Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، فرهاد عبدالشاه معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: بهره برداری‌های بی رویه از منابع طبیعی و تخریب گسترده این منابع خدادادی، باید بیش از گذشته به حفظ منابع طبیعی اهتمام به ورزیم، امروز تغییرات اقلیمی و تهدیدات پیرامون آن باعث شده است تا اهمیت توجه به منابع‌طبیعی دوچندان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: کنترل رسوب و کاهش خسارات ناشی از سیلاب، حفاظت آب، خاک و جلوگیری از فرسایش، بهبود شرایط زیست محیطی، کاهش خسارات ناشی از خشکسالی، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، بهبود اشتغال، ارتقای سطح درآمد روستائیان و آبخیزنشینان و در نهایت بالا بردن ارزش تفرجگاهی مناطق تحت پوشش پروژه‌های آبخیزداری از جمله اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری است.

فرهاد عبدالشاه از اختصاص اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۸ برای حفظ منابع طبیعی در استان سمنان اشاره کرد و اظهار: با توجه به اهمیتی که مدیریت منابع آب در کشور دارد، شاهد تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی در حوزه آبخیزداری هستیم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم در راستای حفظ منابع‌طبیعی گام‌های موثری برداریم، باید در این زمینه فرهنگ‌سازی‌های لازم را انجام دهیم، تصریح کرد: اگر بتوانیم مشارکت آبخیز نشینان را در این زمینه افزایش داده و مردم را در این خصوص همگام کنیم، بی‌تردید زمینه را برای بهبود شرایط منابع‌طبیعی فراهم خواهیم کرد که این خود باعث حفظ این منابع خدادادی خواهد شد.

او با یادآوری اینکه میزان فرسایش آبی که برای استان وجود دارد، بین ۱۰ تا ۱۱ تن در هکتار در سال است، ادامه داد: میانگین جهانی فرسایش ۳ تن در هکتار در سال است که این موضوع حاکی از آن است که میزان فرسایش خاک در استان سمنان به ویژه در شهرستان‌های مهدیشهر، گرمسار، آرادان و میامی بالا است و بی‌تردید وجود دام مازاد را می‌توان به عنوان یکی از دلایل بالا بودن میزان فرسایش خاک در استان عنوان کرد.

فرهاد عبدالشاه همچنین با اشاره به این که در ۱۴ حوزه، پروژه‌ها آبخیزداری با اعتبار ۱۸۴۸۸۴ میلیون ریال طی سال ۱۳۹۷ افتتاح شده است و در ۲۴ حوزه در سال ۱۳۹۸ با اعتبار ۳۴۲۴۰۰ میلیون ریال در حال اجرا است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان سمنان افزود: به وسیله طرح کنترل سیلاب برای ۲۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اشتغالزایی شده است

او مساحت تحت پوشش در سال ۱۳۹۸، ۲۴۶۰۰ هکتار اعلام کرد و بیان کرد: کنترل رسوب و کاهش خسارات ناشی از سیلاب، حفاظت آب، خاک و جلوگیری از فرسایش، بهبود شرایط زیست محیطی، کاهش خسارات ناشی از خشکسالی، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، بهبود اشتغال و ارتقای سطح درآمد روستائیان و آبخیزنشینان و بالا بردن ارزش تفرجگاهی مناطق تحت پوشش پروژه‌های آبخیزداری از جمله اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری است.

انتهای پیام / م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری شرایط زیست محیطی خسارت خشکسالی پروژه های آبخیزداری پروژه های آبخیزداری کاهش خسارات ناشی منابع طبیعی استان سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۰۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،موسی مقیمی معاون حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری  اظهار کرد: در بحث حفاظت طی ۱۲ ماهه سال گذشته طی ۱۱۵فقره انجامدعملیات آزادسازی مساحت ۳۷۰ هکتار از جنگل‌های استان مازندران به طبیعت برگشت.

وی افزود: در بحث رفع تبصره براساس تبصره ذیل ماه ۵۵، ۸۵۶ فقره به مساحت ۲۱۴ هکتار از اراضی جنگلی صورت گرفت.

معاون حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری با اعلام اینکه کشفیات چوب الات در طول ۱۲ ماهه یک‌هزار و ۵۰۰ فقره بوده است، گفت: در این زمینه خودروهای توقيف شده هم پس از سیر مراحل قضایی و قانونی آزاد شدند.

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت