Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@13:12:29 GMT

شهید 16 ساله‌ای که فروردین‌ماه شاهد تولد و شهادتش بود

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۸۳۱۵

شهید 16 ساله‌ای که فروردین‌ماه شاهد تولد و شهادتش بود

شهید محمود فلاح زاده در سوم فروردین سال 45 متولد شد و درحالی‌که تنها 16 سال از عمرش می‌گذشت در دوم فروردین سال 61 به شهادت رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، شهید محمود فلاح زاده در سومین روز از بهار سال 1345 شمسی در خانواده‌ای متعهد و محله‌ای فقیرنشین متولد شد و در سن 6 سالگی تحصیل علم را در دبستان 22 بهمن آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با تمام مشقات و سختی‌هایی که خانواده‌اش برای فرستادن او به مدرسه داشتند، دوره ابتدایی را به پایان رساند.

از وقتی‌که توانایی کار کردن را در خود دید، پا به پای پدر مشغول به کار شد تا باری از دوش او بردارد. محمود معتقد بود انسان در زندگی هر چه وابستگی‌هایش کمتر و وارستگی‌هایش بیشتر باشد بهتر و بیشتر می‌تواند در جهت تکامل و نزدیکی به‌سوی خدا گام بردارد و از این رهگذر بود که زندگی ساده و مختصری را برای خود برگزید.

دست‌هایش چنان از شدت کار و تلاش پینه زده بود که وقتی از خود او علت را سؤال می‌کردند، می‌گفت: من برای کار و خدمت به جامعه آمده‌ام و از هیچ‌گونه سختی باک ندارم.

محمود دوران تحصیل در مدرسه و تعطیلات تابستان را برای امرار معاش به شیراز هجرت می‌کرد. در سال 1358 بود که دوران راهنمایی را به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به دبیرستان ابوذر مراجعه و ثبت‌نام کرد. از اینجا بود که شوری تازه در محمود دیده شد و فعالیت اسلامی خود را شروع کرد.

او در اوایل سال 1360 بود که به کمک هم‌رزم و هم‌سنگر شهیدش احمد بذرافشان و چند از رفقا دست‌به‌دست هم داده و انجمن اسلامی‌ شهید واقع در صفائیه را پایه‌گذاری کردند و از آنجا بود که مبارزه محمود مستحکم‌تر و بیشتر شده و به دلیل فعالیت در انجمن بر علیه سازش‌کار و لیبرال زمان خود (بنی‌صدر خائن)، بارها مورد تهمت و سرزنش قرار گرفت.

فعالیت‌های محمود و دوستانش موجب شده بود تا جان آنان تهدید شود تا جایی که در یک نامه تهدیدآمیز برای آنان نوشته بودند که اگر دست از مخالفت با بنی‌صدر بر ندارید انجمن اسلامی‌ را آتش خواهیم زد؛ اما او مردانه مقاومت کرد و لحظه‌ای دست از مبارزه بر نداشت و شب‌ها تا پاسی از شب را به تبلیغ می‌گذراند.

همراه با شروع شدن جنگ تحمیلی، وی در مهرماه سال 1360 با احمد بذرافشان راهی خوزستان شد و سوسنگرد را برگزید. پس از 2 ماه حضور در جبهه به مدرسه بازگشت و درس را شروع کرد ولی ازآنجاکه مسئله جنگ را مهم‌تر می‌دید دگربار بی‌پروا با احمد روانه جبهه شد.

در جبهه نماز شب محمود و دعاهای او همه را شگفت‌زده کرده بود به‌طوری‌که هم‌رزمانش به او می‌گفتند: تو شهید می‌شوی. از زبان یکی از هم‌سنگرانش نقل شده است که محمود اوقات فراغت خود را به راز و نیاز و عبادت می‌پرداخت و در روز اسلحه برمی‌گرفت و با بعثی‌ها دلیرانه می‌جنگید و در این راه بود که به شهادت رسید.

محمود در صبحگاه دوم فروردین سال 61 که فقط 16 سال از عمرش می‌گذشت، درحالی‌که با دوست و برادرش احمد بذرافشان همراه بودند دشمن آن‌ها را مورد هدف گلوله‌ای قرارداد و ناجوانمردانه آن‌ها را به شهادت رساند.

بعد از شهادت تنها لباسی ساده، کتاب درسی‌ و قلمی که وسیله کارش بود، از او به یادگار ماند.

انتهای پیام/90027

منبع: فارس

کلیدواژه: شهید شهادت ابرکوه فارس یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۸۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع پیکر شهید رنجنوش، شنبه ۱۵ اردیبهشت در همدان

پیکر شهید محمد رنجنوش، روز شنبه ۱۵ اردیبهشت، همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در همدان تشییع می‌شود.

حاج محمد رنجنوش، شهید تازه شناسایی شده، متولد یکم فروردین ۱۳۴۰ در روستای قوره جینه کبودراهنگ است.

والدین این شهید گرانقدر به دیار باقی شتافتند و همسر بزرگوار شهید دو فرزند پسر شهید رنجنوش را پرورش دادند.

حاج محمد رنجوش از شهدای جاویدالاثر تیپ ۳۲ انصارالحسین همدان، ۱۲ اسفند ۱۳۶۵ در منطقه عملیاتی کربلای ۵ شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • پیکر مطهر شهید ۲۵ ساله پس از ۳۸ سال شناسایی شد
  • تشییع و خاکسپاری پیکر ۲۰ شهید دفاع مقدس در ۹ استان‌
  • تشییع پیکر شهید رنجنوش، شنبه ۱۵ اردیبهشت در همدان
  • پایان انتظار ۳۷ ساله مادر شهید در شیراز
  • شناسایی پیکر مطهر دو شهید جاویدالاثر خوزستان پس از ۴٠ سال
  • حتی با تولد فرزندش هم جبهه را ترک نکرد
  • شهید مطهری فرقان انقلاب بود
  • استخراج ۱۸۳ هزار بشکه نفت در بهمئی/ سد آبریز آرزویی بر دل مردم
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • جزئیات تسیهلات ازدواج و فرزندآوری