Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور سال قبل، سفر‌های مهم داخلی و خارجی با اهداف متفاوتی داشتند که باشگاه خبرنگاران جوان در این گزارش به مهم‌ترین سفر‌های خارجی رئیس جمهور در سال ۹۸ می‌پردازد.

مشروح این گزارش را در ادامه می خوانید:

به جای نمایشِ مذاکره، به واقعیتِ مذاکره بازگردید

دوشنبه دوم مهرماه ۹۸ رئیس جمهور کشورمان به‌منظور حضور و سخنرانی در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شد؛ متاسفانه به دلیل محدودیت‌هایی که دولت آمریکا در صدور ویزا برای هیئت ایرانی اعمال کرده بود، تعداد محدودی از دولت‌مردان موفق شدند رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته پایگاه اطلاع رسانی دولت، سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدار با رؤسای برخی کشورها، مصاحبه با برخی رسانه‌های بین‌المللی و برگزاری کنفرانس خبری عمومی در پایان سفر از برنامه‌های سفر روحانی به نیویورک بود.

حجت الاسلام روحانی در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل با توجه به پاسخ ایران به مذاکره از جانب آمریکا بیان کرد که  پاسخ ایران به مذاکره تحت تحریم منفی است؛ ایران هرگز با دشمنی که می‌خواهد با سلاح فقر، فشار و تحریم ایران را به تسلیم وادارد مذاکره نخواهد کرد.

یکی از مهم ترین و شاید تاثیرگذارترین نکته های رئیس جمهور کشورمان در این اجلاس خطاب به آمریکا بود که گفت اگر به حداقل‌ها قانع هستید، ما هم به حداقل‌ها بسنده می‌کنیم؛ برجام برای شما و ما حداقل بود؛ اما اگر بیشتر می‌خواهید، باید بیشتر بپردازید.

همچنین روحانی در ادامه سخنرانی خود تاکید کرد که اگر فقط خواسته شما از ایران، عدم ساخت و بهره‌گیری از سلاح هسته‌ای است، باید بدانید که این کار با نظارت آژانس و بالاتر از آن، فتوای رهبری ایران حاصل می شود و فقط کافی است به جای نمایشِ مذاکره، به واقعیتِ مذاکره بازگردید. 

سفر روحانی به جمهوری آذربایجان

علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور یکم آبان ماه ۹۸ خبری مبنی بر سفر رئیس جمهور به آذربایجان در روز دوم آبان  برای حضور و سخنرانی در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد منتشر کرد.

روحانی در سفر دو روزه خود به آذربایجان علاوه بر سخنرانی به تشریح و تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در مسائل مهم منطقه‌ای و بین المللی پرداخت و دیدارهای دوجانبه‌ای با رئیس جمهور آذربایجان داشت که در آن مهمترین مسائل در روابط تهران و باکو و روند اجرای موافقتنامه ها و طرح های مشترک بررسی شد.

"در شرایطی که آمریکایی‌ها بر طبل یک‌جانبه‌گرایی می‌زنند و می‌خواهند در امور همه کشورها مداخله کنند و دشمنی‌های خود را نسبت به ملت بزرگ ایران از همیشه روشن‌تر و آشکارتر کنند، ما باید در همه اجلاس‌های منطقه‌ای و سطح جهان و سازمان‌های بین‌المللی حضور فعال داشته باشیم"؛ این یکی از جملات رئیس جمهور کشورمان در جلسه خود با رئیس جمهور آذربایجان بود که بازتاب فراوانی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت.

حضور روحانی در اجلاس سران کشورهای اسلامی

 سه‌شنبه ٢۶ آذر بود که روحانی برای شرکت در اجلاس سران کشورهای اسلامی وارد کوالالامپور پایتخت مالزی شد؛ او در مراسم افتتاحیه این اجلاس مهمترین چالش‌های نوظهور جهان اسلام در سطوح ملی و بین المللی، همکاری و تعامل میان کشورهای اسلامی را برای تبدیل جهان اسلام به یک بلوک بزرگ قدرت در عرصه بین المللی، یک اصل بی‌جایگزین دانست و برای تحقق این هدف ، ۳ طرح اجرایی مهم را به اجلاس کوالالامپور پیشنهاد داد.

روحانی تحریم اقتصادی را مهم ترین ابزار سلطه طلبیِ استکباری دانست و اظهار کرد که جهان اسلام باید تدابیری برای رهایی خود از سلطه دلار و سیستم مالی آمریکا پیش بینی کند.

دستاوردهای سفر روحانی به توکیو چه بود؟

بیست و نهم آذرماه بود که رئیس جمهور کشورمان به دعوت رسمی آبه شینزو  نخست وزیر ژاپن، به توکیو سفر کرد؛ به گفته او یکی از دلایل این سفر گفت‌وگو در مورد تحریم ها علیه تهران، موضوعات مورد علاقه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی با آبه بود.

همان روز خبرگزاری رسمی ژاپن "کیودو" در صفحه رسمی خود اعلام کرد که سران ژاپن و ایران در مذاکرات عصر جمعه خود در توکیو در مورد برجام و اختلاف تهران و واشنگتن در مورد این قرارداد بین‌المللی بحث و رایزنی کردند؛ همچنین روحانی هم پس از دیدار با نخست وزیر ژاپن در حساب توییتری خود نوشت که در راستای منافع ملی خود از هیچ‌گونه مذاکره و توافقی، روی‌گردان نیستیم.

روحانی همچنین در پایان دیدار خود با آبه شینزو درباره موضوع اختلافات با آمریکا بیان کرد که خروج یک جانبه آمریکا از تفاهم نامه های بین المللی مثل برجام، امنیت و صلح در جهان را تهدید می کند؛ تحریم‌های آمریکا نوعی تروریسم اقتصادی تلقی می‌شود و کشورهایی که در راه مقابله با تروریسم فعالیت می‌کنند باید با این کار آمریکا نیز مقابله کنند. ایران همه تلاش خود را برای حفظ برجام در چارچوب تامین منافع خود انجام خواهد داد و از طرف‌های دیگر در برجام نیز می‌خواهیم به تعهدات خودشان عمل کنند.

باشد که امسال، شاهد تحولات و دستاوردهای بهتر و بیشتری در سفرهای دولت نسبت به سال قبل باشیم تا مانند همیشه کارنامه درخشانی به یادگار از این دولت باقی بماند.

بیشتر بخوانید: سفر روحانی به ژاپن ربطی به مذاکره با آمریکا ندارد

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رئیس جمهور حسن روحانی سفرهای خارجی هیئت دولت رئیس جمهور کشورمان سفر روحانی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۰۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن لایحهٔ ممنوعیت تیک‌تاک را امضا کرد

سنای آمریکا روز سه شنبه، قانونی را تصویب کرد که به شرکت چینی بایت دنس ۹ ماه تا یک سال، فرصت می‌دهد تیک‌تاک را در آمریکا واگذار کند، در غیر این صورت با ممنوعیت این اپلیکیشن ویدئویی محبوب روبرو خواهد شد.

به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه، لایحه مربوط به فروش اجباری یا ممنوعیت تیک‌تاک را به همراه لایحه‌ای امضا کرد که میلیاردها دلار کمک جدید آمریکا به اوکراین برای جنگ با روسیه فراهم می‌کند.

شو زی چو، مدیرعامل تیک‌تاک در ویدئویی که لحظاتی پس از امضای لایحه توسط بایدن ارسال شد، گفت: مطمئن باشید هیچ جا نمی رویم. حقایق و قانون اساسی در کنار ماست و ما انتظار داریم که دوباره پیروز شویم.

رویترز در گزارشی به بررسی وضعیت تیک‌تاک پس از تحولات اخیر پرداخته است:

شمارس معکوس برای تیک‌تاک آغاز شد

اکنون که این لایحه توسط بایدن امضا شده است، بایت دنس، ۲۷۰ روز فرصت خواهد داشت تا فعالیت‌های آمریکایی سرویس ویدئویی تیک‌تاک را بفروشد. اگر به نظر برسد بایت دنس در پایان مهلت ۹ ماهه، به واگذاری تیک‌تاک نزدیک شده است، رئیس جمهور می‌تواند یک مهلت ۹۰ روزه دیگر بدهد تا هر گونه توافق، نهایی شود. اگر این لایحه، هفته جاری به قانون تبدیل شود، مهلت ۲۷۰ روزه، نزدیک زمان تحلیف رئیس جمهور بعدی آمریکایی در ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۵، به پایان خواهد رسید و تصمیم برای مهلت سه ماهه با رئیس جمهور بعدی خواهد بود که ممکن است بایدن دموکرات یا دونالد ترامپ جمهوریخواه باشد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه گفت: ما نمی خواهیم شاهد ممنوعیتی باشیم. مسئله، مربوط به مالکیت چین است.

تیک‌تاک شکایت می‌کند

اکنون که این لایحه توسط رئیس جمهور آمریکا امضا و به قانون تبدیل شده است، انتظار می‌رود تیک‌تاک برای متوقف کردن آن، شکایت کند. همچنین انتظار می‌رود وکلای تیک‌تاک، از دادگاه بخواهند مانع اجرای این قانون شود.

تیک‌تاک اعلام کرده که قانون تصویب شده توسط کنگره آمریکا در شامگاه سه شنبه، غیرقانونی است و این شرکت، آن را در دادگاه به چالش خواهد کشید. این شرکت چینی، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، اعلام کرد: معتقدیم حقایق و قانون به وضوح طرف ما هستند و در نهایت پیروز خواهیم شد.

مدیران تیک‌تاک از زمانی که کنگره تصمیم گرفت لایحه ضد تیک‌تاک را در بسته‌ای از لایحه‌هایی شامل کمک‌های خارجی به اوکراین و رژیم صهیونیستی قرار دهد تا به تصویب قانون علیه این اپلیکیشن سرعت دهد، تا حد زیادی ساکت بوده‌اند.

تیک‌تاک می‌خواهد دستوری برای منع اجرای قانون صادر شود تا اجازه دهد پرونده کامل که قانون اساسی را به چالش می‌کشد، پیش برود. بعید است روند دادگاه تا پایان سال کامل شود.

تیک‌تاک در سال میلادی گذشته، اقدامات قانونی مشابهی را برای جلوگیری از ممنوعیت این اپلیکیشن در ایالت مونتانا انجام داد. اگر این سناریو، راهنمایی برای تلاش‌های تیک‌تاک در برابر دولت آمریکا باشد، خود شرکت و کاربران تیک‌تاک، پرونده‌های جداگانه‌ای برای مقابله با این لایحه آمریکایی تشکیل خواهند داد.

 این لایحه، دادگاه استیناف آمریکا را به عنوان محل انحصاری برای هرگونه چالش قانونی تعیین کرده است.

همه اینها چقدر طول می کشد؟

اگر تیک‌تاک با موفقیت حکم مسدودیت ممنوعیت را از دادگاه دریافت کند، روند فروش اجباری متوقف می‌شود و احتمالا به تیک‌تاک  فرصت بیشتری برای فعالیت آزادانه در آمریکا می‌دهد.

 ترامپ در اوت سال ۲۰۲۰ که رئیس جمهور وقت آمریکا بود، به دنبال ممنوعیت تیک‌تاک و وی‌چت بود، اما فرمان او توسط دادگاه مسدود شد. بایدن در ژوئن سال ۲۰۲۱، مجموعه‌ای از دستورات اجرایی دوران ترامپ را که به دنبال ممنوعیت دانلود جدید وی‌چت و تیک‌تاک بود، پس گرفت.

آیا تیک‌تاک اصلا تغییر خواهد کرد؟

اپلیکیشن تیک‌تاک برای ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی خود از هم اکنون تا پایان دوره واگذاری در چهار ماه اول سال ۲۰۲۵، احتمالا تغییری نخواهد کرد.

دولت چین چه می‌گوید؟

چین فهرستی از فناوری‌هایی دارد که قبل از صادرات، به تایید دولت چین نیاز دارند. کارشناسان گفتند الگوریتم توصیه تیک‌تاک  در زیر این فهرست قرار می‌گیرد.

بسیاری از کارشناسان این سوال را مطرح می کنند که آیا خریدار بالقوه منابع مالی لازم برای خرید تیک‌تاک را دارد و آیا چین و سازمانهای دولتی آمریکا، فروش آن را تایید می‌کنند یا خیر.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مسئولان تیک تاک فردا به ایران می‌آیند ترامپ: "تیک تاک" چینی را مسدود می‌کنم

دیگر خبرها

  • بلینکن در دیدار با رئیس جمهور چین : پکن می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • وضعیت امروز دانشگاه‌های آمریکا دستاورد عملیات «وعده صادق» است
  • اسراییل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است
  • بایدن لایحهٔ ممنوعیت تیک‌تاک را امضا کرد
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاورد‌های اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت
  • ذلت، تنها دستاورد آمریکا در عملیات پنجه عقاب
  • اتحاد بین آزادی‌خواهان دنیا دستاورد عملیات وعده‌ صادق است