Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@16:27:26 GMT

باید خودمان را برای شرایط جدید زیست اجتماعی آماده کنیم

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۳۹۷۹

باید خودمان را برای شرایط جدید زیست اجتماعی آماده کنیم

کرونا همان ویروسی که شاید کل حجم آن در جهان به چند گرم هم نرسد، آن چنان آثار عمیقی بر حیات اجتماعی ملل مختلف جهان گذارد که تاکنون با این وسعت و این حد از تأثیر را سراغ نداریم.

خبرگزاری فارس؛ هرمزگان- مهدی خسروی: ویروس کرونا طی 4 ماه اخیر در جهان غوغا و بلوایی به پا کرده که تقریبا با هیچ جنگ و آشوب و درگیری و نزاع بین‌المللی قابل قیاس نیست و آنچنان آثار عمیق و گسترده‌ای بر حیات اجتماعی بشر به جای گذارده است که مثال و نمونه‌ای مشابه آن را در جهان شاهد نیستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون بیش از 170 کشور مستقیما درگیر همه‌گیری این ویروس شده‌اند و کشورهایی که مدعی نظام‌های بهداشتی و درمان پیشرفته و توسعه یافته در جهان هستند با شدت بیشتری با این ویروس درگیر شده‌اند و شمار بالای کشته‌شدگان در کشورهای اروپایی بخصوص در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه نشان می‌دهد که قدرت فراگیری و شدت کشندگی این ویروس فراتر از تصور بشر است و درست در سال‌هایی که نظریات اجتماعی و سیاسی متوجه اوج‌گیری بشر در اتکای به خویش برای غلبه بر چالش‌ها است، اوج درماندگی انسان را در برابر یک تهدید به نمایش گذارد.

اثرات عمیقی که ناشی از شیوع ویروس کرونا بر جهان به جای خواهد ماند، اکنون اگر چه از نظرها دور است و تحلیل‌گران را هنوز وارد فاز ارزیابی این اثرات نکرده اما به قدری گسترده و وسیع خواهد بود تا سال‌ها تداوم آن را به چشم خواهیم دید.

اکنون جهان متأثر از ویروس کرونا که در شمار ریزترین موجودات عالم است، بزرگ‌ترین آسیب‌های تاریخ خود را نظاره می‌کند و این اتفاق به زودی آثار خود را از جهان پاک نخواهد کرد. شاید به جرات می‌توان گفت که این ویروس و حیات کنترل شده ناشی از آن تا سال‌ها آثار اجتماعی خود را بر جهان به جای خواهد گذارد به طوری که حتی در شیوه‌ها و شکل حیات بشری نیز شاهد تغییراتی برای در امان ماندن از آن خواهیم بود که دیگر ما را به دوران پیش از آن باز نخواهد داد.

این شیوع جهانی، معیار و محکی برای سنجش بسیاری از فاکتورهای اخلاقی انسان نیز بود. این که برخی برای سودجویی از این بیماری فراگیر به هر روش غیرانسانی از احتکار گرفته تا تقلب و گرانفروشی و ... دست زدند تا آن جا که کشورها نیز دست به راهزنی زده و محموله‌های عظیم ماسک و دستکش و داروی یکدیگر را توقیف کردند و ... همه نشانه‌های جدیدی است که بشر تا روز قبل از شیوع کرونا، نمونه‌های آن را کمتر به چشم دیده بود.

از سوی دیگر شیوع کرونا سبب خانه‌نشینی میلیاردی انسان‌ها در سراسر جهان برای در امان ماندن از این بیماری و قطع زنجیره انتقال آن شد که در نوع خود بی‌سابقه بود و این خانه‌نشینی عصر تازه‌ای از امکان فعالیت و کار بر پایه فضای وب و مجازی را پیش روی بشر گشود که می‌تواند ظرفیت و یا تهدیدی برای جهان بشمار رود.

این اولین تجربه گسترده بشر از طریق «در خانه ماندن» برای حفظ نسل خویش و دوری از مرگ بود که بسته به میزان فرهنگ و اندیشه ملت‌ها در عمل به این مهم، محقق شد.

کرونا نمایشی از اثرگذاری کوچک‌ترین موجود ممکن در عالم بر بزرگ‌ترین ساخته‌ها و داشته‌های بشر کنونی است که هزاران اثر مستقیم و غیرمستقیم از خود به جای خواهد گذارد.

انتهای پیام/3264

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا شرایط جدید زیست اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۳۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند

آفتاب‌‌نیوز :

عوامل خطری که ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس را افزایش می‌دهند عبارتند از: 

سن. این بیماری ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد، اما اغلب در افراد بین ۱۵ تا ۶۰ ساله رخ می‌دهد.

جنسیت: زنان در حدود دو برابر احتمال ابتلا به MS را دارند.

سابقه خانوادگی: اگر یکی از والدین یا خواهر و برادر شما MS داشته باشد، شما در معرض خطر ابتلا به بیماری هستید.

برخی از عفونت‌ها ویروس‌ها، از جمله اپشتاین بار، ویروس که مننوکلوئیس عفونی را ایجاد می‌کند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

آب و هوا: MS در کشور‌های دارای آب و هوای معتدل، از جمله کانادا، شمال ایالات متحده، نیوزیلند، جنوب شرقی استرالیا و اروپا، بسیار رایج است.

سیگار کشیدن: افراد سیگاری خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری را دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • رونمایی از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان در ژاپن
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • انتقاد شدیدالحن از حکم اعدام توماج | کسانی عمدا حیثیت نظام را بر باد می‌دهند؟