پشت هم باشیم اما نه مثل خنجر!
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۲۴۲۸
ایسنا/اصفهان یک کارگردان تئاتر با بیان اینکه مشکل تئاتر اصفهان نه کمبود سالن، بلکه دشمنی است، به انتقاداتی که دیگر کارگردانان به بهانۀ روز جهانی تئاتر در خصوص اجرای کارهای کمدی مطرح کرده بودند، واکنش نشان داد.
رامین سامانی، به درج گزارش «تئاتر اصفهان؛ از گلایه تا امید» که در آن برخی از کارگردانان تئاتر، انتقاداتی را نسبت به تئاترهای کمدی و چرایی اعطای مجوز اجرا به آنان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان مطرح کرده بودند، واکنش نشان داد و به ایسنا، گفت: حس میکنم خطاب این دوستان برخی از تئاترهایی است که بنده و یکی دیگر از همکاران اجرا کردهایم و به این دلیل که این اظهارات گرفتن مجوز را برای ما سختتر میکند، لازم میدانم نکاتی را دربارۀ وضعیت تئاتر اصفهان گوشزد کنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی تصریح کرد: مشکل تئاتر اصفهان سالن نیست، دشمنی است. ما تئاتریها از اینکه کارِ همکارمان میفروشد ناراحت میشویم و بدون اینکه کار همدیگر را دیده باشیم، تنها بهواسطه تماشای پوستر و علم به جدی نبودن آن کار، تئاتر دیگران را سخیف لقب میدهیم.
کارگردان تئاتر «آدامس»، ادامه داد: بنده شخصاً برای اجرای تئاتر «داوینچی» فقط ۸۰ میلیون تومان هزینه تبلیغات محیطی کردم و تئاتر «قجرالجدید» را در یکی از سالنهای دور شهر روی صحنه بردم، اما همکارانم وقتی مخاطبان بسیارم را دیدند بیآنکه به تماشای کار بنشینند گفتند چون زن پوش در این تئاتر بوده، حتماً کاری لوده و سخیف است و آنقدر به این در و آن در زدند که نهتنها مجوز زن پوشی از سوی ارشاد اصفهان لغو و مستلزم ضرورت شد بلکه جلوی یکی از اجراهایی که برای آن شش ماه تمرین و ۱۵ میلیون تومان هزینه کرده بودم نیز گرفته شد.
سامانی خطاب به همکاران تئاتری خود، گفت: قبل از اینکه ما کار کمدی را شروع کنیم وضعیت مخاطب سالنها چگونه بود؟ چرا هیچوقت به تئاترهای کمدیای که شورای ارزشگذاری ارشاد اصفهان رد کرده اشاره نمیکنید؟
وی تأکید کرد: ناجی تئاتر کسی نیست که کمدی را میکوبد؛ ناجی تئاتر کسی است که کار درست عرضه میکند.
این نمایشنامهنویس افزود: ما کسی را به زور به سالن نمیآوریم و سلیقۀ مردم را تعیین نمیکنیم بلکه از مردم خط میگیریم و به همین دلیل مخاطب داریم. گاهی دیگران خودخواهی میکنند، فقط به سلیقه خودشان اهمیت میدهند و میگویند مخاطب موظف است تئاتر ما را دوست داشته باشد.
سامانی یادآور شد: بنده تئاتری به اسم «داوینچی» روی صحنه بردم که از زمین تا آسمان با کارهای دیگرم یعنی «آدامس» و «قجرالجدید» فرق داشت و به خاطر این تغییر، ریزش مخاطب هم داشتم، اما قصد داشتم غیرخطی کار کنم و ابتدا مخاطب عام را با چیزی که خودش دوست دارد جذب کنم بعد آن پیامی که میخواهم منتقل و او را موظف به فکر کردن کنم.
وی خاطرنشان کرد: همکاران تئاتری مدام از نبود حمایت حرف میزنند، اما مگر کسی از ما که مخاطب داریم حمایت کرده است؟ ما اسپانسر میآوریم برای تبلیغات هزینه میکنیم، کلیپ میسازیم و ... ، اما دوستان نه این تلاشها بلکه فقط مخاطب بسیار را میبینند و فکر میکنند ما داریم از تئاتر بردگی میکشیم.
بازیگر تئاتر «آدامس» با اشاره به محدودیتهای تئاتر کمدی، گفت: تئاتر کمدی بهاندازه کافی مشکل دارد چون با سیاست، اقوام، ارزشها و خیلی چیزهای دیگر نمیتواند شوخی کند و محدودیتهایی دارد که مجبور به استفاده از کاراکتر زن پوش است. انتظارم این است تئاتریهایی که میدانند کمدی بهاندازه تراژدی در تئاتر اهمیت دارد و میدانند هر تئاتری که میخنداند یا زن پوش دارد نمیفروشد، به این مسائل توجه کنند و با اعتراضهای پیوسته فضا را برای کار بستهتر نکنند.
سامانی بار دیگر خطاب به دیگر همکاران خود، اظهار کرد: فضای دشمنی را تمام کنید. پشت هم باشید اما نه مثل خنجر. همین تفرقهها باعث میشود سالنها را از تئاتر بگیرند و بودجه را درست تقسیم نکنند. معتقدم تئاتر اصفهان تا زمانی که محتاج بودجه است فلج است. ما باید به هنر بهعنوان کالا نگاه کنیم و نیاز اجتماع را ببنیم تا در گیشه موفق باشیم.
وی با بیان اینکه یک شهر هم فست فود میخواهد هم چلوکبابی، ادامه داد: مجوزهای ارشاد اتفاقاً در سال ۱۳۹۸ بسیار تنوع داشت و همانقدر که کار کمدی اجرا رفت، کودک و تراژدی هم رفت. ارشاد، شورای ممیزی نیست بلکه ارزشگذاری و نظارت میکند. خیلی از کارهای کمدی که رد میشوند از لحاظ فنی ضعیفاند، اما پشت مجوزهای اعطاشده به تئاترهای کمدی قوی پنهان میشوند و اعتراض میکنند. نمیشود که وقتی یک تئاتر تراژدی اجرا میشود اعضای شورای نظارت را فهیم و وقتی یک تئاتر کمدی اجرا میشود همانها را بیسواد قلمداد کنیم.
این کارگردان تئاتر یکی از اصلیترین مشکلات اصلی تئاتر اصفهان را فقدان مدیر تبلیغات خوب دانست و گفت: همکاران ما همه مدعیاند که نیازی به مدیر تبلیغات ندارند و میخواهند به روش باستانیِ «من صد شاگرد دارم و هر شاگرد موظف است با خود پنج نفر را برای اجرا به سالن بیاورد» عمل کنند درحالیکه این کارها دیگر جواب نمیدهد.
وی افزود: شهرداری اصفهان برای تبلیغات تئاترهای کمدی به بنده فقط شش بنر در سطح شهر میدهد که همان را هم دوستان زحمت میکشند و پاره میکنند درحالیکه از رهگذر همین تئاترهای کمدی برای دیگر تئاترها هم مخاطب جذب میشود.
سامانی مدعی شد: هنرمندان اصفهان مدام اعتراض میکنند که چرا فضای کار در تهران و شهرهای دیگر باز است و در اصفهان بسته، اما نمیدانند هنرمندان تهرانی و ... بهجای زیرآب زدن برای دیگران در ادارات و نهادها و رسانهها و ریشۀ دیگران را خشکاندن، وقتشان را صرف اجرای یک کار متفاوت میکنند. نیازی نیست کسی با کمدی مبارزه کند چون کمدی جزئی از تئاتر است، اما درجهبندی برخی از دوستان برای ارزشگذاری یک تئاتر این است که هر چه مخاطب کمتر باشد آن کار فاخرتر است! مگر چنین چیزی ممکن است؟
این نمایشنامهنویس ابراز امیدواری کرد؛ کاش همکاران ما دشمنی با یکدیگر را رها کنند و از دیدن موفقیت هم خوشحال شوند. کاش به مخاطبان توهین نکنند. ما در اصفهان مشکل سالن و پلاتو داریم اما مادر مشکلاتمان همین است که متحد نیستیم و هوای تئاتر را نداریم. اینجا هر کس فقط کار خودش را قبول دارد.
وی یادآور شد: بنده تئاتر خودم را سخیف نمیدانم که از انتقاد همکارانم ناراحت شوم اما باید این پیام را به آنها میدادم که فضا را مسمومتر و حلقۀ اعطای مجوز را تنگتر نکنند. باید این عادت نادرست مشکلات را گردن دیگران انداختن را یادآوری میکردم و میگفتم که ارشاد اصفهان خیلی از مرارتها را تحمل میکند تا فضا را برای کار ما باز کند اما خودمان با سخنهای نادرست این نعمت را از خودمان دریغ میکنیم و بعد مینشینیم و برای بسته بودن فضا سوگواری میکنیم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری تئاتر ژانر کمدی تئاترهای کمدی تئاتر اصفهان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۲۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدیها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفتگانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویسها و گروههای خبری رسانهها به خود اختصاص میدهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذرهبین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل میشوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه در قالب یک گزارش، پیشروی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.
صدور مجوزهای غیرسینمایی و انتصاب مجدد دبیر جایزه پژوهش سال سینما
تولید فیلم مهمترین بخش چرخه سینما است که با صدور مجوز ساخت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز میشود و پس از آن فیلمنامهای که مجوز ساخت گرفته، میتواند در قالب فیلم تولید شود. در ابتدای هفته گذشته، شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی با ساخت ۴ عنوان فیلم کوتاه داستانی غیرسینمایی شامل فیلمهای کوتاه داستانی «خاک» به تهیهکنندگی ایمان ایرانمنش و نویسندگی و کارگردانی فرهاد قربانپور، «دستبند» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی محمدعلی حسینیفر، «سمیه» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی عادل شکوری، «دو دوره گرد» به تهیهکنندگی اصغر صادقی، نویسندگی مصطفی رستگاری و کارگردانی اکبر صادقی موافقت کرد.
همچنین، در هفته گذشته قادر آشنا که معاون مطالعات و فناوریهای نوین سازمان سینمایی است، به دبیری هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد. از هدف جایزه پژوهش سال سینمای ایران، بهبود روابط سینمای ایران با سایر حوزههای هنر نام برده شده است.
برگزاری پاتوق فیلم کوتاه/ فیلمسازی با یک ذهن فاجعهساز!
ششمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد و در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «زوزه» به کارگردانی امیر نجفی، «پَر ویز» به کارگردانی پیمان فخرایی، «کورتیزول» ساخته دانیال نوروَش و «فلس» به کارگردانی هومن نادری به نمایش درآمدند و سپس مرتضیعلی عباسمیرزایی کارگردان و منتقد سینما بهعنوان کارشناس با حضور عوامل فیلمها به نقد این آثار پرداختند.
پیمان فخرایی کارگردان فیلم کوتاه «پر ویز» درباره تجربه ساخت این فیلم گفت: «پر ویز» فیلم اول من است، ما ابتدا کار را با تئاتر شروع کردیم. فیلمنامه «پر ویز» را چند سالی در ذهنم داشتم و در اولین فرصت آن را ساختم. این تجربه از چند وجه خیلی به من کمک کرد که رهایی در تفکر از آن جمله بود. ایده فیلم از آن جایی آمد که در زمان دانشجویی در کافه کار میکردم و مدیر کافه روی بهداشت حساس بود اما من میگفتم مثلاً اگر مگسی روی غذا بنشیند، غذایش را بخورد و برود، چه کسی میبیند و اصلاً مگر چه میشود؟ با توجه به اینکه ذهن فاجعهسازی هم دارم همیشه وقتی در آنجا سالاد درست میکردم و مگسی در آنجا بود، به این فکر میکردم که مدیر کافه الان سر میرسد! همانجا بود که فکر کردم چقدر زندگی مگسها سخت است، چقدر استرس دارند. این استرس مگسها برای من مهم بود و آن را زمینی کردم.
عباسمیرزایی درباره مواجههاش با فیلمکوتاه «پر ویز» گفت: یک فیلم کمدی یا یک فیلم فانتزی موفق به نظرم ناشی از این است که فیلمسازش ذهن خلاق و موفقی داشته و در این فیلم از همه نمادها استفاده شده است و به نظر میرسد کارگردانش هم آدم بامزهای است. من حس میکنم آدمهایی سراغ کمدی و فانتزی میروند که جهان آنها با جهان ما خیلی متفاوت است.
تغییر ناگهانی دبیر جشنواره اقوام!
در حالی که دبیر جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، کمال تبریزی بود اما در روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه که نشست خبری این جشنواره برگزار میشد، کمال تبریزی حضور نداشت و گفته شد که او به دلیل مشغله کاری و تغییراتی که در تاریخ برگزاری جشنواره پیش آمده، از این سمت کنارهگیری کرده است. البته دبیرخانه این جشنواره در ابتدای راه، با همراهی تعدادی از کارگردانان تبریزی همچون کمال تبریزی و برادران ارک آغاز به کار کرد اما با حواشی که درباره مالکیت این جشنواره (در سکوت خبری) پیش آمد، حالا در نشست خبری خبر کناره گیری کمال تبریزی رسانهای میشود. جالب اینجاست که تعداد بسیاری از هنرمندان به دلیل حضور تبریزی بود که به حضور ترغیب شده بودند.
حال در نشست خبری اعلام شد که با توافق شورای سیاستگذاری، در روزهای آینده نام دبیر افتخاری جشنواره را اعلام خواهد شد.
عاشقانه شمس و مولانا از کمدیهای سبقت گرفت
فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی در هفتهای که گذشت، بالاخره به اکران سینماها رسید و این فیلم از روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه روی پرده سینماها رفت که با فروشی جالب توجه همراه بود. این در حالی بود که پیش فروش روز نخست اکران این فیلم توانست رکوردی کم سابقه بزند و سبب شد تا محمدرضا صابری دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران ایران با ابزار خرسندی از موفقیت فیلم «مست عشق» در جلب نظر مخاطبان سینما بیان کند: فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی که از امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه در سینماهای سراسر کشور روی پرده رفته است در پیشفروش بلیتهایش توانست رکوردزنی کند که این اتفاق برای سینمای ایران اتفاق مهمی محسوب میشود.
همچنین، در حالی که «تمساح خونی» پرفروشترین فیلم دو هفته گذشته بود، از میانه هفته که «مست عشق» به اکران رسید، این رتبه به فیلم سینمایی «مست عشق» اختصاص یافت. میزان فروش این فیلم نیز قابل توجه است و با وجودی که این فیلم از روز چهارشنبه به چرخه فروش سینما راه پیدا کرد، تا عصر جمعه ساعت ۱۸، با فاصلهای یک میلیاردی از «تمساح خونی» (در هفته گذشتهاش)، ۱۴ میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخت.
در «مست عشق» که به نویسندگی فرهاد توحیدی و به تهیهکنندگی مهران برومند ساخته شده، بازیگران مطرح سینمای ایران و ترکیه در این اثر گرد هم جمع شده اند به شکلی که این فیلم یکی از پرستاره ترین آثار سینمایی چند سال محسوب میشود؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران نقش مولانا را بازی میکند و شهاب حسینی نیز با گریمی متفاوت نقش شمس تبریزی را عهده دار شده است. همچنین هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریالهای ترکیه است که نقش کیمیا خاتون (دختر خوانده مولانا) را بازی میکند.
حسام منظور در نقش حسامالدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا)، بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی میکند، بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیککول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه و از بازیگران محوری سریال «حریم سلطان» در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران ترکی این فیلم هستند.
فیلم پرویز دهداری راهی اکران آنلاین شد
علیرغم اینکه پیشبینی میشد فیلم سینمایی «پرویز خان» که به داستان مربی گری پرویز دهداری یکی از تاثیرگذارترین مربیهای تیم ملی فوتبال ایران میپردازد، در اکران موفق باشد، اینگونه نشد و در جایگاه پایینی در جدول فروش قرار گرفت. به همین دلیل هفته گذشته خبر رسید که فیلم سینمایی «پرویز خان» به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی عطا پناهی از جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۸ صبح در بخش سینما آنلاین فیلم نت اکران خواهد شد.
فیلم جدید عادل تبریزی با بازی سحر دولتشاهی و حامد بهداد
عادل تبریزی دومین فیلم سینمایی خود را پس از «گیجگاه» براساس فیلمنامهای از نیما نافع و الهه سعادتی کارگردانی کرده است. فضای «مفت بر» کمدی و فانتزی است و پیشبینی میشود که به دلیل فضای متفاوت و مفرح از فیلم های پرمخاطب باشد. حامد بهداد در دومین همکاری خود با عادل تبریزی پس از «گیجگاه» نقش متفاوتی را ایفا کرده است.
سحر دولتشاهی بعد از ایفای نقش در فیلم «مستانه» به کارگردانی محمدحسین فرحبخش برای دومین بار با او همکاری کرده است. حامد بهداد، سحر دولتشاهی، بهرنگ علوی، فروغ قجابگلی، سیاوش چراغیپور، قدرتالله ایزدی، منوچهر آذری، گیتی معینی، بهزاد داوری، انوش معظمی، مریم شریف زاده، محمد نیکبخت، سیدمحمد موسوی و رضا بابک و شقایق فراهانی از بازیگران این فیلم هستند.
پخش «هفت» در فضایی نوستالژیک
روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه بود که خبر رسید سری جدید برنامه سینمایی «هفت» به تهیهکنندگی محمد تنکابنی و با اجرای بهروز افخمی که در ایام چهل و دومین جشنواره فجر روی آنتن رفته بود، با وقفهای کوتاه از جمعه شب ۷ اردیبهشت ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نمایش میرود.
در این دوره برنامه، میز «پرونده ویژه» با حضور بهروز افخمی و مهمان، میز «نقد سینمای ایران» با حضور امیر قادری و رضا صدیق و میز «نقد سینمای جهان» با حضور سید حمید قادری و آرش خوشخو و همچنین با پخش میانبرنامههای متنوع روی آنتن میرود. همچنین سری جدید برنامه «هفت» با دکوری متفاوت در فضایی نوستالژیک از سینمای قدیم ایران روی آنتن خواهد رفت.
کد خبر 6089286