Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@07:38:11 GMT

گردش مجازی در جنگل‌های زیبا و بکر ارسباران

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۹۰۳۰

‍‍‍‍‍‍

دریافت 26 MB

به گزارش خبرنگار مهر، در این روزها که به خاطر شیوع ویروس کرونا تمام اماکن گردشگری و تفریحی استان آذربایجان شرقی بسته شده است، سفری مجازی به جنگل‌های ارسباران داریم.

ارسباران یا قره داغ، ناحیه کوهستانی وسیعی است در شمال استان آذربایجان شرقی، که از شمال کوه قوشا داغ در جنوب اهر تا رود ارس گسترده شده است، در سال ۱۹۷۶، یونسکو بیش از ۷۲ هزار هکتار از اراضی منطقه، را به عنوان «ذخیره گاه زیست کره» ثبت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متخصصان حوزه گردشگری و محیط‌زیست، کلیبر و جنگل‌های ارسباران را یک «شمال کوچک» در آذربایجان شرقی معرفی کرده‌اند. این روزها به خاطر شیوع ویروس کرونا ارسباران میزبان گردشگران نیست ولی می‌تواند بعداز اتمام ویروس به مقصد گردشگری بسیاری از مردم کشورمان تبدیل شود.

جنگل‌های ارسباران در محدوده ۵۵۸ هزار هکتاری واقع شده و از شمال به رودخانه ارس، از شرق به رودخانه دره رود، از جنوب به شهرستان هریس و از غرب به شهرستان‌های جلفا و مرند محدود می‌شود.

این جنگل‌ها بازمانده جنگل‌های میلیون ساله هیرکانی هستند که از دوره سوم زمین شناسی باقی مانده‌اند، تنوع حیات وحش این منطقه آنقدر بالاست که به آن «موزه حیات وحش ایران» لقب داده‌اند.

ارسباران در بین مردم به قره داغ و قره جه داغ مشهور است و این اسم را به خاطر فراوانی کوه‌های این ناحیه به آن داده‌اند، وسعت جنگل‌های ارسباران بیش از چیزی است که اکنون می‌بینیم اما به دلیل تخریب جنگل‌ها، این منطقه تنها به سه شهر کلیبر، ورزقان و اهر محدود شده است.

در کنار تنوع جانوری، تنوع گیاهی این منطقه هم کم نیست، به گونه‌ای که ۱۵ درصد از گونه‌های گیاهی ایران مختص این ناحیه است، بلوط، کیکم، سماق، زرشک، انار وحشی، سیب وحشی، گلابی وحشی و بوته‌های تمشک و زغال‌اخته و در کل هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی و قارچی در این ناحیه وجود دارد.

اگر تا میانه‌های تابستان ویروس کرونا تمام شود و به کلیبر بروید زغال اخته ها رسیده‌اند و انتهای تابستان را اگر برای سفر انتخاب کنید، می‌توانید طعم ترش قره قوروت ها را بچشید، انتخاب با شماست، در هر صورت، در روزهای داغ تابستان و بعداز اتمام ویروس کرونا سری به منطقه ارسباران بزنید تا از هوای خنک آن لذت ببرید.

کد خبر 4891070

منبع: مهر

کلیدواژه: جنگل های ارسباران ارسباران جاذبه گردشگری ویروس کرونا ستاد مقابله با کرونا شیوع کرونا بوشهر ایلام فاصله گذاری اجتماعی طرح غربالگری سیلاب گرگان شهرکرد سال جهش تولید بارش باران روز طبیعت ضدعفونی جنگل های ارسباران ویروس کرونا جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۹۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«اشعار نو از نغمه‌های کهن» شنیدنی می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت‌ ماه ساعت ۲۰:۳۰ اجرا می‌شود.

در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ‌زاده اجرا می‌شود، تصنیف‌ها و قطعات پیش‌درآمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمدرضا برزین، صادق شیخ‌زاده و قطعاتی با ملودی‌های قدیمی و محلی بر اساس اشعاری از هوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا خواهد شد.

این اجرا توسط صادق شیخ‌زاده (آواز)، محمدرضا برزین (سرپرست و نوازنده سه‌تار)، آناهیتا نصیریان (نوازنده عود)، سها شمعدانی (نوازنده سنتور)، مسعود صادقی (نوازنده سه‌تار بم و سه‌تار ابریشم)، امیر تات (نوازنده تنبک) و پویان توکلی (نوازنده سازهای کوبه‌ای) روی صحنه می‌رود.

حضور در این برنامه برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است و برای دریافت کارت ورودی می‌توانند نیم ساعت پیش از آغاز مراسم به واحد روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران مراجعه کنند. فرهنگسرای ارسباران در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا واقع است.

کد خبر 6086369 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول
  • نبود مسافر خانه در شهر زیبای اهر در استان آذربایجان شرقی
  • نوجوان ۱۶ ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد
  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • «اشعار نو از نغمه‌های کهن» شنیدنی می‌شوند
  • خط و نشان شبانه دادستان گرگان برای ویلاسازان توسکستان/ مدیران متخلف احضار می‌شوند
  • دستور دادستانی برای تخریب تمام ویلا‌های باغ‌سرهنگ توسکستان
  • توقف برداشت شن و ماسه از منطقه باغ شاه توسکستان گرگان/ تشکیل پرونده برای مدیران متخلف
  • توقف برداشت شن و ماسه از منطقه باغ شاه توسکستان گرگان؛ تشکیل پرونده برای مدیران متخلف