Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر آمریکا در بغداد در راستای سیاست مداخله‌جویانه واشنگتن در امور عراق و تقلا برای نخست‌وزیری «عدنان الزرفی»، طی نامه‌ای رهبران سیاسی عراق را تهدید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با وجود مخالفت‌های گسترده احزاب عراقی با اقدام رئیس جمهور عراق در تعیین «عدنان الزرفی» برای تشکیل کابینه جدید، «ماتیو تولر» سفیر آمریکا در بغداد، در نامه‌ای از این اقدام حمایت و در امور داخلی این کشور دخالت و بغداد را تهدید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نامه که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «الموقف العراقی» منتشر شده، صراحتا از ایران نام برده شده و آمده است: «برای دوستان عراق بسیار ناامید‌کننده خواهد بود اگر ایران و یک گروه افراطی وابسته به این کشور در عراق در مخالفت با نامزد نخست‌وزیری که از حمایت اکثریت شیعیان و کردها و اهل سنت برخوردار است، موفق شوند».

سفیر آمریکا در این نامه که مداخله در امور داخلی عراق است، موضع آمریکا در این‌باره را به صراحت بیا کرد که «باید به الزرفی رأی اعتماد داده شود» و نوشت: «عراق کشوری دارای حاکمیت است و هیچ رهبر عراقی نباید به دنبال حمایت و پشتیبانی از کشورهای خارجی باشد. اکنون یک نامزد واجد شرایط بر اساس اصول انتخاب شده است. یک روند قانونی نیز به وضوح درباره نحوه انتخاب این نامزد وجود دارد و باید به او در پارلمان  رأی داده شود.»

این مقام آمریکایی در ادامه با اتهام‌زنی به ایران و تهدید دولت آتی عراق، گفت: «لذا اگر در این پروسه به دلیل دخالت ایران مانع‌تراشی شود، عواقب وخیمی در انتظار عراق خواهد بود. من نمی‌توانم بگویم که ایالات متحده یا جامعه بین‌الملل دولتی را که پس از این دخالت آشکار تشکیل می‌شود دولتی بدانند که بتواند در چشم جهانیان مشروعیت کسب کند».

وی سپس با اشاره به شایعات مدعی شد: «اگر اینکه می‌گویند [سردار] قاآنی با قاطعیت تشکیل دولت جدید عراق به نخست وزیری «عدنان الزرفی» را رد می‌کند، صحیح باشد، آیا وی توضیح داده که ایران در سایه کاهش قیمت نفت چه کمکی به عراق در روند پرداخت حقوق کارمندانش می‌کند؟ آیا ایران درهای کمک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول را به روی عراق باز خواهد کرد؟ آیا ایران می‌تواند به عراق در چالش مقابله با ویروس کرونا کمک کند؟»

تولر در پایان به رهبران سیاسی عراق توصیه می‌کند که اول به منافع کشورشان فکر کنند و خواستار حمایت ملت عراق برای تشکیل دولت آتی باشند. به ادعای تولر، فرصت دیگری وجود ندارد «لذا بهتر است که برای جلب حمایت به سوی ما یا دیگران نروید».

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق  ۲۷ اسفند ماه طی مراسمی عدنان الزرفی را مامور تشکیل دولت انتقالی کرد. پیش از الزرفی «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت انتقالی عراق مامور شده بود که در این امر ناکام ماند.

الزرفی از اعضای «فراکسیون النصر» به رهبری «حیدر العبادی» (نخست وزیر سابق) در پارلمان عراق است، اما معرفی او موجی از مخالفت شدید در میان گروه‌های پارلمانی به راه انداخته است.

او از زمان مکلف شدن  طبق قانون ۳۰ روز مهلت دارد کابینه پیشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند که با وجود مخالفت گروه‌های اصلی شیعی که اکثریت را در پارلمان تشکیل می‌دهند موفقیت الزرفی بعید به نظر می‌رسد. احزاب شیعی تأکید کرده‌اند که روند معرفی الزرفی بر خلاف نص قانون اساسی طی شده و اقدام برهم صالح غیرقانونی است (جزئیات بیشتر).

گفته می‌شود الزرفی در سال ۲۰۰۴ از سوی سوی «پل برمر» حاکم آمریکایی عراق برای استانداری نجف انتخاب شد و در همان زمان به مبارزه با کلیه گروه‌های مسلح در این استان و خلع سلاح آنها متعهد شد.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق آمریکا ایران انتصاب عدنان الزرفی تشکیل دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۳۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه در واکنش به تهدید انگلیس، حمله به تاسیسات این کشور را حق خود دانست

 سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به تهدیدهای لندن مبنی بر اینکه کی‌یف ممکن است با تسلیحات انگلیسی به خاک روسیه حملاتی ترتیب بدهد، گفت: در صورت تحقق این امر مسکو حق دارد به تاسیسات انگلیس در اوکراین و خارج از آن کشور حمله کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا اظهار داشت: «در صورت عملی کردن چنین سناریویی، روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که به آن پاسخ دهد و تاسیسات انگلیسی مستقر در اوکراین و خارج از مرزهای این کشور شامل تاسیسات نظامی، تسلیحات و غیره را هدف قرار دهد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهارات دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر اینکه لندن استفاده از سلاح‌های بریتانیایی برای حمله به خاک روسیه را برای رژیم کی‌یف مشروع می‌داند، «چیزی کاملاً احمقانه» توصیف کرد.

وی در گفت‌وگو با «تاس» تصریح کرد: به یاد دارید که جنجال چگونه شکل گرفت. این بیانیه برای اولین بار در محتوای خبری یک خبرگزاری انگلیس منتشر و پس از گذشت ۲ ساعت از آنجا حذف شد.

زاخارووا افزود: ما بی‌درنگ واکنش نشان دادیم. واکنشی مناسب از طریق کانال‌های دیپلماتیک به جهانیان ارائه و سفیر [لندن] احضار شد. در واقع، روسیه فقط او را برای توبیخ احضار نکرد، بلکه به وضوح به سفیر انگلیس در مورد اظهارات مورد بحث پاسخ داده شد.

به گزارش ایرنا، رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس در جریان سفر اخیر خود به کی‌یف از آمادگی کشورش برای ارسال سلاح‌های دوربرد به اوکراین خبر داد و سخنانی مبنی بر اینکه کی‌یف حق استفاده از این سلاح‌ها در حمله به روسیه را دارد،‌ مطرح کرد.

از سوی دیگر، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه نیز روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت جاری در مصاحبه‌ای با تکرار اظهارات سابق خود در حمایت از کی‌یف، تصریح کرد که اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌داند.

اظهارات اخیر مقام‌های لندن و پاریس درباره دور تازه حمایت تسلیحاتی و نظامی از کی‌یف، واکنش مسکو را در پی داشت و سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سفیران انگلیس و فرانسه به این وزارتخانه احضار شدند.

در جریان این احضار به سفیر انگلیس گفته شد که سخنان کامرون حاکی از تشدید شدید تنش و تایید مشارکت فزاینده لندن در عملیات نظامی در کی‌یف است.

نایجل کیسی سفیر انگلیس در روسیه روز دوشنبه پس از احضار به وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که لندن کمک به اوکراین را ادامه خواهد داد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • روسیه در واکنش به تهدید انگلیس، حمله به تاسیسات این کشور را حق خود دانست
  • اجازه نمی‌دهیم اقلیم کردستان مرکزی برای تهدید ایران شود
  • دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه را با شرایط ویژه پذیرش می‌کنیم
  • بارزانی: با جدیت تمام، اجرای کامل توافق‌نامه امنیتی با تهران را دنبال خواهیم کرد
  • گزارش امیرعبداللهیان از دیدار امروز رئیس اقلیم کردستان عراق
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه
  • حمایت‌های صندوق ضمانت صادرات از صادرکنندگان
  • رئیس اقلیم کردستان عراق وارد تهران شد
  • ایران در تهدید بحران سالخوردگی قرار دارد
  • رایزنی وزیران امور خارجه ایران و بنگلادش در مورد آخرین تحولات غزه