Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@02:31:57 GMT

سیزده به خانه، کرونا به در

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۰۸۶۳

سیزده به خانه، کرونا به در

مردم مناطق مختلف شهری و روستایی استان خراسان جنوبی نوروز هر سال برای برپایی آیین سنتی «سیزده به در» به همراه خانواده و سایر بستگان خود به نقاط خوش آب و هوا و سرسبز عزیمت می‌کردند. 

بنده دره، بند امیرشاه، آبشار چهارده، شوکت آباد، بیدخت، دامنه رشته کوه باقران، مجموعه باغ‌های اکبریه، امیرآباد و رحیم‌آباد، زیارتگاه‌ها و روستاهای متعدد گردشگری از جمله نوفرست و خراشاد از جمله مناطق دیدنی و زیارتی بیرجند است که همه ساله میزبان انبوه جمعیت زیادی از مردم برای گذراندن سیزدهمین روز سال نو بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما امسال شرایط و نوروز متفاوت شده، بیش از یک ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور و استان خراسان جنوبی می‌گذرد و با وجود تلاش مسوولان کشوری و استانی و کادر بهداشتی و درمانی، عوامل انتظامی و امدادی برای کنترل این بیماری اما بهترین راه برای قطع زنجیره انتقال ویروس، رعایت بهداشت فردی و در خانه ماندن است.

امسال همانگونه که عید متفاوتی را تجربه کردیم باید سیزده به در متفاوتی را هم تجربه کنیم به امید آنکه زنجیره انتقال کرونا به‌زودی قطع شود. 

برخی از اهالی فرهنگ و هنر خراسان جنوبی با شرکت در پویش #سیزده به تو از مردم خواسته‌اند که برای شکست کرونا روز طبیعت در خانه بمانند. 

محمدحسین بهدانی شاعر و طنزپرداز خراسان جنوبی با شرکت در این پویش با لهجه بیرجندی و یک سروده‌ طنز به مردم گفت: از خونه وَدَر نَشی مردم که بلا هَیه / تفریح و تَن سالم حَلا هَیه / کو سیزده را امسال تو خونه کِنم وَدَر/ تو دشت و دَمن امسال دُو ، دُوی کرونا هَیه / مویُونه جَجولِه ی خور امسال گره خَم زد/ بَخت و خو هَمیجور هم جفت وَرهمنا هَیه /مَدیون همه ی ما نِه ی هَر که سیزده وَدَر شو/ این شعر مو تقدیمِ هَر که تو سِرا هَیه / امسال بیه ی مردم تو خونه زَنِم دِیره بلکه کرونا وَموند وَر رُفت بلا هَیه. 

مهسا کدخدا عضو تیم ملی والیبال ایران نیز با پیوستن به پویش# سیزده به تو در خراسان جنوبی گفت: در این مدت به خاطر شیوع ویروس کرونا  تمرینات خود را از خانه پیگیری کرده و روز سیزدهم  فروردین هم در خانه کنار خانواده می‌مانم تا به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا کمک کنم. 

مهدی افتخاری هنرمند و یکی از فرهنگیان خراسان جنوبی نیز گفت: این روزها کشور ما درگیر ویروس منحوس کرونا شده لذا صمیمانه خواهش می‌کنم که در خانه بمانید آیا ماندن در خانه بهتر از مریضخانه نیست؟

تهیه کننده و گزارشگر رادیو نیز خطاب به مردم گفت: با توجه به شرایط پیش آمده روز ۱۳ فروردین تفاوتی با روزهای گذشته ندارد لذا مردم تصمیم برای بیرون رفتن نگیرند و در کنار جمع کوچک خانواده چند روز را تحمل تا با ماندن در خانه به قطع زنجیره انتقال ویروس کمک کنیم. 

احمد حسینی مقدم افزود: در نهایت مردم می‌توانند برای سیزده به در، پشت بام منزل رفته و از هوای آزاد لذت ببرند گرچه باید مراقب بود که برای همسایگان مزاحمت ایجاد نشود. 

حجت الاسلام موسوی رستگار رییس شورای اسلامی شهرستان خوسف نیز در این پویش با خواندن این بیت شعر که «ای که گویی ۱۳ نحس است، نحسی‌ها ز توست» گفت: روزی سواری بر مرکب زمین خورد و به روز و یوم دشنام می‌داد امام جواد (ع) فرمود: هیچ روزی نحس نیست، نحس بودن در اثر اعمال ما است. 

از مردم خواهش می‌کنم با توجه به اینکه حتی اگر انسانی در نماز باشد و جان کسی در خطر بود باید نماز واجب خود را شکسته و جان آن انسان را نجات دهد روز ۱۳ را در خانه ها بمانند و مراقبت جان خود سلامتی دیگران باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با صدور پیامی با تشکر از همکاری و همیاری مردم در جهت کنترل ویروس کرونا گفت: درخواست داریم مردم در روزهای دوازدهم و سیزدهم فروردین کماکان همکاری کنند و در منزل بمانند.

محمد دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت: با توجه به اینکه روز طبیعت جایگاه خاص خودش را در فرهنگ مردم ما داشته، در راستای اقدامات ارزشمندی که طی روزهای گذشته اتفاق افتاد، تصمیماتی که در سطح کشور گرفته شد، همکاری صنوف و مغازه‌هایی که داوطلبانه صنف خود را تعطیل کردند، همچنین کمکی که شما کردید و در منزل ماندید و بیرون نیامدید روند خیلی خوبی را در جهت تثبیت بیماران مثبت طی می‌کنیم، لذا این روز از جایگاه خیلی خاصی در جهت قطع زنجیره انتقال برخوردار است.

وی افزود: لذا خواهش می‌کنم حتما روز سیزدهم فروردین را کماکان همکاری کنید و در منزل بمانید، به هیج عنوان از منزل خارج نشوید و تردد غیرضرور نداشته باشید، رفتن به خارج از شهر، فضاهای باز و به هر صورت تردد و جابه جایی باعث تسریع و تسهیل انتشار و انتقال ویروس کرونا می‌شود.

  روز طبیعت در چنین شرایطی یک فرصت خطرساز است که اگر مردم رعایت نکرده و برای گشت و گذار به طبیعت برود. 

در صورت رعایت نکردن ممکن است زحمات و تلاش‌هایی که در هفته‌های اخیر برای کاهش و کنترل شیوع این بیماری انجام شده نقش بر آب شود لذا تاکید همچنان ماندن در خانه است. 

البته براساس تصمیم ستاد مدیریت و مقابله با کرونا تمامی تفرجگاه‌ها، امکان گردشگری، زیارتی و بوستان‌ها تعطیل شده و امکان میزبانی از مردم در روز ۱۳ فروردین هم وجود ندارد. 

همچنین طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که از ساعت صفر روز جمعه هشتم فروردین در سراسر کشور و خراسان جنوبی آغاز شد برای روز سیزدهم تشدید می‌شود.

برچسب‌ها بیرجند ویروس کرونا خود مراقبتی خراسان جنوبی در خانه بمانیم پروندهٔ خبری در خانه بمانیم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیرجند ویروس کرونا خود مراقبتی خراسان جنوبی در خانه بمانیم بیرجند ویروس کرونا خود مراقبتی خراسان جنوبی در خانه بمانیم قطع زنجیره انتقال انتقال ویروس خراسان جنوبی ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۰۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باران و سیلاب سراسر خراسان جنوبی را فرا گرفت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی. چتر باران و سیلاب در خراسان جنوبی از شرق تا غرب و از جنوب تا شمال استان گسترده شد.

باران‌هایی که از روز گذشته جَو استان را تحت تاثیر قرار داده از عصر امروز به اوج رسید به طوری که جانی تازه به رودخانه‌های فصلی بخشید و البته در برخی مناطق سیل هم به راه انداخت.

تهیه کننده: زهرا فلاحی نسب
تدوینگر: حمید خراشادیزاده
نریتور: فرزانه مولایی

 

                                                                          کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات
  • اسکان مردم روستای سیل زده نوده در روستای آبیز / تکلیف داوطلبین کنکور روستای نوده چه می‌شود؟
  • آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم
  • شیشه ۳۶ در خراسان جنوبی
  • فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند
  • باران و سیلاب سراسر خراسان جنوبی را فرا گرفت
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • پست معنادار و پیش‌بینی سعید حجاریان با تداوم دولت سیزده
  • تبعیض‌ها در بخش‌های مختلف باید به حداقل برسد
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا