Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق آشوب و فرار از زندان‌ها از اخبار داغ تعطیلات نوروز بود و بیش از ۹۰ زندانی از دو زندان سقز و پارسلیون فرار کردند و برخی از زندان‌ها نیز به شکست نقشه‌های فرار به آشوب کشیده شد.

ترس از بیماری کرونا یکی از دلایل این آشوب‌ها عنوان شده است این در حالی است که هنوز خبر موثقی درباره ورود کرونا به زندان‌ها منتشر نشده است اما ترس از این بیماری به زندان‌های سراسر کشور وارد شده و ‌نتیجه آن دو هفته ناآرامی برای زندانبانان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقشه‌های فرار از زندان یکی پس از دیگری به اجرا درآمدند و اگرچه موفق نبودند اما هشداری جدی از نبود امنیت با خود داشتند.

بعد از زندان پارسلیون ۷۰ زندانی از زندان سقز فرار کردند و فیلم فرار آنها شباهتی به آنچه تا به امروز از فرار زندانی‌ها حداقل در فیلم‌ها و اخبار دیده بودیم، نداشت و بسیار عجیب بود. هنوز گزارش دقیقی از چگونگی موفقیت این فرار منتشر نشده است. از سویی دیگر، خبر این دو فرار انگیزه‌ای برای سایر زندانیان شد و شاهد آشوب در برخی زندان‌ها بودیم.برای کنترل اوضاع، رئیس قوه قضائیه نهم فروردین جلسه‌ای با فرمانده ناجا و جمعی از مسئولان قضائی برگزار کرد تا تصمیماتی برای ارتقای سطح امنیتی زندان‌ها اتخاذ شود. رئیسی در این جلسه دستوراتی ویژه‌ برای پیگیری مسائل بهداشتی و امنیتی زندان‌ها صادر کرد.

سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، نیز در این جلسه ضمن تأکید بر لزوم تقویت یگان حفاظت زندان‎ها و برگزاری رزمایش‎های مشترک، ارتباط مستمر بین حوزه زندانبانی و یگان‌های انتظامی را مورد تأکید قرار داده و از آمادگی نیروی انتظامی در جهت همکاری هر چه بیشتر خبر داد.انتظار می‌رفت با جدی‌گرفتن مسئله گسترش آشوب‌ها در زندان‌ها، شاهد افزایش سطح امنیتی و زندانبانی باشیم و این‌گونه از آشوب‌های احتمالی پیشگیری شود اما این‌گونه نشد.شامگاه دهم فروردین دقیقا ۲۴ ساعت بعد از  صدور دستورات لازم مبنی بر افزایش حفاظت از زندان‌ها، زندان عادل‌آباد شب از دستخوش آشوب شد.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس با تأیید خبر ناآرامی در زندان عادل‌آباد شیراز، توضیح داده است: از ساعت ۲۲ مورخ ۱۰ فروردین در دو بند از زندان عادل‌آباد شیراز شاهد ناآرامی بودیم که این امر از سوی نیروهای امنیتی زندان و یگان‌های امدادی تحت کنترل است.حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی گفت: در این دو بندی که زندانیان آن اقدام به درگیری کرده بودند، زندانیان با جرائم خشن و خاص نگهداری می‌شوند که مشمول هیچ‌گونه تسهیلات نمی‌شوند.

وی افزود: در پی این ناآرامی، زندانیان این دو بند اقدام به شکستن برخی نرده‌ها و دوربین‌های مداربسته کردند که با ورود نیروهای حفاظتی زندان و یگان‌های انتظامی و امنیتی، موضوع تحت کنترل قرار گرفت.

البته کنترل آشوب این زندان هم پایان ماجراهای فرار از زندان نبود و دوازدهم فروردین خبرهایی از آشوب و اقدام به فرار در زندان مرکزی اهواز منتشر شد. هرچند این آشوب منتج به فرار زندانیان نشد اما نشانه‌ای از قطع‌نشدن زنجیره آشوب در زندان‌هاست. به گفته رئیس کل دادگستری خوزستان، حجت‌الاسلام مرادی، هیچ‌گونه اقدام به فرار در این زندان و همچنین زندان سپیدار اهواز گزارش نشده است.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان تصریح کرد: به بیش از سه ‌هزار زندانی از استان خوزستان مرخصی اعطا شده و این مرخصی‌ها ادامه دارد.بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی این اقدام‌ها را ترس از شیوع کرونا در زندان‌ها عنوان می‌کنند اما آنچه زمینه این آشوب‌های زنجیره‌ای را رقم زده است باید در ضعف امنیتی در زندانبانی ایران دید؛ مشکلی که اگر رفع نشود، ممکن است همچنان بحران‌آفرین باشد.

