Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@21:47:56 GMT

اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به مشاغل آسیب دیده از کرونا

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۳۰۰۲

اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به مشاغل آسیب دیده از کرونا

به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق جهانگیری در جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با تشکر از مردم بابت رعایت دستورات بهداشتی و ماندن در خانه گفت: این ایام برای مردم ایام پرتردد بوده و دید و بازدید از سنت‌های ایرانیان در نوروز بوده با این حال مردم رعایت کرده و در خانه‌ها ماندند.

وی افزود: وزیر راه در جلسه امروز هیأت دولت گزارشی از کاهش سفرهای نوروزی ارائه داد که بر این اساس سفرهای ریلی ۹۴ درصد، سفرهای حمل و نقل عمومی جاده با اتوبوس ۷۵ درصد و هوایی ۷۰ درصد کاهش داشته است و سفرهای شخصی جاده‌ای کاهش چشمگیری داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهانگیری تصریح کرد: امروز سیزده بدر بود که به طور طبیعی مردم در این روز به دامن طبیعت می‌رفتند اما امروز در خانه ماندند، از سراسر کشور گزارش‌های خوبی از ماندگاری مردم در خانه دریافت کردیم و امیدواریم کرونا از مردم دور شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه اقدامات خوبی در بخش درمان انجام شده گفت: این هفته از بیمارستان امام حسین تهران بازدید داشتم، در روزهای قبل از آن روزانه ۲۳۷ تخت بستری اشغال می‌شد که در روزهای اخیر به ۱۳۷ تخت کاهش یافته است. اینها غیر از تخت‌هایی است که برای روزهای اضطراری در نظر گرفته شده ولی استفاده نمی‌شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه انسجام بزرگی میان دستگاه‌های دولتی، حاکمیتی، نیروهای مسلح و صدا و سیما شکل گرفته افزود: در حال حاضر اولویت کشور مبارزه با کرونا شده است البته برای روزهای پس از کرونا نیز برنامه داریم داریم، از دانشگاه‌ها و نخبگان می‌خواهیم درباره مضرات و آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی کرونا تیم‌هایی تشکیل دهند تا دولت بتواند با استفاده از تحقیقات آنها اقدامات بهتری در دوران پس از کرونا انجام دهد.

وی تاکید کرد: شرایط ایران با دیگر کشورها متفاوت است و مردم نیز آن را می‌دانند ما تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا هستیم، صادرات نفت که مهمترین درآمد دولت بود و صادرات نفتی کاهش یافته است از دست دادن درآمدهای نفتی روی درآمدهای مردم و بودجه دولت اثرگذار بوده است با این حال عملکرد بودجه در سال ۹۸ عملکرد خوبی برآورد می‌شود.

جهانگیری ادامه داد: ما در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا پیش بینی کردیم بودجه ۹۸ به ۳۶۸ هزار میلیارد تومان کاهش یابد اما عملاً توانستیم با استفاده از منابع دیگر بودجه ۹۸ را به ۴۴۱ هزار میلیارد تومان برسانیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: امروز وزیر نفت گزارش داد سال گذشته در این ایام روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شد که در حال حاضر روزانه به ۴۲ میلیون لیتر کاهش یافته است. از انجایی که قیمت نفت خام کاهش یافته و بر روی فرآورده‌های نفتی نیز اثر داشته است در نظر داریم با صادرات بنزین، گازوئیل و دیگر فراورده‌های نفتی این حجم از کاهش مصرف بنزین را صادر کنیم و منابع ارزی و ریالی را تأمین کنیم.

جهانگیری درباره حمایت از بنگاه‌های اقتصادی آسیب دیده در بخش‌های خدمات و تولیدی از شیوع کرونا گفت: در بخش‌هایی دولت محدودیت‌هایی ایجاد کرد، در برخی از بخش‌ها نیز به دلیل کاهش مراجعات مردم با محدودیت مواجه شده که در نظر داریم تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات که در دولت تصویب شده به این بنگاه‌ها اختصاص دهیم.

وی با دعوت از مردم برای معرفی افراد آسیب دیده و کم بضاعت از شرایط کرونا گفت: در فضای مجازی این پخش شد که پیرمرد دست فروش می‌گفت نمی‌توانم برای فرزندانم پنیر بخرم که دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد، ما برای این افراد فکری کرده ایم لذا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته ایم سه میلیون نفری که هیچ شغلی ندارند که عمدتاً دستفروش بوده اند ماهانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کنیم. خیری هم در این ایام به کمک مردم می آیند، نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی نیز برای افرادی که تحت پوشش نیستند فکری کنند.

معاون اول رئیس جمهور به پرداخت تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی با سود ۱۲ درصد و بازپرداخت دو ساله برای بنگاه‌های آسیب دیده از شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری دادیم.

وی ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات اقلام بهداشتی در نظر گرفته شده با این حال بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده ایم ورودی ما در اقلام بهداشتی بیش از ذخایری است که نیاز داریم.

کد خبر 4890168 برهان محمودی

منبع: مهر

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا هیئت دولت جهانگیری صدا و سیما ویروس کرونا حسن روحانی علی لاریجانی ایالات متحده آمریکا مجلس شورای اسلامی اسحاق جهانگیری سال جهش تولید سپاه پاسداران ایران ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت دوازدهم هیئت دولت محمد جواد ظریف هزار میلیارد تومان کاهش یافته آسیب دیده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۳۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟

دولت یازدهم و دوازدهم به ریاست حسن روحانی سفره مردم را کوچک کردند و دهه ۹۰ را به علت ناکارآمدی‌ها و ترک فعل‌های بی‌شمار با میانگین رشد اقتصادی ۰.۶درصد به پایان رساندند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه ایران در گزارشی در این‌باره نوشت: دهه ۹۰ به علت ناکارآمدی‌ها و ترک فعل‌های بی‌شمار دولت موسوم به تدبیر و امید از رشد اقتصادی محروم شد و میانگین رشد اقتصادی ۰.۶درصد به ثبت رسید. جهش‌های شدید نرخ ارز و تورم‌های مستمر بالا و تحقق تورم ۶۰درصدی، عدم تأمین واکسن در دوره کرونا، تشدید بیکاری در کشور، افت سرمایه‌گذاری خارجی، رشد فزاینده حجم نقدینگی و ثبت نرخ رشد نقدینگی ۴۰درصدی، تورم عدم ساخت مسکن و جهش‌های قیمتی بخش ساختمان در دوره روحانی و کاهش درآمد سرانه ایرانیان در این دوره زمانی تنها لیست کوتاهی از خسارت‌های دولت حسن روحانی است که این روزها وی از آنها به عنوان هدایایی برای دولت سیزدهم یاد می‌کند(!) وضعیت دولت تحویل داده شده توسط روحانی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با وضعیت پایان دولت دهم در سال ۹۲ نشان می‌دهد که روحانی میراثی از مجموعه‌ای از ناکارآمدی‌ها را برجای گذاشته است. در دولت احمدی‌نژاد تورم ۳۸درصد، نرخ رشد نقدینگی ۲۹درصد و میانگین رشد اقتصادی ۲.۰۵درصدی تجربه شد که در مقایسه با وضعیت تحویل دولت روحانی به دولت سیزدهم، به‌مراتب وضعیت بهتری بوده است. همچنین به لحاظ نابرابری، دولت روحانی کشور را در وضعیت نامطلوبی قرار داد؛ ضریب‌جینی به عنوان شاخصی برای سنجش نابرابری در دولت روحانی و عدم اتخاذ سیاست‌های حمایتی از اقشار کم‌درآمد روندی صعودی را طی کرد. در حالی که در دولت احمدی‌نژاد به دلیل اجرای سیاست هدفمندی یارانه‌ها شاخص نابرابری به‌شدت در کشور کاهش یافت و توزیع درآمد نیز نسبتاً بهبود یافت.

بی‌توجهی دولت روحانی به اصلاح اساسی ساختارهای اقتصاد باعث شد، کاهش تصنعی تورم با جرقه بازگشت تحریم‌های آمریکا از بین رفته و دولت روحانی را رکورددار بزرگ‌ترین تورم دو دهه اخیر کند و باعث کوچک شدن سفره‌های مردم شود.

در یک دهه گذشته تشکیل سرمایه و تولید ناخالص داخلی کشور با رشدهای پایین و بعضاً منفی روبه‌رو بوده است. نتایج عدم ثبات در شرایط اقتصاد کلان به دلیل ناکارآمدی و بی‌برنامگی دولت گذشته در کاهش سرمایه‌گذاری و تولید و همچنین ترغیب فعالان اقتصادی به فعالیت‌های سفته‌بازانه در دهه ۹۰ قابل مشاهده است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی، متوسط نرخ رشد یک دهه اخیر تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کل، ماشین‌آلات و ساختمان طی دوره ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ به‌ترتیب معادل ۶.۹-، ۹.۱- و ۵.۲- درصد بوده است. البته بر اساس آمار بانک مرکزی سال ۱۴۰۱ میزان سرمایه‌گذاری یا همان تشکیل سرمایه ثابت ناخالص با رشد ۶.۷درصدی، رکورد این شاخص را زده است. موردی که روحانی همواره سعی داشت بر آن تأکید کند، بلد بودن زبان دنیا و نوید ارتباطات اقتصادی- سیاسی با جهان بود، اما فارغ از کارنامه سیاسی که مشخص شد بلد بودن زبان دنیا، تنها بلوف بود، دولت در این زمینه در حوزه اقتصاد رفوزه شد. شاهد این مدعا هم میزان سرمایه‌گذاری خارجی به روایت بانک مرکزی است. با آنکه میزان سرمایه‌گذاری خارجی در سال‌های ۹۰ و ۹۱ در اوج تحریم‌های نفتی و هسته‌ای بیش از ۴میلیارد دلار در سال بود اما پس از برجام روندی نزولی به خود گرفت به طوری که سال ۹۵ به ۳میلیارد و ۲۲۳میلیون دلار و سال ۹۶ به ۲میلیارد و ۴۳۰میلیون دلار رسید. این عدد سال ۹۶ به رقم ناامیدکننده یک‌میلیارد دلار هم رسید.

شاخص درآمد ملی سرانه، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که برای نشان دادن وضعیت اقتصادی یک کشور به کار می‌رود و بهبود این شاخص بیانگر وضعیت مناسب خانوارها، بنگاه‌های اقتصادی و بخش‌های مختلف است. درآمد سرانه در یک دهه اخیر از ۹.۲میلیون تومان در سال ۹۰ به ازای هر نفر در سال ۹۸ به ۸/۴ میلیون تومان (به قیمت ثابت سال ۹۰) کاهش یافته است. این یعنی درآمد مردم در یک دهه اخیر نه‌تنها افزایش نداشته که کاهش هم یافته است. مرکز آمار در حالی این ارقام را اعلام کرده که اصلی‌ترین دلیل این بحران، تورم فزاینده سال‌های اخیر بوده است.

دیگر خبرها

  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • تعمیر و تعویض لوله‌های آب آشامیدنی روستای مرزانک
  • خسارت ۸۹ میلیارد تومانی طوفان به زیرساخت‌های برق هرمزگان
  • آغاز نقشه برداری واحدهای آسیب دیده از حریق امامزاده ابراهیم
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • بسیج و سپاه با تمام قدرت در کنار مردم امامزاده ابراهیم(ع) است
  • خسارت سنگین آتش‌سوزی به ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی در شفت
  • سازمان ملل: ۸۵ درصد از مدارس غزه آسیب دیده‌اند
  • خسارت سنگین آتش‌سوزی به ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی ‌در شفت