Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@02:35:36 GMT

جای خالی صنایع نفت و گاز بوشهر در اوضاع کرونایی

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۰۵۰۱

جای خالی صنایع نفت و گاز بوشهر در اوضاع کرونایی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چند ماهی از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و یک ماه پیش بود که اولین مورد کرونا در استان بوشهر شناسایی شد و از همان ابتدای کار اقدامات گسترده‌ای برای مقابله با کرونا در استان صورت گرفته است.

بازاریان بوشهر در شهرهای مختلف استان درحالی‌که پرفروش‌ترین روزهای خود را در پیش داشتند، به‌صورت خودجوش نسبت به تعطیلی بازار اقدام کردند تا سلامتی خود، خانواده و همشهریانشان را فدای سود اقتصادی خود نکرده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروهای جهادی خیلی سریع وارد عمل شدند و نسبت به تولید کمبودهای لوازم بهداشتی و درمانی ازجمله ماسک و مواد ضدعفونی و... اقدام کردند و کارگاه‌های جهادی با کمک خیرین همچنان فعال است.

در این شرایط انتظار می‌رفت همه مجموعه‌های خصوصی و دولتی و مردمی پای‌کار باشند؛ مردم کار خود را به‌خوبی انجام دادند و مجموعه‌های دیگر خصوصاً بخش درمانی کاملاً پای‌کار بودند ولی کم‌کاری‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

درحالی‌که شمال تا جنوب استان بوشهر را صنایع نفت و گاز و پتروشیمی گرفته است ولی مردم استان از این ظرفیت‌ها بی‌بهره هستند و در این روزهای سخت کرونایی هم خبر خاصی از این صنایع نبوده است.

کم‌کاری صنایع نفت و گاز بوشهر در اوضاع کرونایی

انتظار می‌رفت صنایع درآمدزای نفت و گاز استان بوشهر که بخش قابل‌توجهی از درآمدهای کشور را به خود اختصاص داده‌اند، یار و یاور سیستم درمانی و گروه‌های جهادی استان بوشهر در این روزها که سخت درگیر مقابله با کرونا هستند، باشند ولی خبری از آن‌ها نیست.
 
در همه نقاط جهان مسئولیت‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های صنایع است ولی در استان بوشهر خبری از عمل شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی به مسئولیت‌های اجتماعی نیست.

بی‌مسئولیتی نفت در استان بوشهر

ابراهیم رضایی منتخب مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از بی‌توجهی صنایع نفت و گاز استان بوشهر به مردم این استان اظهار داشت: این روزها کشور و استان بوشهر درگیر مبارزه با ویروس کرونا است و انتظار می‌رود همه پای‌کار باشند.

او اضافه کرد: هرچند بسیاری از مجموعه‌های مردمی، گروه‌های جهادی، بسیجیان، کادر درمانی پای‌کار بودند و کسبه و اصناف در پرسودترین روزهای سال کار خودشان را تعطیل کردند و مسئولان همه تلاش خود را برای مبارزه با کرونا می‌کنند ولی برخی از مجموعه‌ها ازجمله تشکیلات نفت در استان بوشهر علی‌الظاهر یا بی‌خیال هستند و یا حاصل عملکرد آن‌ها تقریباً هیچ است.

منتخب مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مردم استان ما در این سال‌ها میزبان خوبی برای صنعت نفت بوده‌اند ولی متأسفانه نفتی‌ها مهمان خوبی برای مردم ما نبوده‌اند.

صنایعی که پاسخگوی مردم نیستند

او ادامه داد: شمال تا جنوب استان صنایع نفت و گاز خیمه زده‌اند اما خیر خاصی از این‌ها به مردم ما نمی‌رسد و پیوستی برای مسئولیت اجتماعی آن‌ها وجود ندارد و پاسخگوی مردم استان بوشهر نیستند.
 
در استانی که حدود ۸۰ درصد از کشور تولید می‌شود، ۹۰ درصد نفت کشور صادر می‌شود و سهم ۸۰ درصدی در صادرات میعانت گازی و سهم ۴۲ درصدی در تولید و صادرات محصولات پتروشیمی دارد، وزارت نفت حتی یک بیمارستان درست‌وحسابی ندارد.
 
رضایی افزود: در استانی که حدود ۸۰ درصد از فرآورده‌های نفتی کشور تولید می‌شود و سهم ۸۰ درصدی در صادرات میعانت گازی و سهم ۴۲ درصدی در تولید و صادرات محصولات پتروشیمی دارد، وزارت نفت حتی یک بیمارستان درست‌وحسابی ندارد.
 
او بیان کرد: این روزها حتی بیماران کرونایی خودشان را هم به بیمارستان‌های دولتی ما انتقال می‌دهند و از عسلویه به بوشهر اعزام می‌شوند ولی در استان‌ها و مناطق دیگر عملکرد نفت متفاوت از وضعیتی است که در استان بوشهر می‌بینیم.
 
منتخب مردم شهرستان دشتستان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: نسبت به عملکرد وزارت نفت در استان بوشهر در حوزه مبارزه با کرونا نه‌تنها گلایه و انتقاد بلکه اعتراض داریم. نه‌تنها هیچ نفعی برای استان ما نداشته‌اند بلکه آمار شیوع کرونا را هم در استان بوشهر بالابرده‌اند.
 
این روزها را فراموش نمی‌کنیم
 
او تصریح کرد: این‌همه تشکیلات عریض و طویل نفت در استان بوشهر به‌اندازه یک پزشک و پرستار کادر درمانی استان بوشهر هم برای مقابله با کرونا کاری نکرده است.

رضایی افزود: این تشکیلات عظیم به‌اندازه یک گروه جهادی هم خیرشان به مردم نرسیده است. نیروهای مردمی و جهادی تمام توان خود را برای ساخت دستکش و ماسک و ضدعفونی معابر گذاشته‌اند ولی کاری از صنایع نفت و گاز ندیده‌ایم.
 
او با اشاره به این‌که این عملکرد بیانگر بی‌مسئولیتی نفت در استان بوشهر است، ادامه داد: به این وضع اعتراض داریم. تا کجا باید سکوت کنیم. سؤال مشخص ما این است که صنعت نفت این روزها کجاست و کدام بار را از دوش مردم برداشته است.
 
منتخب مردم شهرستان دشتستان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که به مردم خدمت کردند و کسانی که کاری نکردند بدانند که این روزهای سخت را فراموش نمی‌کنیم.
 
صنایع پای خود را کنار کشیدند
 
انتظار تحقق مسئولیت‌های اجتماعی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی استان بوشهر توقع بالایی نیست و تنها انتظار مردم این است که در این روزهای سخت، صنایع به مسئولیت و وظیفه خود عمل کنند و چیز بیشتری از آن‌ها نمی‌خواهند.
 
سال‌ها است که شاهد کم‌کاری صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در مقابل مردم استان بوشهر هستیم و هرروز نیز این بی‌مسئولیتی‌ها بیشتر می‌شود و حالا هم در این روزهای سخت مقابله با کرونا شاهد کم‌کاری گسترده‌ای هستیم.
 
تنها انتظار مردم این است که در این روزهای سخت، صنایع به مسئولیت و وظیفه خود عمل کنند و چیز بیشتری از آن‌ها نمی‌خواهند. مدیران صنایع نفت و گاز و پتروشیمی مستقر در استان بوشهر نه پاسخگوی مسئولان و نه مردم و رسانه‌ها هستند و گاهی به‌صورت یک‌طرفه عملکرد خود را روی پرتال‌های خبری خود ارائه می‌کنند.
 
برای این‌که بدانیم این صنایع آیا کمک و کاری در مسیر مقابله با کرونا در استان بوشهر داشته‌اند، نگاهی به سایت‌ها و رسانه‌های این صنایع می‌کنیم ولی هیچ خبری از کمک نیست؛ این در حالی است که کوچک‌ترین حرکت صنایع در کمک به مردم به‌صورت گسترده روی سایت‌هایشان بزرگنمایی و منتشر می‌شود.
 
تنها خبرهایی که در مقابله با کرونا در سایت صنایع نفت و گاز استان به چشم می‌خورد، ضدعفونی کردن چند بخش داخلی این صنایع است و کاری به پشت فنس و مردم دیگر نقاط استان ندارند.
 
ضدعفونی کردن چند جایگاه سوخت و اهدای چند لیتر مواد ضدعفونی به یکی از شهرداری‌ها را می‌توان از دیگر اقدامات صنایع نفت و گاز استان دانست که در مقابل وظایف و مسئولیت‌های آن‌ها بسیار ناچیز است.

کد خبر 497560 برچسب‌ها استان بوشهر كرونا در ايران وزارت نفت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان بوشهر كرونا در ايران وزارت نفت صنایع نفت و گاز و پتروشیمی نفت در استان بوشهر مجلس شورای اسلامی روزهای سخت مقابله با کرونا نفت و گاز استان مردم استان مجموعه ها وزارت نفت پای کار کم کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۰۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم

به گزارش خبرنگار مهر، حسین حیدری صبح پنج شنبه در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهر و مراکز استان‌ها در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار داشت: بازآفرینی شهری در واقع یکی از رویکردها و ره‌یافت در موضوع شهری بود و دنیا در ادامه تفکرات نوسازی به آن رسیده است.

وی بیان داشت: تمام تلاش بازآفرینی و خلق فضاها و مکان‌های شهری برای این است که مردم زندگی استاندارد و با کیفیت داشته باشند.

شهردار بوشهر افزود: توجه به اجتماعات محلی در قالب ایده‌های بازآفرینی تلاش می‌شود بر خلاف روال سابق در ایده بازآفرینی مورد توجه قرار گیرد.

حیدری بیان داشت: اگر با منطق بازآفرینی به این فضاها نگاه شود می‌توان به رفع کمبود مسکن و ایجاد فرصت‌هایی برای زندگی از طریق بازگرداندن مکان زیست و زندگی در زیستگاه‌های شهر کمک شود.

وی گفت: همچنین نابرابری‌های فضایی ترمیم، و اشتغال و کار ایجاد و آسیب‌های اجتماعی در این مناطق کنترل و در نهایت استاندارد و کیفیت زندگی ارتقا پیدا می‌کند.

شهردار بوشهر با بیان اینکه بازآفرینی شهری بدون مشارکت مردم به نتیجه مورد نظر منجر نمی‌رسد اظهار داشت: مردم بهره بردار نهایی و اصلی هستند و بازآفرینی با سه رکن سازمان‌ها، سمن‌ها و جامعه محلی و بخش خصوصی قابل اجراست.

وی گفت: مهمترین مشکل در فرآیند بازآفرینی شهری عدم هماهنگی و نگاه شهری سازمان‌ها به عنوان ذی مدخل در کشور است، همین عدم هماهنگی مشکلات عدیده را به وجود آورده است.

وی بیان داشت: وقتی سازمان‌ها هماهنگ عمل نمی‌کنند و منافع سازمانی خود را بسیار مد نظر قرار می‌دهند، همین امر باعث می‌شود که پروژه‌ها زمان بر و هزینه بر باشد.

وی ادامه داد: این ناهماهنگی به اعتماد مردم آسیب می‌زند و این مساله آنها را نگران می‌کند و باعث عدم همراهی و مشارکت مردم می‌شود، در نتیجه به پاشنه آشیل طرح‌های بازآفرینی شهری تبدیل می‌شود و بازآفرینی که با رویکرد جلب مشارکت مردم وارد شده از همین جا آسیب می بیند.

حیدری اظهار داشت: یکی از معضلات و مشکلاتی که در اجرا با آن مواجه هستیم این است که وقتی بافت تاریخی یک محله در حد امروزی می‌خواهد بازسازی شود و در عین حال ساختارهای کلی آن حفظ شود، به ناچار باید یک سری محدودیت‌ها اعمال شود و این با منافع مردم ایجاد تعارض می‌کند همچون که بر اساس قوائد بازآفرینی نمی‌توان ساختمان‌های جدیدی در بافت تاریخی ساخته شود.

وی ابراز داشت: نباید به بافت‌های تاریخی به عرصه‌هایی برای تولید مسکن نگاه کرد این عرصه تا جایی که امکان دارد باید بازآفرینی شود.

شهردار بوشهر با بیان اینکه در شهر بوشهر بافت‌های فرسوده حدود ۳۰۰ هکتار است گفت: مساحت بافت تاریخی بوشهر تقریباً ۳۵ هکتار است و باید با نگاه بازآفرینی به این مجموعه‌ها نگاه کرد.

کد خبر 6088413

دیگر خبرها

  • مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند
  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم
  • برنامه قطعی وزارت نفت خاموشی فلرها در پارس جنوبی است
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • جای خالی آموزش‌های شهروندی در تهران | ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ فعالیت کردند
  • لزوم حمایت هلدینگ خلیج فارس از ورزش در محیط پیرامونی
  • روایت متخصص مصری از اوضاع فاجعه بار غزه
  • شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم