«قهوه قند پهلو» مجموعهای از اشعار طنز
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۷۷۲۸
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب «قهوه قند پهلو» اثر امید مهدی نژاد، حاصل جستجویی چندماهه در مجموعههای منتشر شدهٔ شعر طنز و غیرطنز، اعم از جنگها، گزیدهها، آثار مکتوب شاعران، نشریات جدی و طنز، وبلاگهای شاعران و همچنین مکاتبه با شاعران طنزپرداز است.
در شعرهایی که در این گزیده آمدهاند، جوانترها و همسن و سالان سهم بیشتری از قدیمیها و گذشتگان در اختیار دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طنز در ذات خود با نوعی «اهمال» همراه است؛ اهمال طنزپرداز در حق سوژهاش. طنزپرداز همواره فاصلهٔ خود را با سوژهاش حفظ میکند. این فاصله موجب میشود کمترین درگیری میان طنزپرداز و سوژهاش اتفاق بیفتد. هنرمندی که نتواند در حق سوژهاش اهمال کند و از درگیر شدن با آن بپرهیزد، در خطر غلتیدن در «نسبت تراژیک» بین خود و سوژهاش خواهد بود.
طنزپرداز همواره از بالا به سوژهاش مینگرد، چرا که در غیر این صورت نمیتواند تصویر درستی از نقائص و کاستیهای سوژه (که دستمایهٔ اصلی خلق طنز هستند) بهدست بیاورد. برخورد از نزدیک منجر به درگیری با موضوع خواهد شد و این درگیری از هر نوع که باشد، چه عاطفی و چه فکری، موجب شکلگیری نسبت تراژیک میان مؤلف و سوژه خواهد شد و به این ترتیب نگاه و بیان طنزآمیز از کف خواهد رفت.
از سوی دیگر، اگر رندی را «اهمال در حق ماسوی الله» تعریف کنیم، متوجه نسبتی میشویم که میان رندی و طنزپردازی وجود دارد. رند در حق هرآنچه میبیند اهمال میکند و کریمانه از برابرش میگذرد، پس به راحتی میتواند با نگاهی «از بالا» و طی عبارتی موجز و مختصر، حقیقت مضحک بسیاری از پدیدههای عالم را با بیانی طنزآمیز افشا کند.
از این منظر که نگاه کنیم، متوجه تفاوت بنیادین «طنز» با «مسخرگی» و «هزل» و «هجو» و حتی «مطایبه» میشویم. طنز، در این نگاه، حاصل فاصله گرفتن از زمین و تماشای جهان از منظری مرتفع است، اما مشابهاتش عموماً نشأت گرفته از غوطه خوردن در مناسبات مبتذل زمینیاند. البته نباید غافل شد که هزل و هجو هم در بسیاری از موارد به طنز نزدیک میشوند و حتی گاه طنز اتفاقاً در بستر هزل یا هجو متولد میشود، اما در این صورت هم طنزی که در هزل یا هجو نهفته است قابل احترام است، نه خود هزل و هجو.
در بخشی از کتاب «قهوه قند پهلو» میخوانیم:
ای دیش تو بر بام و تو از دیش به تشویش
تشویش رها کن که مصونی تو ز تفتیش
پنهان چه کنی دیش دو متری به سر بام؟
یک سوی بنه پوشش و از دیش میندیش
از تاری تصویر مباش این همه دل گیر
از بابت برفک منما این همه تشویش
مرغوب نبوده ست مگر نوع آل. ام. بی؟
کائن سان به تو تصویر دهد محو و قاراشمیش
شب تا به سحر بر سر بامی پی تنظیم
از بام فرود آی و خجالت بکش از خویش
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: معرفی کتاب ادبیات طنز سوژه اش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۷۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دونفره قدیمی عمو پورنگ و امیرمحمد سوژه کاربران شد
آفتابنیوز :
انتشار تصویری حدودا بیست ساله از داریوش فرضیایی (عمو پورنگ) و امیرمحمد، زوج موفق اجرای برنامه کودک مورد توجه کاربران قرار گرفته است. داریوش فرضیایی متولد ۱۳۵۲ است و حالا نزدیک به ۵۲ سال دارد و انگار نشانهای از گذر زمان در چهره او پیدا نیست.
در ادامه برخی از واکنشها را مرور میکنیم:
فامو: سرگذشت عجیب بنجامین باتن ۲ رو میتونن از روی عمو پورنگ بسازن.
موسیو: عکس قدیمی ژاوی و پِدری
یوحنا: پیوند موفقیتآمیز عمو پورنگ و ژاوی
مانی: امیر محمد اینجا ۲۵ سالشه و عمو پورنگ ۱۰ سال
محمدرضا: اینجا تولد ۱۰سالگی پورنگ بود
ونوس: عمو پورنگ برعکس مردم داره به طرف بچهتر شدن حرکت میکنه.
فلاح: عمو پورنگ قدیم پنجاه سالش بوده.
ریحانه: یعنی اون وقتا که بچه بودیم عمو پورنگ میدیدیم، عمو پورنگ این شکلی بود؟ چرا از وقتی یادمه اونی بوده که الانش هست؟!
منبع: سایت برترینها