Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@06:30:15 GMT

مبارزه بیولوژیک در جنگل‌های زاگرس آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۷۱۹۸

مبارزه بیولوژیک در جنگل‌های زاگرس آغاز شد

علیرضا فتح الهی پنجشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: آفات برگ خوار و جوانه خوار  بلوط از  بیماری‌های جنگل های زاگرس هستند که اگر با آنها مبارزه نشود باعث نابودی جنگل ها خواهند شد.
وی افزود: با همکاری اداره حفاظت محیط زیست و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان با استفاده از محلول بیولوژیکی باسیلوس تورژینسیس BT  مبارزه بیولوژیکی در سطح ۳۰۰ هکتار از جنگل های زاگرس آغاز و  محلول پاشی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول گفت: برای فعال کردن باکتری های موجود در پودرهای بی تی لازم است از چند ساعت قبل آنها را در آب حل کرد و محلول به دست آمده را از صافی عبور داده و درون محلول پاش های موتوری ریخت آنگاه بر روی درختان پاشید به طوری که تمام درخت به محلول آغشته شود.
فتح الهی افزود: در این عملیات از چهار محلول پاش موتوری پشتی و یک محلول پاش موتوری زنبه ای استفاده شده است 

وی با بیان اینکه  بهترین موقع محلول پاشی سن دوم لاروی می باشد گفت:  در این منطقه حشره برگ خوار و جوانه خوار بلوط در سن لاروی ۲ قرار دارد. حجم عملیات اجرایی این محلول پاشی ۳۰۰ هکتار  و پایش ۶ هزار هکتار  است که  نسبت به سطح تقریبی ۷۰ هزار هکتار آلودگی ( آمار برآورد شده سطح آلودگی سال قبل) بسیار ناچیز است.
فتح الهی گفت: پس از پایش درصورت لزوم حدود ۱۰ الی ۱۵ روز بعد عملیات محلول پاشی دوباره  تکرار می شود.

۲۳۰ هزار هکتار از مجموع ۹۲۰ هزار هکتار جنگل های زاگرس استان خوزستان در حوزه استحفاظی دزفول واقع هستند.

پهنهٔ رویشی زاگرس شامل رشته کوه های زاگرس، وسیع ترین و اصلی ترین رویشگاه گونه های مختلف بلوط در ایران بوده و به همین دلیل این منطقه از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. جنگل های بلوط منطقه زاگرس از منتهی‌الیه شمال غربی کشور (استان آذربایجان غربی) آغاز و سپس غرب (استان‌های کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان) و جنوب غرب ایران (استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس) را در بر می گیرد. در بین ۱۱ استان واقع در ناحیه رویشی زاگرس، استان های فارس، لرستان و خوزستان مقام های اول تا سوم را از نظر وسعت رویشگاه های جنگلی و درختی دارا هستند.

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول منابع طبیعی جنگل‌ بلوط زاگرس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول منابع طبیعی جنگل بلوط زاگرس منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول منابع طبیعی جنگل بلوط زاگرس جنگل های زاگرس منابع طبیعی محلول پاشی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۷۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، فرشته صادقی نسب  افزود: سطح مبارزه باعلفهای هرز غلات ۱۴۸ هزار و ۷۱۴ هکتار، سطح مبارزه با بیماری های غلات ۴۱ هکتار و مبارزه با سن غلات ۹۵ هزار و ۸۱۸ هکتار در مرحله مادری بود و سطح مبارزه با ملخ ۶۰۰ هکتار بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه مبارزه با ملخ‌ها در شهرستان سردشت انجام شده و ادامه دارد گفت: عملیات سم پاشی بر علیه آفت سن پوره شروع نشده است که در اسرع وقت اطلاع رسانی می شود ولی لازم است زارعان تا قبل از تخم ریزی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی بیان کرد: بیشترین مزارعی که مورد سم پاشی قرار گرفتند در شهرستانهای بوکان و مهاباد هستند و باتوجه به شرایط جوی مساعد و وجود شرایط مناسب جهت ایجاد و گسترش بیماری زنگ زرد گندم و بیماریهای برگی در مزارع غلات استان از کارشناسان شبکه مراقبت تقاضا می‌شود ضمن پایش دقیق مزارع، در صورت مشاهده بیماری سریعا به کشاورزان اطلاع رسانی لازم را درخصوص سمپاشی مزارع با سموم توصیه شده سازمان حفظ نباتات کشور انجام دهند.

صادقی نسب ادامه داد: مبارزه شیمیایی باید با نظارت کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه پزشکی و در زمان مناسب انجام گیرد تا علاوه بر کارآیی و اثربخشی موثر، میزان استفاده از سموم شیمیایی کاهش و این آفت بر روند تولید و از بین رفتن خاصیت نانوایی گندم تاثیر نداشته باشد.

دیگر خبرها

  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید
  • گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند
  • ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سم‌پاشی شد
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد
  • آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط
  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند