Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@18:59:06 GMT

ماهواره های کوچک طوفان های خورشیدی را پیش بینی می کنند

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۲۴۹۵

ماهواره های کوچک طوفان های خورشیدی را پیش بینی می کنند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، ناسا اعلام کرده یک ماموریت تحقیقاتی جدید انجام می دهد و برای این منظور تعدادی از ماهواره های کوچک را به مدار زمین می فرستد تا پدیده مرموز  ذرات طوفان های خورشیدی را بررسی کنند.

این ماموریت SunRISE نام دارد و هزینه آن ۶۲.۶ میلیون دلار تخمین زده می شود. قرار است ماموریت مذکور در  یکم جولای ۲۰۲۳ میلادی آغاز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 جاستین کاسپر از دانشگاه میشیگان ماموریت مذکور را برنامه ریزی کرده و آزمایشگاه JPL ناسا بر آن نظارت می کند.

در این ماموریت خوشه ای متشکل از ۶ ماهواره  کیوب ست اطلاعات از انتشار ذرات خورشید را جمع آوری می کنند. این ماهواره ها بسیار کوچک و به اندازه یک تستر هستند.

 ۶ ماهواره کیوب  با فاصله ۶ مایل از یکدیگر حرکت می کنند و همزمان دور زمین مدار می زنند. به طور دقیق آنها میزان تشعشع ذرات خورشیدی را اندازه گیری می کنند. محققان با استفاده از تمایز میان جریان تشعشعات این ذرات مدل های سه بعدی از سطح خورشید هنگام فوران این ذرات می سازند.با کمک این مدل ها محققان می توانند زمان تشکیل طوفان های خورشیدی را بهتر پیش بینی کنند.

ناسا در بیانیه ای درباره این ماموریت نوشت: هرچه بیشتر از شیوه فوران ذرات خورشید در رویدادهای آب وهوای فضایی بدانیم، بهتر می توانیم تاثیر آن بر فضاپیما و فضانوردان را بررسی کنیم.

کد خبر 4890107 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: ناسا خورشید فناوری فضایی ماهواره ویروس کرونا شرکت دانش بنیان اینترنت ایالات متحده آمریکا ماهواره گوشی هوشمند فناوری فضایی گوگل شرکت هواوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات علمی سیلاب گوشی آیفون هوش مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۲۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری ناسا برای غبارزدایی از ماه به قمر زمین می‌رود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ناسا تصمیم دارد ماموریت خصوصی آتی که با عنوان «فایرفلای بلو گوست ۱» (Firefly Blue Ghost ۱) نامگذاری شده را به منظور آزمایش نحوه دفع و حذف گرد و غبار ماه با استفاده از برق به قمر زمین عملیاتی کند.

در این ماموریت نحوه دفع و حذف گرد و غبار با استفاده از الکتریسیه مورد آزمایش قرار می‌گیرد؛ در این راستا ناسا توضیحاتی ارائه کرده و گفته است، گرد و غبار خانه‌ای که حتی مدتی تمیز نشده و جرم آنها ضخیم شده به آسانی و بدون هیچ دردسری پاک می‌شوند و سطح دوباره تمیز می‌شود، اما برای فضانوردان و فضاپیماها، گرد و غبار به دلیل ماهیت خشن و چسبنده غبار روی آنها خطر بسیار بیشتری ایجاد می‌کند. حتی ماه و مریخ هم از این خطر در امان نیستند.

تفاوت بین گرد و غبار روی ماه و زمین این است که گرد و غبار روی ماه و سایر اجرام مانند شیشه ناهموار و تیز هستند

چارلز بولر، پژوهشگر ارشد آزمایشگاه الکترواستاتیک و فیزیک سطحی مرکز فضایی کندی ناسا در این باره چنین توضیح می‌دهد: "تمیز کردن سنگ پوشه (گرد و خاک سطح ماه) از روی سطوح، مشکل را بدتر خواهد کرد؛ چرا که آنها بار الکتریکی بالایی دارند و درعین حال به شدت عایق هستند.

بولر در بیانیه‌ای گفت: قرار گرفتن مأموریت‌های آینده ماه در معرض این گرد و غبار خطر بالقوه و خطرناک هستند و مدیریت کردن شرایطی که گرد و غبار آن بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی است که ما در سطح زمین مشاهده کرده‌ایم دشوار است و می‌تواند مشکلات زیادی را برای فضاپیما‌ها و فضانوردان ایجاد کند. 

یکی از راهکار‌های ممکن برای کاهش آسیب‌های ناشی از این گرد و غبار، بهره‌گیری از تکنولوژی جدید ایرودینامیکی ناسا به نام تکنولوژی Dust Shield یا به اختصار (EDS) است.

ناسا از سال ۲۰۰۴ مشغول توسعه و آزمایش این فناودپری در مرکز کندی است؛ این فناوری از ترکیبی از الکترود‌ها و میدان‌های الکتریکی برای برداشتن و حذف گرد و غبار از اجسامی مانند رادیاتور‌های حرارتی و پنل‌های خورشیدی، لنز‌های دوربین و لباس فضانوردان استفاده می‌کند.

یکی از عوامل مهم در توسعه این فناوری ایجاد شرایط حمل و نقل پایدار به سطح ماه است که ناسا طراحی کلیدی آن را برای محافظت از ماه در مقابل گرد و غبار برعهده گرفته و این تلاش نشان می‌دهد، چگونه همکاری بین نهاد‌های خصوصی و دولتی می‌تواند به توسعه فضایی کمک کند و فناوری‌های جدید را در فضای خارج از جو زمین بیازماید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • فناوری ناسا برای غبارزدایی از ماه به قمر زمین می‌رود
  • ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