Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوچ سنتی عشایربه رغم ممنوعیت آن در استان ایلام موجب گلمندی مردم ایلام شده است و آنان از مسئولان می‌خواهند که رعایت فاصله اجتماعی در زمان شیوع همه‌گیری کرونا در کوچ عشایر را اجرایی کنند. ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵ استانها ایلام نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام؛ استان ایلام چهاردهمین استان عشایری کشور است که عمدتاً شغل آن‌ها دامداری و بعضاً کشاورزی است و در سطح استان به‌صورت کوچ‌نشینی امرارمعاش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

11 درصد جمعیت استان جامعه عشایر تشکیل می‌دهند و پنج درصد جمعیت عشایری کشور در استان ایلام است.

به گفته علی سلیمی مدیرکل امور عشایری استان ایلام 9 هزار و 736 خانوار با جمعیتی بالغ‌بر 60 هزار نفر در قالب 12 ایل و 32 طایفه مستقل و در 95 کانون توسعه عشایر ایلام مستقر هستند.

کرونا|افزایش آمار مبتلایان در عمان به 277 نفرکرونا به بیش از 100 هزار شغل در استان کرمان آسیب زدکرونا|شمار مبتلایان در مناطق اشغالی به مرز 7600 نفر رسید

این جمعیت در ایام فعلی با فصل کوچ روبرو است، کوچی که در سیطره کرون ویروس قرارگرفته است و کوچ عشایر به شیوه سنتی موجب آن می‌شود که علاوه بر خطرآفرینی برای عشایر به شهرهای مسیر تردد نیز ضربه زند.

به همین جهت در سراسر استان‌هایی که عشایر در آن سکنی دارند، کوچ عشایر با تأخیر یک ماه مواجه شده است.

در ایلام نیز ستاد استانی مقابله با کرونا ویروس مصوبه‌ای مبنی بر پرهیز عشایر از انجام کوچ سنتی به تصویب رسید؛ اما این مصوبه توسط جامعه عشایری نادیده گرفته‌شده است و این نادیده گرفتن مصوبه و اقدام به کوچ به شیوه سنتی مورد گله‌مندی شهروندان شهرستان‌های قرارگرفته در مسیر کوچ سنتی عشایر قرار دارند.

فتحی از شهروندان چرد‌اولی در ارتباط با کوچ سنتی عشایر و عبور آنان از این شهرستان گفت: چند روز اخیر کوچ عشایر به چشم می‌خورد که باعث ایجاد نگرانی در خصوص انتقال زنجیره کرونا شده است.

وی اظهار داشتد: برای کوچ عشایر در این ایام باید تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود تا از انتقال ویروس کروناجلوگیری شود.

فتحی خاطرنشان کرد: مبارزه با ویروس کرونا نیازمند عزم همگانی و هماهنگی مردم و مسئولین برای شکست این ویروس منحوس است.

سعیدی از کارشناسان نیز در خصوص کوچ عشایر گفت: کوچ عشایر می‌تواند انتقال‌دهنده زنجیره ویروس کرونا باشد چرا اگر عشایر از شهرهای مختلف عبور می‌کنند و می‌توانند هم ویروس کرونا به آن‌ها انتقال داده شود یا به دیگران انتقال دهند.

وی اظهار کرد: باید برای کوچ عشایر تدابیری اندیشیده شود تا این عزیزان در معیشت خود دچار مشکل نشده و زنجیره انتقال ویروس کرونا شکست داده شود. 

علی سلیمی در پاسخ به چرایی نادیده گرفتن مصوبه ستاد مقابله با کرونا استان ایلام توسط عشایر استان و کوچ سنتی اظهار داشت: کوچ به شیوه سنتی ممنوع بوده و باید آن‌ها به‌صورت ماشینی کوچ کنند.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام گفت: استان ایلام میهمان عشایری از استان‌های کرمانشاه، همدان و لرستان است که نیمه دوم سال را در مناطق گرمسیری استان ایلام سپری می‌کنند و هنگام بازگشت به استان‌های خود در پایان سال، به شیوه سنتی کوچ می‌کنند و تا رسیدن به استان‌های مبدأ در میان‌بندها اتراق دارند.

وی افزود: وی افزود: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا و اینکه سابقه درگیری و نزاع بین مالکان عرفی میان‌بندها و عشایر مهمان وجود دارد بنابراین از عشایر مهمان خواسته‌شده است که با کوچ ماشینی و بدون توقف در هیچ میان‌بندی به استان مبدأ خود برگردانند.

سلیمی گفت: به‌محض اطلاع از قانون‌شکنی برخی از خانوارهای عشایری از تردد آنان ممانعت و برخوردهایی از قبیل عدم ارائه خدمات به آنان شده است.

تسنیم؛ یکی از مشکلات پیش روی مصوبات ستاد استانی کرون در استان ایلام اقدام و عمل است چراکه مصوبات ابلاغ ولی در اجرا با مشکل مواجه و به‌صورت ناقص عملیاتی می‌شوند و این مهم موجب آن شده است تا عشایر نیز از وجود دوگانگی سوءاستفاده و مصوبات را نادیده گرفته‌اند.

انتهای پیام/861/ ع

R7718/P1494/S6,52/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شیوه سنتی استان ایلام ویروس کرونا کوچ عشایر کوچ سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۱۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۳۰ پنل‌خورشیدی بین عشایر ایلام توزیع می‌شود

فرزاد اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار مهر از تامین ۶۳۰ پنل تولید برق خورشیدی برای عشایر این استان در سال‌جاری خبر داد.

وی افزود از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ حدود یک هزار و ۵۵۰ پنل خورشیدی برای تامین روشنایی چادرهای عشایر ایلام با همکاری شرکت برق استان توزیع شده است.

اسماعیلی عنوان کرد: براساس نیازسنجی انجام‌شده سه هزار پنل خورشیدی رای تامین روشنایی عشایر در ایلام نیاز است.

کد خبر 6094038

دیگر خبرها

  • تدابیر لازم برای جلوگیری از خسارت به عشایر اندیشیده شود
  • انسداد برخی مسیر‌های ارتباطی عشایری و تلفات احشام در خوزستان
  • اجرای طرح بیمه عشایر در شهرستان بدره
  • منطقه گردشگری کولیدر بروجرد مهیای توسعه و سرمایه گذاری
  • زیر ساخت‌ بازار فروش عشایر چهارمحال‌ و بختیاری فراهم می‌شود
  • ۶۳۰ پنل‌خورشیدی بین عشایر ایلام توزیع می‌شود
  • باید از ظرفیت‌های ارزنده جوانان عشایر بیشتر بهره‌مند شویم
  • کوچ بهاره عشایر در خراسان شمالی آغاز شد
  • لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از بروز خسارات ناشی از کم‌آبی
  • جامعه عشایری سومین جامعه استان کرمانشاه