Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-07@12:33:09 GMT

آیا می‌دانید پروپرانولول پس از سکته قلبی به زنده ماندن بیمار کمک می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۷۷۴۹

آیا می‌دانید پروپرانولول پس از سکته قلبی به زنده ماندن بیمار کمک می‌کند؟

‍‍‍‍‍‍

پروپرانولول علاوه بر این‌که برای درمان فشار خون بالا و ضربان نامنظم قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد پس از سکته قلبی نیز به‌منظور افزایش احتمال زنده ماندن بیمار تجویز می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از webmd، پروپرانولول دارویی است که برای درمان فشار خون بالا، ضربان نامنظم قلب و لرزش استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دارو پس از سکته قلبی به‌منظور افزایش احتمال زنده ماندن بیمار تجویز می‌شود.

پروپرانولول همچنین برای جلوگیری از سردردهای میگرنی، درد قفسه سینه و کاهش فشار خون بالا به‌منظور پیشگیری از سکته مغزی، حمله قلبی و مشکلات کلیوی کمک می‌کند.

این دارو با مسدود کردن عملکرد برخی مواد شیمیایی طبیعی در بدن (مانند اپی‌نفرین) که بر قلب و رگ‌های خونی تأثیر می‌گذارد عمل می‌کند. کارکرد این دارو باعث کاهش ضربان قلب، فشار خون و فشار بر قلب می شود.

شکلی از این دارو که خوراکی است معمولاً 2 تا 4 بار در روز قبل از غذا مصرف می‌شود.

اگر مصرف‌کننده این دارو برای پایین آوردن کلسترول از داروهای خاصی استفاده می‌کند باید یک ساعت قبل یا حداقل 4 ساعت بعد از این داروها پروپرانولول را مصرف کند.

لازم به ذکر است مصرف پروپرانولول برای درمان فشار خون بالا ممکن است 1 تا 2 هفته زمان نیاز داشته باشد.

عوارض جانبی پروپرانولول چیست؟

سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها، علائم جدید یا بدتر شدن نارسایی قلبی (مانند تنگی نفس، تورم مچ پا یا پا ، خستگی غیرمعمول، افزایش وزن غیرمعمول)، کاهش میل جنسی، مشکل در خواب و درد معده برخی از اثرات جانبی این دارو است. پروپرانولول ممکن است جریان خون به دست و پا را کاهش دهد و باعث سرد شدن آنها شود. سیگار کشیدن ممکن است اثر این دارو را بدتر کند. مصرف‌کننده دارو باید لباس گرم پوشیده و از مصرف دخانیات خودداری کند.

تداخلات دارویی پروپرانولول چیست؟

مقدار مصرف انسولين و داروهای خوراكی پايين‌آورنده قند خون هنگام مصرف همزمان با اين دارو بايد تنظيم شود تا از كاهش بيش از حد قند خون جلوگيری شود. مصرف همزمان داروهایی همچون فورازوليدون و پروكاربازين با پروپرانولول به‌علت امکان افزايش شديد فشار خون توصيه نمی‌شود. گزانتين‌ها در صورت مصرف همزمان با اين دارو ممكن است موجب مهار اثرات درمانی هر دو دسته دارو شوند.

مواردی مهم پیش از مصرف پروپرانولول چیست؟

مصرف اين دارو در مواردی که بیمار دارای سابقه بیماری‌هایی همچون آلرژی، آسم نايژه‌ای، آمفيزيم يا برونشيت غيرآلرژيک، نارسايی احتقانی قلب، ديابت، پركاری تيروئيد و افسردگی روانی باشد باید با احتیاط فراوان انجام شود. در بيماران دارای مشکلات عملکرد كبد، مقدار مصرف اين دارو بايد كاهش يابد. در صورت بروز افسردگی ناشی از اين دارو مصرف آن بايد قطع شود. اگر بعد از يک دوره درمان طولانی با اين دارو قطع مصرف آن ضرورت پيدا كند بايد مصرف اين دارو به‌تدريج و حداقل طی سه روز تا دو هفته قطع شود.

منبع اصلی

انتهای پیام/ 4105
 

منبع: آنا

کلیدواژه: فشار خون بالا دانستنی های پزشکی پروپرانولول فشار خون بالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۷۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان کشف قیمت و تامین دارو‌های تک‌نسخه‌ای اردیبهشت ۱۴۰۳

اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به ماده ۹ آیین نامه اجرایی بند " پ" ماده "۷۲" قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵ که اجازه داده است به تشخیص پزشک معالج و پذیرش همه مسئولیت‌ها توسط بیمار و پزشک و در صورتیکه اقلام دارویی خارج از فهرست رسمی دارویی کشور تنها راه درمان یک بیمار باشد دارو بصورت موردی یا تک‌نسخه‌ای تامین شود؛ فهرست دارو‌های تک‌نسخه‌ای مورد نیاز بیماران را اعلام و با توجه به سیاست‌های خود همه شرکت‌های فوریتی و وارد کننده برای تامین دارو‌های تک‌نسخه‌ای اردیبهشت ۱۴۰۳ دعوت به همکاری کرد.

بنا براین گزارش؛ لازم به ذکر اینکه تعداد اعلام شده دارو‌های مذکورشامل، نیاز پیش‌بینی شده برای یکسال می‌باشد و مفاد کامل مورد نظر آن اداره کل در سایت سازمان غذا و دارو بطور قابل مشاهده است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • مادران دارای ریسک بارداری بالا، در محیطی با هوای پاک سکونت کنند
  • با مشکلات ناشی از افکار منفی آشنا شوید
  • هوش مصنوعی به این زودی جایگزین پزشکان اورژانس نمی‌شود
  • کارل هاینتس رومنیگه: زنده ماندن در برنابئو سخت اما ممکن است
  • فراخوان کشف قیمت و تامین داروهای تک‌ نسخه‌ای
  • فراخوان کشف قیمت و تامین دارو‌های تک‌نسخه‌ای اردیبهشت ۱۴۰۳
  • چرا «بحران وارفارین» دست از سر بیماران قلبی بر نمی‌دارد؟
  • کارت قرمز به جای تشویق به نجات جان! اخراج بازیکن به خاطر درخواست کمک برای هوادار بیمار
  • انتقال هوایی بیمار سکته قلبی از داران به بیمارستان چمران اصفهان
  • داروی مهم بیماران قلبی بالاخره توزیع شد