Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@02:57:19 GMT

آغاز تحولات جديد در افغانستان

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۰۸۶۱

آغاز تحولات جديد در افغانستان

خبرگزاری آریا- اشرف غنی برای کاهش تنشهای سیاسی در این کشور به عبدالله عبدالله نیز پیشنهاد داده که به عنوان معاون رییس جمهور سرپرستی هیئت سیاسی مذاکره کننده با طالبان را برعهده بگیرد!
به گزارش خبرگزاری آریا، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان «محمد حنیف اتمر» مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان و یکی از کاندیداهای پست ریاست جمهوری را به عنوان سرپرست و نامزد وزارت خارجه این کشور منصوب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حنیف اتمر پس از کناره گیری از پست مشاور امنیت ملی افغانستان در ردیف منتقدین اشرف غنی قرار گرفت و خود را به عنوان یکی از رقبای او در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد اما قبل از برگزاری انتخابات به دلایلی انصراف داد.
وی در کارنامه خود عناوین دیگری چون وزیر سابق معارف و وزیر سابق کشور را نیز یدک می‌کشد.
این در حالی است که غنی روز گذشته، «طاهر زهیر» را نیز به عنوان نامزد وزارت اطلاعات و فرهنگ تعیین کرد. زهیر پیش از این والی بامیان بود. هفته گذشته نیز ارگ ریاست جمهوری نامزد وزارت دارایی و شهردار کابل را معرفی کرد.
از سویی؛ اخبار تایید نشده حاکی است اشرف غنی برای کاهش تنشهای سیاسی در این کشور به عبدالله عبدالله نیز پیشنهاد داده که به عنوان معاون رییس جمهور سرپرستی هیئت سیاسی مذاکره کننده با طالبان را برعهده بگیرد.
عبدالله عبدالله رقیب اصلی غنی در انتخابات ریاست جمهوری بود که پس از پایان رسمی شمارش آراء، نتیجه انتخابات را مخدوش دانسته و خواستار ابطال انتخابات شد اما با پذیرفته نشدن درخواستش، به صورت همزمان با مراسم تحلیف اشرف غنی، او هم به عنوان رییس جمهور افغانستان در دفتر خود مراسم تحلیف برگزار کرد.
هنوز پاسخی از سوی عبدالله عبدالله به به پیشنهاد مطرح شده از سوی غنی ارائه نشده است.
پس از امضای موافقتنامه صلح میان آمریکا و طالبان، یکی از بندهای اصلی موافقتنامه که آزادسازی زندانیان طالبان از سوی دولت افغانستان است، به دلیل استنکاف دولت، اجرایی نشده است.
غنی موضوع آزادی زندانیان طالبان را به مسئله حمایت آمریکا از ریاست جمهوری خود گره زده لیکن واشنگتن با تهدید کابل به قطع کمک یک میلیاردی به این کشور بر ایجاد مصالحه میان گروههای سیاسی و اجرای توافقنامه امضاء شده با طالبان اصرار دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: آغاز تحولات افغانستان عبدالله عبدالله ریاست جمهوری اشرف غنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۰۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد

لاوروف گفت، احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در ایالات متحده، روسیه را دشمن می‌دانند و بدون توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا تلاش خواهند کرد تا روسیه را شکست دهند.

به گزارش ایسنا، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی بوسنیایی ATV گفت: «به‌زودی انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده برگزار خواهد شد. هیچ تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر روسیه و چین وجود ندارد. رویکرد گروهی ممکن است سخت و گروه دیگری حتی سخت‌تر باشد، اما در اصل ماجرا تفاوتی ایجاد نمی‌کند.»

لاوروف ادامه داد: «برای هر دو، مهم نیست که چه کسی در انتخابات پیروز می‌شود، ما در کل دشمن هستیم. اینکه ما دشمن باشیم یا نیروی متخاصم فرقی نمی‌کند. اما "شکست استراتژیک" که آنها می‌گویند باید به روسیه تحمیل شود، هدف تشکیلات آمریکایی است.»

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: «همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به سوال مشابهی گفت، ما آماده خواهیم بود تا با هر کسی که مردم آمریکا انتخاب کنند، کار کنیم، مشروط بر اینکه تمایل متقابل وجود داشته باشد.»

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۵ نوامبر ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی کاندیداهای اصلی این انتخابات هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • طالبان خواستار بازگشت افغانستانی‌های مقیم خارج به وطنشان شد
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان
  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است