Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@02:43:35 GMT

حقوقدان عراقی: رئیس جمهور، قانون اساسی را نقض کرده است

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۶۲۱۴

حقوقدان عراقی: رئیس جمهور، قانون اساسی را نقض کرده است

یک حقوقدان عراقی تاکید کرد که رئیس‌جمهور این کشور با انتخاب «عدنان الزرفی» برای نخست‌وزیری و تشکیل کابینه جدید، قانون اساسی را نقض کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مصدق عادل» حقوقدان عراقی همسو با سایر کارشناسان و شخصیت‌های سیاسی عراقی تایید کرد که «برهم صالح» رئیس‌جمهور این کشور با مأمور کردن «عدنان الزرفی» به تشکیل کابینه جدید، قانون اساسی را نقض کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در گفت‌وگو با شبکه «العهد» توضیح داد: برهم صالح ابتدا با انتخاب «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل کابینه جدید عراق و سپس مامور کردن عدنان الزرفی به تشکیل کابینه قانون اساسی را نقض کرد زیرا به فراکسیون بزرگتر پارلمان در این انتخاب توجهی نکرد و به این فراکسیون در انتخاب نخست‌وزیر جدید اتکا نکرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ما به رئیس‌جمهور اجازه نخواهیم داد که قانون اساسی کشور را نقض کند همان‌گونه که به هیچ‌کس دیگری اجازه این نقض و تجاوز به قانون اساسی را نمی‌دهیم.

رئیس‌جمهور عراق سه شنبه-۱۷ مارس، با تکیه بر یک حکم جدید دادگاه فدرال که به او حق انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق را می‌داد، به طور رسمی عدنان الزرفی، رئیس فراکسیون ائتلاف «النصر»، استاندار پیشین نجف اشرف و دبیرکل حزب «الوفاءالعراقیه» را مامور تشکیل کابینه این کشور کرد.

این در حالی است که  فعالیت دادگاه فدرال عراق به موجب برخی از حکم‌های صادره از سوی شورای عالی قضاوت به حالت تعلیق درآمده بود لذا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اختیارات واگذار شده اخیر به صالح  در انتخاب نخست‌وزیر نیز غیرقانونی است.

دیروز جمعه (سوم آوریل) نیز شورای عالی قضاوت در عراق تایید کرد که حکم عضویت «محمد الکبیسی» در دادگاه فدرال لغو شده است.

پیشتر برخی نمایندگان عراقی متذکر شده بودند که حکم دادگاه فدرال درباره اعطای حق انتخاب نخست وزیر به برهم صالح باطل است زیرا  این حکم با مشارکت «محمد رجب الکبیسی» که عضویت وی در این دادگاه لغو شده، صادر شده است. در نتیجه حدنصاب این دادگاه که برای صدور حکم هشت نفر است، کامل نبود.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق قانون اساسی رئیس جمهور عدنان الزرفی قانون اساسی را نقض انتخاب نخست وزیر تشکیل کابینه دادگاه فدرال عدنان الزرفی رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۶۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در حالیکه در راهروی دادگاه نیویورک به اتهام آزار و اذیت جنسی یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی حضور داشت در واکنش به اعتراضات دانشجویان به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: اتفاقاتی که در دانشگاه‌ها مثل دانشگاه کلمبیا، نیویورک و بقیه درحال رخ دادن می‌باشد، واقعاً مایه شرمساری هست.

وی با کنایه به بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا گفت: در واقع این وضع مربوط به بایدن است. او (بایدن) در حال دریافت سیگنال اشتباهی از افراد است، او (بایدن) یک صدای اشتباه دریافت می‌کند. بایدن نمی‌داند که چه افرادی پشت این اعتراضات هستند و این یک وضع آشفته هست. تکرار می‌کنم چیزی که در دانشگاه‌ها رخ میدهد، مایه شرمساری است.

رئیس جمهور پیشین آمریکا بیان کرد: افرادی که بیرون دادگاه هستند می‌خواهند به دادگاه اعتراض کنند ولی ما شاهد وضع پلیسی هستیم که تا حالا دیده نشده است!

ترامپ در پایان افزود: هنوز هیچ کسی به دانشگاه‌ها فرستاده نشده در حالی که آنها خیلی افراد رادیکالی هستند که در حال نابودکردن دانشگاه‌ها هستند.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

 

انتهای پیام/

محمدامین متین فر

دیگر خبرها

  • بایدن لایحهٔ ممنوعیت تیک‌تاک را امضا کرد
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند
  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ
  • روز تحلیف پوتین مشخص شد
  • هفته تعیین‌کننده برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان
  • انتخاب پنجمین رئیس‌جمهور در وقت فوق‌العاده