Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:11:20 GMT

طعم خوش ییلاقات مازندران با پخت خانگی نان کوهی

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۳۵۶۶۱

طعم خوش ییلاقات مازندران با پخت خانگی نان کوهی

نان کوهی یکی از شیرینی هایی اصیل مردم مازندران است . این نوع نان که مخصوص مناطق ییلاقی استان بوده و بنابر نیازهای جسمی و شرایط آب و هوایی ییلاقات پخته می شود.

اما در این روزهای خانه نشینی کرونایی فرصت خوبی است تا با پخت این نوع نان در منازل که نیاز به کار گروهی دارد نه تنها تمام اعضای خانواده را به کار گرفت، بلکه رایحه‌ای از ییلاقات مازندران را در خانه آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هرچند که اصل این نوع نان در تنور های قدیمی ییلاقات شمال با هیزم درست می شود اما با اندکی تغییر به راحتی می توان در محیط خانه نیز آن را طبخ کرد که حتما با یک استکان چای داغ می‌چسبد.

طرز تهیه نان کوهی 

آرد شیرینی پزی : یک کیلوگرم

شیر : ۲ پیمانه

شکر: ۱ پیمانه

روغن جامد و کره آب شده : ۱ پیمانه

تخم مرغ : دو عدد

هل: یک قاشق مربا خوری

نمک: یک پینچ

خمیر مایه:یک قاشق سوپ خوری

مواد میانی نان کوهی : 

مواد میانی داخل نان کوهی کاملا سلیقه ای است و به ذائقه افراد خانه بستگی دارد ولی عموما برای داخل این مواد از گردو ، هل ، کنجد و شکر استفاده می شود و این مواد را داخل آسیاب ریخته تا خرد شود و با هم مخلوط گردد البته نیاری به پودر شدن این مواد نیست.

گردو: ۱۰ عدد

کنجد: ۳ قاشق سوپ خوری

شکر : ۵ قاشق سوپ خوری

هل: دو قاشق مربا خوری

ابتدا نصف فنجون از شیر ولرم را با خمیر مایه و یک قاشق مربا خوری شکر و یک قاشق مربا خوری آرد مخلوط می کنیم روی آن را پوشانده تا خمیر مایه به عمل بیاید و روی آن حباب بزند.

در مرحله بعد تخم مرغ ها ، هل و شکر را اضافه کرده و سپس باقی مانده شیر ولرم ( حدود ۳۵ درجه)  و روغن را نیز به مخلوط اضافه می کنیم.

سپس خمیر مایه را به مخلوط اضافه کرده و بعد از آن آرد را کم کم اضافه می کنیم تا زمانی که مخلوط به دست آمده چسبندگی نداشته باشد و به راحتی از دست جدا شود.

بعد از این مرحله خمیر نان کوهی در ظرفی ریخته و روی آن را با پارچه می پوشانیم و به مدت یک ساعت در یک مکان گرم قرار می دهیم تا حجم خمیر دوبرابر شود.

در مرحله آخر وقتی خمیر به حجم مطلوب رسید خمیر رو کمی ورز می دهیم  و به اندازه یک توپ پینگ پونگ  از خمیر جدا کرده و  یک  قاشق مربا خوری از مواد میانی را داخلش  نان میریزیم و نان را می بندیم. 

 حال این نان ها را در یک سینی چرب شده با فاصله از هم می چینیم  و برای روی آن نیز زرده یک تخم مرغ را در کاسه ریخته و  با یک برس از این زرده روی نان می مالیم و در صورت تمایل نیز می توان برای زیبایی روی آن کنجد نیز پاشید. 

حال کافیست این سینی را به مدت نیم ساعت داخل فر با درجه ۱۸۰ قرار دهید.

برچسب‌ها مازندران در خانه بمانیم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مازندران در خانه بمانیم مازندران در خانه بمانیم قاشق مربا خوری خمیر مایه یک قاشق روی آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۵۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل امام جمعه شهرستان تکاب از معلمین پر تلاش مدرسه رضوان شهرستان تکاب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،طی آئینی و با حضور حجت الاسلام مصطفی کوهی امام جمعه شهرستان، ابوالفضل فرجی مدیر آموزش و پرورش و بابک اشرافی معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش شهرستان تکاب از معلمین پر تلاش مدرسه رضوان در این شهرستان تجلیل شد.   در این آئین حجت الاسلام کوهی امام جمعه شهرستان با اهدای شاخه گل و هدایایی از مقام شامخ معلمی و تلاش معلمان آموزشگاه دخترانه رضوان تکاب تجلیل نمود.   حجت الاسلام کوهی تلاش و ایثار معلمان را جهاد در سنگر تعلیم و تربیت عنوان نموده و گفت: ثمره زحمات و تلاش‌های شما معلمان دانش آموزان برتر و آینده ساز کشور است.   وی گفت: نتیجه زحمات شما با حضور تربیت یافتگان مکتب معلمی در جای جای میهن اسلامی و در عرصه‌های مختلف علمی و جهادی نمود عینی دارد.

دیگر خبرها

  • انبار احتکار لوازم خانگی در محمودآباد لو رفت
  • ورود سامانه ناپایدار جوی به استان اردبیل از روز جمعه
  • واگذاری هزار فقره سند مالکیت در بندر خمیر
  • مراسم قهوه خوری خوزستان
  • تجلیل امام جمعه شهرستان تکاب از معلمین پر تلاش مدرسه رضوان شهرستان تکاب
  • حمله شدید کرباسچی به نصیری: تعادل نداری و به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خوری | دنبال جذب جایگاه هست
  • نفوذ سامانه بارشی از جمعه در اردبیل
  • کشف ۱۰ تن خمیر مایه در بناب
  • (ویدیو) آموزش تصویری غذای مورد علاقه بچه در مهمونی
  • تولید بیشتر توت فرنگی با روش علمی