Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@06:13:20 GMT

افزایش ۲۰ درصدی میزان مشارکت خیّرین در ساخت مدرسه

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۸۰۷۹

افزایش ۲۰ درصدی میزان مشارکت خیّرین در ساخت مدرسه

مدرسه‌سازی و وقف زمین برای ساخت مراکز آموزشی در کشور ما قدمتی دیرینه دارد مساجد در قرن های گذشته در ایران محل تدریس به افراد به ویژه طلاب محسوب می‌شد اما به تدریج با افزایش تعداد طلاب این نیاز ایجاد شد که فضایی مستقل برای آموزش احداث شود؛  بنابراین مدارسی مانند بیهقیه و سعدیه از سوی جمعی از نیکوکاران و حاکمان در برخی از شهرها از جمله بخارا، بلخ و نیشابور ساخته و سنت وقف و مدرسه‌سازی در کشور باب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتقای سـطح آمـوزش و فرهنـگ جامعه و همچنین کسب رضای خدا از مهم ترین اهـداف خیرین مدرسه ساز محسوب می‌شود، به همین دلیل در یکصد سال گذشته میزان خیرین مدرسه‌ساز و واقفان این حوزه بسیار بیشتر از گذشته شده است.

افزایش تعداد خیرین مدرسه‌ساز در ایران به گونه ای است که در حال حاضر جامعه خیرین مدرسه ساز یکی از بزرگترین تشکل‌های مردمی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که به ثبت قانونی رسیده و فعالیت های آن بر جذب مشارکت خیرین برای ساخت و توسعه فضاهای آموزشی متمرکز شده است. جامعه خیرین مدرسه ساز از سال ۱۳۷۷ شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و طی دو دهه فعالیت توانسته سهم خیرین در ساخت مدارس کشور را ارتقا بخشد.

مهراله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره میزان مشارکت خیرین در ساخت مدرسه در کشور اظهار داشت: سهم خیرین در ساخت مدارس کشور از سال ۷۷ یعنی پس از تاسیس جامعه خیرین مدرسه ساز به ۳۰ درصد رسید.

وی افزود: از مجموع بیش از ۵۳۰ هزار کلاس درس موجود در کشور، امروز حدود ۱۳۵ هزار کلاس درس به همت خیرین مدرسه ساز ساخته شده است.

رخشانی مهر همچنین عنوان کرد که سهم خیرین در ساخت کلاس‌های درس در سال ۹۸ حدود ۵۰ درصد بوده است. در برخی از موارد خیّر به طور کامل خود به تنهایی مدرسه را ساخته یا با کمک دولت این کار خیر را انجام داده است.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور پیشتر گفته بود که ۶۳۰ هزار خیّر مدرسه‌ساز در مناطق مختلف کشور با مجمع خیرین مدرسه‌ساز همکار می‌کنند.  از این تعداد بیش از ۳۰ هزار خیّر در زمینه مدرسه‌سازی در کشور مشارکت دارند.

سازمان نوسازی به ساخت مدارس نظارت دارد

در حال حاضر ظرفیت‌های بسیاری برای مدرسه‌سازی در میان گروه‌های خیرین وجود دارد که پرداختن به آنها می تواند وضعیت آموزشی برای دانش آموزان در اقصی نقاط کشور را مناسب‌تر کند.

آموزش و پرورش به منظور ترغیب خیرین به مدرسه‌سازی و همچنین به پاس قدردانی از زحمات این افراد نیکوکار، سال گذشته روزی را به عنوان روز ملی تکریم خیرین قرار داد و همچنین سامانه خیرین مدرسه ساز را ایجاد کرد که از فروردین ماه آغاز به کار می‌کند.

به گفته مسوولان آموزش و پرورش، این نهاد برای تکریم خیرین زندگینامه‌های آنها را نیز در حال آماده‌سازی قرار داده و سردیس برخی دیگر از آنها را نیز قرار است، آماده کند.

مدرسه‌سازی به رشد علم و فرهنگ در کشور کمک می‌کند؛  بنابراین مردم هم باید در حد توان خود به افزایش سرانه آموزشی کمک کنند تا در هر منطقه تعادل مناسبی برقرار شود.

رخشانی مهر همچنین درباره شیوه‌های کمک خیرین در ساخت مدارس گفت: خیّر برای ساخت مدرسه به سازمان نوسازی مراجعه می‌کند و در این میان تفاهم نامه‌ای بر اساس شرایط و تمایل خیّر، میان سازمان و فرد نیکوکار مبادله می‌شود.

وی افزود: ساخت و پلان معماری مدرسه حتما باید با نظارت سازمان نوسازی مدارس و به تبع اداره کل استان ها انجام شود.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ادامه داد: شرایطی وجود دارد که خیّر می‌تواند صفر تا صد ساخت مدرسه را به سازمان نوسازی و پیمانکار انتخابی سازمان بسپارد تا پروژه به اتمام برسد.

به گفته رخشانی مهر، شرایط دیگری که در تفاهم نامه با خیّر مدرسه ساز وجود دارد، این است که خیّر می‌تواند پیمانکار را انتخاب کند و سازمان نوسازی بر ساخت مدرسه نظارت داشته باشد.

وی اعلام کرد که اگر ۳۰ درصد یک مدرسه توسط خیّر ساخته شود، ساخت ۷۰ درصد باقی مانده را دولت به عهده می‌گیرد.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: معمولا مدارس روستایی با سهم ۳۰ خیّر به ۷۰ دولت، به عنوان مدرسه خیرساز شناخته و به نام مدرسه خیّرساز نام‌گذاری می شود اما در مناطق شهری اگر ۵۰ درصد مدرسه ای توسط خیّر ساخته شود، پروژه به عنوان مدرسه خیّرساز نام گذاری می‌شود.

رخشانی مهر پیشتر گفته بود که سال گذشته برای طرح های خیّرساز در کشور بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها مدارس مهراله درخشانی مهر سازمان نوسازی مدارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس سازمان نوسازی مدارس مدارس سازمان نوسازی مدارس توسعه و تجهیز مدارس رییس سازمان نوسازی خیرین مدرسه ساز خیرین در ساخت ساخت مدارس ساخت مدرسه رخشانی مهر مدرسه سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۸۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین «شهریه» مدارس غیردولتی ۳۱ اردیبهشت

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه میزان شهریه مدارس غیردولتی امسال براساس عملکرد تعیین می‌شود گفت: ۳۱ اردیبهشت نرخ شهریه مدارس غیردولتی تعیین و ممکن است برخی مدارس کاهش شهریه داشته باشند.

محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پیش ثبت نام شهریه مدارس غیردولتی بر اساس مصوبه شورای نظارت سال‌های گذشته، به دلایل تسریع در کار و تکریم مراجعه کنندگان به مدرسه انجام می شود گفت: شرط پیش ثبت نام در مدارس غیردولتی این است که تا زمان ابلاغ شهریه سال، بر اساس شهریه سال قبل ثبت نام اتفاق بیفتد، شرط دیگر هم این است که به هر دلیلی دانش آموز از ادامه ثبت نام در مدرسه انصراف داد، هزینه اخذ شده عودت داده شود.

وی با بیان اینکه برای امسال فعلا میزان شهریه تعیین نشده است افزود: امسال افزایش هزینه درصدی نیست بلکه براساس عملکرد مدارس و مراکز افزایش می یابد، احتمال دارد شهریه برخی مدارس نسبت به سال گذشته افزایش و برخی ثابت و حتی برخی نیز شهریه کاهشی داشته باشند.

رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه این گونه نیست هرسال درصدی برای همه مدارس اعلام کنیم ادامه داد: درصد افزایش متناسب با آیتم‌ها و الگوهای شهریه، در هفت محور تعیین می شود؛ امسال هم بازنگری جدی انجام شده و بر این اساس مدرسه به مدرسه و مرکز به مرکز بررسی انجام می‌شود.

محمودزاده با اشاره به اینکه همین روزها بررسی در حال انجام است گفت: بخشنامه شهریه سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ ابلاغ شده، ۱۰ روز اول توجیه و اقناع برای موسساین است که با فرمت‌های جدید به چه شیوه عمل کنند، ۱۰ روز فرصت وارد شدن به سامانه دارند تا همه اطلاعات مدرسه‌ای را وارد و بارگذاری کنند.

وی ادامه داد: کارگروه بر اساس مصوبه و ماده ۱۶ قانون تاسیس مدارس غیر دولتی که مدیر منطقه رئیس کارگروه است با همراهی موسسان و نماینده انجمن اولیاء و مربیان و مسئولان در داخل آموزش و پرورش، معاونین آموزش و پرورشی این شهریه تایید و به استان اعلام می‌شود. در صورت تایید از سمت استان این شهریه در پنل مدیریتی مدرسه برای دید عموم با کد مدرسه و اسم مدرسه ثبت می‌شود که همه این فرآیند تا ۳۱ اردیبهشت مشخص می‌شود.

ساعت تدریس معلمان غیردولتی برای «بیمه» شدن

رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه حمایت از معلمان مورد غفلت قرار گرفته است عنوان کرد: معلمان بر اساس قانون ۳۰ ساعته شدند و متناسب با ۳۰ ساعت آموزش و تدریس، بیمه کامل می‌شوند و دستمزد ۳۰ ساعت کامل را می‌گیرند.

محمودزاده در خصوص جریمه نقدی مدارسی که بیشتر از شهریه و بیشتر از شهریه فوق برنامه که ۴۰ درصد شهریه است دریافت می کنند عنوان کرد: اگر مدرسه‌ای تخلف حوزه را داشت در شورای نظارت تصمیم می‌گیریم؛ از حساب مدرسه برداشت می‌شود، طبق ماده ۱۸ تبصره ۲ سهم دانش آموز به خودش داده می‌شود و به خاطر همین تخلف و جریمه بخشی تا صد درصد شهریه را در شورای نظارت در سطح کشور تصمیم گیری خواهیم کرد و برای استفاده در مناطق محروم در اختیار آموزش و پرورش کشور قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه طبق گزارشات سامانه، ۲۲۵۳ فقره پرونده تخلف از استان‌ها گزارش شده افزود: صددرصد به پرونده‌ها رسیدگی می‌شود و مردم با ثبت شکایت در سامانه می توانند تخلفات را گزارش دهند.

رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در این خصوص به سازمان تامین اجتماعی توصیه شده که همراهی خوبی با این موضوع داشته باشد افزود: با این کار همه معلمان به حق و حقوق خود می‌رسند و به صورت کتبی و شفاهی به همه موسسان هم ابلاغ شده است.

محمودزاده با بیان اینکه در تهران ۲۰ درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند اظهار کرد: ۸۰ درصد دانش آموزان در مدارس دولتی مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه در سرانه فضای آموزشی انعطاف داریم اما در بحث ایمنی با کسی تعارف نداریم عنوان کرد: در مدارس غیردولتی طبق سند تحول بنیادین تنوع محیط یادگیری را می‌پذیریم یعنی دانش آموزی کلاس‌های تئوری را در مدرسه و سالن ورزش را در جای دیگر انجام می‌دهد تا شاداب بیشتری در او به وجود آید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • امسال ۵۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش اصفهان می‌شود
  • تحقق نیمی از تعهدات خیران مدرسه ساز در سال گذشته
  • ساخت آموزشگاه ۶ کلاسه سعدی در بندرخمیر
  • دبستان ۶ کلاسه خیرساز مرحوم محب‌الله شاویسی در سنندج افتتاح شد
  • بهره برداری از مدرسه ۶ کلاسه در سنندج
  • رشد ۴۰۰ درصدی طرح‌های بازآفرینی شهری در پایتخت
  • کاهش‌ شهریه برخی مدارس غیردولتی | امسال افزایش شهریه درصدی نیست بلکه... | هزینه فوق برنامه چند درصد شهریه است؟
  • تعیین «شهریه» مدارس غیردولتی ۳۱ اردیبهشت
  • ساخت ۱۱ مدرسه جدید در سیرجان