Web Analytics Made Easy - Statcounter

سهم رسانه و فرهنگ در مقابله با کرونا آنگونه که باید دیده نشده از این رو اقدامات سلبی برای مبارزه با کرونا در دستور کار قرار گرفته است.

خبرگزاری شبستان، گرگان- داود خاندوزی؛ جدی نگرفتن کرونا زخمی بر پیکر سلامتی جامعه وارد کرد این مسئله هر روز چند نفر از گلستانی ها را به کام مرگ می کشاند و از سویی دیگر باعث شده که مقابله با کرونا به یک جنگ فرسایشی تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آنچه مسلم است در نهایت بشریت بر ویروس کرونا غلبه خواهد کرد ولی این موفقیت به چه قیمتی حاصل خواهد شد؟ و تا چه زمانی طول خواهد کشید؟.

 

*سهم کم رسانه و فرهنگ در ستاد  استانی مقابله با کرونا

در استان گلستان برای کاهش میزان آمار مبتلایان هر یک از دستگاه های اجرایی بر حسب امکانات و ظرفیت های خود وارد عمل شدند اما باید به این مهم اشاره کرد که سهم رسانه و فرهنگ در مقابله با کرونا بیش از دیگر بخش ها باید در نظر گرفته می شد.

 

موضوعی که از روزهای نخست شیوع ویروس کرونا در جامعه آنگونه که باید به آن توجه نشد و اقدامات چه در قالب عملیات های رسانه ای و چه در قالب عملیات های فرهنگی به صورت جزیره ای دنبال شد و نتیجه آن طنزهای کرونایی در فضای مجازی و جدی نگرفتن مخاطرات کرونا بود که حتی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بارها و بارها به آن اذعان کردند.

 

در حوزه رسانه محوریت فعالیت به صدا و سیما استان اختصاص یافت که ضرب آهنگ و خروجی آن نتوانست منجر به اغنای عمومی مردم شود به گونه ای که تا پیش از ایام عید بسیاری از خانواده ها با وجود آنکه سلامت آنها در حضور در اجتماع به خطر می افتاد اما با مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا همراهی نکردند و هر یک بر اساس میزان ضرورتی که خود تشخیص می دادند در بازار و یا اماکن تفریحی دیگر حضور می یافتند.

 

صدا و سیما فضای مجازی را مقصر چنین شرایطی می دانست و جنگ بین صدا و سیما و فضای مجازی در روزهای آغازین کار می توانست منجر به آن شود که حتی شرایط از آنچه که با آن رو به رو  بودیم وخیم تر نیز شود اما به مرور مسئولان امر سهم مشارکت رسانه های مجازی و خبرگزاری ها را برای انتشار و مدیریت افکار بیشتر کردند و با یک جبهه رسانه ای در اغنای اطلاعات در خصوص کرونا شرایط بهتر از گذشته پیش رفت.

 

گرچه بسیاری از رسانه های استان به نحوه ارائه اطلاعات در خصوص آمارها و شرایط کرونا در استان گلستان گلایه داشتند ولی بی شک همه اصحاب رسانه تنها به خاطر سلامت مردم منسجم عمل کردند تا موفقیت نسبی حاصل شود.

 

آنچه مسلم است میزان موفقیت رسانه ها به اقدامات حوزه فرهنگی گره خورده است، در حوزه فرهنگی نیز در جای جای استان گروه های مختلفی مردمی سلامت تشکیل شد و با حمایت برخی از نهادها مثل اوقاف و امور خیریه، بسیج و تشکل های مردمی، کانون های مساجد و غیره فعالیت های مختلفی از تولید ماسک خانگی تا توزیع اقلام بهداشتی و ضدعفونی معابر رقم خورد.

 

از سویی دیگر هر یک از هنرمندان به هر شکل که می توانستند چه از طریق فضای مجازی با انتشار شعر، دلنوشته، عکس و فیلم و چه از طریق اجرای موسیقی در مراکز درمانی در تلاش بودند که فضای غمبار از دست رفتن هم استانی ها کمرنگ تر جلوه کند و از سویی باعث افزایش روحیه بین بیماران و کادر درمانی شوند.

 

چنین اقداماتی از سوی بسیاری از افراد جامعه مورد استقبال قرار گرفت و با این اقدامات فضای سخت قرنطینه خانگی برای اقشار جوان و نوجوان قابل تحمل تر شده است و حتی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان از هنرمندان در این بخش تشکر کردند.

 

از مجموع کل اقدامات هنری اما حوزه موسیقی از نوع موسیقی تا مناسب نبودن چنین فضایی به دلیل از دست رفتن شهدای سلامت و مرگ هم استانی ها انتقاداتی را به وجود آورد.

