Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@10:31:09 GMT

مخازن سدهای خاکی احداث شده در زنجان آبگیری می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۲۷۵۴

مخازن سدهای خاکی احداث شده در زنجان آبگیری می‌شود

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان مخازن سدهای خاکی احداث شده در زنجان آبگیری می شود


 به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان و به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان؛ جعفر بیات اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تاکنون 29 دستگاه سد خاکی را در مناطق مختلف استان با اعتبارات صندوق توسعه ملی احداث کرده که در حال حاضر مخزن دو سوم آنها پر شده و در حال سرریز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان افزود: در حال حاضر مدیریت مخازن این سدها امری ضروری بوده و با توجه به دستور وزارت نیرو و مدیریت بحران استان، لازم است بهره‌برداران آنها و بویژه دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای بهره‌بردار این سدها مراقبت کنند تا ضمن باز بودن مسیر سرریز سدها، لوله‌های تخلیه آنها هم باز و یک سوم حجم مخازن سدها برای مهار سیلاب‌های احتمالی فروردین ماه خالی باشد.

بیات خاطر نشان کرد: در محل سدها و سیل بندهای مخزنی احداث شده تابلوهای اطلاع رسانی و هشدار شنا و تردد ممنوع نصب شده است که متاسفانه بعضا توسط افراد ناآگاه مخدوش شده و یا از بین رفته است و مسؤولیت وقوع حوادث ناگوار در محل، بعهده این افراد است، چرا که این هشدارها در راستای پیشگیری از سقوط از ارتفاع و یا غرق شدن در مخازن این سازه ها نصب شده است.

 به گفته معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان، بستر سدها و بندهای مخزنی لغزنده و باتلاقی و دمای آب آنها پایین است و شنا کردن در آنها اکیدا ممنوع است زیرا تاکنون مواردی از غرق شدن افراد در آنها اتفاق افتاده است.

بیات همچنین به نقش پوشش مراتع و جنگل‌ها در جلوگیری از وقوع سیلاب ها اشاره کرد و افزود: مطالعات صورت گرفته ثابت کرده است که موثرترین و ارزانترین عامل حفاظت، تقویت و پایدارسازی منابع آب و خاک سرزمین، پوشش گیاهی آن بوده و یکی از مخرب‌ترین عوامل از دست رفتن این منابع ایجاد شخم موازی شیب در دامنه‌ها است.

وی همچنین از مردم استان خواست به توصیه‌های مدیریت بحران عمل کرده و از دخل و تصرف مسیر آبراهه‌ها و رودخانه ها بشدت پرهیز کنند.

انتهای پیام/73004/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: زنجان سدهای خاکی آبگیری بیات معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان زنجان توصیه ها دخل و تصرف اداره کل منابع طبیعی استان زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۲۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به گفته معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی اجرای این میزان عملیات آبخیزداری، ۷۰ درصد خسارت سیل‌ها ر ا کاهش داده است.
باقری معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد درباره یکی از این طرح‌ها گفت: طرحی است که ۷ الی ۵۰ هزار متر مکعب حجم آبگیری آن هست که شدت سیلاب را کاهش می‌دهد.
آقای راهداری مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار گفت: در حدود ۲۵۰ سازه آبخیزداری که در این منطقه داشتیم توانست حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب روان آب رو هدایت کند.
خردمند معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بوشهر گفت: حدود ۴۱۶ سازه آبخیزداری رو ساختیم حجم مخزن این سازه‌ها بیش از ۶ و نیم میلیون متر مکعب هست که در این بارندگی اخیر بیش از ۸۰ درصد این سازه‌ها آبگیری شده است.
وحید معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: ما عملا بتوانیم ۱۰ تا ۲۰ درصد میزان آبی که تبخیر و تعرق می‌شود و از دسترس خارج می‌شود را جلوگیری بکنیم حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیارد متر مکعب ذخیره سازی می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور چیست؟
  • تصاویر قطع ۴۰ اصله درخت در کجور آرشیوی است
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • آبگیری ۳ میلیون ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم