Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحریریه تابناک جهان: تحرکات مشکوک آمریکایی ها در عراق همچنان ادامه دارد و بسیاری از ناظران از احتمال حمله قریب الوقوع آمریکا به نیروهای مقاومت خبر می دهند.

در همین رابطه خبرها و گزارش ها حاکی از آن است که آمریکا بسیاری از دیپلمات های خود و کشورهای اروپایی را از عراق خارج کرده است و احتمالا واشنگتن خود را برای رخدادها و حوادثی در محیط سیاسی و امنیتی عراق آماده می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین رابطه، «ژرژ مالبرونو»، خبرنگار باسابقه روزنامه فرانسوی لوفیگارو در خبری مدعی شد: آمریکا امروز (۱۴ فروردین) شماری از دپیلماتهای خود و سفارتخانه‌های اروپایی و حدود 30 نفر از اعضای سازمان ملل را با پرواز خطوط هوایی قطر از عراق خارج کرد.

اگر این خبر صحت داشته باشد، ممگن است نشانه ای از یک تحول و رویداد قریب الوقوع در عراق می دهد. تحولی از جنس رخدادهای امنیتی و نظامی که در یک سوی آن آمریکا قرار دارد و در سوی دیگر جبهه مقاومت و حشدالشعبی.

با این حال، خبرنگار بی بی سی درباره خبر خروج تعدادی از کارکنان سفارت آمریکا و اروپا از عراق عنوان کرد که این اقدام ربط به کرونا داردو لزوما ارتباطی با بحران آمریکا و ایران ندارد.

در هیمن راستا، اخیرا روزنامه «نیویورک تایمز»  در گزارشی نوشت که پنتاگون در بخشنامه‌ ای محرمانه از فرماندهان نظامی خود خواسته تا برنامه‌ ای برای افزایش تحرکات در عراق و کارزاری جهت «نابودی» یکی از گروه‌ های مقاومت در این کشور تدوین و طراحی کنند.

ژنرال «رابرت پی. وایت» فرمانده نظامیان آمریکایی در عراق اما ضمن ابراز نگرانی از این دستور - که هفته پیش صادر شده - هشدار داد، چنین اقدامی می ‌تواند تقابل خونین و مخربی در منطقه و همچنین جنگ احتمالی با ایران را در پی داشته باشد.

به نوشته نیویورک‌ تایمز، وایت در نامه ای به مسئولان پنتاگون تصریح کرده که علاوه بر خسارات و تلفات احتمالی، چنین اقدامی نیازمند اعزام هزاران نظامی آمریکایی دیگر به عراق و همچنین استفاده از منابع اختصاص داده شده به آموزش نیروهای عراقی و مبارزه با داعش است.

این روزنامه با بیان اینکه اطلاعات این بخشنامه پنتاگون و پاسخ ژنرال وایت را از چندین مقام آمریکایی مطلع به دست آورده، نوشت این در حالی است که درون کابینه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا کشمکش‌های جدی بر سر ایده پایان دادن به حضور این کشور در عراق و همچنین مقابله با ایران وجود دارد.

نیویورک ‌تایمز درباره افراد دخیل در این تصمیم‌گیری پنتاگون توضیح داد: «برخی از مقامات ارشد شامل مایک پامپئو وزیر خارجه و رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا در حال فشار آوردن برای اقدام تهاجمی جدید علیه ایران و نیروهای مورد حمایتش هستند و معطوف شدن توجهات سران ایران به پاندمی [کرونا] را فرصت خوبی برای نابود کردن گروه‌های شبه ‌نظامی مورد حمایت آن در عراق می‌ دانند».

در ادامه این گزارش آمده است که دیگر مقامات نظامی آمریکا از جمله «مارک اسپر» وزیر دفاع و ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد کل ارتش این کشور از تحرک نظامی شدید در عراق نگران هستند و درباره بی ‌ثبات شدن هرچه بیشتر غرب آسیا، آنهم در زمانی که ترامپ از کاهش نظامیان آمریکایی در عراق سخن می‌ گوید، هشدار می ‌دهند.

دو مقام ارشد دولتی آمریکا می ‌گویند، با این حال اما مارک اسپر اجازه داده که طرحی برای کارزار جدید نظامی در عراق آماده شود، تا در صورت پاسخ گروه‌ های مقاومت در این کشور علیه نظامیان آمریکایی، ترامپ گزینه ‌های متعددی برای انتخاب داشته باشد.

این روزنامه در ادامه گروه مقاومت عراقی را که پنتاگون به دنبال نابود کردن آن است، «کتائب حزب ‌الله» به عنوان بخشی از سازمان «الحشد الشعبی» معرفی کرده و نوشت چنین اقدامی می ‌تواند توافق واشنگتن و بغداد درباره فعالیت نظامیان آمریکایی در عراق را تخریب کند.

«مایکل نایتس»، تحلیلگر اندیشکده سیاست واشنگتن برای خاور نزدیک به این روزنامه گفت: «اهداف فوری پنتاگون علیه کتائب حزب ‌الله می ‌تواند کادر رهبری و فرماندهی، پایگاه ‌ها و انبارهای تسلیحاتی این گروه باشد... همچنین کارزار گسترده ‌تر می ‌تواند اهداف این گروه را در سراسر عراق و سوریه هدف بگیرد».

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس جهش تولید مناجات شعبانیه آمریکا عراق حشد الشعبی دیپلمات ها کروناویروس جهش تولید مناجات شعبانیه نظامیان آمریکایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۷۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه

به نوشته یک روزنامه آمریکایی، نیجر در بحبوحه شکست اتحاد این کشور با ایالات متحده و خروج نظامیان آمریکایی، در حال تقویت همکاری با روسیه است و قصد دارد از مسکو برای آموزش نظامی سربازانش و خرید سلاح کمک بگیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "فایننشال تایمز" در تحلیلی نوشته است، تصمیم ایالات متحده برای خارج کردن نیروهایش از کشور نیجر یک پیروزی استراتژیک برای روسیه محسوب می‌شود. یک هواپیمای روسی حوالی نیمه شب بدون سر و صدا در فرودگاه بین المللی نیامی، پایتخت نیجر فرود آمده و سامانه‌های پدافند هوایی و نیروهایی را برای کمک به متحد جدید خود رساند.

این نشریه نوشت: حضور 100 سرباز در این ماه آخرین ناقوس مرگ برای حضور نیروهای آمریکایی بود که از سال 2013 در این کشور در غرب قاره آفریقا مستقر بودند. تغییر خط مشی در بحبوحه موجی از وحشت و بی‌ثباتی در منطقه رخ می‌دهد که ارتش قدرت را در نیجر، بورکینافاسو و مالی به دست گرفته است «در حالی که نارضایتی مردم از شکست دولت‌های دموکراتیک و غرب در متوقف کردن خشونت‌ها از سوی داعش، القاعده و سایرین افزایش یافته است. 

ابراهیم یحیی ابراهیم، ​​تحلیلگر ارشد گروه بین المللی بحران ساحل، به این روزنامه گفت که دلیل اصلی نزدیک شدن روابط بین روسیه و نیجر این است که مسکو در حال "حفاظت از رژیم حاکم بر نیامی" است. تنها چیزی که آنها از آن می ترسند حملات هوایی است و کشوری که به آنها سیستم دفاع هوایی می‌کند روسیه است و نقش مسکو اینجاست که پر رنگ می شود.

نیجر قصد دارد از روسیه تسلیحات نظامی خریداری کند

علاوه بر این، محمد تومبا، وزیر امور داخلی نیجر روز چهارشنبه در جریان دوازدهم اجلاس بین المللی نمایندگان عالی رتبه در امور امنیتی که در سن‌پترزبورگ برگزار شد، اعلام کرد که کشورش علاقه مند به آموزش متخصصان نظامی روسی به نیروهای امنیتی محلی است و همچنین مایل است از روسیه تسلیحات نظامی بخرد.

او با اشاره به اینکه همکاری با روسیه در زمینه آموزش نظامی برای مبارزه با تروریسم ضروری است، گفت: رهبری نیجر از ارتش روسیه می‌خواهد تا نیروهای محلی را در جنگ و استفاده از سلاح آموزش دهد.

نیجر در حال تقویت همکاری خود با روسیه در بحبوحه شکست اتحاد این کشور با ایالات متحده است. در این رابطه روز یکشنبه در شمال نیجر در شهر آگادس، صدها نفر از مردم  علیه حضور آمریکایی‌ها که پایگاه نظامی آنها در این شهر قرار دارد، تجمع کردند. ده‌ها پرچم مالی، نیجریه، بورکینافاسو و روسیه در این تظاهرات به اهتزاز درآمد. این راهپیمایی دو روز پس از تصمیم واشنگتن برای خروج نظامیانش از نیجر برگزار شد. 

قرار است طی روزهای آینده یک هیئت آمریکایی برای هماهنگی جزئیات خروج خود وارد کشور شود. توافقنامه نظامی با ایالات متحده توسط شورشیانی که در اواسط ماه مارس قدرت را در نیجر به دست گرفتند، پاره شد. به نظر آنها، هیئت واشنگتن "پروتکل دیپلماتیک را رعایت نکرده است". این توافق به پرسنل نظامی و غیرنظامی آمریکایی اجازه می‌داد در خاک این کشور آفریقایی حضور داشته باشند.

خروج نظامیان آمریکایی از نیجرگسترش روابط نظامی روسیه و نیجر25 کشته در حمله افراد مسلح به جنوب نیجریه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • پنتاگون: از طرح حمله اسرائیل به رفح خبر نداریم
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد 
  • پنتاگون: مذاکرات بر سر خروج نظامی از نیجر آغاز شد
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد