Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس این بررسی که قبلا در پایگاه‌ داده‌های medRxiv به اشتراک گذاشته بود و اکنون در ژورنال نیچر منتشر شده است، فقط بر روی ۹ بیمار انجام شده است.

این بررسی نشان داد افراد در مراحل اولیه بیماری‌شان مقدار زیادی از ویروس را منتشر می‌کنند و با پیشرفت بیماری میزان ویروس انتشار یافته کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر نتایج بررسی درست باشد، می‌تواند توضیح‌دهند سرایت آسان و سریع ویروس جدید کرونا باشد. بسیاری از افراد ممکن است هنگامی که علائمی خفیف و شبیه سرماخوردگی دارند و فکر نمی‌کنند بیماری جدی داشته باشند، بیشترین سرایت ویروس به دیگران را ایجاد می‌کنند.

این پژوهشگران می‌گویند این خصوصیت عفونت با ویروس جدید کرونا کاملا متضاد با ویروس کرونای عامل سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی) است که در سال‌های ۲۰۰۲-۲۰۰۳ شایع شد.

در بیماران سارس، انتشار ویروس از بیماران در حدود روز هفتم تا دهم بیماری هنگامی که عفونت از مجاری فوقانی تنفسی به بخش‌های پایینی دستگاه تنفس و بافت عمقی ریه می‌رسید، اوج می‌گرفت.

اما این بررسی نشان داد در هفت بیمار دچار کووید-۱۹، ناشی از ویروس جدید کرونا، اوج غلظت‌های انتشار ویروس از بیماران در پیش از روز پنجم بیماری و ۱۰۰۰ برابر بالاتر از انتشار ویروس در بیماران مبتلا به سارس بود.

در دو بیمار دیگر کووید-۱۹ که عفونت به ریه‌ها گسترش یافته و نشانه‌های اولیه ذات‌الریه را ایجاد کرده بود، این اوج انتشار ویروس دیرتر رخ داد. در این دو مورد شدید بیماری حداکثر میزان انتشار ویروس در روز دهم و یازدهم رخ داد. در مقابل در هفت بیمار دچار بیماری خفیف، انتشار ویروس بعد از روز پنجم کاهش یافت و تا روز دهم بیماران تقریبا مسری نبودند.

این پژوهشگران می‌نویسند:‌ «بر اساس یافته‌های حاضر، مرخص کردن زودرس بیماران و ایزوله کردن متعاقب در خانه برای بیمارانی که روز دهم بیماری را پشت سر گذاشته‌اند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. به شرطی که نمونه سوآب از ترشحات از گلوی آنها حاوی کمتر از ۱۰۰۰۰۰ کپی از ماده ژنتیکی ویروس در هر میلی‌لیتر باشد.»

این پژوهشگران در آنالیزشان از نمونه‌برداری با سوآب بینی و حلق و همچنین از بررسی خون، ادرار، مدفوع و خلط استفاده کردند. این گروه میزان ماده ژنتیکی ویروس RNA را در این نمونه‌ها در مراحل متفاوت بیماری اندازه‌گیری کردند. ضمنا برای مطمئن بودن از اینکه این RNAهای ویروسی واقعا بیماری را سرایت می‌دهند، آنها را در کشت‌های سلولی در آزمایشگاه رشد دادند.

ویروس کرونا زنده است؟ | چطور ویروس‌ تکثیر می‌کند؟

این پژوهشگران توانستند از نمونه‌های به دست آمده از گلو، بینی و خلط بیماران که در مراحل اولیه بیماری برداشته شده بود، ویروس را رشد دهند، اما از روز هشتم به بعد در بیماران دچار بیماری خفیف دیگر از نمونه‌ها ویروس رشد نمی‌کرد. این امر به این معنا بود که میزان مسری بودن این بیماران کمتر شده است، اما هنوز آزمایش آنها «مثبت» بود.

این پژوهشگران نتوانستند ویروس را از نمونه‌های خون، ادرار و نیز مدفوع رشد دهند. قبلا پژوهشگران از چین و سازمان جهانی بهداشت یافتن ویروس فعال را از مدفوع بیماران را گزارش داده بودند.

البته به گفته این پژوهشگران با توجه به اینکه بررسی جدید بر روی یک گروه محدود از موارد نسبتا خفیف بیماری انجام شده است، پژوهش‌های بیشتری لازم است تا معلوم شود آیا مدفوع در انتقال کووید-۱۹ نقش دارد یا نه.

نکته جالب این بود که این پژوهشگران آنتی‌بادی‌ یا پادتن‌های ضد ویروس را در روزهای ششم تا دوازدهم بیماری در بیماران یافتند که نشان می‌داد دستگاه ایمنی به سرعت پس از عفونت واکنش نشان داده است. دانشمندان هنوز نمی‌داند آیا این پاسخ ایمنی سریع در اغلب بیماران به خصوص افراد دچار عفونت شدیدتر رخ می‌دهد یا نه.

کد خبر 497070 برچسب‌ها كروناويروس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس انتشار ویروس نمونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۸۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد

متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال‌ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی‌ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می‌کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی‌ها به ام اس مبتلا شد.

آن‌ها امیدوارند این آنتی بادی‌ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه‌های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آن‌ها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آن‌ها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال‌ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی‌های اتوآنتی بادی - آنتی بادی‌هایی که می‌توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می‌شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام اس می‌تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام‌ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

منبع: ایسنا 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله