Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@16:13:28 GMT

کابوس تولیدکنندگان نفت در ماه مارس

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۳۷۳۷۶

کابوس تولیدکنندگان نفت در ماه مارس

خبرگزاری آریا - تقابل عربستان و روسیه به‌عنوان بزرگترین تولیدکنندگان نفت اوپک و اوپک پلاس در کنار ویروس کرونا سومین ماه 2020 را به کابوسی برای تولیدکنندگان نفت تبدیل کرد؛ قیمت نفت در این ماه با رسیدن به پایین‌ترین رقم از سال 2003 تاکنون وارد کانال 20 دلار شد. چگونه؟
*پیشنهاد 13 عضو اوپک در یکصدوهفتادوهشتمین نشست این سازمان مبنی بر کاهش یک میلیون و 500 هزار بشکه‌ای تولید نفت که پنجم ماه مارس برگزار شد، ششم مارس با مخالفت روسیه همراه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوپک پلاس به ریاست روسیه افزون بر مخالفت با پیشنهاد اوپک با اعلام اینکه توافق کاهش یک میلیون و 700 هزار بشکه‌ای تولید نیز تا پایان ماه مارس معتبر است و پس از آن هیچ تعهدی برای کاهش تولید نفت وجود ندارد روند کاهش قیمت نفت را که به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان آغازشده بود، تشدید کرد.
*شکست مذاکرات اوپک پلاس در ششم مارس آغازگر دورانی تازه برای بازار نفت شد، بازاری که به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار داشت و تقاضا در آن به پایین‌ترین سطح تنزل یافت. عربستان، امارات و روسیه اما در این شرایط برای افزایش تولید نفت از 500 هزار بشکه تا 2 میلیون و 500 هزار بشکه پس از پایان مارس اعلام آمادگی کردند و با این سیگنال کاهش بیشتر قیمت نفت را رقم زدند. بی‌جهت نبود بسیاری پس از شکست مذاکرات اوپک پلاس از آغاز جنگ نفتی نوشتند و گفتند.
*کاهش قیمت نفت صادراتی از سوی عربستان و به تبع آن بقیه کشورها جنگ قیمت را بین عربستان و روسیه شعله ور کرد، عراق و کویت هم، قیمت نفت خود را کاهش دادند. بلبشویی در بازار نفت که با مازاد عرضه روبرو بود، به پا شد. مشتریان نفت عربستان تلاش کردند خرید نفت از این کشور را تا 50 درصد افزایش دهند. در این شرایط قیمت کرایه نفتکش به دلیل رزرو نفتکش‌های غول‌پیکر برای حمل محموله‌های نفت‌خام از سوی عربستان به شدت افزایش یافت؛ عربستان دچار جنون نفتی شد.
*عربستان و روسیه پس از شکست مذاکرات درحالی برای افزایش تولید نفت از ماه آوریل اعلام آمادگی کردند که پالایشگاه‌ها در سراسر جهان فعالیت‌های خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش دادند. بلومبرگ هم در گزارشی نوشت در مناطقی از بازار نفت، قیمت منفی و مخازن ذخیره نفت در بسیاری از مناطق پر شده است، نفت مازاد هم در نفتکش‌های غول پیکر ذخیره می شود. بانک آمریکایی گلدمن ساکس هم 25مارس(ششم فروردین‌ماه) پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت‌خام درماه آوریل روزانه 18 میلیون و 700 هزار بشکه کاهش می یابد.
*و سرانجام قیمت هر بشکه نفت برنت، وست تگزاس اینترمدیت و سبد نفتی اوپک که ماه مارس را به ترتیب با قیمت 51 دلار و 90 سنت، 46 دلار و 75 سنت و 51 دلار و 65 سنت آغاز کرده بودند در پایان این ماه با همه‌گیری جهانی ویروس کرونا و جنون نفتی عربستان و روسیه به ترتیب 27 دلار و 28 سنت، 21 دلار و 34 سنت و 21 دلار و 66 سنت برای هر بشکه رسید.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عربستان و روسیه تولید نفت اوپک پلاس هزار بشکه ماه مارس قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۷۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفت وارد کانال افزایشی شد

به گزارش تابناک، بهای معاملات آتی هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 5 سنت یا 0.06 درصد افزایش به 88.47 دلار رسید و هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 8 سنت یا 0.1 درصد افزایش 83.44 دلار معامله شده است.

به گفته منابع بازار با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 19 آوریل 3.237 میلیون بشکه کاهش یافت. این در حالی است که شش تحلیلگر در نظرسنجی رویترز انتظار افزایش 800000 بشکه ای را داشتند.   معامله گران منتظر داده های رسمی ایالات متحده در مورد ذخایر نفت و محصولات هستند که قرار است امروز چهارشنبه منتشر شود. فعالیت تجاری ایالات متحده در ماه آوریل به پایین‌ترین حد در چهار ماه گذشته رسید و S&P Global روز سه‌شنبه اعلام کرد که شاخص خروجی مرکب PMI آن که بخش‌های تولید و خدمات را دنبال می‌کند، در این ماه از 52.1 در ماه مارس به 50.9 کاهش یافت.   کاهش نرخ بهره ایالات متحده می تواند رشد اقتصادی و به نوبه خود تقاضا برای نفت را در بزرگترین مصرف کننده سوخت در جهان تقویت کند. تحلیلگران همچنان بر آخرین تحولات درگیری ها در خاورمیانه متمرکز بودند، اگرچه تأثیر آن بر عرضه نفت در حال حاضر محدود است.   همچنین کارشناسان ING در یادداشتی می‌گویند: «گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که هم ایران و هم اسرائیل، عملیات‌های کنونی را علیه یکدیگر پایان یافته تلقی کرده اند و معتقدند فعلا نیازی به ادامه درگیری ها نیست.

دیگر خبرها

  • بودجه روسیه برمبنای نفت ۶۵ دلاری تنظیم می‌شود
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت
  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • نفت وارد کانال افزایشی شد
  • کاهش ۰.۰۲ درصدی قیمت جهانی نفت
  • کاهش ۰.۰۲ درصد ی قیمت جهانی نفت
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ |برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