Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، سید جواد حسینی اظهارکرد: این کتاب‌ها شامل آﺷﻧﺎﯾﯽ ﺑﺎ اتیسم، رفتن به آرایشگاه، ﻋوض ﮐردن ﻣﻧزل، رفتن به ﻣطب ﭘزﺷﮏ و نحوه ﺑرﺧورد ﺑﺎ ﭼﺎﻟش‌های رفتاری ﻣﻌﻣول درﮐودﮐﺎن ﺑﺎاﺧﺗﻼل طیف اتیسم است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه اوتیسم اختلال پیچیده و چند وجهی رشد و شکل‌گیری سیستم عصبی‌ است،اظهارکرد: اتیسم اختلالی است که پردازش اطلاعات و ادراک را مختل می‌کند و بر شکل‌گیری تعامل اجتماعی، ارتباط‌گیری و رفتارهای انسانی اثر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: علایم اوتیسم که تا پیش از سه‌سالگی آشکار می‌شوند و در سه عرصه مناسبات اجتماعی با اطرافیان، شکل ارتباط‌ گیری و تکرار رفتارهای کلیشه‌ای و ماشینی قابل مشاهده است.

حسینی در گفت: فقدان ارتباط چشمی با مخاطب، تکان دادن مکرر دست‌ها، بی‌قراری و اضطراب، ترس از صداها یا اشیاء، تاخیر در گفتار یا تکان دادن بدن در زمان نشستن و ایستادن از نشانه‌های عمومی اوتیسم هستند و اوتیسم از نظر چگونگی یا درجه‌ ابتلا شدت و ضعف  دارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد افراد دارای اختلالات اوتیسم با تفکیک پراکندگی در تک‌تک کشورهای جهان موجود نیست، اظهارکرد: تحقیقات کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا نشان می‌دهد که در هر ۱۰۰۰تولد، شش الی هفت مورد طیف اوتیسم وجود دارد.

حسینی در ادامه گفت: افراد اوتیستیک دنیا را متفاوت‌تر از بقیه می‌بینند، می‌شنوند و حس می‌کنند. جهان ‌آنان با دیگران فرق دارد. آنان حالتی از بی قراری دارند و به محیط اطراف بی‌توجهند. حواس پنجگانه اوتیست‌ها بسیار حساس‌تر از سایرین است مثلا صدای ضعیف جارو یا هم‌زن برقی که برای دیگران یک صدای پس زمینه است، می‌تواند برای یک اوتیست ده برابر قوی‌تر از صدای فردی باشد که با او گفت‌وگو می‌کند.

وی با بیان اینکه اوتیسم بیماری نیست درمان یا دارو ندارد اما توانبخشی و آموزش می‌تواند کمک بزرگی برای زندگی مستقل افراد اوتیستیک باشد، گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۳۸۴ تاکنون با استفاده از آزمون‌های تخصصی اقدام به شناسایی، تشخیص جای‌دهی و ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و پرورشی به نوآموزان و دانش آموزان با طیف اتیسم که توانایی یادگیری مفاهیم آکادمیک و مدرسه‌ای را دارند کرده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش استثنایی به ۲ هزار و ۵۲۴ نوآموز و دانش آموز طیف اتیسم در مدارس ویژه و ۲۲۲ نفر دانش آموز اتیسم در طرح تلفیقی فراگیر خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارائه می‌کند.

حسینی با تاکید بر نقش موثر سه ضلع مثلث نیروی انسانی، دانش آموزان و والدین در آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه تصریح کرد: برگزاری دوره‌های ضمن خدمت کشوری ویژه مدیران، معلمان، نیروهای توانبخشی و مشاوران در خصوص آشنایی با اتیسم موجب ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به این گروه از نوآموزان ودانش آموزان شده است.

وی افزود: استفاده از نظرات متخصصان حوزه اتیسم در قالب طرح رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی و برگزاری نشست‌های تخصصی با وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با اتیسم از دیگر برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که اجرایی شده است.

 حسینی با اشاره به اقدامات دیگر سازمان در راستای توجه به ضلع دوم آموزش یعنی دانش آموزان اتیسم خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۹ جلد کتاب مهارت آموزی تصویری با تاکید بر مهارت‌های خودیاری، ارتباطی و تعاملی دانش آموزان با طیف اتیسم تدوین و وارد چرخه آموزش این دانش آموزان شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۸سازمان ملل دوم آوریل را روز جهانی آگاه سازی درباره اوتیسم نامیده است، گفت: در این سال مجمع عمومی سازمان با تصویب یک قطعنامه از جامعه جهانی خواست برای افزایش آگاهی مردم درباره اوتیسم تلاش کنند. مهم‌ترین هدف این نام‌گذاری، آشنایی با مشکلات افراد دارای اوتیسم و دعوت افکار عمومی به همیاری در فرایند رشد و هم پیوندی آنها با جامعه است.

وی با بیان اینکه شعار جهانی روز اتیسم در سال ۲۰۲۰ " انتقال به بزرگسالی" است،اظهارکرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۳۹۰ توجه به انتقال به بزرگسالی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم را در دستور کار خود قرار داده است و از جمله اقدامات صورت گرفته شده در این راستا، تدوین پودمان دو رشته مهارت‌های باغبانی و کمک خدمات اداری و ارائه درس‌های مبتنی بر مهارت‌های روزمره زندگی است.

حسینی افزود: این دانش آموزان در صورت داشتن توانایی ارتباطی و تعاملی مناسب قادر خواهند بود در ۳۶ رشته مهارتی دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز ادامه تحصیل دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: در سال گذشته پودمان رشته موسیقی برای دانش آموزان بااختلال طیف اتیسم در دوره دوم متوسطه حرفه‌ای تدوین شده است که پس از تصویب این پودمان در شورای عالی آموزش و پرورش از مهر ۱۴۰۰ در مدارسی که شرایط لازم را داشته باشند، اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به نیاز کشور به ۱۴ مدرسه استاندارد  ویژه دانش آموزان اتیسم افزود: درسال جاری و با کمک سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ۱۴ مدرسه ویژه دانش آموزان با طیف اتیسم در استان‌هایی که نیاز به این مدارس دارند، ساخته خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: تنظیم و اجرایی کردن سند توسعه استانی در حوزه اتیسم با محوریت نیروی انسانی، فضا و تجهیزات از دیگر برنامه‌های در دست اقدام سازمان و ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌های کشور در سال جاری است.

وی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های در دست اقدام سازمان، الگوسازی مدرسه انطباقی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم، الگوسازی مدارس انطباقی پذیرای ویژه دانش آموزان تلفیقی فراگیر به ویژه دانش آموزان طیف اتیسم و تدوین بسته مداخله طلایی وبهنگام است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به نقش ضلع سوم مثلث آموزش یعنی والدین گفت: ایجاد پارلمان مشورتی اولیای دانش آموزان با نیازهای ویژه در راستای بهره‌گیری از نظرات آنان و رونمایی از پنج عنوان کتاب راهنمای والدین دارای دانش آموز اتیسم در فروردین ۹۹ از اقدامات صورت گرفته است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ویژه دانش آموزان دانش آموزان طیف اتیسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۲۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی محل رشد خلاقیت دانش آموز است

خبرگزاری مهر_ گروه جامعه؛ روز معلم که می‌شود همه ما به یاد معلمانمان می‌افتیم؛ خانواده‌ها از معلمان فرزندانشان تقدیر می‌کنند؛ مدیران مدارس برای معلمان خود هدایایی در نظر می‌گیرند و آموزش و پرورش در هر استان و شهر هم سعی دارد هر ساله به مناسبت روز معلم از معلمان نمونه خود تقدیر کند.

در این میان اما معلمانی هستند که بدون چشم داشتی، بدون آنکه از تدریس و زحماتشان کسی تقدیری داشته باشد؛ همچنان معلمی را با شوق و علاقه ادامه می‌دهند.

به بهانه روز زیبای معلم تلاش می‌کنیم در چند مصاحبه با تعدادی از این معلمان گفت‌وگو داشته باشیم.

بخشی از این معلمان معلمان طرح امین هستند؛ طرحی که از مدت‌ها قبل بر اجرای آن تاکید شده بود اما سال‌ها به صورت محدود اجرایی شد؛ طرحی از سوی حوزه علمیه برای پرورش طلاب معلم که چند ساعتی در هفته میهمان مدارس باشند.

می‌خواهم دوست دانش آموزانم باشم

حجت قلی نژاد یک روحانی طرح امین است که در چند سال گذشته در مدارس استان آذربایجان غربی شهر ارومیه مربی و معلم پرورشی بوده است؛ با او که یک طلبه و معلم روحانی است؛ در مورد جایگاه معلم و میزان اثرگذاری او بر شخصیت دانش آموزان صحبت کردیم.

قلی نژاد با بیان اینکه در کنار درس تلاش می‌کنم یک روحانی با اخلاق و دوستی برای دانش آموزانم باشم؛ گفت: یکی از مواردی که در ذهنم بود با حضور در مدرسه اجرای آن را ببینم این بود که بتوانم نگرانش نگرش کودکان را نسبت به اسلام و روحانیت در مدارس مثبت کنم. چند ماه در مدرسه فقط به این موضوع متمرکز شدم که در کنار تدریس در خصوص اسلام و انقلاب هم با دانش آموزان صحبت کنم.

وی با بیان اینکه در فعالیت‌های مدرسه متوجه شدم اگر ایجاد مقبولیت نکنم هیچ وقت نمی‌توانم موفق شوم؛ گفت: باید کودک در ابتدا مرا در قلبش جا دهد و نگرشی مثبت و خاطره خوبی از درس با من داشته باشد تا به صحبت‌هایم هم گوش دهد. این کار را با بازی برای بچه‌ها انجام دادم.

این معلم شهرستان ارومیه افزود: در زنگ‌های تفریح یا زمان‌های استراحت در کلاس درس در حالی که لباس روحانیت همچنان بر تنم است با دانش آموزان بازی می‌کنم؛ می‌دانم بازی بهترین فرصت برای رشد خلاقیت و همچنین ایجاد صمیمیت بین مربی و معلم با دانش آموز است.

این معلم طرح امین خاطر نشان کرد: بهترین اثرگذاری برای من این است که نه تنها نگاه دانش آموز به اسلام و روحانیت بلکه حتی نظر خانواده وی هم نسبت به انقلاب و نظام اسلامی نگره نظر و نگرشی مثبت شده و همراه با امید باشد.

طلاب امین سهمیه‌ای در آزمون‌های استخدامی معلمان ندارند

طرح امین در دولت فعلی با جذب طلاب و روحانیون ادامه یافته است. در طرح امین در حال حاضر ۲۵ هزار طلبه اعم از حوزه علمیه برادران و خواهران به عنوان طلبه تبلیغی هفته‌ای چند ساعت با حضور در مدارس به سوالات دینی دانش آموزان پاسخ می‌دهند.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش بارها اعلام کردند که به کارگیری طلاب در این وزارتخانه، ریالی را متوجه وزارت آموزش و پرورش نکرده است؛ این طلاب حقوقی بابت این همکاری دریافت نمی‌کنند و مبلغی در حد ایاب و ذهاب از طرف معاونت تبلیغ حوزه علمیه و گاهی در مناسب‌ها، از طرف سازمان تبلیغات و یا سازمان اوقاف پرداخت می‌شود. در حقیقت طلاب طرح امین می‌دانند کار پاره وقت در مدارس هیچ گاه شغل ثابتی برای آنان نخواهد بود.

از سوی دیگر طلاب امین هیچ گاه در موضوع استخدام معلمان هم نیستند و بنا بر تأکیدات مسئولان هیچ گاه سهمیه‌ای از ظرفیت آزمون‌های استخدامی برای طلاب طرح امین در نظر گرفته نشده است. با این حال فعالیت در طرح امین می‌تواند یک امتیاز برای پذیرفته‌شدگان مرحله کتبی آزمون استخدامی معلمان باشد که اگر در مرحله‌ی کتبی پذیرفته شدند؛ در هنگام مصاحبه و گزینش از امتیاز حضور در طرح امین استفاده کنند.

کد خبر 6094438 علی قدمی

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۰ درصدی نرخ چاقی در دانش‌آموزان/ جلوگیری از کم تحرکی دانش‌آموزان با مسابقات مادر دختری، پدر پسری
  • یک درصد آسیب های اجتماعی رفتارهای «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز
  • آغاز فرآیند جهش تحصیلی دانش آموزان کردستانی از فردا
  • یک درصد آسیب‌های اجتماعی رفتار‌های «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز
  • هشدار درباره افت درسی و ترک تحصیل دانش‌آموزان
  • یک درصد آسیبهای اجتماعی رفتارهای «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز
  • باز شدن گره استخر دانش آموزی قوچان به دستان آب و فاضلاب
  • بازی محل رشد خلاقیت دانش آموز است
  • شرکت ۳۰ هزار دانش‌آموز البرزی در کنکور
  • ۸۰ درصد مدارس استثنایی خراسان رضوی خیرساز هستند