدن به این نقطه تنها یک رویا بود.

 

تالاری با اشاره به اینکه جلوی واردات ۱۲۲ کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود گرفته شده است، گفت: کیفیت محصولات ما در حد محصولات اروپایی است اما به دلیل این‌که استانداردهای جهانی را نداریم تاکنون نتوانسته‌ایم در حوزه صادرات ورود پیدا کنیم.

 

ساخت دکل در ایران آرزوی صنعت نفت بود

در سال ۱۳۹۸ اتفاقات بسیار خوبی در حوزه صنعت داخل رخ داد؛ تا جایی که طبق گفته وزیر نفت، با توجه به ظرفیت‌های کشور برای سال‌های طولانی به تجهیزات حفاری و جنبی آن نیازمند هستیم و ساخت دکل در ایران یکی از آرزوهای صنعت نفت بود که امروز محقق شده است.

 

بیژن زنگنه با بیان اینکه دکل، یک کارخانه سیار است که می‌توان آن را از جایی به جای دیگر انتقال داد گفت: هزینه ساخت بسیاری از کارخانه‌ها کمتر از هزینه ساخت یک دکل است. وقتی بتوانیم دکل با استانداردهای بین المللی بسازیم، در ادامه‌ خواهیم توانست دکل و خدمات مرتبط با آن را صادر کنیم و باید از این فرصت‌ها بهره ببریم.

 

دستاوردهای دیگر

از دیگر دستاوردهای صنعت پالایش نفت کشور در سال ۱۳۹۸ می‌توان به بهره‌برداری کامل از فازهای ۱، ۲ و ۳ پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس اشاره کرد که ۷۰ درصد تجهیزات آن با همت و توان نیروهای داخلی ساخته شده است. در ادامه به برخی از فعالیت‌های پالایش نفت کشور در یک سال گذشته پرداخته می‌شود.

 

تولید نرمال هگزان برای نخستین بار در کشور

پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند از زمان تأسیس تاکنون برنامه‌های گوناگونی برای توسعه داشته که یکی از آنها دستیابی به دانش بومی نرمال هگزان برای نخستین بار در کشور است. آنچه در نرمال هگزان باید بدانیم این است که محصول مورد استفاده، صنایع پتروشیمی و غذایی است و پتروشیمی‌ها را از واردات این محصول خودکفا می‌کند. پالایشگاه شازند همچنین با استفاده از تجهیزات مستهلک و بهره‌مندی از امکانات موجود شرکت، برای نخستین بار موفق به ساخت دستگاه پایلوت ارزیابی عملکرد کاتالیست شده است.

 

سیر تکامل این پالایشگاه تاکنون ادامه دارد، به‌گونه‌ای که سال ۱۳۹۸ بارگیری و ارسال نخستین محموله بنزین یورو ۵ شرکت پالایش نفت لاوان از پالایشگاه انجام شد. از دیگر دستاوردهای این پالایشگاه می‌توان به ساخت دستگاه پایلوت کاتالیست برای نخستین بار در کشور با استفاده از تجهیزات مستهلک و بهره‌مندی از امکانات موجود اشاره کرد.

 

ایجاد ۱۸ سکوی بارگیری

شرکت پالایش نفت اصفهان نیز همانند دیگر پالایشگاه‌های کشور طرح‌های مختلفی در مسیر توسعه داشته است، به‌گونه‌ای که به‌منظور پیشبرد اهداف خود اجرای پروژه خط انتقال ۲۳۰ کیلوولت و پست فشار قوی ۳۳/۲۳۰ کیلوولت اختصاصی شرکت پالایش نفت اصفهان، احداث خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه پساب شهری و احداث سکوهای بارگیری فرآورده‌های سبک را در پنج ماه نخست امسال در دستور کار داشته و به سرانجام رسانده است، ضمن آنکه خط انتقال ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه پساب شهری برای نخستین بار در کشور از سوی این پالایشگاه افتتاح و به‌صورت رسمی به بهره‌برداری رسید. این طرح پروژه ملی زیست‌محیطی تصفیه و استفاده صنعتی از فاضلاب شهری در شرکت پالایش نفت اصفهان با رویکرد کاهش مصرف منابع آب شرب با ظرفیت ۷۵۰ مترمکعب است.

 

این شرکت به‌منظور بارگیری فرآورده‌های ویژه خود، ۱۸ سکوی بارگیری با هدف بارگیری محصولاتی همچون لوب کات، آیزوریسایکل، انواع حلال‌ها و وکیوم باتوم (ته‌مانده برج خلأ) طراحی و در مساحت ۱.۵ هکتار با هزینه‌ای افزون بر ۶۰ میلیارد تومان احداث کرده است. این سکوها به‌صورت دونازله در ۹ ردیف در نظر گرفته شده است، به‌طوری که سکوی بارگیری وظیفه ارائه فرآورده‌های سبک (مانند انواع حلال‌ها) و ۶ سکو نیز وظیفه بارگیری فرآورده‌های سنگین (مانند لوب‌کات، وکیوم باتوم و آیزوریسایکل) را به‌عهده دارد.

 

نخستین برندینگ پالایشگاهی در کشور

شرکت پالایش نفت تبریز از دیگر پالایشگاه‌های کشور است که در مسیر توسعه گام‌های بلندی برداشته است، مصداق این امر بهره‌برداری از سه طرح کلی پالایشی و پروژه وابسته به آن با ارزشی معادل ۵۴ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال در مردادماه ۱۳۹۸ با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت است.

 

این پالایشگاه به‌عنوان نخستین پالایشگاه در کشور به شمار می‌رود که در زمینه برندینگ فعالیت خود را آغاز کرد. پالایشگاه تبریز همسو با اهداف مسئولیت اجتماعی خدمات گوناگونی را در اختیار بومیان منطقه قرار داده که از آن جمله می‌توان به جاده شهدای پالایشگاه تبریز اشاره کرد، ضمن آنکه در زمینه کاهش آلاینده‌ها طرح کاشت ۲ هزار اصله نهال در حاشیه جنوبی پالایشگاه تبریز و همجوار با منطقه کجوار را در برنامه دارد. از دیگر اقدام‌های این شرکت می‌توان به انعقاد قرارداد پروژه احداث واحد گوگردسازی جدید شرکت پالایش نفت تبریز با هدف کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی پالایشگاه با همکاری شرکت طراحی و ساختمان نفت اشاره کرد.

 

دستیابی به بنزین یورو ۵

شرکت پالایش نفت لاوان در سال ۱۳۵۵ با عنوان مجتمع تقطیر لاوان، زیر نظر پالایشگاه شیراز با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه نفت خام در روز از سوی شرکت اینگرا از کشور یوگسلاوی پیشین و با نظارت شرکت ملی نفت ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 

سیر تکامل این پالایشگاه تاکنون ادامه دارد به‌طوری که در سال ۱۳۹۸ بارگیری و ارسال نخستین محموله بنزین یورو ۵ شرکت پالایش نفت لاوان انجام شد. در توضیح این طرح باید گفت، پالایشگاه لاوان با اعمال تغییرات فرآیندی در واحدهای تقطیر و بنزین سازی و راه‌اندازی بخشی از واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک، موفق به ارتقای استاندارد بنزین تولیدی از یورو ۲ به یورو ۵ شده است؛ بدون تردید بهبود کیفیت سوخت خودروها اعم از بنزین و نفت گاز در بهبود شرایط کیفی هوای کلانشهرها و در نتیجه سلامت ساکنان این شهرها نقش بسیار مهمی دارد.

 

بهره‌مندی ۷۰ درصدی از تجهیزات داخلی

پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، ایرانی‌ترین پالایشگاه کشور به شمار می‌آید. بیش از ۷۰ درصد تجهیزات این پالایشگاه از صنایع داخلی کشور تأمین شده و نزدیک به ۱۰۰ درصد این پروژه از سوی نیروهای داخلی انجام شده و ۹۵ درصد راه‌اندازی این طرح نیز داخلی بوده است.

 

طراحی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برای پالایش میعانات گازی در سه فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای انجام شد. سرمایه موردنیاز برای احداث فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ۹۸۰ میلیون یورو برآورد شده بود که با اجرای طرح بهینه‌سازی و رفع تنگناهای فازهای موجود با هزینه‌ای معادل ۹۰ میلیون یورو، ۹۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی محقق شد. این پالایشگاه پس از افتتاح فاز سوم و تثبیت تولید بنزین، فرایند افزایش ظرفیت در آن آغاز شد و اکنون سهم این پالایشگاه در تأمین بنزین کشور به حدود ۵۰ درصد می‌رسد.

 

همچنین شرایطی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس فراهم شده تا بنزین تولیدی این پالایشگاه در رینگ بین المللی بورس انرژی سال ۱۳۹۸ قرار گیرد. این شرکت در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی خود، به‌صورت داوطلبانه با امضای تفاهم‌نامه‌ای حفاظت از ذخیره‌گاه زیست‌کره «گنو» را به‌عهده گرفته است. برنامه‌ریزی برای تأسیس بیمارستان ۲۶۴ تختخوابی در هرمزگان و صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری از دیگر اقدام‌های در دست انجام برای خدمات‌رسانی به بومیان منطقه همسو با مسئولیت اجتماعی به شمار می‌رود.

 

اجرا و راه‌اندازی کمپرسور زیمنس ۵۲۵۱ به‌عنوان قلب تپنده واحد بنزین سازی با کنار گذاشتن وندور مربوطه از پروژه، نوشتن logic کوره‌ها و کمپرسورها از سوی گروه کنترل پالایشگاه بدون وندور خارجی، نصب تابلوهای کنترل در ساختمان SRR با توجه به حجم بالای کانکشن کابل‌ها به تابلوهای کنترل، پایپینگ پروژه شامل ساخت و نصب اسپول‌ها، هایدروتست، فلاشینگ و... در مدت پنج ماه (استاندارد جهانی ۳۰ ماه است)، لودینگ کاتالیست راکتورها در کوتاه‌ترین زمان ممکن و... از شاهکارهای ثبت‌شده در اجرای این پروژه بوده است.

 

تولید کک اسفنجی و سوزنی

هم‌زمان با دهه فجر سال ۱۳۹۸ تفاهم‌نامه تولید کک اسفنجی در پالایشگاه نفت بندرعباس با حضور وزیر نفت و وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا شد. کک اسفنجی و سوزنی نقش اساسی در تولید فولاد و صنایع آلومینیوم دارد که پیش از این از خارج کشور تأمین می‌شد.

 

خوراک موردنیاز برای تولید این دو مدل کک، نفت کوره است که در شرکت پالایش نفت بندرعباس که یکی از فرآورده‌های اصلی این پالایشگاه به شمار می‌رود، تولید می‌شود. این شرکت همچنین در زمینه خودکفایی گام‌های مؤثری برداشته و همسو با هدف حمایت از توان تولیدکنندگان داخلی و همچنین استفاده از امکانات داخلی شرکت بیش از ۴ هزار و ۹۰۰ قلم انواع کالای موردنیاز پالایشگاه با همت و توان متخصصان داخلی ساخته است.

 

از دیگر موفقیت‌های این پالایشگاه می‌توان به دریافت گواهینامه بنیاد جهانی انرژی سال ۲۰۱۹، کسب رتبه دوم صادرات و رتبه سوم فروش و عنوان شرکت پیشرو در بیست و دومین همایش ملی معرفی شرکت‌های برتر اقتصاد ایران موسوم به IMI-۱۰۰ اشاره کرد. همچنین این شرکت در سومین دوره جایزه مسئولیت‌های اجتماعی و توسعه پایدار بنگاه‌های اقتصادی کشور، موفق به کسب جایزه سه ستاره در سال ۱۳۹۸ شد. سامانه پایش لحظه‌ای (آنلاین) پساب پالایشگاه نفت بندرعباس نیز با هدف صیانت از محیط‌زیست، امسال نصب و راه‌اندازی شد.

 

پیشروی پالایشگاه آبادان

پالایشگاه آبادان، نخستین پالایشگاه در کشور به شمار می‌رود که سال ۱۲۹۱ (۱۹۱۲ میلادی) با تولید ۲۵۰۰ بشکه در روز به‌عنوان نخستین تصفیه‌خانه نفت کشور آغاز به‌کار کرد. از آن زمان تاکنون این پالایشگاه افت‌وخیزهای زیادی داشته، به‌گونه‌ای که سال ۱۳۹۸ به‌عنوان یکی از نخستین شرکت‌های پالایش نفت کشور اقدام به راه‌اندازی سامانه IPCMMS کرده است.

 

این سامانه مکانیزه نگهداری و تعمیرات است که متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شامل ۲۲ ماژول در سه کلاس تعلق دارد و هم‌اکنون در بیش از ۴۰ شرکت زیرمجموعه وزارت نفت در حال استفاده است.

 

ارانیکو

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: آبادان پالایشگاه اقتصاد جام نیوز نفت ایران پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای نخستین بار در کشور تجهیزات صنعت نفت شرکت پالایش نفت شمار می رود داخل کشور بهره برداری سال ۱۳۹۸ راه اندازی انجام شد نفت کشور ۷۰ درصد یورو ۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۴۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول

به گزارش خبرنگار مهر، افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران، تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد، ورود پتروشیمی‌ها به بالادست نفت بازی برد-برد است، مصرف برق را کاهش دهید؛ جایزه ببرید و تولید بنزین از متانول به زودی آغاز می‌شود از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت توانیر در گفت و گو با خبرنگار مهربا اشاره به اینکه اقداماتی برای افزایش راندمان نیروگاهی صورت گرفته است ، گفت: نیروگاه‌هایی که در کشور ساخته می‌شوند نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و از کلاسf هستند که راندمان بیش از ۵۵ درصد دارند.

وی ادامه داد: در دنیا نیز همین راندمان و بازدهی نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی طراحی و ساخته می‌شوند راندمان ۵۵ درصد دارند.

به گفته مدیر عامل توانیر نیروگاه‌هایی که راندمان پایین دارند در حال ارتقا هستند. و این یکی از اقدامات این است که برای کاهش مصرف سوخت در نیروگاه‌های حرارتی توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر است

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر هدف‌گذاری شده است، خاطر نشان کرد: از این میزان ۴ هزار و۵۰۰ مگاوات مربوط می‌شود به چهار سرمایه گذار که اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داده‌اند و نتیجه آن طی دو سال اخیر مشخص می‌شود.

افزایش ۵ هزارمگاواتی ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت توانیر گفت: ما مرز مشترکی با اروپا نداریم، اما از طریق یک پست پیشرفته (بک تو بک) از طریق ترکیه تا ٦٠٠ مگاوات امکان تبادل انرژی با اروپا وجود دارد.

به گفته وی، در این خصوص پروتکل و توافقنامه‌ای بین شرکت مدیریت شبکه برق ایران و طرف ترکیه‌ای امضا شده که بر اساس آن پروتکل‌های فنی تنظیم شده تا طرح شکل اجرایی به خود گرفته و به نحو مطلوبی انجام شود. درمجموع برنامه این است که ابتدا برق به ترکیه و بعد از طریق این کشور به کشورهای اروپایی صادر و به همین طریق از اروپا به ترکیه و سپس به ایران وارد شود.

رجبی مشهدی اضافه کرد: آنچه به لحاظ مطالعاتی بررسی شده این است که ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار تا ٣ هزار مگاوات وجود دارد، اما از طریق خطوط جدید که در برنامه‌های آینده مدنظر داریم، امکان تبادل برق با این کشورها تا ٥ هزار مگاوات قابل افزایش است.

۲۴ برابر شدن قبوض برق برای مشترکان پر مصرف

عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر استفاده از کولر گازی به جای کولر آبی در مناطق عادی و معتدل کشور را با افزایش ٣ برابری مصرف برق و افزایش ٨ برابری نرخ برق همراه دانست که در مجموع قبض برق مشترک خانگی را به ٢٤ برابر افزایش می‌دهد.

افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران

بر اساس آماری که صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران منتشر کرده است، بخش نفت در اقتصاد ایران در سال گذشته میلادی رشد قابل توجه ۱۵ درصدی را ثبت کرد.

رشد بخش نفتی اقتصاد ایران در دوره فعالیت دولت سیزدهم دو رقمی بوده؛ این بخش در سال ۲۰۲۱ رشد ۱۰.۱ درصدی، در سال ۲۰۲۲ رشد ۱۰ درصدی و در سال ۲۰۲۳ رشد ۱۵ درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال پیش از آن روزانه ۵۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است و به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسید؛ درعین‌حال، پیش‌بینی می‌شود تولید نفت این کشور در سال ۲۰۲۴ هم با افزایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه‌، به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد

احمد قندهاری سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه به تشریح مهم‌ترین اقدامات مدیریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: با وجود وضعیت نامساعد بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه در ۶ ماه نخست سال، حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب از سدهای حوضه آبریز، رهاسازی و جریان آب به سوی دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن روان شد.

وی افزود: در ادامه با توجه به وضعیت مناسب‌تر بارش‌های بهاری جریان رهاسازی از سدهای حوضه و کانال انتقال آب به دریاچه افزایش قابل توجه یافته است، به طوری که تا پایان فروردین ماه بالغ بر ۵۸۰ میلیون مترمکعب آب رهاسازی و انتقال آب انجام گرفت.

به گفته قندهاری، تمامی این فعالیت‌ها سبب شد که هم‌اکنون تراز دریاچه ارومیه به رقم ۱۲۷۰.۵۳ متر، به وسعت ۱۷۹۰ کیلومتر مربع و به حجم ۲.۳۴ میلیارد مترمکعب برسد.

حفاری ۶ حلقه چاه در میدان نفتی یادآوران آغاز شد

عبدالکریم علی‌محمدی معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: پیرو قرارداد امضاشده با شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به‌عنوان مجری توسعه میدان نفتی یادآوران، دستگاه حفاری ۹۲ فتح عملیات حفاری نخستین حلقه چاه از مجموع ۶ چاه توسعه‌ای واگذارشده به این شرکت را آغاز کرد.

وی افزود: با توجه به سیاست‌های وزارت نفت در تأکید بر شتاب‌بخشی توسعه میدان‌های مشترک، تأمین و استقرار دو دستگاه حفاری دیگر در دستورکار این شرکت قرار دارد که هم‌اکنون تمهیدهای انتقال دستگاه حفاری ۲۸ فتح به این میدان مشترک با کشور عراق در دست انجام است.

تعمیرات سکوهای گازی پارس جنوبی آغاز شد

محمدحسین متجلی مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه امسال برای نخستین بار در طول دوره بهره‌برداری از میدان مشترک پارس جنوبی، برنامه تعمیرات سالانه برای ۳۷ سکوی در حال بهره‌برداری اجرا می‌شود، گفت: با توجه به بازرسی‌های انجام‌شده از سکوهای گازی و ضرورت افزایش ضریب ایمن‌سازی و تداوم تولید پایدار، افزون بر دستورکارهای تعمیراتی معمول سالانه، برنامه نصب، تعویض و تعمیر قطعات و تجهیزات فوق‌سنگین در تعدادی از سکوهای گازی در حال بهره‌برداری در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مطابق پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، بالاترین رکورد تعمیرات اساسی در سکوهای پارس جنوبی با توجه به بیشترین تعداد سکو و پرحجم‌ترین دستورکارهای تعمیراتی، در سال جاری ثبت می‌شود، گفت: بسیاری از دستور کارهای تعمیراتی سنگین، ازجمله تعویض قطعات بزرگ چند تنی با وجود ضرورت اجرا در سال‌های گذشته، متوقف مانده بود که با همت کارکنان شرکت نفت و گاز پارس، بخشی از آن‌ها در تعمیرات اساسی سال گذشته محقق شد و موارد قابل توجهی نیز در برنامه تعمیرات اساسی سال ۱۴۰۳ از سوی گروه‌های عملیاتی اجرا می‌شود.

محرابیان: مصرف برق را کاهش دهید؛ جایزه ببرید

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو گفت: ما در طی ۳ سال اخیر برنامه‌های که برای رفع نیاز کشور در صنعت برق در نظر گرفتم این بود که برنامه‌های مشخصی وجود داشت که مطابق آن برای تابستان بدون خاموشی پیش رفتیم.

محرابیان خاطر نشان کرد: مشترکانی که در تابستان امسال مصارف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، علاوه بر برخورداری از پاداش روی قبوض و رایگان شدن قبض برق، از جوایز متنوعی برخوردار می‌شوند.

به گفته محرابیان برای تابستان امسال ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی برای مشترکان برق پیش‌بینی شده است‌. که این جوایز از اینترنت همراه تا بیش از صدها دستگاه خودرو و لوازم برقی خانگی کم در نظر گرفته شده است که به قید قرعه به افرادی که در مصرف برق صرفه‌جویی کرده‌اند اعطا می‌شود، برخوردار خواهند شد.

بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها

مصطفی رجبی مشهدی، مدیر عامل توانیر در آئین رونمایی از کمپین انرژی گفت: هدف از این پویش این است که مشترکان خانگی و تجاری که بیش از ۸۰ درصد مشترکان کشور را تشکیل می‌دهند و ۵۰ درصد مصرف دوران اوج مصرف مربوط به این بخش است ترغیب به کاهش مصرف می‌کند، به همین دلیل هم جایزه و هم طرح‌های سال گذشته پاداش صرفه جویی در دستور کار قرار گرفت.

مدیر عامل توانیر خاطر نشان کرد: بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیر نقدی پیش بینی شده که در صورت تکرار کاهش مصرف، جوایز ارزنده تخصیص داده می‌شود.

وزیر نفت: ۵۰ درصد از رشد اقتصادی کشور مربوط به نفت است

جواد اوجی وزیر نفت گفت: پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام در این دو سال تکمیل و بسیاری را آغاز کردیم هم رشد تولید داشتیم و هم صادرات و هم رشد اقتصادی بی نظیری در سال‌های اخیر را تجربه کردیم که به دلیل سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: در دوسال اخیر به تبع رشد اقتصادی نفت و گاز رشد اقتصادی در کشور اتفاق افتاد که نیمی از ۶.۱ مربوط به بخش نفت و گاز است.

به گفته وزیر نفت، امسال تولید نفت ایران جهش خواهد کرد و در تولید گاز هم با افزایش مواجه خواهیم بود.

ورود پتروشیمی‌ها به بالادست نفت بازی برد-برد است

وی سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت را قراردادی برد - برد برای شرکت ملی نفت ایران و آن‌ها دانست و گفت: مردم به‌عنوان سرمایه‌گذاران اصلی پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها با این تفاهم‌نامه‌ها در طرح‌های بالادستی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه به‌طور میانگین یک میلیارد ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است، درحالی‌که در ۲.۵ سال عمر دولت سیزدهم این رقم به سالانه ۶ میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و درمجموع ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی بوده است.

وزیر نفت: تولید بنزین از متانول به زودی آغاز می‌شود

جواد اوجی وزیر نفت با بیان اینکه در بحث تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی بخصوص پتروشیمی‌هایی که تولید محصول متانول دارند، تفاهمنامه‌های خوبی امضا شد، گفت: با همکاری شرکت پالایش و پخش و شرکت صنایع ملی پتروشیمی بخشی از تولید متانول تولید کشور به سمت تولید بنزین سوق داده شود.

وی افزود: امروز در بسیاری از کشورها از خوراک متانول برای تولید بنزین استفاده می‌شود. در ایران نیز دانش فنی و ظرفیت انجام این کار وجود دارد. در برخی پتروشیمی‌ها که سهامداران آنها تمایل داشتند با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی این اتفاق رقم خورد و بخشی از تولید متانول را به تولید بنزین سوق خواهیم داد.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: این ریل‌گذاری انجام شده و با توجه به افت قیمتی که در سال‌های گذشته در محصولات متانول داشتیم و از طرفی به منظور حل ناترازی بنزین می‌توانیم در تولید بنزین از خوراک متانول استفاده کنیم. این موضوع در کشور چین نیز اکنون اتفاق می‌افتد و در ایران نیز می‌توانیم از این ظرفیت بهره‌مند شویم.

احتمال طغیان رودخانه‌ها در غرب، جنوب‌غرب، فلات مرکزی و شرق کشور

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب گفت: با توجه به هشدارهای هواشناسی صادره در خصوص فعالیت سامانه بارشی در سطح اغلب استان‌های کشور از روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت تا جمعه ۱۴ اردیبهشت، احتمال وقوع بارش‌های رگباری شدید و طغیان رودخانه‌ها وجود دارد.

وی افزود: براین اساس، ضروری است از حضور و فعالیت در بستر و حاشیه رودخانه‌های استان‌های غرب، جنوب‌غرب، فلات مرکزی و شرق کشور اجتناب شود.

امضای قرارداد ساخت تجهیزات سکوهای فشار افزا به زودی

محسن خجسته مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: ظرفیت سرمایه‌گذاری این قراردادها حدود ۲۰ میلیارد دلار است و با امضای این قراردادها درعمل کار فشار افزایی را در پارس جنوبی آغاز کرده‌ایم. مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز اجرای این طرح، تأمین توربوکمپرسور و سکوهای فشار افزایی است و با توجه به توانی که در داخل کشور وجود دارد، در آینده‌ای نزدیک بعضی از قراردادهای جانبی مربوط به ساخت توربوکمپرسور و سکوهای فشار افزایی امضا می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه با بیان اینکه طرح ملی فشار افزایی پارس جنوبی هفت قطب دارد، ادامه داد: با رقابتی که بین بخش خارجی و داخلی به وجود آمده، هر بخش بتواند سریع‌تر توربوکمپرسور و سکوهای فشار افزایی را بسازد، عملیات نصب نخستین قطب زودتر آغاز می‌شود.

صادرات نفت خام با خط لوله نداریم

ارسلان رحیمی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه آیا ترانزیتی با کشورهای همسایه وجود دارد، گفت: برای همسایگان خط لوله‌ای برای انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی وجود ندارد و زمانی که انتقال فرآورده‌های نفتی صورت می‌گرفت به وسیله نفت کش بوده است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر اینکه چه میزان صرفه جویی از طریق انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی به خطوط لوله صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: میزان هزینه صرفه جویی یک‌میلیارد دلار است که تقریباً ۹.۵ برابر است، زیرا عددی که انتقال می‌دهیم بسیار ناچیز و ۷۰ تومان است که این انتقال با نفت کش ۹ تا ۱۰ برابر می‌شود.

کد خبر 6094580 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • مرغداران وارد بازی مافیایی واردات مرغ نشوند
  • واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی/ سکوت میرسلیم جالب است
  • پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکـت‌های توزیع
  • از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول
  • مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند
  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ان
  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند
  • پیشرفت ۶۵درصدی طرح بنزین‌سازی پتروپالایش تهران
  • سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد یورویی در طرح‌های ارتقای کیفی پتروپالایشگاه تهران
  • معامله بلوک «شازند» قانونی است