 

*حواشی هنرمندان موسیقی در مراکز درمانی گلستان

یکی از موضوعاتی که در این روزها چنین حاشیه هایی را به وجود آورد فعالیت گروه موسیقی در مراکز درمانی استان به ویژه بیمارستان صیاد شیرازی گرگان بود که موجی از انتقادات همراه بود.

 

همچنین در فضای مجازی کلیپ هایی از پخش موسیقی و فعالیت های هنری در پشت بام برای مردم قرنطینه شده در منازل در روز سیزده فروردین منتشر شد که از سوی برخی از فعالان فضای مجازی این اقدام به عنوان «ابتذال فرهنگی» برشمرده شد و ارائه این انتقادات در حالی است که بسیاری از رسانه ها و فضای مجازی در ارائه بسته های مذهبی، هنری و فرهنگی برای روحیه بخشی به بیماران و باقی ماندن مردم  در قرنطینه موفق عمل نکردند.

 

این گلایه ها در حالی است که صدا و سیما هر شب از هنرمندان موسیقی برای ارائه هنر موسیقی دعوت می کند و حتی بسیاری از مقامات مسئول که به این شرایط انتقاد دارند در  روزهای گذشته در چنین برنامه های حضور یافته و به ارائه مصاحبه و گزارش عملکرد پرداختند!.

 

پس از موج چند ماه شیوع ویروس کرونا در فضای مجازی کلیپ های زیادی از ارائه موسیقی تحت عنوان «افزایش روحیه به کادر درمانی و مردم» منتشر شده است که تشکر از کادر درمانی و حمایت از بیماران کرونایی از انگیزه های اصلی ارائه چنین اقداماتی از سوی هنرمندان به شمار می رفت، موضوعی که در زمان سیل گذشته نیز شاهد بودیم و بسیاری از هنرمندان با حضور در کمپ های سیل زدگان تلاش کردند که روحیه آنها را حفظ کنند و این اقدام کاملا ستودنی است.

 

در شرایط فعلی گاهی این اقدامات هنرمندان خارج از فضای تالارهای موسیقی هنجار شکنی هایی نیز به وجود می آورد اما اثرگذاری موسیقی در میزان روحیه بخشی به بیماران منجر به استقبال کادر درمانی و حتی برخی از مسئولان شده است.

 

*توسل به خدا استرس های کرونایی را می کاهد

این انتقاد درستی است که ارائه برنامه های اعتقادی و مذهبی مثل دعا، توسل و مناسبت های مذهبی به منظور افزایش روحیه در این شرایط عمیق تر و اثرگذارتر خواهد بود ولی تا چه میزان مسئولان امر در شرایط کنونی به آن اهتمام داشتند و فضای جامعه را اغنا کردند؟.

 

نه تنها مسلمانان بلکه هر فردی به صورت ذاتی در مشکلات به پروردگار خود رجوع می کند و از آن مدد می جوید و در این مسئله از بیمار روی تخت بیمارستان تا کادر درمانی و حتی هنرمندی که به ارائه موسیقی می پردازد شکی ندارد و حتما چنین فضایی مورد استقبال نیز قرار می گیرد همانطور که حضور پرچم مقدس امام رضا(علیه السلام) در بین بیماران و کادر درمانی بسیار مورد بازخورد قرار گرفت.

 

اما به نظر می رسد که در ارائه بسته های مذهبی کم کاری اتفاق افتاده و جامعه از فضای موجود که هنرمندان موسیقی رقم زدند استقبال کرده است و مسئولان بخش مذهبی به جای انتقاد با ارائه محتوای مناسب باید این شرایط را به یک تعادل برسانند.

 

اگر چه در این ایام درب اماکن مذهبی و مساجد بسته شده است اما توسل به خدا استرس های کرونایی را می کاهد و نیاز است خود مراقبتی همراه با توکل به خدا برای مقابله با کرونا در دستور کار قرار گیرد.

 

در این روزها شاهد آن هستیم که بسیاری از بچه های مسجدی و مذهبی در میدان عمل برای مقابله با کرونا جهاد می کنند اما در جبهه های جنگ نیز همراه با نبرد با دشمن مسائل اعتقادی و ایمانی نیز مورد توجه قرار می گرفت و این مهم باعث سربلندی ما در هشت سال دفاع مقدس شد و آینده کشور را نیز بیمه کرد.

 

وجود چنین انتقاداتی نشان می دهد که حوزه فرهنگ، مذهب و هنر در راستای مقابله با کرونا و ارائه برنامه ها به انسجام لازم نرسیده و شکافی در این بخش وجود دارد که شاید علت آن اقدامات جزیره ای و بدون برنامه ریزی شده باشد.

 

*مبارزه با کرونا چند بعدی است

چنین تنش هایی در شرایط بحران فعلی قطعا به صلاح نیست و موضوعی که چنین مباحثی را به وجود می آورد این است که مدیران استانی مقابله با کرونا را یک بعدی و در حوزه سلامت دیدند که بخشی از آن در حوزه پیشگیری و بخش دیگر در حوزه درمان قرار دارد که هزینه های زیادی را به جامعه تحمیل کرده است.

 

از سویی دیگر تا اقدامات سلبی مثل جریمه 500 هزار تومانی خودروها برای تردد بین شهری و بسته شدن معابر و تفرجگاه ها در دستور کار ستاد استانی مقابله با کرونا قرار نگرفت همراهی مردم آنگونه که باید چنگی به دل نمی زد.

 

گرچه مسئولان در مصاحبه های مختلف از همراهی مردم سخن گفتند ولی فضای مجازی نشان می دهد که برخی از خانواده ها به جای تفرجگاه ها خانه باغ ها و منازل پدری را در روز سیزده فروردین جایگزین طبیعت گردی قرار دادند.

 

آن چیزی که مسلم است در حوزه مقابله با کرونا بدون همراهی مردم شرایط تغییر نمی کند و موج شیوع کرونا شاید تنها با تغییر آب و هوا و آگاهی مردم نسبت به کنترل این بیماری کوچکتر اما طولانی تر شود.

 

*مقابله با کرونا فرصت مغتنمی برای صدور فرهنگ ایرانی و اسلامی است

از سویی دیگر مقابله با کرونا که در حال حاضر دنیا را در نوردیده فرصت مغتنمی است که فرهنگ مقابله با مشکلات از سوی ملت بزرگ ایران به جهان عرضه شود.

 

همانطور که امروز ووهان چین به عنوان یک شهر موفق در مقابله با کرونا نام برده می شود، می تواند فرهنگ ایرانی و اسلامی نیز یک فرهنگ موفق برای کنترل کرونا به جهان معرفی شود.

 

عرضه این فرهنگ مقابله با کرونا به جهان در حالی می تواند رقم بخورد که فضای ایجاد شده از سوی دولت کمونیست چین برای کشورهایی که با نظام دموکراسی مدیریت می شود مقدور نیست.

 

اما برای رسیدن به این موفقیت ابتدا باید خلأهای فرهنگی در راستای مقابله با کرونا را پر کرد نه آنکه با اقدامات سلبی از آن چشم پوشی کنیم.

 

 

پایان پیام/587

منبع: شبستان

کلیدواژه: کنترل شیوع کرونا ویروس پیشگیری از کرونا پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اقدامات سلبی بیماری کرونا کرونا استانی مقابله با کرونا مقابله با کرونا مراکز درمانی کادر درمانی اقدامات سلبی سویی دیگر فضای مجازی صدا و سیما رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۵۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

واردات سازهای موسیقی که از سال ۱۴۰۰ ممنوع شده، باز هم در حال بررسی است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سازهای موسیقی از سال 1397 در بین کالاهای دسته چهارم قرار گرفتند و از سال 1400 و به علت ارزبر بودن، واردات‌شان ممنوع شد.

واردات یازده کانتینر ساز در سال 1400 و البته توقیف آنها در گمرک هنوز از یادها نرفته است. در آن سال، واردکنندگان ساز که منافع بسیاری در این کار داشتند، بسیار تلاش کردند تا واردات ساز را یا حداقل آزادسازیِ یازده کانتینر سازِ توقیف شده در گمرک را عملی کنند؛ و البته در نهایت نتوانستند.

این درحالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال گذشته نامه‌نگاری‌های زیادی با وزارت صمت داشته تا دیدگاه‌ها و مواضع خود را درباره واردات ساز بیان کند و نباید فراموش کنیم که  وزارت فرهنگ درباره واردات یا عدم واردات ساز، تصمیم‌گیرنده نیست و فقط می‌تواند نظر خود را به وزارت صمت اعلام کند.

مدیرکل دفتر موسیقی: در کنسرت قربانی ما پای قانون ایستادیم

در همین حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که وزارت فرهنگ موضع سختگیرانه‌ای نسبت به واردات ساز ندارد.

حالا خبر رسیده که تصمیم گیری درباره واردات یا عدم واردات ساز باز هم در حال بررسی است.

واردات ساز به طور کامل مربوط به سازهای غربی است. این سازها در بازار بسیار گران و معمولاً موردِ استقبال قشرِ لاکچری نشینِ جامعه هستند.

واردکنندگان ساز بیش از هر چیزی به واردات ویلن و پیانو علاقه دارند که قیمتی گزاف دارد و سود بسیاری هم نصیب واردکنندگان می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد/ بینال ونیز و حواشی غرفه یهودیان
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است
  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت
  • واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟
  • از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
  • مردم از اقدامات مؤثر فراجا در مقابله با بی حجابی حمایت می کنند
  • مقابله با فضای رسانه‌ای علیه ایران از اهداف اجلاس اتاق‌های بازرگانی مجمع همکاری آسیا
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید