Web Analytics Made Easy - Statcounter

همه‌ساله در ۱۴ فروردین‌ماه شهر تاریخی اسفراین و گود چشمه زینل‌خان شاهد برگزاری بزرگ‌ترین رویداد ورزشی در خراسان شمالی است، آیین کهنی که امسال به‌واسطه شیوع کرونا برگزار نشد.

علی هنرمند در گفتگو با فارس عنوان کرد: حدود ۳۶ سال است که به‌عنوان مجری ومیدان‌دار گود بزرگ چشمه زینل‌خان اسفراین مشغول خدمت هستم و این برای اولین بار است که ۱۴ فروردین می‌آید و خبری از حماسه بزرگ ورزشی کشتی باچوخه در گود چشمه زینل‌خان اسفراین نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشتی‌گیر پیش‌کسوت اسفراین گفت: باهمت پزشکان و پرستاران پشت کرونا را خاک می‌کنیم تا دوباره عاشقان کشتی باچوخه در گود چشمه زینل‌خان گرد هم جمع بشوند.  

هنرمند کشتی باچوخه را نه یک مسابقه ورزشی که بخش جدایی‌ناپذیر فرهنگ و سنت مردمان شمال خراسان و به‌ویژه اسفراین عنوان کرد و بیان کرد: از دیرباز کشتی باچوخه بخش ثابت جشن‌های عروسی و مراسم‌های سنتی مردم بود.

این پیشکسوت کشتی باچوخه اسفراین اعتقاد دارد: تغییرات زیاد در نحوه رقابت کشتی‌گیران اتفاق افتاده است، به‌طور نمونه درگذشته خبری از وزن‌کشی نبود و گاهی در گود کشتی مشاهده می‌شد، یک پهلوان سبک‌وزن با یک کشتی‌گیر ۱۲۰ کیلویی کشتی می‌گرفت.

 

وی تغییرات دیگر در کشتی با چوخه را نبود زمان در مسابقه عنوان کرد و گفت: گاهی تا ساعت‌ها دو پهلوان کشتی می‌گرفتند و چون بردوباختی در بین نبود، بعضی‌اوقات ادامه کشتی روز بعد برگزار می‌شد و تا زمانی که یک کشتی‌گیر خسته نشود و پشتش به زمین نخورد، این رقابت ادامه پیدا می‌کرد!

هنرمند درباره نحوه آغاز رقابت در کشتی باچوخه گفت: با فراخوان میدان‌دار یک پهلوان به وسط گود می‌آمد و او با صدای بلند رجز می‌خواند و حریف می‌طلبید.

این چوخه‌کار پیشکسوت درباره محتوای رجز کشتی‌گیران گفت: شعارهای حماسی که باهدف تحریک رقبا توسط پهلوان حاضر در میدان در گود کشتی طنین‌اندازمی‌شد، گرمابخش گودهای کشتی باچوخه بود، اما رجز اصلی این بود که چوخه‌کار با اشاره به‌دست خود به خورشید می‌گفت: «از مکانی که آفتاب طلوع می‌کند، تا جایی که غروب می‌کند؛ هرکسی توانایی کشتی گرفتن با من را دارد، بسم‌الله»

هنرمند در ادامه گفت: زمان زیادی از رجز پهلوان حاضر در میدان نمی‌گذشت که چوخه‌کاری دیگری از میان جمعیت راه خود را باز می‌کرد و برای سر شاخ شدن با حریف اعلام آمادگی می‌کرد.

داور قدیمی گودهای کشتی باچوخه خراسان شمالی با اشاره به نحوه قضاوت در این ورزش آیینی گفت: یکی از ویژگی‌ها برجسته کشتی باچوخه آموزه‌های اخلاقی آن است، و این‌ها نه در شعار که در میدان این رقابت جاری بود، به‌طوری‌که بزرگان و گردانندگان میدان عمدتاً آدم‌های معتمد و ریش‌سفیدی بودند که حرف آنها عین قانون بود و همه خود را ملزم به تبعیت از آن می‌کردند.

چوخه‌کار قدیمی اسفراین اظهار کرد: ازنظر قوانین اجرایی و نحوه برگزاری، کشتی در سه مرحله برگزار می‌شد. به این صورت که دو بار متوالی باید کشتی‌گیر شانه‌اش به زمین می‌خود و در غیر این صورت کشتی به مرحله سوم می‌رسید.

مجری گودهای کشتی باچوخه خراسان شمالی نحوه ورود کشتی‌گیر را این‌گونه تشریح کرد: در دو گوشه میدان دو نفر از سادات می‌نشستند و هرکدام از چوخه‌کاران ابتدا شال سبز یکی از آن‌ها را می‌بوسیدند و روبه‌قبله و البته با وضو و گفتن بسم‌الله ابتدا پای راست را داخل زمین می‌گذاشتند و وارد می‌شدند.

 

هنرمند یکی از نقاط ضعف این روزهای کشتی باچوخه را اجرای فنون کشتی آزاد و فرنگی و به حاشیه رفتن برخی فنون ناب این رشته باستانی عنوان کرد.

علی هنرمند معتقد است: فنون منحصربه‌فردی مثل لِنگ که همگان با آن آشنایی دارند یکی از همان فنون اصیلی است که پس از اجرای آن تماشاگران گود کشتی به وجد می‌آمدند و به قولی شناسنامه کشتی با چوخه است.

وی با اشاره به استقبال جوانان از این رشته گفت: کشتی باچوخه ازلحاظ کمییت و تعداد شرکت‌کنندگان رشد خوبی داشته اما به لحاظ کیفی متأسفانه خیلی افت کرده است و تماشاگر کمتر شاهد اجرای فنون ناب این رشته است.
هنرمند کشتی با چوخه را بستر رشد جوانان مستعد عنوان کرد و گفت: همان‌طور که می‌دانید چوخه کاران ظرفیت بالایی برای ادامه مسیر قهرمانی در رشته‌هایی چون جودو، کوراش، و کشتی آزاد و فرنگی دارند.

پیشکسوت ورزش اسفراین گفت: بسیاری از قهرمانان خراسان شمالی که در رشته‌های رزمی و کشتی برای کشورمان در مسابقات بین‌المللی افتخارآفرینی کرده‌اند، قدم‌های ابتدایی خود در ورزش را از گودهای خاکی کشتی باچوخه برداشته‌اند.

هنرمند بابیان این نکته که بچه‌های کشاورزان و دامداران خراسان شمالی الفبای کشتی را در در سنین کودکی و در کنار خرمن‌های جو و گندم و سرشاخ شدن با هم سن و سال‌های خود یاد آموزش می‌بینند از غفلت فدراسیون کشتی در قبال این استعدادها گلایه کرد.

منبع: فارس

کلیدواژه: خراسان شمالی کشتی فرهنگ ورزش چشمه زینل خان خراسان شمالی کشتی باچوخه کشتی گیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۰۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان داری مردم و دولت پیش نیاز تحول فرهنگی است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به ابعاد فرهنگی و دستاوردهای گسترده عملیات وعده صادق اظهار کرد: این روزها نقل هر محفل و مجلسی، صحبت پیرامون دستاوردها و پیامدهای عملیات وعده صادق است و عمدتاً این موردتوجه است که چقدر از این موشک‌ها به هدف نشسته و چند درصد رهگیری شده اما آنچه مهم‌تر از همه بود، اراده قوی، قدرتمند و مقتدرانه نیروهای مسلح ایران بود که اسرائیل را ذلیل کرد، هیمنه آن را درهم شکست و قلب مسلمانانی را که حکام آنها، افراد دست نشانده، سرسپرده و بی لیاقت وابسته به جهان استکبار بودند، شاد کرد.

ایشان افزود: تمجیدی که از این عملیات در سطح عالم صورت گرفت، نسبت به ملتی بود که ۴۵ سال است در معرض تهاجمات و تحریم‌های پیوسته دشمن هستند اما نه تنها عقب ننشسته اند بلکه امروز در این منطقه پربلا میدان داری می‌کنند.

ضرورت صیانت از فرهنگ انقلابی در جامعه

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ انقلابی در اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان خاطرنشان کرد: آن چیزی که نسل جوان ما باید درباره آن بیندیشد و ابعاد و سرمنشأ آن را دنبال کند، همین روحیه و فرهنگ انقلابی است. شما که شاهد این قهرمانی و قدرت هستید، امروز آن را لمس می‌کنید اما پیش از اینها، در دفاع مقدس بود که جهان درک کرد ایرانی‌ها حتی اگر هم با گوشت و پوست باشد اما در فتح المبین و خیبر عقب نشینی نمی‌کنند.

ایشان ادامه داد: یک عده افراد کوتاه فکر و اندک اندیش بودند که از همان روزهای اول به امام (ره) می‌گفتند شما با چه قدرتی می‌خواهید به مصاف شاهی بروید که دنیا پشت سر اوست اما هدف برآورده شد، مردم آمدند، این نهضت را به سرانجام رساندند و با سینه خشک به مصاف گلوله داغ رفتند تا کربلایی که شنیده ایم و شنیده اید، یکبار دیگر در خیابان‌های مشهد و تهران و تبریز و قم و اصفهان تکرار شود. اراده این ملت، پرورش یافته بر بستر انقلابی است که در فرهنگ خداباوری ریشه دارد. امام بزرگوار به مردم در این خط جهت داد و اندیشه‌ای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا می‌کند.

نیازمند تجدیدحیات فرهنگی هستیم

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروزه این نگرانی وجود دارد که نکند فرهنگ انقلابی گری در جامعه و به خصوص نسل جوان توسط دشمن براندازی شود. وقتی بینش‌های انقلابی رو به ضعف بگذارد و چشم‌ها متوجه زرق و برق جریان‌های مادی باشد، بدیهی است که این فرهنگ تضعیف شود و آن زمان است که آن اراده قوی رو به ضعف خواهد گذاشت

ایشان تأکید کرد: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیری های انقلابی ملت رشد کند. این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به صورت همزمان باشد؛ ملتی که فراتر از فرهنگ مشتری مداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.

آیت الله علم الهدی گفت: اینکه شما بنده را ببینید و بابت حضور بانوان بدحجاب در بافت پیرامون حرم گلایه کنید، این همان منطق مشتری مداری است. عزیز من، فقط به گفتن ما نیست بلکه مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان داری کنند. از سوی دیگر، حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق، در میدان باشد و هزینه‌های اجرای فرهنگ را بپردازد چون صیانت از فرهنگ، هزینه دارد. نمی‌شود ما در سازمان برنامه و بودجه بنشینیم برای همه چیز کشور برنامه ریزی کنیم و بعد دست آخر ببینیم چقدر پول باقی ماند و همان خرج فرهنگ باشد.

ایشان بیان کرد: اگر مردم بخواهند یک گوشه بنشینند، تماشاچی باشند و بگویند آقای خطیب نماز جمعه، آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمی‌شود! برادران و خواهران، جهت گیری انقلاب در جامعه ما با میدان داری مردم محقق می‌شود.

مراقب تکرار و تحریف کلام رهبری باشیم

امام جمعه مشهد با انتقاد از تحریف کلام و منطق رهبر معظم انقلاب در میدان عمل اظهار کرد: مایه تأسف است که امروزه شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در سطح مسئولان هستیم. به طور مثال، اوامر قطعی و صادرشده از ناحیه ولایت در مسائل فرهنگی به جای اینکه عمل شود، موردتکرار مستمر قرار می‌گیرد و مسئولین به صورت پیوسته همان چیزی را می‌گویند که رهبری فرموده اند. این چه بساطی است؟ رهبری می‌فرماید که عمل شود، نه اینکه شما تکرار کنید.

ایشان افزود: از یک جنبه دیگر، همین بحث جذب حداکثری که یکی از راهبردهای مقام معظم رهبری و به این معناست که همه جریانات دولتی و تشکل‌های مردمی همت کنند تا افراد از جریان‌های لائیک و لامذهب خارج و به جمعیت انقلابی افزوده شوند. این مبنای کلام و عمل است اما گاهی اوقات حرکت‌های ضدارزش و ناهنجاری در فلان برنامه تلویزیونی یا فلان نهاد حکومتی اجرا می‌شود که وقتی پیگیر می‌شویم، جواب می‌دهند به خاطر جذب حداکثری است. کدام جذب؟ می‌خواهید به بهانه پرکردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند، از خود برنجانید؟

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مثلاً همین اواخر، اینکه پیوسته بر بازگشت عناصر ناپاک، ضدانقلاب و خارج نشین تأکید می‌شود، این از همان مصادیق تحریف است. وقتی هم که سوال می‌کنیم می‌گویند به خاطر جذب حداکثری. عزیزان من، حداکثری که با آوردن اینها جذب می‌شود، نه جذب شما بلکه جذب همین افراد می‌شود. این چه منطقی است که شما دارید؟

ایشان با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره مبارکه هود ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» یعنی اگر شما در جریان استقامت خود، یک اراده قوی در مردم ایجاد کردید اما پاسدار آن نبودید، این طغیان در برابر نعمتی است که خداوند بینا به شما عنایت کرده و در درگاه پروردگار حساب و کتاب خواهد شد. برادران و خواهران، عزیزان من، مبنای عمل این است. کسانی که در بعضی حرکت‌ها و جریان‌های مردمی، مدعی توسعه فرهنگ دینی هستند، باید بیایند جامعه دینی را توسعه بدهند. این همان تحولی است که هم برپایه دستگاه‌های حکومتی و هم مبتنی بر اراده مردمی، می‌تواند منجر به اقتدار مضاعف ملت در عرصه‌های مختلف شود.

کد خبر 6089034

دیگر خبرها

  • میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • برگزاری بیست و پنجمین مسابقات کشوری کشتی باچوخه در گرماب
  • آغاز مسابقات کشوری کشتی با چوخه گرماب
  • ایستگاه زمان صوفی ۵۵ میلیمتر رکورد دار بارش درخراسان شمالی
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»
  • نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی