Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-07@09:48:32 GMT

ایران – اروپا فقط 5 میلیارد دلار تجارت دریک سال

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۳۲۹۲

ایران – اروپا فقط 5 میلیارد دلار تجارت دریک سال

ساعت 24 - دوفرد یا سازمان و یا دوکشور اگر به یکدیگر نیاز مادی نداشته باشند و به یکدیگر خیر و منفعت نرسانند دوستی هایشان از استحکام لازم برخوردار نخواهد شد و تنها به یکدیگر احترام می گذارند و ضرورتی هم نمی بینند درهنگام خطر به دیگری کمک بیش از اندازه کرده و فداکاری کنند.

تجربه نشان می دهد هردوکشوری که به یکدیگر منفعت برسانند و این تنهاازراه تجارت ممکن است کمتر به این فکر می افتند که از یکدیگر دوری کنند و شاید برای حفظ منافع خود دردفاع از کشور دیگر اقدامهایی انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داستان ایران و اروپا به ویژه اتحادیه اروپا را می توات با توجه به نکات بالا در کانون برسی قراردادو پرسید چرا اتحادیه اروپا در دفاع از منافع ایران استواری نشان نمی دهد. این رخداد را باید درمیزان تجارت سقوط کرده دوکشور دید که به پایین ترین میزان 40 سال تازه سپری شده رسیده است.

 یک آمار منتشر شده نشان می دهد تجارت کالایی ایران و کشورهای اتحادیه اروپا (28کشور) در سال 2019بالغ بر 5.2میلیارد یوروبوده که 13.4درصد از آن متعلق به صادرات ایران به این منطقه و  85.6 درصد آن مرتبط به واردات ایران از این منطقه است. در همین سال،کل تجارت کالایی ترکیه با اتحادیه اروپا بالغ بر 154.1میلیارد یورواعلام شده که 52 درصد آن را صادرات ترکیه به این منطقه و مابقی سهم،واردات ترکیه از این منطقه را تشکیل دادهاست.کل تجارت کالایی ترکیه و اتحادیه اروپا در سال 2019، حدود 30برابر تجارت کالایی ایران و این منطقه بوده است. میانگین صادرات ماهانه کالایی ایران به اتحادیه اروپا در سال 2019برابر با 58.4میلیون یوروومیانگین صادرات ماهانه ترکیه به این منطقه، برابر با 6.7 میلیاردیوروبوده است. تراز تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا در سال 2019معادل منفی 3.8میلیاردیوروو تراز تجاری ترکیه و این منطقه برابر بامثبت6.1 میلیاردیوروبوده است. در ماه ژانویه 2020 ،ایران 78میلیون یورو کالا به اتحادیه اروپا صادر کرد که اگرچه در مقایسه با ژانویه 2019از  45درصد رشد برخوردار بوده ولی همچنان از رقم مشابه ژانویه 2018 ،حدود 93درصد کمتر است و علت اصلی آن افت قابل توجه صادرات نفتی ایران است .در ماه ژانویه 2020، واردات کالایی ایران از 28کشوراروپا نیز حدود309.1 میلیون یورو بوده که نسبت به ماه مشابه سال 2019،حدود 12.4درصد افزایش یافته ولی همچنان کمتر از نصف رقم مشابه ژانویه 2018است. در ماه نخست 2020،ترکیه6.8میلیارد یورو کالا به اتحادیه اروپا صادر و 6.6 میلیاردیورو کالا هم از این منطقه وارد کرده است. تراز تجارت کالایی ایران و اروپا در ژانویه 2020،دارای کسری231میلیون یورویی و تراز تجارت کالایی ترکیه و اروپا،دارای مازاد 197میلیون یورویی است.

دقت در آمار یادشده نشان می دهد که اتحادیه اروپا درانتخاب میان ایران و ترکیه به این دلیل که از ترکیه منفعت بیشتری می بیند ترکیه را انتخاب خواهد کرد. این داستان برای انتخاب میان آمریکا و ایران از سوی اتحادیه اروپا نیز مصداق دارد. در حالی که فقط آلمان نزدیک به 150 میلیارد دلا کالا به آمریکا صادرکرده است چرا باید ایران را برآمریکا ترجیح دهد؟

منبع: ساعت24

کلیدواژه: تجارت کالایی ایران اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۳۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «شی جین پینگ،» رییس‌جمهور چین امروز یکشنبه در یک سفر دو روزه به پاریس می‌رود و امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی‌اش، او را برای کاهش عدم تعادل تجاری تحت فشار قرار می‌دهد و تلاش می‌کند او را متقاعد کند که از نفوذ خود بر روسیه درباره جنگ اوکراین استفاده کند.

سفر رییس‌جمهور پین در در زمان افزایش تنش های تجاری بین اروپا و چین انجام می‌شود و در چین شرایطی احتمالاً این اهداف ماکرون به ارحتی محقق نخواهد شد.

فرانسه از تحقیقات اتحادیه اروپا در مورد صادرات خودروهای الکتریکی چین حمایت می کند و در ژانویه پکن تحقیقاتی را در مورد واردات براندی - که عمدتاً در فرانسه تولید می شود - آغاز کرد - اقدامی که به طور گسترده به عنوان تلافی جویانه در میان مجموعه رو به رشد تحقیقات اتحادیه اروپا تلقی می شود.

یکی از مشاوران کاخ الیزه پیش از سفر شی جین‌پینگ، سفری که اولین بار پس از ۵ سال به اروپا انجام می‌شود گفت: «ما باید به فشار بر مقامات چینی ادامه دهیم تا تضمین‌های بیشتری در مورد مسائل تجاری به ما بدهند».

رییس‌جمهور در این سفر با امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه و اورسولا فون‌درلاین، رییس کمیسیون اروپا دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

اختلافات بین ۲۷ عضو اتحادیه اروپا - و به ویژه بین فرانسه و آلمان - توانایی آنها برای نفوذ بر چین را تضعیف می کند. منابع آگاه اعلام کردند که اولاف شولز، صدراعظم آلمان به مکرون و شی در پاریس نخواهد پیوست.

کد خبر 6096914

دیگر خبرها

  • درس‌های خانم دیپلمات؛ هیچ‌تضمینی وجود ندارد!
  • درخواست اتحادیه اروپا از چین درباره ایران
  • ترکیه تجارتش با چین، هند و آفریقا را جایگزین رژیم صهیونیستی می‌کند
  • ترکیه تجارت با اسرائیل را کاملاً متوقف کرد
  • دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • سطح امید به زندگی در اروپا به ۸۱.۵ سال رسید
  • رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود
  • تجارت ایران و هند با رشد ۵ درصدی به ۳۷۷ میلیون دلار رسید
  • رقص با پرچم فلسطین پس از کسب قهرمانی ووشوی اروپا توسط ورزشکار ترکیه‌ای (فیلم)
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا / واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد