Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-03@22:45:48 GMT

آغاز آب‌گیری زودهنگام مخازن سدهای خوزستان

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۱۴۸۴

 معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان کفت: با توجه به اینکه تا آخر ماه انتظار وقوع سیلاب نمی‌رود، استراتژی آب‌گیری زودهنگام مخازن در دستور قرار گرفت. 

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فراز رابعی، معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، با بیان اینکه "استراتژی آب‌گیری زودهنگام مخازن در دستور قرار گرفته"، اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای است که تا پایان اردیبهشت حداکثر آبگیری ممکن صورت گرفته و با تامین تمامی مصارف حوضه‌های کرخه، دز و کارون تابستان پرباری در این حوضه‌ها رقم بخورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حوضه مارون به‌دلیل عدم تحقق بارش‌های مناسب، میزان آورد به سد مارون حدود 50 درصد کمتر از نرمال بوده و در شرایط تنش آبی قرار گرفته است، تصریح کرد: با اتمام فصل آبگیری و در انتهای اردیبهشت نسبت به اولویت‌بندی تامین نیازهای پایین‌دست اقدام خواهد شد و امیدواریم با تامین آب شرب، کشت‌های دائم و نخیلات از خسارات جدی جلوگیری شود.

رابعی یادآور شد: از ابتدای سال آبی جاری برنامه مخازن سدهای استان خوزستان با رویکرد تامین کامل نیازهای پایین‌دست و ایجاد حجم مناسب برای کنترل سیلاب‌های پیش رو برنامه‌ریزی شد، به‌طوری‌که تمامی نیازهای پایین‌دست بدون هیچ کمبودی تامین شود.

وی افزود: اوایل ماه‌های پرآب در بهمن 98 با حدود 8.5 میلیارد متر مکعب ظرفیت خالی مخازن که حدود 2.5 برابر حجم خالی سال قبل بود، سدها آماده مواجهه با ماه‌های پر بارش بهمن تا فروردین شدند.

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه این استراتژی باعث شد سیلاب‌های متعدد بهمن و اسفند به خوبی در مخازن تسکین یابد، افزود: این درحالی‌است ‌که اسفند بسیار پربارشی اتفاق افتاد تا جایی که می‌توان گفت دومین اسفند پر آب سد کرخه در نیم قرن اخیر و پنجمین اسفند پرآب سد دز در 50 سال گذشته به وقوع پیوست.

رابعی اظهار کرد: با تنظیم به موقع خروجی‌ها متناسب با ظرفیت تاب‌آوری رودخانه‌های پایین‌دست، بدون اینکه کمترین آسیبی به اراضی و روستاها وارد آید، مخازن سدهای خوزستان مهیای کنترل سیلاب‌های بهاره و فروردین شد و اکنون با عبور از مرحله کنترل سیلاب وارد مرحله آبگیری می‌شوند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۱۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده باش مخابرات خوزستان در پی هشدار بارش سنگین و وقوع سیلاب احتمالی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین: رحیم فلاح زاده با اشاره به ورود سامانه بارشی و صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی و مدیریت بحران استان گفت؛ همین موضوع، دستگاههای خدماتی و امدادی به حالت آماده باش در آورده است و در همین راستا، مخابرات منطقه خوزستان نیز همپای دیگر دستگاههای خدمات رسان، تیم‌های فنی و عملیاتی شبکه های ارتباطی خود را برای رفع اختلالات ناشی از بارش شدید باران و وقوع سیلاب احتمالی برای پایداری ارتباطات مخابراتی و ارائه خدمات به هم استانی‌های شریف با تجهیزات و ملزومات مورد نیاز به حالت باش مستقر کرده است.

مدیر مخابرات منطقه خوزستان با اشاره به برخی تجهیزات و منصوبات مخابراتی در معرض خطر سیلاب، اظهار داشت: برخی موارد تجهیزات و منصوبات مخابراتی در معرض خطر شناسایی شده است، تا در صورت حادثه و ایجاد اختلالات احتمالی در شبکه، اقدامات مقابله‌ای لازم برای رفع خرابی و پایداری ارتباطات مخابراتی و خدمت رسانی به مشترکین انجام گیرد.

وی با اشاره به رصد و پایش شبکه های ارتباطی به صورت لحظه ای افزود: تمامی اقدامات و تمهیدات لازم برای رفع مشکلات و مسائل برای حفظ و پایداری ارتباطات و کاهش آسیب ها به شبکه‌های مخابراتی اندیشیده شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901715

دیگر خبرها

  • ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
  • کاهش حجم آب سد طالقان علت کاهش حق آبه قزوین
  • احتمال افزایش خروجی سد دز
  • برای ۴ سال آتی مشکلی برای تامین آب سیستان و بلوچستان وجود ندارد
  • تلف شدن ۳۰ راس گوسفنددر پی بارش‌های سیل آسا در خوزستان
  • احتمال سیلاب و ریزش کوه در محورهای کوهستانی خوزستان/ پیش‌بینی افزایش ۱۵ درصدی تردد
  • آماده باش مخابرات خوزستان در پی هشدار بارش سنگین و وقوع سیلاب احتمالی
  • مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی: مطالبات کلیه داروخانه‌ها پرداخت شد
  • آماده‌باش خوزستان همزمان با ورود احتمالی بارش‌های سیل‌آسا
  • شناسایی تجهیزات در خطر سیلاب خوزستان