Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@13:54:57 GMT

اجرای نمایشی با ادبیات اسارتی در قرنطینه

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۱۹۱۷

اجرای نمایشی با ادبیات اسارتی در قرنطینه

یک آزاده دوران دفاع مقدس گفت: عراقی‌ها به جمله «حول حالنا الی احسن الحال» حساسیت داشتند. می‌گفتند چرا تقاضای تغییر احوال دارید؟ مگر اینجا بد می‌گذرد؟ بیچاره عراقی‌ها اصلاً معنا و مفهوم دعا را نمی‌فهمیدند.

به گزارش ایسنا، احمد دهباشی از جمله آزادگان دوران هشت سال دفاع مقدس است. او با اشاره به وضعیت قرنطینه در اردوگاه‌ تکریت ۱۱ درباره نحوه برگزاری مراسم سال تحویل در این اردوگاه، روایت کرد: عید سال ۶۸ بود؛ عراقی‌ها در اردوگاه تکریت ۱۱، که اولین اردوگاه مفقودین بود، اعلام کردند می‌توانید به مدت یک ساعت جشن بگیرید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته جشن موردنظر عراقی‌ها با روحیه آزادگان سازگاری نداشت. آن‌ها دنبال رقص و آواز بودند و ما به دنبال استفاده از این فرصت پیش‌آمده بودیم. 

 گروهی هنری با سه عضو ثابت و سه عضو غیرثابت داشتیم که هر هفته به دور از چشم عراقی‌ها برنامه اجرا می‌کردیم. مقداری زغال تهیه کردیم و با آن یکی از اعضای گروه هنری را سیاه کردیم. بعد از ۱۰ دقیقه تمرین، حدود دو ساعت نمایش سیاه‌بازی و عمو نوروز با ادبیات اسارتی اجرا کردیم. اولین بار بود که اسرا می‌توانستند آزادانه و با صدای بلند جلوی چشم عراقی‌ها بخندند.

 آن‌ها فقط می‌خواستند بچه‌ها دست بزنند و از سطل‌های آب به جای آلات موسیقی استفاده کنند و رقص و ترانه باشد که با درایت بچه‌ها فضا عوض شد و نگذاشتند مجلس گناه تشکیل شود. همه آزادگان بند دو در محوطه اردوگاه روی زمین خاکی نشستند و برنامه اجرا شد. هیچ امکاناتی نبود. ما قلم و کاغذ نداشتیم، امکان تمرین نداشتیم. فقط می‌توانستیم کنار هم بنشینیم و متنی که به ذهنمان می‌رسید با هم ردوبدل کنیم و در نهایت همان را اجرا می‌کردیم. به همین دلیل در فی‌البداهه کارکردن تبحر پیدا کرده بودیم. ما به صورت هفتگی دو برنامه دیگر هم اجرا می‌کردیم که یکی ایران‌گردی بود و یکی هم کرسی آزاداندیشی بود.

مثل همه اردوگاه‌های دیگر سفره هفت‌سین داشتیم که از سیم خاردار و این‌جور چیزها تشکیل شده بود. یکی از بچه‌ها در آسایشگاه دعای تحویل سال را نوشته بود که بابتش کتک خوردیم. عراقی‌ها به جمله «حول حالنا الی احسن الحال» حساسیت داشتند. می‌گفتند چرا تقاضای تغییر احوال دارید؟ مگر اینجا بد می‌گذرد؟ بیچاره عراقی‌ها اصلاً معنا و مفهوم دعا را نمی‌فهمیدند. با وجود دیکتاتوری چون صدام ملعون اصلاً معنای خوشی در زندگی را هم نمی‌فهمیدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آزادگان جنگ تحمیلی قرنطینه اسارت نوروز عراقی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۱۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعمیرات پلاژ بانوان و احداث پلاژ آقایان در جزیره خارگ اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حسین احمدی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به تاکید و دستورات ویژه مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی در خصوص عمل به مسئولیت‌های اجتماعی اظهار کرد: در تلاش هستیم با اجرای یک برنامه زمانبندی دقیق پروژه تعمیرات اساسی پلاژ بانوان و احداث پلاژ آقایان را به نتیجه برسانیم.

وی ادامه داد: مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران وجود پلاژی با امکانات مناسب را حق مسلم ساکنان جزیره خارگ می‌داند و در خصوص تسریع در فرایند اجرای پروژه دستورات ویژه ای صادر کرده است.

سرپرست مدیریت عملیات عمومی شرکت پایانه‌های نفتی افزود: در پلاژهای شنا غریق نجات‌های باتجربه و توانا حاضر خواهند بود تا از بروز خطرات احتمالی غرق شدن جلوگیری نمایند موضوعی که موجب ایجاد فضایی امن و مطمئن جهت ثبت لحظاتی آرامش‌بخش و لذت‌بخش خواهد شد.

احمدی گفت: طبق برآوردهای انجام شده، اجرای این پروژه در مدت زمان ۶ ماه و با بودجه‌ی قریب به ۳۰ میلیارد ریال انجام خواهد شد.

کد خبر 6097768

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۷۰۰ پروژه محرومیت زدایی در مازندران
  • گروه‌های سرود در نمایشگاه کتاب به اجرا می‌پردازند
  • ارتقای سطح جسمی و روحی بانوان سالمند با اجرای طرح ملی«بانو توانا»
  • طرح‌های تامین آب پایدار در شهر چاراویماق در حال اجرا است
  • اجرای طرح‌های ساماندهی حوزه آب و فاضلاب بصورت آزمایشی در روستاهای شهرستان ارومیه
  • نخستین اجرای کنسرت بندری آوای موج در سال جدید
  • نمایشگاه کتاب، رویدادی که هم جنگ را دید و هم روزهای قرنطینه را
  • استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
  • تعمیرات پلاژ بانوان و احداث پلاژ آقایان در جزیره خارگ اجرا می‌شود
  • تئاتر زمین پاک در مدارس یزد اجرا شد