بیشتر بخوانید: بازگشت اکثر زندانیان فراری زندان سقز هفته فرار زندانیان | ۵ شورش و ۴ فرار در یک هفته‌ | فراری‌ها در چه صورتی عفو می‌شوند؟ بازداشت شایعه‌سازان فرار از زندان شیراز نقشه فرار از زندان اهواز ناکام ماند نحوه فرار زندانیان از زندان پارسیلون خرم آباد | دو زندانی هنگام فرار کشته و زخمی شدند | جرم زندانیان چه بود؟ کد خبر 497836 برچسب‌ها زندان حوادث ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: زندان حوادث ایران فرار از زندان فرار زندانی زندان ها آشوب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۹۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۷ زندانی جرائم غیر عمد استان سمنان در سال جدید

ایسنا/سمنان مدیرکل زندانهای استان سمنان و نائب رئیس هیئت امنای ستاد دیه استان از آزادی ۷ زندانی جرائم غیر عمد در سال جدید خبر داد.

وی افزود: در حال حاضر در زندان های استان سمنان  ۷۹ زندانی جرائم غیر عمد که ۸ نفر زن و ۷۱ نفر مرد هستند، که ستاد دیه استان در تلاش است تا زمینه آزادی این افراد را فراهم کند.

امید کهربایی  مدیرکل زندانهای استان سمنان و نائب رئیس هیئت امنای ستاد دیه استان ۶ اردیبهشت ماه در دیدار اعضای هیئت امنای ستاد دیه استان با رئیس کل دادگستری، اظهار کرد: به همت خوب خیرین استان سمنان از ابتدای سال تا کنون ۷ زندانی جرائم غیر عمد با بدهی ۳۰ میلیارد ریالی از زندان آزاد شده اند. 
مدیر کل زندان های استان سمنان و نائب رئیس هیئت امنای ستاد دیه استان با اشاره به اقدامات سال گذشته ستاد دیه استان سمنان، عنوان کرد: در سال گذشته ۱۱۶ نفر زندانی با بدهی بیش از ۵۰۰میلیارد ریالی و تنها با پرداخت ۵۳ میلیارد ریال کمک از سوی ستاد دیه و پیگیری جهت گذشت شکات و اعطای تسهیلات بانکی از زندان آزاد شده اند.
حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق اکبری رئیس کل دادگستری استان سمنان و رئیس هیئت امنای ستاد دیه استان در این نشست، افزود: اقدامات ستاد دیه استان سمنان در جهت آزاد سازی زندانیان جرائم غیر عمد بسیار قابل تقدیر است و امید است در آینده نیز این اقدامات پیشرفت داشته باشد.
رئیس کل دادگستری استان سمنان با بیان اینکه برخی استان ها موفقیت های چشمگیری در آزادی زندانیان داشته اند، تصریح کرد: باید با استفاده از تجارب این استان ها و همچنین بهره گرفتن از ظرفیت بیشتر صنعتگران و خیران استان در راستای کمک به آزادسازی زندانیان و کمک به خانواده های تحت پوشش انجمن حمایت از خانواده زندانیان نیز اقدامات شایسته ای صورت پذیرد.
حجت الاسلام والمسلمین اکبری با تاکید بر تلاش همه مسئولین ذیربط در راستای کمک به آزادی زندانیان، افزود: تلاش در راستای رفع مشکل زندانیان جرائم غیر عمد باید سرعت بیشتری بگیرد تا شاهد آن باشیم که زندانیان جرائم غیر عمد در زندان باقی نمانند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آزادی زندانی بدهی مالی توسط پزشک یاسوجی
  • فرار نافرجام از زندان + فیلم
  • زندانیان ونزوئلا در تلاش برای فرار از زندان از ایستگاه پلیس سر در آوردند (فیلم)
  • فیلم/ نقشه فراری که زندانیان را به مقر پلیس رساند
  • تونل فراری که زندانی ها را مستقیم به مقر پلیس برد! | تصاویر
  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیرعمد در استان سمنان
  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیر عمد استان سمنان در سال جدید
  • طلسم پروژه انتقال زندان زرند به خارج از شهر شكست/قول تخصيص بودجه
  • ضرورت انتقال زندان به خارج از شهر زرند
  • (ویدئو) غافلگیری زندانیان هنگام فرار از تونل حفر شده در زندان