Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، دو مقام اوپکی امروز (شنبه، ۱۶ فروردین‌ماه) اعلام کردند که نشست فوق‌العاده اعضای سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و هم‌پیمانانش از طریق ویدیو کنفرانس روز دوشنبه (۱۸ فروردین‌ماه) برگزار نمی‌شود و احتمال می‌رود برگزاری این نشست با هدف مذاکره برای رسیدن به توافق کاهش تولید با هدف جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت‌های جهانی نفت خام تا هشتم یا نهم آوریل (چهارشنبه ۲۰ فروردین یا پنجشنبه ۲۱ فروردین‌ماه) به تعویق بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین بار وزارت انرژی جمهوری آذربایجان روز جمعه (۱۵ فروردین‌ماه) اعلام کرده بود که کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک‌پلاس در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک‌پلاس در تاریخ ششم مارس ۲۰۲۰ (۱۸ فروردین‌ماه ۹۹) از طریق ویدئوکنفرانس هستند.

براساس اعلام این وزارتخانه، همه کشور‌های حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) موسوم به اوپک‌پلاس انتظار دارند به‌منظور کمک به ثبات قیمت و بازار‌های جهانی نفت‌خام در این نشست فوق‌العاده به‌صورت وبینار حضور یابند.

پیش‌تر نیز خبرگزاری دولتی عربستان سعودی (اس‌پی‌ای) روز پنجشنبه (۱۴ فروردین‌ماه) اعلام کرده بود که ریاض خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک موسوم به «اوپک پلاس» با هدف رسیدن به توافقی عادلانه برای کمک به ثبات قیمت و بازار‌های جهانی نفت‌خام شده است.

یک منبع اوپکی هم پس از توئیت اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره توافق احتمالی روسیه و عربستان برای کاهش روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه‌ای با هدف احیای بازار نفت گفته بود: اعضای اوپک و همپیمانانش در حال کار روی توافقی برای کاهش عرضه بی‌سابقه معادل ۱۰ درصد عرضه جهانی نفت خام هستند.

در همین حال، ولادیمیر پوتین، روز جمعه (۱۵ فروردین‌ماه) در کنفرانسی ویدئویی با مقام‌های عالی دولت و مدیران ارشد شرکت‌های نفتی روسیه گفت: آماده‌ایم با شریکان خود در چارچوب توافقنامه همکاری کشور‌های عضو و غیرعضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به «اوپک پلاس» به توافق برسیم و در عین حال آماده همکاری با ایالات متحده آمریکا هستیم.

وی افزود: معتقدم که برای ایجاد تعادل در بازار و کاستن از مازاد عرضه موجود در بازار‌های جهانی نفت خام، لازم است با هم همکاری کنیم.

رئیس‌جمهوری روسیه نیز گفت: روسیه کاهش تولید جهانی نفتی معادل حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز را امکان‌پذیر می‌داند و برای همراهی در این کاهش تولید «به‌صورت مشارکتی» آماده است.

یک مقام اوپکی اعلام کرد ه است که برای کاهش عرضه روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه باید از کشور‌های خارج توافقنامه همکاری کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک پلاس مدد گرفته شود.

اوپک‌پلاس از ۱۳ کشور عضو اوپک و ۱۰ کشور غیرعضو این سازمان (روسیه به علاوه ۹ تولیدکننده دیگر نفت) از سال ۲۰۱۷ میلادی با همکاری یکدیگر به‌منظور بهبود شرایط بازار‌های جهانی نفت‌خام، رشته‌ای از توافق‌های کاهش تولید را اجرا کردند.

کشور‌هایی مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا، نروژ و برزیل در توافقنامه همکاری اوپک پلاس حضور ندارند.

سقوط قیمت نفت، تولیدکنندگان ایالت تگزاس آمریکا را هم برای نخستین بار در حدود ۵۰ سال گذشته به بررسی گزینه کاهش تولید واداشته، به‌گونه‌ای که ایالت همسایه یعنی اوکلاهاما هم از برنامه‌ریزان نفتی خواستار بررسی گزینه کاهش تولید شده است.

رایان سیتون، یکی از سه عضو کمیسیون راه‌آهن تگزاس، روز جمعه (۱۵ فروردین‌ماه)، اعلام کرد که اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با تولیدکنندگان جهان درباره کاهش عرضه به توافق برسد، ایالت تگزاس با محدود کردن تولید نفت موافقت می‌کند.

وی گفت: هرگونه کاهش تولید موقت خواهد بود و دیگر به توافق طولانی‌مدت نیازی نیست.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، هم معتقد است که کاهش تولید باید تا چند ماه ادامه یابد تا بتواند کاهش تقاضا و رکود ناشی از ویروس کرونا را بهبود بخشد.

ترامپ روز پنجشنبه (۱۴ فروردین‌ماه) مدعی شده بود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاه عربستان سعودی صحبت کرده است و آن‌ها بر سر کاهش عرضه روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه‌ای از مجموع تولید روزانه ۱۰۰ میلیون بشکه‌ای نفت خام در سراسر جهان به توافق رسیده‌اند.

قیمت نفت خام برنت از رقم‌های ۲۰ دلار برای هربشکه در هفته گذشته، هم اکنون اندکی بهبود یافته است و در سطوح نزدیک به ۳۳ دلار برای هر بشکه معامله می‌شود، اما همچنان پایین‌تر از رقم ۶۶ دلار در پایان سال ۲۰۱۹ میلادی است.

طبق گزارش شانا، قیمت‌های جهانی نفت خام از سطوح ۶۵ دلار برای هر بشکه در آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی به سطوح کنونی حدود ۲۰ دلار برای هر بشکه سقوط کرده است، هم‌اکنون بیش از سه میلیارد نفر از شهروندان در سراسر دنیا به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و این شرایط تقاضا برای نفت خام را به شدت و نزدیک به ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

در پی کاهش تقاضا برای سوخت و بالا رفتن سطح ذخیره‌سازی‌های نفت و فرآورده‌های نفتی، بیشتر تولیدکنندگان نفت در سراسر جهان هم‌اکنون تولید خود را کاهش داده‌اند.

بی‌نتیجه ماندن هشتمین نشست مشترک کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک بدان معنا بود که در پایان ماه مارس کشور‌های حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) متشکل از ۱۳ تولیدکننده عضو اوپک و ۱۰ تولیدکننده غیرعضو اوپک دیگر تعهدی به توافق کاهش تولید روزانه یک میلیون و ۷۰۳ هزار بشکه‌ای مصوب هفتمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک در دسامبر ۲۰۱۹ ندارند و می‌توانند به هر مقدار که می‌خواهند نفت تولید کنند.

یک روز پس از پایان نشست اوپک پلاس در وین بازار‌های جهانی نفت‌خام شاهد آغاز جنگ قیمتی از سوی عربستان در بازار‌های جهانی نفت بود، به‌طوری که مقام‌های نفتی ریاض از عرضه بیش از ۱۲ میلیون بشکه نفت‌خام در بازار‌های جهانی خبر دادند.

هم‌اکنون بازار‌های جهانی نفت‌خام افزون بر آثار منفی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا یعنی تضعیف شدید تقاضا به دلیل قرنطینه و اعمال مقررات منع رفت‌وآمد در بیشتر کشور‌های جهان، کاهش تولید انواع فرآورده نفتی، تعطیلی بسیاری از پالایشگاه‌ها دنیا، اعلام کاهش هزینه بسیاری از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در دنیا، با سیلی از مازاد عرضه نفت‌خام به دلیل جنگ قیمتی بین عربستان و روسیه روبه‌روست.

سقوط شاخص‌های اصلی قیمت نفت در بازار‌های جهانی به‌گونه‌ای بوده است که اکنون قیمت دیگر انواع نفت در بخش‌هایی از دنیا تک رقمی و حتی به صفر نزدیک شده است، این شرایط تولیدکنندگان نفت و گاز شیل در آمریکای شمالی را به شدت تحت فشار گذاشته است و از سوی دیگر شاهد افت شدید حاشیه سود تولید بنزین بسیاری از پالایشگران جهان به‌ویژه آمریکا هستیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت نفت نشست اوپک بازار های جهانی نفت خام بازار های جهانی عضو و غیرعضو اوپک توافقنامه همکاری نشست فوق العاده اوپک پلاس میلیون بشکه رئیس جمهوری فروردین ماه کاهش تولید کاهش عرضه هم اکنون عضو اوپک بشکه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۷۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثرگذار بودن برگزاری نشست‌های اصفهان درتوسعه همکاری‌های تجاری

دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا روز دوشنبه در آیین گشایش اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع در اصفهان، با قدردانی از برگزارکنندگان این نشست، به برگزاری نخستین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو در سال ۲۰۲۱ در کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: اجلاس مجمع توسط اتحادیه اتاق‌های بازرگانی در ترکیه با عنوان «TOBB» برگزار شد و در پایان، نیاز به گسترش چنین جلساتی برای رسیدن به توافق مورد تأکید اعضاء قرار گرفت.

 پورنچای دانویواتانا افزود: برای تداوم گفتگو‌ها بین ۳۵ کشور عضو ACD و استمرار تعاملات میان منطقه‌ای، برگزاری چنین نشست‌هایی موثر است.

او با تاکید بر ضرورت مبادلات بین اعضای مجمع گفت وگوی همکاری آسیا از طریق ایجاد استاندارد‌ها و وضع قوانین سرمایه‌گذاری تصریح کرد: موضوعات گوناگونی وجود دارد و نقش حیاتی اتاق‌های بازرگانی در این راستا بسیار مهم و کارگشاست.


دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا با بیان اینکه احتمال دارد، جلسه بعدی اجلاس در کشور قطر برگزار شود، گفت: صرفنظر از علاقه‌مندی به تداوم برگزاری چنین جلساتی، همچنین مایلیم دست‌اندرکاران به مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد، بصورت عمیق بیندیشند تا بتوانیم در پرتو تداوم همکاری‌ها، مشکلات موجود را برطرف کنیم.

پورنچای دانویواتانا ادامه داد: اگر هر کدام از اتاق‌های بازرگانی کشور‌های عضو آمادگی خود را بعنوان سومین میزبان اعلام کنند و داوطلب این کار شوند، در نهایت می‌توانیم به اجماع لازم در این زمینه برسیم.

او خاطرنشان کرد: باید همکاری‌های چندجانبه را بهبود ببخشیم تا بتوانیم چنین نشست‌هایی را به موفقیت برسانیم، بنابراین باید نتایج توافق‌های کسب شده بصورت گزارش به ACD ارائه و از طریق بهبود شرایط، مشکلات برطرف شود تا در مسیر توسعه مجمع به پیشرفت نائل شویم.

 مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (Asia Cooperation Dialogue) با هدف ارتقاء همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در «چاآم» تایلند تأسیس شد و اکنون ۳۵ کشور در آن عضویت دارند.

ایران نیز در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ بعنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد. در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده کشورمان است.

کشور‌های بحرین، بنگلادش، برونئی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات عربی متحده، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین، عضو مجمع گفت وگوی همکاری آسیا ACD هستند.

این اجلاس به مدت ۲ روز در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • اثرگذار بودن برگزاری نشست‌های اصفهان درتوسعه همکاری‌های تجاری
  • برگزاری اولین نشست کمیته پایش، ارزیابی و بهبود شاخص های لجستیک
  • اثرگذار بودن برگزاری نشست‌ها درتوسعه همکاری‌های تجاری
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • تولید خودروهای برقی تویوتا استارت نخورد
  • برگزاری بیش از ۷۰۰ برنامه کشوری در دهه کرامت
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو