Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@23:06:51 GMT

کرونا توجه به علوم پایه را بیشتر کرد

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۸۶۱۸

کرونا توجه به علوم پایه را بیشتر کرد

جهان در سال ٢٠٢٠ شرایط سخت و دشواری را تجربه می کند . ویروس کرونا تبعات بسیاری بر روی زندگی اجتماعی ، اقتصادی وسیاسی مردم داشته است به طوری که هم اکنون بیشتر کشورهای جهان درگیر این بیماری شده اند و همین ویروس موجب تغییر در سبک زندگی مردم شده است .

البته  مردم این روزها عادت به خانه نشینی کرده اند ، برخی از کسب و کارها تعطیل هستند   وشماری  از کارها هم از خانه دنبال می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین  برنامه های آموزشی مدارس و دانشگاه ها  هم تعطیل  شده است. دانش آموزان از طریق شبکه های مجازی آموزش می بینند . این تغییرات در  کشورها یک پیام واحد دارد و آن این است که وجود این ویروس فقط حوزه بهداشت ودرمان را درگیر خود نکرده است بلکه اقتصاد ،صنعت و حوزه فردی همه افراد جامعه را هم تحت تأثیر خود قرار داده است شما اگر به برنامه های کشورهای دیگر  نگاه کنید متوجه می شود که فرهنگ وهنر ( موزه‌ها، تئاترها، سینما‌ها )در بسیاری از  کشورها تعطیل شده‌اند، مرز ها بسته شده اند  و حتی رویداد های ورزشی هم لغو شدند. درکنار همه اینها، اثرات روانی زندگی در قرنطینه هم  موجب نگرانی های بسیاری از کارشناسان حوزه اجتماعی شده است تا جایی که همه کشورها پناه به علم آورده اند و به این نتیجه رسیدند که برای حل این مشکلات باید به سراغ علم بروند و از عالمانشان راهکار بخواهند . البته باید بگویم در حوزه علم هم مادچار تغییراتی شدیم .امروز دنیا به این نتیجه رسید که تحقیقات پایه ای برای پیشبرد علم بسیار مهم است تحقیقاتی که سالیان سال  است که برخی از کشورها به آن توجه ای  نمی کردند. امروز ما با ویروسی مواجه شدیم که برای شکست‌اش باید مجهز به علم پایه باشیم. وجود ویروس کرونا موجب شد تا اهمیت  علم پایه برای خیلی ها روشن شود. برای همان هایی که فقط به تحقیقات کاربردی توجه دارند  که حالاهمین تحقیقات کاربردی در حل مشکل کرونا تأثیرگذار نیست . فکرم می کنم در زمینه علمی کشورهایی موفق به شکست کرونا می شوند که در زمینه علوم پایه قوی تر هستند.  و روی این موضوع سرمایه گذاری کرده اند.متأسفانه کشور ما روی تحقیقات پایه به طور جدی وارد نشده است . هم اکنون وجود این علم در جامعه ما احساس می‌شود. بنابراین در دانشگاه تهران چهار گروه تخصصی روی تشخیص ، درمان، تحلیل آماری و آسیب شناسی بیماری کار می کنند .با این حال بودجه دانشگاه ها کفاف تحقیقات را نمی دهد. دولت باید یک بودجه ای برای تحقیقات پایه ای بگذارد و از مراکزی که در این زمینه تحقیق می کنند پشتیبانی کند.وزارت علوم مرکز ژنتیک را فعال کرده است اما کار بایدفراتر از اینها باشد. کرونا نشان داد که از این پس باید توجه بیشتری به علوم پایه ای  داشته باشیم و البته به دولت ها یادآوری کرد راه حل تمام حوزه ها توجه به علم است. کرونا به همه یادآور شد تغییرات سریع است و ما هم باید با برنامه و حمایت جدی تری با علم دنیا هماهنگ شویم . البته از این پس مسئولان توجه جدی تری بر تحقیقات داشته باشند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۸۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیب جمعیتی از چالش های البرز است/ تردد نیروی کار استان به تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«علی شیرین زاد» از حوزه کرج، فردیس و اشتهارد به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

*در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

فکر می‌کنم مجلس جدید مجلسی بیشتر با رویکرد انقلابی است، البته از دیگر احزاب، جریان‌ها و گرایش‌های سیاسی هم حضور دارند که تعدادشان زیاد نیست، حتی رویکرد مجلسی که در حال شکل گیری است نسبت به مجلس یازدهم نیز انقلابی‌تر است.

*مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

حوزه تخصصی و دغدغه‌های من بیشتر گرایش فرهنگی دارد زیرا فکر می‌کنم ریشه و خاستگاه بسیاری از مسائل و مشکلاتی که اکنون در کشور با آنها مواجه هستیم و بر فضای کشور حاکم هستند، حتی در حوزه اقتصاد و معیشت در فرهنگ است. فقر فرهنگی ریشه یکسری تخلفات در کشور است و باید مساله فرهنگی را حل کنیم تا مشکلات اقتصادی نیز مرتفع شوند.

بخشی از این امر در حوزه‌های اقتصادی به قوانین و خطاها و اشکالات گذشته بر می‌گردد که در آینده باید آنها را مرتفع کنیم. در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی نیز باید برنامه‌های جدی را در مجلس شورای اسلامی پیگیری کنیم.

*اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

با توجه به مشکلات جدی موجود در حوزه انتخابیه از جمله موضوعات اقتصادی، معیشتی و اشتغال در استان البرز، فکر می‌کنم باید به سمت عضویت در کمیسیون‌هایی بروم که بتوانم در زمینه جذب بودجه تأثیرگذار باشم.

*مهمترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

در البرز با چند چالش جدی مواجه هستیم که یکی از آنها ترکیب جمعیتی، پراکندگی، گستردگی، جغرافیا و تنوع فرهنگی است که موجب ایجاد مسائل اصلی در این استان می‌شوند که رفع مشکلات موجود مستلزم توجه بیشتر و اهمیت قائل شدن و برنامه ریزی برای موارد مذکور است.

آنچه در حوزه اقتصاد، معیشت و اشتغال در البرز با آن مواجه هستیم، مساله اشتغال نامتوازن، معلول و معیوب استان بوده و علیرغم اینکه دارای ظرفیت‌های شغلی بسیار بوده اما دو اشکال وجود دارد.

در داخل استان ظرفیت‌های شغلی وجود دارند و نیروی کاری که بتواند بکارگیری شود اما به دلایلی نمی‌تواند در آنها مستقر باشد و همچنین نیروی بیکار هم داریم اما زیرساختی که در داخل استان به آن نیاز داریم در خصوص راه و دسترسی است.

دسترسی به مراکز صنعتی و کسب و کارها در البرز به راحتی روان سازی نشده و در عین حال بیش از ۹۰ درصد نیروی کار این استان در حال رفت و آمد و تردد به تهران و اطراف آن هستند.

فکر می‌کنم بتوانیم در برنامه میان مدت سه ساله یا بلند مدت چهار یا پنج ساله بتوانیم برنامه‌ها و قوانینی را پیگیری کنیم که از طریق آنها زیرساخت‌های لازم در این زمینه فراهم شود؛ در این راستا نیازمند تبلیغات و فرهنگ سازی نیز هستیم که هدف از این امر رفع مشکلات مربوط به تأمین نیروی کار مراکز صنعتی و رفت و آمد آنها است.

باید با فرهنگ سازی و تبلیغات تلاش کنیم تا بخشی از نیروهایی که در حال رفت و آمد و تردد به تهران هستند، بپذیرند که در مراکز صنعتی و کسب و کار داخل استان مشغول به کار شوند.

کد خبر 6098587

دیگر خبرها

  • علت عدم گرایش به رشته‌های علوم پایه و فنی بررسی شود
  • گرایش جوانان به رشته های علوم پایه و فنی مهندسی در حال کاهش است
  • فعالیت ۱۹ واحد و هسته فناور در حوزه دام و طیور
  • مُلک و مِلک مولود مانای معلم است
  • ترکیب جمعیتی از چالش های البرز است/ تردد نیروی کار استان به تهران
  • تکلیف سردار آزمون با رم مشخص شد
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به قم سفر کرد
  • قیمت گندم مشخص شد
  • کسب ۴ گواهینامه استاندارد بین‌المللی ISO توسط واحد علوم و تحقیقات
  • اخذ چهار گواهینامه استاندارد بین‌المللی ISO توسط واحد علوم و تحقیقات