Web Analytics Made Easy - Statcounter

همواره خودکفایی تضمین کننده امنیت در هر حوزه‌ای بوده است؛ امروزه که کشور در حوزه صیفی‌جات به دیگر کشورها وابسته است و عرصه تحریم علیه ایران هر روزه گسترده‌تر می‌شود؛ دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان نخستین ارگان خصوصی به شکل یک پروژه ملی وارد عمل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه پایش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، «عرصه‌ی تولید و رونق اقتصادی و اوج گرفتن ثروت ملّی و رفاه عمومی در کشور، مثل همه‌ی عرصه‌های دیگر احتیاج دارد به پیشروانی، فرماندهانی، صفوف مقدّمی؛ آن پیشروان و فرماندهان و صفوف مقدّم، تولیدکنندگان هستند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این‌جملات بخشی از بیانات مقام معظم رهبری  در دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی در اواخر آبان ماه سال گذشته است. 

همچنین رهبر انقلاب اسلامی معتقد هستند که مشکلات کشور باید به صورت علمی و توسط دانشگاهیان حل شود. ایشان در دیدار و اساتید پژوهشگران و نخبگان دانشگاه ها در خرداد ماه سال ۹۷ فرمودند: تحقیقات بایست هدفمند بشود؛ ببینید نیاز کشور چیست، خلا کجاست، این تحقیقات آن خلاص را برطرف کند و این خیلی مهم است. پژوهش‌های بی‌هدف را بایستی از دایره کار خارج کرد. البته هدف پژوهش قاعدتاً دو چیز است: یکی رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در جرم سرآمدان علم و فناوری، دوم حل مسائل کنونی و آینده کشور. اینها با هم منافات هم ندارد.

این بیانات و نام‌گذاری چند سال اخیر نام سال در حوزه «تولید» نشان‌دهنده اهمیت این مهم است. همواره خودکفایی تضمین کننده امنیت در هر حوزه‌ای بوده است؛ تغذیه و سلامت از اساسی‌ترین نیازهای پایه‌های انسانی است این دو شاخص به خودی خود وارد فضای امنیت و آسایش جامعه می‌شود که بخش مهمی از کیفیت زندگی انسان را تشکیل می‌دهد.

از طرفی ایران کشوری با پتانسیل‌های طبیعی است؛ ۹ اقلیم از ۱۱ اقلیمی که در جهان وجود دارد در ایران وجود دارد که خوشبختانه اقلیم ایران بستر تولید گیاهان دارویی است. اما با وجود اینکه که ایران مهد تمدن‌های باستانی است، در زمینه کشت صیفی‌جات وابسته به کشورهای دیگر است؛ زیرا این محصولات گلخانه‌ای است و ایران از ابتدا به بذر وارداتی وابسته بوده است. 

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی را به عنوان سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در همین خصوص اظهار کرد: بذر یک موضوع بسیار  کلیددی است که مستقیما با زنندگی آدم‌ها سروکار دارد . بسیار تکنولوژی بالایی داردو در سلامت جامعه و امنیت غذایی نقش بسیار جدی دارد. در سال‌های گذشته ه این موضوع نه تنها توجه نشده است بلکه مورد غفلت نیز قرار گرفته است.

بهره برداری از پتانسیل طبیعی و هدایت نیروی انسانی در کشور نیازمند دانش و تکنولوژی است. در این بخش دانشگاه‌ها دارای نقش و جایگاه می‌شوند. دانشگاه آزاد اسلامی که خود را دانشگاهی مسئله محور می‌خواند در این میان با راه‌اندازی مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) گام‌های مؤثری در حوزه بذر برداشته است. 

ایران بیش از 10 سال گذشته در حوزه بذر گیاهانی که به‌صورت هیبرید ازجمله صیفی‌جات مانند خیار گلخانه‌ای تولید می‌شوند، وابسته به خارج از کشور بود؛  مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد توانست با نوشتن برنامه اصلاحی بلندمدت،  موفق به تولید بذر و نموه‌هایی شد که پیش از این از خارج از کشور وارد می‌شد. این دانشگاه توانسته است هم‌اکنون ۹ نمونه از بذر هیبریدی خیار را تولید و در بازار داخلی و خارجی به فروش برساند. 

تولید صیفی‌جات را دولت بر عهده نگرفت از هیمن رو  در صیفی‌جات اقدامی برای خودکفایی صورت نگرفته بود و دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان نخستین ارگان خصوصی به شکل یک پروژه ملی وارد عمل شده است  که برای خودکفایی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان عزم برای تولید بذر ایجاد شد. 

 به گفته علی سلیمانی رئیس مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان هدف‌گذاری این مرکز تحقیقات بر صیفی‌جات است و حدود ۹ رقم خیار گلخانه‌ای و سه رقم گوجه‌فرنگی تولید شده و در کنار آن بذر گیاه کنجد را تولید شده است و بر روی فلفل، هندوانه و انواع ملون‌ها نیز در حال تحقیق و پژوهش است. 

تنها 3 درصد بذر هیبریدی داخلی است/ دانشگاه آزاد، دانشگاه مسئله محور

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کشور نیازمند امنیت غذایی است، گفت:تنها سه درصدبذر هیبریدی داخلی است. در دنیا بحث آموزش عالی یک فرآیند فرد محور نیست، بلکه یک حرکت سازمانی و یک سازمان پژوهشی است. در کشور ایران دانشگاه یک سازمان آموزشی بود، بدین معنا که دانشجو با گذراندن ۱۳۲ واحد درسی موفق به دریافت مقطع کارشناسی می‌شد.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی از دانشگاه آموزشی به دانشگاه پژوهشی گذار کرده است، زیرا جمعیت تحصیلات تکمیلی آن بیش از جمعیت آموزشی است. این دانشگاه یک نظام حل مسئله و سازمان آموزشی است که می‌خواهد سازمان پژوهشی نیز باشد.

انتهای پیام/۴۰۸۴/

منبع: آنا

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی کشاورزی بذر هیبریدی سیفی جات تولید بذر هیبریدی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز تحقیقات بذر هیبریدی تولید بذر صیفی جات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۶۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید دانش‌آموزان مدارس میاندوآب از دانشگاه آزاد اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، دانش‌آموزان مدرسه پسرانه شهید بهشتی، شاهد و تیزهوشان میاندوآب در هفته مشاغل از دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب بازدید کردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب، هدف از این بازدیدها را فرصتی برای آشنایی دانش‌آموزان با توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها و انتخاب این دانشگاه برای ادامه تحصیل عنوان کرد و گفت: دانش‌آموزان مدارس میاندوآب با همراهی دبیران خود از کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، فضاهای آموزشی و رفاهی، کتابخانه و سایت کامپیوتری بازدید می‌کنند.

پیام خدایی افزود: در رایزنی‌ با آموزش و پرورش شهرستان میاندوآب بازدیدهای بیشتری از سوی دانش‌آموزان در طول سال و هفته مشاغل از دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب صورت خواهد پذیرفت و ارائه مطالب علمی و فرهنگی، مشاوره راهنمایی و هدایت تحصیلی از سوی کارشناسان دانشگاه برای بازدیدکنندگان انجام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصاویری از تازه‌ترین شاسی‌بلند لامبورگینی اوروس SE
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی
  • ◄ 6 ماشین هیبریدی در ایران؛ از سدان تا شاسی بلند
  • ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه آزاد با ایجاد محیط‌های حمایتی
  • برگزاری جلسه ستاد حجاب و عفاف در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل
  • مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است
  • «فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید
  • بازدید دانش‌آموزان مدارس میاندوآب از دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاهیان با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان موجب خودکفایی کشور می‌شوند