Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@11:56:38 GMT

چه کسانی از کرونا «سود» بردند

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۸۸۴۲

چه کسانی از کرونا «سود» بردند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، یکی از پیامدهای ناگوار ویروس کرونا، نایاب شدن کالاهای پزشکی و به بهداشتی بود. به طوری که در مدت کمتر از ۴۸ ساعت از ثابت شدن اولین موارد کرونا در کشور، به یکباره شاهد هجوم مردم به داروخانه‌ها برای تهیه ماسک و محلول‌های ضد عفونی و دستکش بودیم.

نگرانی و ترس از مبتلا شدن به کرونا، وضعیت بازار کالاهای بهداشتی روزهای کرونایی را تحت الشعاع خودش قرار داد و باعث گردید بازار سیاه ماسک و دستکش و محلول‌های ضد عفونی، خیلی زود شکل بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا قبل از کرونا، کمتر افرادی بودند که سراغ ماسک و دستکش و محلول می‌رفتند، اما بروز این بیماری ناشناخته به یکباره همه معادلات را بر هم ریخت و باعث شد بازار این سه قلم کالای بهداشتی، به شدت تحت تأثیر جو روانی کرونا قرار بگیرد.

در همان روزها بود که وزیر بهداشت، با توجه به وضعیت پیش آمده در تهیه ماسک طبی برای کادر درمان بیمارستان‌ها، نامه‌ای به رئیس جمهور نوشت و نسبت به احتکار اقلام بهداشتی در کشور به شدت گلایه مند شد.

سعید نمکی در این نامه خطاب به رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور، عنوان داشته بود یک شبکه فرصت‌طلب به راحتی اعلام می‌کند که ۲۰۰ میلیون ماسک را می‌تواند ۲۴ ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند.

به دنبال این نامه نگاری بود که دستگاه قضائی و پلیس کشور وارد عمل شده و اقدامات قانونی را برای مقابله با سودجویان آغاز کردند.

بر همین اساس، موجی از بازرسی‌ها از انبارهای احتکار این کالاها آغاز شد و سازمان تعزیرات به همراه نیروی انتظامی توانستند اقلام زیادی از انواع ماسک و دستکش و محلول‌های بهداشتی را در گوشه و کنار کشور کشف کنند. به طوری که در تازه‌ترین گزارش، جانشین پلیس امنیت اقتصادی ناجا از شناسایی و پلمب ۵۰۶ واحد صنفی و مرکز توزیع تجهیزات بهداشتی متخلف به همراه کشف بیش از ۲ میلیون انواع تجهیزات بهداشتی در سراسر کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داده است.

یعنی با گذشت بیش از ۴۵ روز از اولین گزارش‌های وجود کرونا در کشور، همچنان شاهد کشف انبارهای احتکار این کالاها هستیم. در همین حال، موضوع قیمت این سه قلم کالای بهداشتی است که نمی‌توان نسبت به آن بی اعتنا بود.

تا قبل از کرونا، هر عدد ماسک بهداشتی حدود ۴۵۰ تومان قیمت داشت و بسته بندی ۵ عددی این ماسک‌ها به قیمت ۲,۰۰۰ تومان در داروخانه موجود بود. همین موضوع برای دستکش و محلول‌های بهداشتی نیز صادق بود.

در حال حاضر و بعد از فروکش کردن بحران کمبود این اقلام بهداشتی، متأسفانه در بحث نظارت بر قیمت‌های این کالاها، آن طور که باید سختگیری وجود ندارد و به نظر می‌رسد، «دسترسی به هر قیمت»، فعلاً در اولویت است.

در مراجعه به تعدادی از داروخانه‌ها، شاهد انواع ماسک و محلول با قیمت‌های مختلف بودیم. یک عدد ماسک از ۵,۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان، عرضه می‌شود. همین محلول‌های بهداشتی نیز با توجه به مقدار وو حجم آنها، با نرخ‌های مختلف عرضه می‌شود.

تا قبل از ماجرای کرونا، ژل ها و محلول‌های ضد عفونی دست که به فراخور حجم و اندازه آنها، قیمت‌های ناچیزی داشتند حالا به چند برابر قیمت‌های قبل از کرونا رسیده است. به طور مثال، یک ژل بهداشتی جیبی که قبلاً ۵,۰۰۰ تومان قیمت داشت، حالا با قیمت ۲۵ هزار تومان در دسترس مردم قرار دارد. البته همین محلول‌ها نیز تا دو سه هفته قبل، کمیاب و نایاب بود. برای همین است که مردم با دیدن این کالاها در داروخانه‌ها، سر از پا نمی‌شناسند و بدون توجه به گران بودن قیمت آنها، فقط می‌خواهند این کالاها را تهیه کنند.

قیمت‌هایی که تا قبل از کرونا، به هیچ عنوان قابل مشاهده نبود. اما، حالا که شرایط ایجاب می‌کند، شاهد فروش این سه قلم کالای بهداشتی به هر قیمتی هستیم و مردم هم فعلاً به دنبال تهیه آنها هستند و شاید بحران کمبود این اقلام بهداشتی، توجه مردم از گرانی آنها را دور کرده است.

بحران کرونا اگر برای مردم و مسئولان با مشکلاتی همراه بوده است، اما برای برخی با «سود» غیر قابل باور همراه بوده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا وزارت بهداشت کالای پزشکی ویروس کرونا کرونا محلول ضد عفونی دستکش و محلول تا قبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۸۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکم اعدام برای آزارگران ۲ دختر دانش‌آموز | ما را به بیابان‌های ورامین بردند و...

به گزارش همشهری آنلاین، یک سال قبل دختر ۱۷ ساله‌ای به نام مهتاب به همراه مادرش با مراجعه به پلیس آگاهی مدعی شد از سوی ۴ پسر مورد تعرض قرار گرفته است.

وی در تشریح ماجرا به مأموران گفت: ۲ هفته قبل در مسیر مدرسه با پسری به نام نیما آشنا شدم و چند روز با هم مکالمه تلفنی داشتیم و او به من ابراز علاقه کرد، بعد از یک هفته هم با هم قرار گذاشتیم تا همدیگر را ببینیم. من هم برای اینکه تنها نباشم با دوستم نسرین به سر قرار رفتم. نیما هم با برادر، پسرعمو و یکی از دوستانش به نام شهرام سر قرار آمد. آنها ما را سوار خودروی‌شان کردند و به بهانه تفریح و گشت و گذار در خارج از شهر ما را به بیابان‌های ورامین بردند.

وی ادامه داد: وقتی به آنجا رسیدیم، ناگهان حس بدی پیدا کردم چون آنجا محلی برای تفریح نبود. از نیما خواستم برگردیم اما آنها بدون توجه به اعتراض من و دوستم به ما حمله کرده و به زور به ما تعرض کردند. بعد هم ما را در نزدیکی خانه‌مان از ماشین پیاده کردند.

دختر نوجوان گفت: وقتی وارد خانه شدم، آن‌قدر وضعیت پریشانی داشتم که مادرم خیلی سریع با دیدن من متوجه شد اتفاقی برایم افتاده است. من هم موضوع را برایش تعریف کردم و تصمیم گرفتیم از آنها شکایت کنیم. البته نسرین به خاطر ترس از اینکه خانواده‌اش متوجه موضوع نشوند، شکایت نکرد.

با ثبت این شکایت، مأموران ۴ پسر جوان را ردیابی و بازداشت کردند. پس از بازداشت متهمان، نسرین هم با مراجعه به پلیس آگاهی از ۴ متهم شکایت کرد. در ادامه ۲ شاکی پرونده با دستور قضایی به پزشکی قانونی فرستاده شدند و کارشناسان این سازمان پس از معاینه و بررسی آثار ضرب و شتم، تعرض به دو دختر جوان را تأیید کردند.

با تکمیل تحقیقات برای ۴ متهم پرونده کیفرخواست صادر و پرونده برای رسیدگی به شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در دادگاه چه گذشت

در ابتدای این جلسه مهتاب به جایگاه رفت و گفت: اعتماد بی‌جای من باعث شد زندگی خودم و دوستم نابود شود. ما در آن بیابان التماس می‌کردیم و اشک می‌ریختیم اما نیما و آن ۳ نفر بدون توجه به التماس و گریه‌های ما به طرز وحشیانه‌ای کتک‌مان زدند و به ما تعرض کردند. از آن روز به بعد یک لحظه آرامش ندارم و به لحاظ روانی آسیب زیادی دیده‌ام. به همین خاطر حاضر نیستم آنها را ببخشم و برای آنها درخواست اشد مجازات دارم.

پس از آن نسرین به جایگاه رفت و در حالی که اشک می‌ریخت، گفت: همه واقعیت را مهتاب گفت اما من فقط این را می‌گویم که این ۴ نفر کاری کردند که از ترسم نمی‌خواستم به خانه‌مان برگردم و در نهایت هم به خاطر عواقب این موضوع واقعیت را به خانواده‌ام نگفتم. حتی از ترس اینکه آنها دوباره آزارم دهند یا خانواده‌ام پی به این ماجرا ببرند، تصمیم گرفتم شکایت نکنم تا اینکه متوجه شدم آنها دستگیر شده‌اند و بعد شکایت کردم. حالا هم نه رضایت می‌دهم و نه می‌بخشم و درخواست حکم اعدام برای متهمان دارم.

سپس ۳ متهم یک به یک به جایگاه رفتند و اتهام تجاوز به عنف را نپذیرفتند و ادعا کردند که با ۲ شاکی پرونده دوست بودند و رابطه با میل و خواسته دو طرف صورت گرفته بود.

شهرام ۱۷ ساله هم که از کانون اصلاح و تربیت به دادگاه منتقل شده بود، اتهامش را نپذیرفت و مدعی شد مهتاب و دوستش را آزار نداده است.

در پایان جلسه قضات برای صدور رأی وارد شور شدند و با توجه به مدرک‌های موجود در پرونده، گزارش‌های کارشناسان پزشکی قانونی و پلیس، ۲ برادر و پسر عموی‌شان را به اعدام محکوم کردند و از آنجا که شهرام در زمان ارتکاب جرم زیر سن ۱۸ سالگی بوده، به ۵ سال حبس محکوم شد.

کد خبر 846829 منبع: ایران برچسب‌ها كودك‌آزاري خبر مهم حوادث ایران

دیگر خبرها

  • لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه توقیف شد / کنسرسیوم توسعه ریلی: کارکنان راه آهن در اقدامی عجیب لکوموتیو را از قطار جدا کرده و آن را با خود بردند
  • حجاب در ایران قانون است؛ همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
  • اعضای شبکه «چتر بیت» دستگیر شدند؛ شبکه «چتر بیت» چه کسانی هستند و چه کاری انجام می‌دادند؟!
  • صد‌ها صهیونیست به مسجدالاقصی یورش بردند
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • رئیس دیوان عالی کشور : حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد
  • حکم اعدام برای آزارگران ۲ دختر دانش‌آموز | ما را به بیابان‌های ورامین بردند و...
  • باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند