Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخستین جلسه مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به همراه ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور دستگاه‌های مختلف استان فارس تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بعدازظهر امروز نخستین جلسه مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به همراه ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور دستگاه‌های مختلف استان فارس تشکیل شد.

عنایت‌اله رحیمی با اشاره به حوادث پر فراز و نشیب سال 98 اظهار داشت: با وجود فراز و نشیب‌های بسیار اما اتفاقات خوبی نیز در استان رخ داده که می‌تواند مقدمه‌ای برای تحقق جهش تولید باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه جهش تولید و کرونا بهم پیوند خورده است، بیان کرد: در این زمینه باید اتاق فکر برای این موضوع با حضور 2 نفر از استادان دانشگاه و یکی از نمایندگان استان با این تخصص و با حضور بخش خصوصی تشکیل شود. 

رحیمی گفت: نباید نسخه‌ای که از تهران می‌آید به عنوان وحی منزل تلقی شود ولی از فرصتی که این طرح در اختیار ما می‌گذارد هم نباید غافل باشیم و باید در فرصت داده شده پیشنهاداتی را تکمیل و اجرایی کنیم.

استاندار فارس بیان کرد: برای اثرگذاری در سطح استان اتاق فکر تشکیل می‌شود و اعتقادم بر این است که باید ابتدا وضع موجود را بررسی، تجزیه و تحلیل کنیم سپس وضع مطلوب ترسیم شود و پس از آن راهکارهای رسیدن به وضع مطلوب را مطرح کرد. 

رحیمی اظهار داشت: ابتدا باید تهدیدات و فرصت‌ها، نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنیم سپس به تعیین استراتژی جهت جهش تولید پرداخت همچنین باید راه‌های رسیدن به اهداف با سودآوری بالا بر مبنای شرایط تعیین شود که این مورد نیز در کمیته اتاق فکر باید لحاظ شود. 

وی با بیان اینکه برای شرایط پساکرونا در اتاق فکر باید وضعیت را پیش‌بینی کنیم، گفت: باید برنامه‌های پیشگیری مشخص شود و اقداماتی که لازم است انجام دهیم تعیین کنیم. 

استاندار فارس افزود: زمانی که فعالیت‌ها به حالت عادی باز گردد، مشکلات بخش‌های اقتصادی به ویژه فعالیت‌های خرد نمایان می‌شود که ما را با چالش مواجه می‌کند باید قبل از اینکه حادث شود برای آن برنامه داشته باشیم که تبعات را کاهش دهیم. 

مهلت 2 روزه دستگاه‌های اجرایی فارس برای معرفی پروژه‌ها 

در ابتدای جلسه حسن نوروزی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس به تشکیل جلسات در نوروز برای تحقق جهش تولید در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در سطح استان فارس نیز برای اینکه جهش تولید محقق شود باید دستورالعملی با 3 اولویت تهیه شود.

وی با بیان اینکه نخستین اولویت شناسایی و تعیین فعالیت‌های اقتصادی است، گفت: در گام دوم باید ملاحظات تدوین پروژه‌ها لحاظ شود و در گام سوم فرم‌های پیشنهادی پروژه‌ها از سوی دستگاه‌های مختلف تکمیل و به ستاد کشوری ارسال شود.

نوروزی با بیان اینکه پروژه‌های معرفی شده از سوی دستگاه‌ها باید ویژگی‌هایی داشته باشند، تصریح کرد: نخست آنکه این پروژه‌ها باید به تولید و جهش آن منجر شود دیگر آنکه پروژه‌های معرفی شده باید متکی به داخل و امکانات داخلی باشد و از ظرفیت‌های راکد در آن استفاده شود.

نوروزی افزود: دستگاه‌های اجرایی استان باید تا 16 فروردین پروژه‌ها را معرفی کنند تا به ستاد کشوری معرفی شود.

رفع موانع تولید راهکار اصلی برای تحقق جهش تولید است

بابک دایی، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان فارس درباره مباحث مطرح شده در جلسه اظهار داشت: ما باید ابتدا شرایط و موانع کسب و کار و تولید را برطرف کنیم تا جهش تولید رخ دهد چراکه با سهولت فضای کسب و کار برای تولید بخش خصوصی که بیش از 80 درصد (gdp) تولید ناخالص داخلی کشور را دارد، این امر محقق می‌شود. 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فارس بیان کرد: اگر تولید مولد در استان ما رونق پیدا کند و از دلالی و سوداگری سودش بیشتر باشد جهش تولید رخ می‌دهد اما اگر دلالی سودآورتر باشد تولید شکل نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط موجود 2 چالش کلیدی در اقتصاد داریم، گفت: یکی تحریم‌های ظالمانه و یکی بیماری کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و استان فارس است، باید از تولید مولد حمایت کنیم و بدانیم که با شیوه تولید سنتی به جایی نمی‌رسیم باید بر کسب و کار نوین تمرکز کنیم باید تسهیلات بانکی فقط به بخش تولید اختصاص پیدا کند.

دایی بیان کرد: دومین عامل جهش سرمایه‌گذاری است پس از آن باید جهش صادراتی را داشته باشیم این سه پله برای تحقق جهش تولید لازم است.

لزوم تدوین دستورالعمل بومی و استانی

 محمودرضا رضایی کوچی  نیز در همین جلسه با اشاره به اینکه بهترین برنامه این است که براساس واقعیت تنظیم شده باشد، اظهار داشت: بحث جهش تولید یک پویش عمومی می‌خواهد که هم بخش دولتی و هم خصوصی را شامل می‌شود. 

معاون عمرانی استاندار فارس با بیان اینکه در استان فارس اسناد بالادستی است که مبنای عمل در حوزه‌های مختلف قرار می‌گیرد، افزود: برای جهت‌گیری استان در زمینه شعار سال نیز باید سندی با عنوان جهش تولید در قالب یک سند مختصر داشته باشیم.

وی با اشاره به دستورالعمل ملی برای تحقق جهش تولید عنوان کرد: دستورالعمل ملی داده شده اما یک دستورالعمل بومی و استانی براساس اسناد بالادستی نیاز است تا جهت‌دهی انجام شود. 

توجه به سند پیشران توسعه برای جهش تولید 

ظفر افشون، معاون هماهنگی و امور اقتصادی استاندار فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه آنچه به عنوان دستورالعمل ملی از آن یاد شده جامعیت ندارد، گفت: این دستورالعمل ضرورت‌های استان را شامل نشده است. 

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استاندار فارس با اشاره به آثار کرونا بر اقتصاد بیان کرد: بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های اقتصادی ما تعلیق شده و معلوم نیست تا چه زمانی این شرایط بر مشاغل تحمیل شود. 

افشون با بیان اینکه در شرایط حاضر آنچه باقی می‌ماند توان نیروی انسانی و بخش خصوصی است، تصریح کرد: باید از توان نیروی انسانی و به ویژه بخش خصوصی برای تحقق جهش تولید استفاده شود. 

وی با اشاره به اینکه باید از سند پیشران توسعه که در گذشته تدارک دیده شود، برای جهش تولید استفاده شود، بیان کرد: باید واقعیات را لحاظ کرد و براساس سند پیشران توسعه عمل کرد. 

انتهای پیام/981008

منبع: فارس

کلیدواژه: اقتصاد مقاومتی شیراز تولید اقتصاد برای تحقق جهش تولید استاندار فارس برنامه ریزی استان فارس دستگاه ها بخش خصوصی پروژه ها اتاق فکر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۵۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل برنامه عملیاتی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ ذیل برنامه راهبردی ۱۴۱۰ اصفهان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: تلاش می‌کنیم برنامه عملیاتی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ را تا تیر سال جاری با شاخص‌های کمی سبد طراحی پروژه‌ها ذیل برنامه راهبردی ۱۴۱۰ تکمیل کنیم.

سعید ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برنامه‌های معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در سال جاری اظهار کرد: در معاونت برنامه‌ریزی شهرداری برای ۱۴۰۳ برنامه‌هایی پیش‌بینی شده و زمان‌بندی پروژه‌های سال جاری، تکمیل مقدمات و طراحی آن، همچنین اولویت بندی اجرای پروژه‌ها در سبدهای زمانی سه ماهه مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه جلسات فشرده‌ای در شهرداری با بخش‌های مختلف از جمله مناطق و معاونت‌ها برگزار و درباره زمان‌بندی پروژه‌ها و اولویت‌بندی آن‌ها هماهنگی و مذاکرات لازم انجام شده است، افزود: از دیگر فعالیت‌ها، برنامه‌ریزی برای ارائه ۶۰ خدمت اصلی شهرداری اصفهان به‌منظور تحقق منطقه غیرحضوری بوده است تا از طریق برنامه «اصفهان من» به سوی ارائه خدمات غیرحضوری و حذف مراجعه شهروندان گام برداریم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تصریح کرد: برای تیم پروژه، شرح وظایف مشخصی تعریف و این تیم در منطقه ۶ شهرداری مستقر شده است تا خدمات غیرحضوری کلید بخورد و به مرور خدمات به سایر مناطق تسری پیدا کند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: برگزاری رویداد پنجشنبه‌های فناور (فصلی نو در حمایت از زیست‌بوم فناوری) را داریم که این هفته (ششم اردیبهشت) با محوریت ارزش‌آفرینی از دارایی‌های دیجیتال در سالن اجتماعات قطار شهری شهرداری اصفهان برگزار خواهد شد و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه مسائل شهری استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه عملیاتی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ را آغاز کردیم و تا تیرماه سال جاری سعی می‌کنیم این برنامه با شاخص‌های کمی سبد طراحی پروژه‌ها نهایی و ذیل برنامه راهبردی ۱۴۱۰ این برنامه عملیاتی تکمیل می‌شود، گفت: برای توسعه و ترویج صنایع دستی، در تعامل مشترک با اداره کل میراث فرهنگی خانه امین‌ التجار را به‌عنوان فضایی برای گردهمایی، تعامل و هم‌اندیشی ذی‌نفعان حوزه صنایع دستی از دستگاه‌ های دولتی، مردم و ان‌جی‌اوها در نظر خواهیم گرفت.

کد خبر 746832

دیگر خبرها

  • بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه
  • ۹۷۶میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی اردبیل واریز شد
  • ۹۷۶ میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد
  • تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری
  • برنامه ریزی برای توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در گیلان
  • برنامه‌ریزی برای افتتاح ۴۵ پروژه زیرساختی گردشگری
  • استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی
  • مهلت هفت روزه به کارفرمایان برای معرفی اتباع غیرمجاز
  • ابلاغ سند توسعه دانش‌بنیان به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • تکمیل برنامه عملیاتی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ ذیل برنامه راهبردی ۱۴۱۰ اصفهان